Voor mensen die pvda stemmen en.. (hypotheekrente-aftrek)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Voor mensen die pvda stemmen en.. (hypotheekrente-aftrek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:57

die een eigen huis hebben. Realiseren jullie je wel dat als Wouter Bos aan de macht komt dat de hypotheekrenteaftrek er af zou kunnen gaan, en dat er veel mensen er dan financieel in hangen?
Ik wil wel eens weten hoe jullie hier over denken.
Laatst bijgewerkt door Justy op 30-06-06 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:07

Ga je ook alle nadelen van de andere partijen opsommen? Haha!

Beetje nutteloos dit.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:08

Jah wat is dit voor persoonlijke kruistocht??

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:11

Ik ben een pvda stemmer en heb ook sinds kort een eigen huis. Maar dit lijkt me niet zo'n zinnige discussie, omdat ik de keuze voor een partij niet bepaal op basis van 1 factor, maar op een geheel verkiezingsprogramma of ideologie. En elke partij heeft zo z'n plus- en minpunten. Maar over het algemeen past de PvdA het best bij mij.

Daarnaast denk ik niet dat de hypotheekrenteaftrek zomaar ineens afgeschaft zal worden. Zo'n grote verandering zal altijd gefaseeerd ingevoerd worden.

En er zijn nou eenmaal geen gratis oplossingen, er staat geen geldboom op het binnenhof, dus er zullen oplossingen gezocht moeten worden op onze verzorgingsstaat te kunnen blijven financieren.

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:13

Ook ik heb net een eigen huis gekocht, maar zal toch ook pvda gaan stemmen als er nieuwe verkiezingen komen . Mijn keus hangt niet alleen af van de eventuele hypotheek rente aftrek..

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:14

Ik weet wat desiree bedoeld, zij noemt nu 1 ding op maar ik heb ook mijn twijfels wat de betreft de pvda, ieder zijn mening toch ?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:16

Ja maar dit is wel een HEEL belangrijke factor. Niets tast namelijk je portemonee zo aan als afschaffing van hypotheekrente aftrek. Ik zie ook niet waarom alleen huizenbezitters zouden moeten opdraaien voor de kosten van de zorgstaat. Dan zouden ze er tegenover moeten stellen dat het OZB wordt afgeschaft.

PvdA heeft ook goede dingen, maar dit is een punt wat ik heel belangrijk vind en het is de PvdA die ermee bezig is. Als een andere partij het was geweest, had ik die genoemd.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:19

Is het niet zo dat de PvdA alleen de hypotheekaftrek van huizen die in de hogere prijsklasse zitten wil aanpakken. Ik ken b.v. mensen die in een huis wonen van 8 ton en hun kind op de universiteit doen van hun hypotheekaftrek Vork Ik denk dat huizen tot zeg maar 3 ton gewoon aftrekbaar blijven, wonen in Nederland is al moeilijk genoeg, laat staan betaalbaar wonen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:21

Ik denk trouwens dat dit toch een non-discussie wordt. Iedereen heeft z'n eigen redenen om te stemmen op de partij waarop hij/zij stemt.

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:22

Als de hypotheekrenteaftrek er af gaat, kan 2/3 deel van de huiseigenaren een bord in de tuin zetten en zullen de huizen onverkoopbaar worden.
Er zal dus wel een regeling voor in de plaats moeten komen anders holt de Nederlandse economie achteruit.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:23

Op de Pvda zal nooit stemmen.. Wat Desiree noemt is iig 1 van de redenen..
Verder heeft idd iedere partij wel zijn goede en slechte dingen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:26

dingetje schreef:
Als de hypotheekrenteaftrek er af gaat, kan 2/3 deel van de huiseigenaren een bord in de tuin zetten en zullen de huizen onverkoopbaar worden.
Er zal dus wel een regeling voor in de plaats moeten komen anders holt de Nederlandse economie achteruit.

DAt is inderdaad waar. En ik vroeg me af of de pvda stemmers met een eigen huis zich dat realiseerden. En ik weet niet of we vertrouwen moeten hebben de regeling die er voor in plaats komt ALS die komt.

Ik zou eigenlijk de programma's van de partijen wel weer eens willen zien.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:33

begrijp waar je naartoe wil. Ben er eerlijk in: ik vind het een punt om mee te wegen. Gelukkig is mijn huishouden niet van de hypotheekrente afhankelijk. Als beginsel ben ik groot voorstander voor deze aftrekbeperking, maar de praktische kant speelt me wel parten. De toch nog altijd behoorlijk overspannen woningmarkt zal hierdoor een enorme klap krijgen. Ik zou op dit moment dan ook geen huis kopen, maar afwachten waar het heen gaat.

Aan de andere kant insinueert de ts dat de hele wereld door wouter bos zal gaan veranderen. Om te beginnen is het uiten van een standpunt - zeker in de politiek - iets heel anders dan de uitvoering, waarin het compromissen, compromissen en compromissen zijn.

Bovendien heeft de PvdA al aangegeven voor een zeer degelijke overgangsregeling van ongeveer 15 jaar te willen opteren. daarbij is het zo dat in beginsel alleen de 52%-aftrekpost wordt beperkt, derhalve niet zozeer de dure huizen, maar de mensen met de hoge inkomens (onafhankelijk van hun woonsituatie). Ik vind dat eerlijk: de hypotheekrenteaftrek is een instrument om starters en doorstromers de mogelijkheid te geven toch een eigen woning te verwerven en op die manier vermogen op te bouwen. Beetje paternalistisch, maar zo is het nu eenmaal. Die starters of doorstromers vallen (uitzonderingen daargelaten) niet in het 52%-belastingtarief. Dus in zoverre is het standpunt van de PvdA heel zuiver omdat het wil focussen op het doel waarvoor die hypotheekrenteaftrek voor is bedacht.

Al met al weet ik nog niet wat ik ga stemmen. Had eigenlijk bedacht daar van de winter eens zorgvuldig over te gaan nadenken, nu moet ik ineens met spoed op onderzoek uit..

floortje

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:35

Katoo71 schreef:
Ik weet wat desiree bedoeld, zij noemt nu 1 ding op maar ik heb ook mijn twijfels wat de betreft de pvda, ieder zijn mening toch ?


Jah open dan een topic.. met een discussie over alle partijen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:38

Nee, het gaat mij puur en alleen om dit agendapunt. NIet om andere partijen en andere agendapunten.

Het zou wel mooi zijn als de huizen hier in nederland een stuk goedkoper werden. In Duitsland heb je geen hypotheekrente aftrek. Maar daar zijn de huizen ook veel en veel betaalbaarder.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:43

Desiree schreef:
Nee, het gaat mij puur en alleen om dit agendapunt. NIet om andere partijen en andere agendapunten.

Het zou wel mooi zijn als de huizen hier in nederland een stuk goedkoper werden. In Duitsland heb je geen hypotheekrente aftrek. Maar daar zijn de huizen ook veel en veel betaalbaarder.


Jah daarom koop ik ook een huis in duitsland!! Kun jij ook doen! En kun je nog steeds in nederland stemmen. tadaa.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:45

Niet iedereen kan in Duitsland gaan wonen Whiz. MEnsen willen nog een beetje in de buurt van hun werk kunnen wonen. En ik wil blijven wonen waar ik nu woon. Dat mag toch niet te veel gevraagd zijn? Ik ben heel tevreden met de buurt hier.

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:46

Joh, alsof de PvdA de enige is die de hypotheerente wil afschaffen....andere partijen komen er alleen minder eerlijk voor uit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:46

Kun je die partijen eens noemen?

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:47

Whiz schreef:
Desiree schreef:
Nee, het gaat mij puur en alleen om dit agendapunt. NIet om andere partijen en andere agendapunten.

Het zou wel mooi zijn als de huizen hier in nederland een stuk goedkoper werden. In Duitsland heb je geen hypotheekrente aftrek. Maar daar zijn de huizen ook veel en veel betaalbaarder.


Jah daarom koop ik ook een huis in duitsland!! Kun jij ook doen! En kun je nog steeds in nederland stemmen. tadaa.


Waar maak jij je eigenlijk druk over als je in Duitsland gaat wonen? Clown

Bovendien lijkt het me zeker niet weggelegd voor iedereen om in Duitsland te gaan wonen, of krijg je in Duitsland ook zo easy een uitkering?

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:51

Desiree schreef:
Ja maar dit is wel een HEEL belangrijke factor. Niets tast namelijk je portemonee zo aan als afschaffing van hypotheekrente aftrek. Ik zie ook niet waarom alleen huizenbezitters zouden moeten opdraaien voor de kosten van de zorgstaat. Dan zouden ze er tegenover moeten stellen dat het OZB wordt afgeschaft.

PvdA heeft ook goede dingen, maar dit is een punt wat ik heel belangrijk vind en het is de PvdA die ermee bezig is. Als een andere partij het was geweest, had ik die genoemd.


We moeten ons wel realiseren dat wij zo'n beetje het enige land in de wereld zijn dat uberhaubt hypotheekrenteaftrek kent. De huizenprijzen zijn er ook nog eens flink door gestegen.
Afschaffen zal nooit in eens gebeuren, maar gefasseerd.

(edit:/ ik zie dat ik al een beetje laat was Clown )
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 30-06-06 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:52

De SP bijvoorbeeld wil een beperking ervan. Alleen de lage en deel middeninkomens kunnen dan nog gedeeltelijke aftrek krijgen, maar anderen niet.

Maar goed, ik zou het een nogal waardeloos argument vinden om om alleen zo'n punt wel of niet voor een bepaalde politieke partij te kiezen. Er speelt een aantal belangrijke zaken op dit moment waarbij de toenemende vergrijzing een van de grootste zorgenkindjes is. Hoe gaan we dat allemaal financieren? De AOW, maar ook de ziektenkosten en hoe willen we ervoor zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen het ook nog goed gaan krijgen. Alleen naar de hypotheekrente aftrek kijken is alleen kijken naar je eigen portemonnaie en niet naar wat je met Nederland wil.

Als het zo makkelijk zou zijn, stel ik voor dat iedereen met modaal+ gewoon lekker VVD gaat stemmen, alle lage inkomens SP, de middeninkomens PvdA en de christelijken CDA. Of nog beter, laten we gewoon een twee of drie partijenstelsel nemen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:52

Hoe dan ook ben je een aap gelogeerd als de huizen goedkoper worden. WAnt dan betaal je namelijk een te hoge hypotheek: je huis is namelijk minder waard dan de lening die je er voor gekregen hebt, toen het huis nog veel duurder was.

En ik moet eerst naar mijn eigen portemonee kijken. Ik kom eerst. Pas als ik mezelf kan behelpen, kan ik andere helpen. DAt geldt voor iedereen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 30-06-06 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:53

@faye.. Uhm ten eerste maak ik me niet druk? Heb jij me hier ergens druk zien maken??!

NIet voor iedereen weggelegd nee idd. Maar als ik een uitkering nodig had dan ging ik niet in duitsland wonen. Dat zijn nou niet echt de redenen waarom ik niet naar Duitsland zou gaan omdat ik daar niet zo easy een uitkering zou krijgen?? Tis de bedoeling dat ik nooit een uitkering nodig heb


Edit: maar we gaan te ver off topic.

Anoniem

Re: Voor mensen die pvda stemmen en..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:55

Gefaseerd afschaffen of niet, mensen hebben nu wel hoge hypotheken. En de PvdA is er de partij niet voor om een datum te stellen vanaf wanneer er geen aftrek meer geldt als je een huis koopt. Ze kunnen beter de uitkeringen aanpakken om geld te besparen, alle onterechte trekkers eruit. Ja

En ook modaal zit met hoge hypotheken, die met aftrek misschien net dat huisje buiten hebben kunnen kopen. Zo zijn de hypotheken overigens ook verkocht, je nettolasten zijn zo en zo, je kunt de aftrek maandelijks laten verrekenen.

@Whiz, wat ik bedoelde is dat niet iedereen in de buurt van Duitsland werk heeft he? De meeste werkgelegenheid ligt nog altijd in de randstad.