Voor mensen die pvda stemmen en.. (hypotheekrente-aftrek)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:55

Desiree schreef:
Hoe dan ook ben je een aap gelogeerd als de huizen goedkoper worden. WAnt dan betaal je namelijk een te hoge hypotheek: je huis is namelijk minder waard dan de lening die je er voor gekregen hebt, toen het huis nog veel duurder was.

En ik moet eerst naar mijn eigen portemonee kijken. Ik kom eerst. Pas als ik mezelf kan behelpen, kan ik andere helpen. DAt geldt voor iedereen.


Die situatie stabileert met een paar jaar. En zoals met elke verandering: men steigert enorm en kijkt niet verder dan volgende week, of volgend jaar. Als de aftrek gefaseerd wegvalt, dan de huizenmarkt ook gefaseerd meegaan.

Oei, die laatste opmerking vind ik wel eng!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:55

Is het besluit voor het afschaffen van de OZB niet allang genomen? Het lijkt me onverstandig een huis te kopen als je afhankelijk bent van hypotheekrenteaftrek.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:58

JE moest ze eens de kost geven die dat allemaal gedaan hebben, met de hypotheekaftrek meegenomen!'

En die laatste opmerking is niet eng maar eerlijk en realistisch. Ik ga hier niet de idealist uit hangen. DAar heeft niemand wat aan.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:59

Desiree schreef:
JE moest ze eens de kost geven die dat allemaal gedaan hebben, met de hypotheekaftrek meegenomen!'

En die laatste opmerking is niet eng maar eerlijk en realistisch. Ik ga hier niet de idealist uit hangen. DAar heeft niemand wat aan.


Plus die mensen die nog in die **** reclames van Leen van Frisia of weet ik wat trappen....

Ik bedoelde meer dat ik het wat kort door de bocht vindt dat je stelt dat iedereen eerst naar zijn/haar eigen portemonnaie kijkt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:04

Zandor schreef:
Plus die mensen die nog in die **** reclames van Leen van Frisia of weet ik wat trappen....

Ik bedoelde meer dat ik het wat kort door de bocht vindt dat je stelt dat iedereen eerst naar zijn/haar eigen portemonnaie kijkt.

ja, die sukkels moet je er ook nog bij nemen ja. Die heb je heel veel en die werken zich diep in de nesten.

Ik ben helemaal neit kort door de bocht. Ik denk dat jij dat bent door te stellen dat ik een enge opmerking maak als ik zeg dat ik eerst mijn eigen hoofd boven water moet kunnen houden voordat ik me druk kan maken over andere mensen. Zo werken die dingen nu eenmaal. Als je het zelf niet redt, zit je diep genoeg in de zorgen om aan die van anderen niet meer te denken.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:09

Daar heb je gelijk in, al denk ik wel dat er een verschil is tussen "je hoofd boven water kunnen houden" en het best met iets minder afkunnen.

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:12

Nou ik denk dat wij allen op bokt wel met wat minder kunnen, gewoon allee paarden eruit, scheelt een ieder een hoop geld Haha!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:15

dit zijn wel erg moeilijke discussies om via een forum te voeren. ik vind het altijd wel erg opvallend dat mensen direct over een punt beginnen te roepen wat in de media naar voren komt. zeg eens, heeft iemand al berekend wat het hem/haar nu daadwerkelijk gaat kosten? persoonlijk (let op "persoonlijk") vind ik de afschaffing van bepaalde voorzieningen in ons zorgstelsel vele malen kwalijker dan de hypotheekrente-aftrek. vroeger hebben onze opa's en oma's echt moeten véchten voor bepaalde sociale voorzieningen en oudejaarsvoorzieningen. al eens berekend wat dat allemaal kost? iedereen heeft recht op zijn eigen mening, daarvoor leven we gelukkig in een democratisch land. maar kom dan met gefundeerde argumenten en onderbouwingen.

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:17

Besef je wel dat 45% van de hypotheekrenteaftrek naar 7% van de mensen met een eigen huis die vér boven modaal verdienen. Voor mensen met huizen boven de 2,5-3 ton vind ik het best goed dat de hypotheekrente gefaseerd wordt afgebouwd. Kost veel te veel. Volledig afschaffen zou niet mijn voorkeur hebben...

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:23

Neem me niet kwalijk, maar voor drie ton koop je niet eens meer een rijtjeshuis......

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:27

Faye, je haal me de woorden uit de mond.
Ik vind het best wanneer de hoge inkomens met een eigen huis geen gebruik meer mogen maken van de h.r.a. maar je kunt dat de modale inkomens niet aandoen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:31

Wij hebben een vierkamerwoning kunnen kopen, maar wel met meerekenen van de HRA... Sja, die hRA is net zo hoog als mn stalhuur... Dus als ze dat zouden afschaffen, zou het paard er eruit moeten?
Dan maar een goedkoper huis, maar ja, die zijn er niet echt. Dan misschien weer wel..

gelukkig hebben wij een modaal huis.. als dan de duurdere inkomens het zwaar gaan krijgen vanwege het verwijnen van de aftrek, en voor een goedkoper huis kiezen, is ons huis voor hun nog wel te betalen, en kunnen wij doorschuiven naar een 2-kamerflat op 8 hoog.... hm, leuk vooruitzicht Scheve mond

Ik ben ook benieuwd naar de partijprogramma's en campagnes... met welke aanbiedingen en reclames die ze niet gaan waarmaken, gaan ze nu weer stunten... Cool

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:33

Nou Cer, dat huis raak jij niet meer kwijt. Want jouw eventuele koper zal ook eerst zijn huis moeten verkopen. Dat gaat zoveel verlies geven, dat hij net zo goed kan blijven zitten

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:39

Als de HRA eraf gaat, klapt de huizenmarkt in elkaar...
Het is helemaal niet slim om de HRA aan te pakken. Dat hadden ze 20 jaar geleden moeten doen, toen de huizen nog veel betaalbaarder waren. Nu is het hiervoor eenvoudigweg te laat!

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:40

Ik neem aan dat er een aantal mensen dakloos raken, doordat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen? Want wat voor regelingen bestaan er dan voor de lage inkomens?
Een tweekamerflat in de stad is ook altijd nog 120.000 euro, en een heleboel geld dus als je niet zoveel verdient..als die ook gekocht zijn met in acht name van de HRA.. wat dan?

*even moelijk doen* Cool

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:45

PvdA zal die mensen wel willen geven natuurlijk. Dus de overgrote groep die ergens op de grens komt te zitten gaat de boot in. Mensen hebben nog nooit zoveel schulden gehad als nu, dus je kunt wel bedenken wat er gaat gebeuren als de HRA eraf gaat Ja

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:00

Zandor schreef:
Desiree schreef:
Hoe dan ook ben je een aap gelogeerd als de huizen goedkoper worden. WAnt dan betaal je namelijk een te hoge hypotheek: je huis is namelijk minder waard dan de lening die je er voor gekregen hebt, toen het huis nog veel duurder was.

En ik moet eerst naar mijn eigen portemonee kijken. Ik kom eerst. Pas als ik mezelf kan behelpen, kan ik andere helpen. DAt geldt voor iedereen.



[quote / Die situatie stabileert met een paar jaar. En zoals met elke verandering: men steigert enorm en kijkt niet verder dan volgende week, of volgend jaar. Als de aftrek gefaseerd wegvalt, dan de huizenmarkt ook gefaseerd meegaan. [quote /

Op het moment dat die situatie gestabiliseerd is, zoals jij dat zo mooi noemt, is er al voor miljarden aan overwaarde verdampt.. gone.. foetsie etc.. En laat nou een groot aantal mensen die overwaarde opgenomen hebben om leuke dingen mee te doen.. Knipoog Toch banketstaaf...eerst hadden ze nog papieren waarde.. dan zelfs geen wc-papier meer.. Haha!

nb. Je kiest een partij op heel wat meer dan alleen dit punt.. maar ik denk dat de gemiddelde huizenbezitter niet eens weet, welke partijen voor afschaffing zijn.. Koe

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:08

faye schreef:
Neem me niet kwalijk, maar voor drie ton koop je niet eens meer een rijtjeshuis......


Dan woon je verkeerd... Hier zijn er onder de ton nog rijtjeshuizen te vinden...

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:11

Jongens we gaan met heel Nederland in Zuidbroek wonen! Go jij! Go jij!

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:12

Doe er dan ook gelijk twee banen bij...

*edit* oh, nog meer banen lees ik net.... Cool

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:05

faye schreef:
Nou ik denk dat wij allen op bokt wel met wat minder kunnen, gewoon allee paarden eruit, scheelt een ieder een hoop geld Haha!

En dan als enige vertier thuis voor de buis zitten. En dan mogen mensen alleen nog maar werken om hun rekeningen te betalen. Nou dat is leuk...

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:07

Desiree, dat was bedoeld naar de mensen die de afschaffing wel oke vonden omdat we wel met wat minder konden Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:08

faye schreef:
Desiree, dat was bedoeld naar de mensen die de afschaffing wel oke vonden omdat we wel met wat minder konden Knipoog

mijn opmerking ook. Ik heb namelijk vaak hte gevoel dat de politiek daar op aan stuurt hoor.


faye schreef:
Jongens we gaan met heel Nederland in Zuidbroek wonen! Go jij! Go jij!


Haha!

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:11

Craignethan schreef:
Is het niet zo dat de PvdA alleen de hypotheekaftrek van huizen die in de hogere prijsklasse zitten wil aanpakken. Ik ken b.v. mensen die in een huis wonen van 8 ton en hun kind op de universiteit doen van hun hypotheekaftrek Vork Ik denk dat huizen tot zeg maar 3 ton gewoon aftrekbaar blijven, wonen in Nederland is al moeilijk genoeg, laat staan betaalbaar wonen.


En nog een aantal hadden het over huizen ipv hypotheken. Stel dat Clown de PVDA dit kan doorvoeren, hoop ik wel dat ze het mbt hypotheken en niet de waarde van huizen doen. Dit ivm doorstroming. Er zijn genoeg mensen die dan genoegen nemen met een kleiner huis ivm de aftrek.

FloortjeM schreef:
Bovendien heeft de PvdA al aangegeven voor een zeer degelijke overgangsregeling van ongeveer 15 jaar te willen opteren. daarbij is het zo dat in beginsel alleen de 52%-aftrekpost wordt beperkt, derhalve niet zozeer de dure huizen, maar de mensen met de hoge inkomens (onafhankelijk van hun woonsituatie). Ik vind dat eerlijk: de hypotheekrenteaftrek is een instrument om starters en doorstromers de mogelijkheid te geven toch een eigen woning te verwerven en op die manier vermogen op te bouwen. Beetje paternalistisch, maar zo is het nu eenmaal. Die starters of doorstromers vallen (uitzonderingen daargelaten) niet in het 52%-belastingtarief. Dus in zoverre is het standpunt van de PvdA heel zuiver omdat het wil focussen op het doel waarvoor die hypotheekrenteaftrek voor is bedacht.


In mijn omgeving moet je bijna wel in de 52%-schijf zitten wil je een normale eensgezinswoning kopen! Simpele flat van 60 m2 betaal je al minimaal 225.000 euro voor, eensgezinswoning minimaal 300.000 euro. Dat is bijna niet op te brengen, ook als hoogopgeleide!
Ik ken tevens genoeg mensen die in een zeer goedkope huurwoning zitten, met een salaris dat ver boven modaal ligt, omdat het kopen hier niet tegen het huren op kan.
Als je dan nog eens de hypotheekrente-aftrek gaat afschaffen is er al helemaal geen doorstroming meer.

IMO (en dat als VVD'er) is afschaffing van de hypotheekrente-aftrek van hypotheken boven de 500.000 euro wel bespreekbaar. Dan had je maar beter moeten sparen!

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:11

@ Desiree en Faye; Je moest eens weten hoeveel mensen alleen werken om hun rekeningen te betalen. Sommigen beseffen echt niet in wat voor luxe positie zij zitten Lips are sealed

Ik vind overigens de afschaffing van de hypotheekrente niet oké, alleen in het geval van huizen boven de 3 of 4 ton (regiogebonden) ofzo lijkt het me niet verkeerd.

Ik stem vast SP, of het moet raar gaan lopen Lachen