Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:02

Shadow in theorie ben ik het met je eens. Ik zou graag zien dat het zo werkt als jij zegt. Alleen zo werkt het in de praktijd nu eenmaal niet.

In de praktijk ga ik toch met Uriele en een aantal anderen mee. Als ik een kind zou hebben zou ik dat inderdaad niet in een uitzonderings positie willen plaatsen. Je kind brengt toch een groot deel van de dag op school door en dan is het belangrijk dat hij zich daar thuis voelt en naar zijn zin heeft.

Bovendien het niveau wat je op de basisschool hebt behaald bepaald welk niveau middelbaar onderwijs je kunt gaan volgen.
Als je dus op een school terecht komt met veel kinderen met een achterstand zal je zeer waarschijnlijk niet op een hoog niveau eindigen. Er moet dan te veel ingehaald worden.

Dat betekend een lager niveau middelbaar onderwijs dus geen toegang tot hbo of universiteit. Dus genoegen nemen met een baan met een lager salaris. Dus die ouder die zo graag wil laten zien maatschappelijk correct bezig te zijn bepaald hiermee wel de rest van de cariere van zijn/haar kind.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die via een omweg uiteindelijk toch wel een goed niveau zullen krijgen maar waarom zou je het voor je kind moeilijker maken dan nodig?

Dan zullen er mensen zijn die zeggen ja maar er zijn genoeg allochtonen die wel universiteit volgen en op hoge posities zitten. Tegenwoordig zie ik het niet meer maar tot voor kort zag je bij veel vacatures staan bij gebleken geschiktheid hebben allochtonen / gehandicapten / vrouwen voorrang. Allochtonen krijgen dan extra hulp om hun doel te kunnen bereiken. Kijk nu maar naar Taida. Een stichting is bereid haar hele universitaire opleiding te betalen terwijl een Nederlands meisje maar moet zien hoe ze dat gaat betalen. Dus het allochtone kind op die zwarte school die een acherstand heeft wordt uiteindelijk wel geholpen. Maar het Nederlandse kind dat op die school zit en zelf ook een achterstand op loopt door de achterstand van de allochtone kinderen moet uiteindelijk maar zien hoe hij/ zij het red.

Marga62

Berichten: 74
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:26

Witte scholen - zwarte scholen.
Het is toch een algemeen feit dat op Z-scholen het niveau lager ligt dan op W-scholen en dan hebben we het niet over de kleuterscholen e.d. (als men daar dan al naar toe gaat) Men wil de scholen toch immers niet voor niets steeds meer gaan mengen om het niveau van de Z-scholen omhoog te halen, maar dan moet de jeugd ook wel willen.
De mentaliteit van vele allochtone jongeren, uitzonderingen, daargelaten is toch ver beneden peil. Grote mond, criminaliteit e.d. en als ze er dan op aangesproken worden, discrimineer je ze ...... wordt je uitgescholden door zo'n jochie van een jaar of 7.
Ik vind nog steeds dat als mensen/ouders er voor kiezen om in Nederland te willen wonen en werken dat zij zich dan ook wat betreft scholing voor hun kinderen aan zullen moeten passen. Als wij om welke rede dan ook naar het buitenland vertrekken en dus zelf allochtoon zijn in dat land, moeten wij ons toch ook aanpassen.
Zoals het nu gaat gaan mijn kids naar een overwegend W-school, met normen en waarden waar ik als ouder achter sta.

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 01:56

Marga62 schreef:
Witte scholen - zwarte scholen.
Het is toch een algemeen feit dat op Z-scholen het niveau lager ligt dan op W-scholen en dan hebben we het niet over de kleuterscholen e.d. (als men daar dan al naar toe gaat) Men wil de scholen toch immers niet voor niets steeds meer gaan mengen om het niveau van de Z-scholen omhoog te halen, maar dan moet de jeugd ook wel willen.
De mentaliteit van vele allochtone jongeren, uitzonderingen, daargelaten is toch ver beneden peil. Grote mond, criminaliteit e.d. en als ze er dan op aangesproken worden, discrimineer je ze ...... wordt je uitgescholden door zo'n jochie van een jaar of 7.
Ik vind nog steeds dat als mensen/ouders er voor kiezen om in Nederland te willen wonen en werken dat zij zich dan ook wat betreft scholing voor hun kinderen aan zullen moeten passen. Als wij om welke rede dan ook naar het buitenland vertrekken en dus zelf allochtoon zijn in dat land, moeten wij ons toch ook aanpassen.
Zoals het nu gaat gaan mijn kids naar een overwegend W-school, met normen en waarden waar ik als ouder achter sta.


Ik moet het hier (helaas) toch mee eens zijn.
Hoe graag je het ook anders zou willen zien, toch zit er gewoon een verschil tussen allochtone en autochtone jongeren. Ik krijg ook vaak het idee dat Nederland meer moeite doet voor de allochtone bevolking dan andersom.
Ik zie ze in Marokko ook nog geen projecten opbouwen om Nerderlanders te steunen, mochten we ooit daarheen gaan emigreren.Hard maar waar.
Mijn idee: Als je in een land gaat wonen, doe je alle mogelijke moeite om de taal te leren en gebruiken/mentaliteit van mensen te respecteren.
Ik ken een paar hele leuke Marrokaanse mensen waarvoor ik veel respect heb, maar helaas nog veel meer rotte appels.Als ik 's ochtends in de bus zit hoor ik ze soms verhalen vertellen wat ze nu weer met hun 'buurtvaders" hebben uitgehaald (project om de allochtone jeugd in de hand te houden dmv oudere mannen, "vaders" van hun eigen bevolkingsgroep.) En dat soort dingen kunnen gewoon niet, ze krijgen hier kansen genoeg, meer dan in hun land van oorsprong.
Het grappige is ook dat de "normale" Marokkanen het precies zo vinden, en het ook helemaal niet eens zijn met het gedrag van die rotte appels.
Maar in Nederland blijven er maar zo hard mogelijk excuses worden verzonnen voor dit soort mensen, en daar worden juist de "goeien" weer de dupe van omdat het slechte gedrag verontschuldigd wordt en niet streng aangepakt.
Zo denk ik er dus over, en van discriminatie is geen sprake. Wil je hier wonen, dan pak je de kansen die je worden geboden en ga je niet lopen mekkeren.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 03:21

Ik heb niet zolang in nederland gewoond, maar ook al ben ik zelf "zwart" toch heb ik mijn 'witte" kinderen op een witte school gezet. Dit omdat de openbare scholen een veel lager niveau hebben.
En ik zelf merkte dat er vaak ruzie was en gepest werd. Waarom zou ik mijn kinderen op een school zetten waar de meeste ( marokaanse ) kinderen voor het eerst nederlands gaan leren??
Maar daar wil ik even wel bij zetten dat ik nu op mijn eigen eiland ben en de nederlanders hier geen haar beter zijn dan de buitenlanders in nederland. Ze passen zich niet aan intergreren niet met de lokale bevolking. Vertikken het om de taal te leren. Blijven alleen maar met nederlanders omgaan en gaan naar prive scholen met ja hoor alleen maar nederlanders.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:07

Ik ben als overblijfmoeder nog steeds verbonden aan de school waar ooit mijn kinderen op zaten......dit is een openbare school en indertijd werdt de school steeds "zwarter" maar nu is dat weer aan het afnemen.
Er zijn indertijd mensen geweest die hun kinderen overgeplaatst hebben naar een andere school, waaronder mijn schoonzus, omdat mijn neefje inmiddels beter turks sprak dan nederlands..........
Toch is het beleid op school altijd vrij strikt geweest, en dat is het nu nog.
Allochtone kinderen krijgen vanaf dat ze op school komen "les" in de nederlandse taal. ( ik moet trouwens eerlijk zeggen dat de meeste allochtone kinderen inmiddels al nederlands spreken als ze op school komen)
Ik denk dat het voor een groot deel aan het beleid van de school ligt of het combineren van culturen werkt of niet.....
"0nze" school heeft bijvoorbeeld nooit les gegeven in de turkse taal, zoals sommige scholen wel deden. Er was wel een turkse leraar, maar die gaf de kinderen juist ondersteunde les in de nederlandse taal.
Ieder jaar wordt er een pleinfeest georganiseert, en daarbij worden ouders van allerlei nationaliteiten bij betrokken....zo zijn er turkse, marrokaanse en indische en hollandse lekkernijen die door de ouders worden gemaakt.
iedereen kletst met iedereen, soms met behulp van handen en voeten of een tolk omdat opa's en oma's ook zijn uitgenodigt en het is juist de oudere generatie die de nederlandse taal niet goed beheerst.
Dus, een "zwarte" school hoeft niet per definitie slecht te zijn.
Ga er eerst eens kijken zou ik zo zeggen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:57

lindsey schreef:
Shadow in theorie ben ik het met je eens. Ik zou graag zien dat het zo werkt als jij zegt. Alleen zo werkt het in de praktijd nu eenmaal niet.


Zoals ik al zei, het is een dilemma. Er zitten 2 kanten aan. Het enige wat ik zou willen, is dat je je bewust bent dat die 2 kanten er zijn

Het is volkomen logisch en begrijpelijk en goed dat je als ouders het beste wilt voor je kind. Dat ontken ik niet, en daar wil ik niets in dwingen.
Ik wil alleen maar aangeven dat er ook een andere kant aan vast zit. Ik zeg niet welke kant je moet kiezen, welke keuze je moet maken, welke school het uiteindelijk moet worden.

Ik claim nergens dat ouders hun kinderen naar slechte scholen moeten doen. Ik zeg ook niet dat het een eind zou maken aan allerlei problemen als ze dat wel doen. Ik zeg alleen maar: door zwarte scholen bij voorbaat af te wijzen, blijft de achterstand van die scholen ook in stand.

Of dat een keuze is die je wilt maken moet je helemaal zelf weten - dat moet ieder voor zich bepalen.

Myrz

Berichten: 1454
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:03

Ik zelf hou niet van de begrippen 'zwarte' en 'witte' scholen, het komt op mij een beetje discriminerend over.
Alsof er op alle zwarte scholen domme kinderen zitten, tussen de 'witte' heb je ook van die domme zitten, waar je je kind liever niet tussen wilt hebben.
Het zijn weer een beetje vooroordelen over de zogehete zwarte.
ik heb zelf 2 jaar op een zogehete 'zwarte' school gezeten, en het heel erg naar mijn zin gehad. Knipoog

ikke24
Berichten: 1164
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Limburg

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:24

Bij ons was 75 % van de school buitenlands. en de rest gewoon van hier. Ik heb het vreselijk gehad op die school, want hoe je het ook wend of keert, aanpassen blijft voor bepaalde buitenlanders moeilijk en het zijn er meer dan je denkt.

Ik was altijd heel ruimdenkend, en nooit discriminerend, we hebben zelfs 3 meisjes uit iran (uit mijn klas) bij ons thuis gehad om te blijven slapen omdat ze die nacht nergens terecht konden, maar op die school is mijn goedgelovigheid en mijn ruimdenkendheid toch sterk beïnvloed laat staan in een potje ver weggeduwd. Ik heb juist negetieve gevoelens eraan over gehouden en zal koste wat kost mijn kind op een witte of gemengde school doen! Knipoog

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:13

Whiz schreef:
faye schreef:
Je kunt de lagere school en het voortgezet onderwijs hierin niet zo makkelijk vergelijken. Je zult op het vwo geen leerling tegenkomen die de taal niet spreekt Knipoog



Ik weet zeker dat je op de basisschool ook weinig kinderen zult tegen komen die de taal niet spreken. Tenzij kinderen van vluchtelingen die nog genoeg tijd krijgen om wel nederlands te leren spreken.


Helaas is het zo dat op de HAVO/VWO scholen waar ik les heb gegeven (ik ben stagiaire nog) het aantal allochtonen ver in de minderheid waren. Het grootste gedeelte zat op het VMBO/LWOO. Afgelopen jaar heb ik les gegeven op een (ook nog 'witte') VMBO/LWOO locatie en daar werden kinderen ook getest op zaken als spelling, begrijpend lezen, rekenen ed. Helaas hadden veel allochtone leerlingen die binnen kwamen toch een taalachterstand. Niet dat ze daarom noodzakelijkerwijs slechter presteerden, maar ze moesten er wel eens zo hard aan trekken en er werd meer aandacht van de docent naar die leerlingen gevraagd, want soms werden hele stukken uitleg niet begrepen vanwege de taalachterstand. Ik heb er alle respect voor dat die kinderen presteerden zoals ze presteerden maar als as moeder zeg ik wel: ik wil niet dat mijn kind aandacht tekort krijgt in de klas omdat er veel leerlingen in de klas zitten die die aandacht nodig hebben om simpelweg maar mee te kunnen draaien. Mijn kind heeft ook recht op ondersteuning. Nu 'boft' ons kind met een mama die alfa-onderlegd is (ik ben straks bevoegd voor de m&m-vakken (geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijleer) en ik heb ook nog een flinke talenknobbel) en een papa die beta-onderlegd is (dokter in de biochemie, en mag wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geven) maar het kan niet de bedoeling zijn dat wij straks thuis de hele uitleg van de lessen zitten te geven 's avonds, of tegen examentijd ons kind bij moeten spijkeren omdat het tempo in de lessen vertraagd werd door de taalachterstand van medeleerlingen.

randyLOVER
Berichten: 1479
Geregistreerd: 09-02-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:20

Tja ik ben nog geen moeder en ik word het ook niet want daar heb ik geen behoefte aan maar toch. Knipoog

Ik zou mijn kind ook niet op een zwarte school doen straks word het een nep-neger en De Nederlandse taal zal waarscheinlijk ook ver te zoeken zijn.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:32

randyLOVER schreef:
Tja ik ben nog geen moeder en ik word het ook niet want daar heb ik geen behoefte aan maar toch. Knipoog

Ik zou mijn kind ook niet op een zwarte school doen straks word het een nep-neger en De Nederlandse taal zal waarscheinlijk ook ver te zoeken zijn.


whahaha

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:10

Urielle schreef:
Helaas is het zo dat op de HAVO/VWO scholen waar ik les heb gegeven (ik ben stagiaire nog) het aantal allochtonen ver in de minderheid waren. Het grootste gedeelte zat op het VMBO/LWOO. Afgelopen jaar heb ik les gegeven op een (ook nog 'witte') VMBO/LWOO locatie en daar werden kinderen ook getest op zaken als spelling, begrijpend lezen, rekenen ed. Helaas hadden veel allochtone leerlingen die binnen kwamen toch een taalachterstand.


Dat is ook zo, maar houd er wel rekening mee dat dit geen random steekproef is. Je kunt hieruit geen conclusies trekken over het omgekeerde ("een koe heeft 4 poten, dus alles wat 4 poten heeft is een koe").

Het zegt niets over alle buitenlandse leerlingen, noch over alle 'zwarte' scholen. In beide categorieen zijn er namelijk genoeg die het wel goed doen, en die worden snel over het hoofd gezien, die moeten zich veel meer bewijzen voor ze op waarde geschat worden, etc.

Overigens hebben veel kinderen op het LWOO vaker een taalachterstand dan kinderen op het VWO, punt.

Citaat:
maar als as moeder zeg ik wel: ik wil niet dat mijn kind aandacht tekort krijgt in de klas omdat er veel leerlingen in de klas zitten die die aandacht nodig hebben om simpelweg maar mee te kunnen draaien.


Nou ben ik zeer benieuwd. Stel dat jouw kind een leerprobleem heeft, zou je deze dan met een WSNS / rugzakregeling op een normale school houden, of zou je een Speciaal Onderwijsschool zoeken? En welke redenen zou je daarvoor hebben?

TouchAndGo
Berichten: 1608
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:20

faye schreef:
In geen geval gaan mijn kinderen naar een zwarte school (stom woord overigens).

Mijn kind hoeft niet de dupe te worden van de achterstand van andere bevolkingsgroepen. En voor iedereen discriminiatie gaat roepen, dat is gewoon een feit.


Helemaal mee eens!! Ja

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:22

Iriskee schreef:
faye schreef:
In geen geval gaan mijn kinderen naar een zwarte school (stom woord overigens).

Mijn kind hoeft niet de dupe te worden van de achterstand van andere bevolkingsgroepen. En voor iedereen discriminiatie gaat roepen, dat is gewoon een feit.


Helemaal mee eens!! Ja


Helemaal niet mee eens.. Dommere verwoording kan gewoon niet. Alsof andere bevolkingsgroepen allemaal een achterstand hebben op nederlanders.. Belachelijk.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:50

Whiz in dit topic verdedig jij de zwarte scholen door te vertellen dat je zelf op het HBO zit en ook half allochtoon bent. Je geeft aan dat je veel mensen kent die afkomstig zijn uit andere culturen.

Maar ik weet niet of jij zelf eigenlijk wel zo'n goed voorbeeld bent. Jij bent half nederlands dus werd er in ieder geval met je moeder of je vader thuis al nederlands gepraat.

Er zijn nog steeds veel Turkse / Marokkaanse gezinnen waar thuis tot de kinderen naar groep 1 gaan alleen nog maar turks/marrokkaans wordt gesproken met de kinderen. Die hebben dan wel degelijk een taalachterstand.

Je schrijft dat je zelf op een gemengde school hebt gezeten. Gezien je profiel gok ik dat dit in Steenwijk was. Tegenwoordig zijn er steeds meer allochtonen in Nederland. Dus in elke klas ook op een witte school zitten wel een of meerdere kinderen van niet nederlandse afkomst. Maar een school in Steenwijk is absoluut niet te vergelijken met een school in de Bijlmer in Amsterdam of bepaalde wijken in Rotterdam of Den haag waar 90% van de kinderen geen Nederlandse achtergrond heeft.
Naar mijn mening moet jouw school toch een betrekkelijk witte school zijn geweest. Waar in de pauzes gewoon Nederlands werd gesproken.

Als je op een echt zwarte school had gezeten was je misschien niet op het HBO terecht gekomen. Of alleen via een omweg.

Dit is overigens absoluut niet aanvallend tegen jou bedoeld.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:04

Ahum ik verdedig de zwarte scholen helemaal niet. Ik ben tegen zwarte scholen. Ik ben voor gemengde scholen. maar het probleem draait hier om zwarte scholen.. Die ontstaan doordat allochtonen mensen samen gezet worden in bepaalde wijken. Dit is vanaf het begin gebeurd, dat de eerste gastarbeiders naar nederland kwamen. Toen werd er helemaal geen moeite gedaan om die mensen te laten integreren. Geef ze een hele wijk kunnen ze lekker bij elkaar blijven etc etc. Veel zwarte scholen zijn overigens ook openbare scholen, maar omdat de wijken zo ''donker'' zijn. Zitten er overwegend minder ''witte'' kinderen op. Ik denk dat je het probleem bij de kern moet pakken. Opbreken die wijken.. zet de mensen maar tussen elkaar. ook veel beter voor de integratie.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:11

Precies integratie. En dat betekent dus ook dat allochtonen zelf verantwoordelijk worden om hun kinderen voor te bereiden. Het door de maatschappij op te laten knappen is ook geen integratie. En ik vraag me af in hoeverre de allochtonen er wel behoefte aan hebben om meer te integreren.....

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:16

lindsey schreef:
Er zijn nog steeds veel Turkse / Marokkaanse gezinnen waar thuis tot de kinderen naar groep 1 gaan alleen nog maar turks/marrokkaans wordt gesproken met de kinderen. Die hebben dan wel degelijk een taalachterstand.


Er zijn ook gezinnen waar thuis alleen maar dialect of (*kuch*) Fries gesproken wordt Haha!

Er zijn ook veel Turkse/Marokkaanse gezinnen waar de kinderen 2-talig worden opgevoed. De kern is dat als je alleen maar naar kleur/allochtonen kijkt, je een heleboel mensen tekort doet.

Citaat:
Maar een school in Steenwijk is absoluut niet te vergelijken met een school in de Bijlmer in Amsterdam of bepaalde wijken in Rotterdam of Den haag waar 90% van de kinderen geen Nederlandse achtergrond heeft.
[...]Als je op een echt zwarte school had gezeten was je misschien niet op het HBO terecht gekomen. Of alleen via een omweg.


En dat is dus de andere kant van het dilemma! Want daarmee geef je inderdaad aan dat mensen in die wijken ook daadwerkelijk minder kansen hebben.

Als je kijkt naar de taalontwikkeling: het is niet erg dat kinderen thuis een andere taal spreken, als ze op school en buitenshuis voldoende in aanraking komen met vloeiend Nederlands. Maar juist de kinderen die het zo hard nodig hebben, krijgen dat niet. Het zijn NIET alleen de Nederlandse kinderen die belemmerd kunnen worden in hun ontwikkeling, maar ook de allochtone kinderen.

Daarom vind ik de initiatieven waarbij een groep ouders gezamelijk probeert om de cirkel te doorbreken ook zo goed. Zo is geen kind buitengesloten, wordt het evenwicht hersteld, en krijgen kinderen van beide groepen de kans om van elkaar te leren, zonder dat ze overduidelijk de minderheid zijn.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:17

Je moet ervoor zorgen dat niet jouw kind de enige blanke is, dat werkt averechts. Vroeger in amerika hebben ze dat geprobeerd te reguleren na de segregatie. Dus enkele blanke gezinnen verhuizen naar zwarte buurten en visa versa. Helaas bleek dat op beide scholen de kwaliteit achteruit ging. Dus je moet het echt 50/50 verdeling willen hebben eer het werkt.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:17

faye schreef:
Precies integratie. En dat betekent dus ook dat allochtonen zelf verantwoordelijk worden om hun kinderen voor te bereiden. Het door de maatschappij op te laten knappen is ook geen integratie. En ik vraag me af in hoeverre de allochtonen er wel behoefte aan hebben om meer te integreren.....



hoe vaker jij zegt dat ze er geen behoefte aan hebben.. hoe minder behoefte zij er in krijgen. Het is een wisselwerking. Wederzijds respect. De nederlanders zijn nog altijd in de meerderheid.. en gelukkig zegt niet iedereen het zelfde als jij. Jij moet je voorstellen dat als bijv de marokkaanse nederlanders constant dit soort dingen naar hun hoofd krijgen, ze vanzelf minder moeite voor gaan doen? De slechte winnen het van de goeden en mensen zeggen bij voorbaad al dat ze niet genoeg doen aan integratie. De nederlanders willen dat de marokkanen meer doen.. maar de marokanen vinden geen toenadering bij de nederlanders??!!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:20

Integratie betekend dat de allochtonen hun eigen waarden en rituelen wél behouden, maar zich zo waar mogelijk conformeren aan de overheersende cultuur.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:22

Probleem is dat zwarte scholen pas gemengde scholen worden als ouders hun witte kinderen op de zwarte scholen plaatsen en dat willen ze niet.

Mensen verplicht verplaatsen naar andere wijken lijkt mij ook niet zo'n goed plan. Moet er nietaan denken om zomaar verbannen te worden naar een andere wijk waar je helemaal niet naar toe wil. In Rotterdam hebben ze geprobeerd een wijk minder verpauperd te krijgen door inkomenseisen te stellen. Onder een bepaald inkomen mocht je er niet nieuw komen wonen. Daar is toen veel protest tegen geweest. Het zou discriminatie zijn omdat ze op die manier probeerden de wijk te verwitten. Weet niet of het inmiddels nog zo is of dat dit alweer van de baan is. In de zwarte wijken hebben de mensen toch vaak minder inkomen om die dan zomaar tegen lagere huur in een duurdere wijk te laten wonen vind ik ook niet rechtvaardig.

Denk dat je bepaalde wijken in de grote steden niet meer gemengd krijgt omdat de witten er niet willen wonen. Kleine gehuchtjes dorpjes in Nederland krijg je ook niet gemengd want je wil als allochtoon ook niet de enige buitenstaander zijn tussen al die witten.

In de middelgrote steden / dorpen gaat het denk ik het best lukken. De vinex wijk waar ik woon is een mooi voorbeeld.

Een wethouder van mijn stad had toen de wijk al een aantal jaren bestond het idee dat de wijk toch een afspiegeling moest zijn van de totale bevolking van de stad en dat er dus ook allochtonen moesten gaan wonen. Daartoe zou het noodzakelijk zijn om meer goedkopere huurwoningen te gaan bouwen want het aanbod bestond nu voornamelijk uit koophuizen die door de allochtonen niet te betalen zouden zijn. Daar moest natuurlijk eerst weer een onderzoek voor gehouden worden.

Wat bleek het percentage allochtonen in de stad was gelijk aan het percentage allochtonen in de wijk. Die hadden daar namelijk ook gewoon huizen gekocht.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:41

lindsey schreef:
Wat bleek het percentage allochtonen in de stad was gelijk aan het percentage allochtonen in de wijk. Die hadden daar namelijk ook gewoon huizen gekocht.


Haha!
Ja, het komt ook best wel. Ook dat is een voorbeeld waarbij de wel-gelukte integratie gewoon niet opvalt. (Om de simpele reden dat dat het hele idee van integratie is - niet opvallen wegens ontzettend extreme verschillen maar gewoon opgaan in het leven hier Knipoog )

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:01

Shadow0 schreef:
Overigens hebben veel kinderen op het LWOO vaker een taalachterstand dan kinderen op het VWO, punt.


Dat is gewoon een feit Ja
Maar ik mocht dit jaar meehelpen bij het aanvragen van de LWOO-beschikkingen en dat ging in vrijwel alle gevallen om allochtone leerlingen. En gezien het zeer geringe aantal allochtone leerlingen waar 'mijn school' mee te maken had, vond ik dat wel erg typisch.

Shadow0 schreef:
Nou ben ik zeer benieuwd. Stel dat jouw kind een leerprobleem heeft, zou je deze dan met een WSNS / rugzakregeling op een normale school houden, of zou je een Speciaal Onderwijsschool zoeken? En welke redenen zou je daarvoor hebben?

Het hangt natuurlijk een beetje af van de mate waarin mijn kind een leerprobleem zou hebben. Ik heb liever dat hij/zij naar een speciale school gaat, daar niet op de toppen van de tenen moet lopen om het niveau te halen en zich niet minderwaardig voelt aan klasgenoten, faalangst opdoet etc., dan dat ik mijn kind met hangen en wurgen naar een reguliere school stuur. Maar als mijn kind aangeeft dat hij/zij zelf liever op een reguliere school blijft, zal ik alles doen wat in mijn macht ligt om mijn kind daar naartoe te kunnen laten gaan. Ik kan dus niet zomaar zeggen 'ik doe dit of dat'. In het algemeen: het geluk van mijn kind gaat me boven schoolprestaties en 'het aanzien in de buurt'. En ik hoop ook dat ik mijn kind mee kan geven dat er meer is in het leven dan een 9 op je rapport en een universiteitsdiploma...

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:11

Urielle schreef:
In het algemeen: het geluk van mijn kind gaat me boven schoolprestaties en 'het aanzien in de buurt'. En ik hoop ook dat ik mijn kind mee kan geven dat er meer is in het leven dan een 9 op je rapport en een universiteitsdiploma...


Daar ben ik voor OK dan!

Wat ik meer bedoel: zou jij jouw kind een kans ontzeggen op het beste onderwijs, alleen omdat jouw kind meer aandacht vraagt - wat dus automatisch ten koste gaat van de aandacht voor andere kinderen?