Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:22

erleyne schreef:
. Ik ken zat 'witte' jongeren die echt met geen haar op hun hoofd er aan denken om een allochtoon toe te staan in hun vriendengroep.

Zulke witte jongeren hebben ook meestal geen haar op hun hoofd Haha!

Ik kon voor mijn uk kiezen uit 2 scholen, allebei even ver weg. In de ene groep 1 zaten drie blanke kindjes en 22 niet-blanke, op de andere school 17 blanke en één geadopteerd Chineesje.
Ik had mijn keuze snel gemaakt. Als ik wil dat mijn verlegen meiske Marokkaans leert ga ik wel in Marokko wonen....

*edit* Shadow tegemoet gekomen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Baileys op 24-06-06 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:26

Brrr, de nadruk die je nu legt op blank-en-blond wekt enge associaties hoor.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:28

denkt wo 2...

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 15:30

Nou zeg, je kunt het ook overdrijven.
Ik krijg hier nl totaal geen woII gevoelens bij...

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:31

Leg er geen nadruk op hoor. Had je liever gezien dat ik het blond weggelaten had?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:33

schatjes ik reageerde alleen ff op waar shadow op doelde Haha! beter lezen doreé Knipoog

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:36

Ik had liever gehad dat er 2 scholen met een 10-om-10 verhouding waren, waarin iedereen gewoon op beide scholen terecht kan zonder uitzondering te zijn en zonder op te vallen. En zonder dat ouders 'blanke kinderen' gaan tellen.

Maar je kunt niet alles hebben...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:43

Precies, je haalt het beste resultaat bij 50/50. anders helpt het geen donder, dan zullen altijd de blanke scholen beter afzijn.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:44

Dat had ik zeker ook liever gehad maar dat is nou eenmaal niet zo. Blanke kinderen tellen was ook niet echt aan de orde, het verschil viel namelijk nogal op.
Wat ik overigens vergeet erbij te vertellen: Kinderen van de 1e school hebben, volgens een bevriende rector, aan het einde van groep 8 ongeveer 1 jaar achterstand.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:46

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
In het algemeen: het geluk van mijn kind gaat me boven schoolprestaties en 'het aanzien in de buurt'. En ik hoop ook dat ik mijn kind mee kan geven dat er meer is in het leven dan een 9 op je rapport en een universiteitsdiploma...


Daar ben ik voor OK dan!

Wat ik meer bedoel: zou jij jouw kind een kans ontzeggen op het beste onderwijs, alleen omdat jouw kind meer aandacht vraagt - wat dus automatisch ten koste gaat van de aandacht voor andere kinderen?


Nee, dat zou ik niet doen, maar ook daarin sta ik dus vierkant achter mijn eigen kind. Ik heb ook geen problemen met een enkel kind dat meer aandacht nodig heeft. Je hebt, op welk niveau dan ook, leerlingen in de klas die iets meer aandacht vergen en zolang dat max. een leerling of twee, drie is, trekt dat het tempo ook niet drastisch omlaag. Maar binnen de echt zwarte scholen is dat aantal kinderen dat extra uitleg nodig heeft dermate groot dat het niveau van de lessen drastisch omlaag gaat. En als mijn kind gewoon Nederlands spreekt, het tempo van de lessen omlaag gaat omdat dingen twintig keer opnieuw uitgelegd moeten worden, mijn kind zich begint te vervelen wegens gebrek aan uitdaging, gaat klieren (want zo gaat dat weet ik uit ervaring Clown ) en helemaal geen zin meer heeft in school en om iets uit te voeren in de lessen als het wel nodig is, dan zie ik het als mijn taak als ouder om die situatie al te voorkomen en te zorgen dat mijn kind lessen krijgt op zijn/haar eigen niveau.
Of dat nu een 'witte' LWOO, VMBO of H/V is maakt me niet uit, maar mijn kind moet zich fijn voelen op school en daar op zijn/haar eigen niveau kunnen werken.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 16:15

Welshcobfan schreef:
schatjes ik reageerde alleen ff op waar shadow op doelde Haha! beter lezen doreé Knipoog

Volgens mij las ik heel goed wat er stond.
Als je had gewild dat mensen het niet zo interpreteerden als ik had je het beter wat duidelijker kunnen formuleren. Nu wek je nl de illusie dat je wo 2 associaties bij haar uitspraak krijgt.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:30

Shadow0 schreef:
Ik had liever gehad dat er 2 scholen met een 10-om-10 verhouding waren, waarin iedereen gewoon op beide scholen terecht kan zonder uitzondering te zijn en zonder op te vallen. En zonder dat ouders 'blanke kinderen' gaan tellen.

Maar je kunt niet alles hebben...


Ik zou uberhaupt wel klassen van max. 20 leerlingen willen maar dat zit er ook niet in Verdrietig

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:50

Urielle: da's alleen maar een zinnige benadering. En ja, de verschillen zijn er - die ontken ik ook niet. (Maar had ik al gezegd dat ik vooral wilde benadrukken dat er 2 kanten aan dit soort dingen zitten? Knipoog )

Ja, klassen van 20 leerlingen, wat een luxe... In de onderbouw zijn de klassenverkleiningen volgens mij wel op veel plaatsen doorgevoerd. Maar in de bovenbouw zijn de groepen toch echt nog vaak erg groot.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:30

Voor mij zou de keus ook snel gemaakt zijn, geen zwarte school iig!

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:35

Moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts gelezen heb, maar toch even mijn reactie.

Als kind zijnde.. ben namelijk 17.
Ik heb 3 jaar op het 'zwartse' gymnasium van Nederland gezeten, namelijk het Erasmiaans. Daar merk je niets van verschil tussen zwart/wit/geel/groen/paars..

Daarna 2 jaar op een openbare scholengemeenschap in Ridderkerk (10km van Rotterdam). Daar werd het verschil al merkbaarder. Maar dan in de zin van.. veel 'zwarte' mensen op VMBO, en de blanke op Havo/vwo.

Het afgelopen jaar heb ik VAVO gedaan, volwassenonderwijs. Al zaten er meer jongeren dan volwassenen.

Op het albeda in Rotterdam en ik kan je zeggen dat ik me daar nooit prettig voelde. Ik, en 2 klasgenootjes.. waren de enige 3 blanke (nederlanders dan) die daar rondliepen op donderdagavond. Echt lekker heb ik me nooit gevoeld. Ten eerste voel je je een stuk vlees wat gekeurd word, als Hollandse meid zijnde, ten tweede heb ik meerdere malen een hand op mijn kont gevoeld terwijl die niet nodig was.. en ten derde voelde je dat erover je geroddeld werd, maar dat was nooit in een taal die je verstond.

Ik voelde me niet veilig in mijn eigen land, mijn eigen stad.. nee ik voelde me bedreigd en benauwd.

.. mijn mening vanuit kinds opzicht: later zal ik voor mijn kinderen een overwegend 'witte' school kiezen!

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:49

ik heb op een 'witte' basisschool gezeten. maar dat is zo te relativeren! ik woon gewoon in een fijne wijk, koophuizen, aan de bosrand.
ik heb er vroeger nooit wat van gemerkt en mijn ouders zijn echt niet rijk of zo, maar ik realiseer me nu wel dat ik in een fijne wijk ben opgegroeid. en zeker niet met andere ogen naar allochtonen. mijn ouders hebben zich nooit minachtend of kwaadaardsig uitgelaten. mijn basisschool is een openbare school.
vergeleken met andere wijken met veel problemen en slechte huurhuizen, heb ik het wel goed gehad eigenlijk.

nu mijn mening:

na een heel aantal stageplekken op verschillende scholen (eerst voor de spw en nu pabo) kan ik wel zeggen dat ik liever mijn kind op een school in een fijne wijk heb.
ik zag gewoon op scholen die in buurten staan met veel huurhuizen die niet goed aangeschreven staan, dat de meeste leerlingen ook uit een lager sociaal mileu kwamen.
nu komt dit vast heel hard over, maar ik heb geen zin in rokende kinderen van 11 jaar, gevechten, gescheld en problemen met agressieve ouders.

nu wordt er in een onderzoek gezegd dat je je kind beter in een goede wijk kan opvoeden, zodat hij/zij minder kans heeft om te ontsporen.
het ligt nog altijd aan je eigen opvoeding en normen en waarden die je meegeeft, maar de omgeving speelt ook een grote rol.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:35

Nederlandse kinderen en allochtonen kinderen bijelkaar is toch de samenleving van nu?De maatschappij hier om ons heen bestaat toch ook uit Nederlandse en allochtone kinderen?
Zo leren ze naar mijn idee al vroeg goed met elkaar om te gaan...en allochtone kinderen leren veel beter Nederlandse in een klas met Nederlands sprekende kinderen.

IK wil hier niet mee zeggen dat ik mijn kind in een groep zet waar geen een nederlands kind is, dat nou ook weer niet, maar ik zou er als ouder(later)niet per defenitie tegen zijn...

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:41

Roosje het gaat om zwarte scholen, dus het overgrote deel allochtoon Knipoog

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:47

Het ligt er aan...je hebt ook zwarte scholen, waarbij het niveau wel gewoon goed genoeg is...ik heb zelf stage gelopen op zo'n school en de kinderen van gr 8 deden gewoon ook HAVO of VWO...
Dus in zo;n geval zou ik me kind daar misschien wel op doen...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:20

Op het vwo heb je uberhaupt minder leerlingen dan op vmbo en die leerlingen zijn over het algemeen blank. dus op de middelbare school was er qua vwo geen keus tussen een zwarte of blanke school, het gros was overal blank. Dus nivo bepaald ook een groot deel de ratio blank/zwart.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:40

Ik heb ook op een openbare basisschool gezeten waar buitenlandse leerlingen bij me in de klas zaten, te weten Surinaams, Antilliaans, Chileens, Argentijns, Chinees, Moluks, half-Indisch en daar ging ook een groot deel van naar H/V. Maar dit waren er dus 7 van de 29 en die verhouding ligt toch nog anders dan bijv. 27 op 29. En het waren ook nog allemaal verschillende nationaliteiten. Ik kan me voorstellen dat het anders is als je als enige Nederlandse tussen nog 28 Marokkaanse of Antilliaanse kinderen zit, met allemaal dezelfde taal en gewoonten thuis.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:37

milo schreef:
ik heb op een 'witte' basisschool gezeten. maar dat is zo te relativeren! ik woon gewoon in een fijne wijk, koophuizen, aan de bosrand.
ik heb er vroeger nooit wat van gemerkt en mijn ouders zijn echt niet rijk of zo, maar ik realiseer me nu wel dat ik in een fijne wijk ben opgegroeid. en zeker niet met andere ogen naar allochtonen. mijn ouders hebben zich nooit minachtend of kwaadaardsig uitgelaten. mijn basisschool is een openbare school.
vergeleken met andere wijken met veel problemen en slechte huurhuizen, heb ik het wel goed gehad eigenlijk.

nu mijn mening:

na een heel aantal stageplekken op verschillende scholen (eerst voor de spw en nu pabo) kan ik wel zeggen dat ik liever mijn kind op een school in een fijne wijk heb.
ik zag gewoon op scholen die in buurten staan met veel huurhuizen die niet goed aangeschreven staan, dat de meeste leerlingen ook uit een lager sociaal mileu kwamen.
nu komt dit vast heel hard over, maar ik heb geen zin in rokende kinderen van 11 jaar, gevechten, gescheld en problemen met agressieve ouders.

nu wordt er in een onderzoek gezegd dat je je kind beter in een goede wijk kan opvoeden, zodat hij/zij minder kans heeft om te ontsporen.
het ligt nog altijd aan je eigen opvoeding en normen en waarden die je meegeeft, maar de omgeving speelt ook een grote rol.



Hier ga ik totaal in mee. Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:53

Een tijd geleden is er een documentaire geweest over een aantal blanke kinderen die op een overwegend zwarte school zaten. Deze kinderen praatten met hetzelfde accent als marokkaanse kinderen doen en ze konden ook een aardig mondje Arabisch/ Berbers. Ze hadden ook dezelfde leerachterstand want een groep leert zo snel als de langzaamste doet, net als een vierspan paarden die kunnen ook niet sneller dan de langzaamste. Dus...mijn kinderen naar een blanke school al moet ik ervoor verhuizen naar Zweden.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:58

Eens. Of een prive school Knipoog

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:05

janderegelaa schreef:
Ze hadden ook dezelfde leerachterstand want een groep leert zo snel als de langzaamste doet, net als een vierspan paarden die kunnen ook niet sneller dan de langzaamste.


Da's onzin natuurlijk Lachen
Wel is het zo dat een paar leerlingen met leerachterstand wel op te vangen is, maar dat als het evenwicht eruit gaat, en teveel leerlingen een achterstand hebben, dat het dan inderdaad de hele klas remt. Maar 1 leerling remt niet de hele klas tot zijn/haar niveau. Het is GEEN span paarden. Die vergelijking heeft er niets mee te maken.

Citaat:
Dus...mijn kinderen naar een blanke school al moet ik ervoor verhuizen naar Zweden.


En dat terwijl ze daar ook geen Nederlands gaan leren maar gewoon de taal van hun klasgenootjes overnemen.
En dan hoop je maar dat ze in Zweden van die enge buitenlanders met taalachterstand willen hebben... wie weet wordt jouw kind er wel helemaal niet toegelaten, omdat ze bang zijn dat een leerling die niet van jongsafaan de taal en cultuur voldoende heeft meegekregen, de hele klas ophoudt.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 25-06-06 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt