Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:53

Ik denk dat de meeste niet religieuze ouders hun kinderen naar de dichtsbijzijnde school toe doen. Dat is gewoon het meest praktisch. Alle kinderen uit de buurt naar dezelfde school. Ik snap uberhaupt niet waarom er christelijke of islamitische scholen zijn. Ieder kind heeft recht op hetzelfde onderwijs vind ik. Godsdienst zou daar helemaal geen rol in moeten spelen. Wel vind ik dat er op school voor alle grote godsdiensten aandacht zou moeten zijn zodat je de achtergronden van alle verschillende mensen beter kunt begrijpen. Als bv. christen ga je er echt niet dood aan om je eens een beetje te verdiepen in het geloof van een ander.Hetzelfde geldt imo ook voor de gemiddelde jood, islamiet of boedhist.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:56

Je kunt als ouder echt wel bedenken dat een kind de taal moet spreken van het land waar je woont als het naar school gaat. Ik vind het puur gemakzucht om er maar van uit te gaan dat de school dat maar opvangt. En ik vind niet dat andere kinderen daar de dupe van moeten worden. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je je als ouder informeert hoe een en ander in het land waar je woont geregeld is.

@Shadow, enerzijds snap ik je punt, maar nogmaals, ik vind het niet de taak van mijn kind om allochtone kinderen te laten integreren. Daar zijn hun ouders verantwoordelijk voor. Het gaat er mij niet om dat mijn kind tussen allochtonen op school zit, maar op dergelijke scholen is het niveau me te laag.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:59

faye schreef:
Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school (denk alleen maar aan de nederlandse taal) en dat mijn kind daardoor in een lager tempo les moet krijgen en minder aandacht krijgt, omdat de allochtone kinderen dat meer nodig hebben. Je hebt als ouder nu eenmaal een verantwoordelijkheid.

En Shadow, het is natuurlijk wel makkelijk praten over de kinderen van een ander.....



Dus jij gaat er van uit dat alle allochtone kinderen een taal achterstand hebben? Van de eerste generatie wellicht. Maar kinderen die nu op de basisschool zitten zijn van minstens 3 generatie.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:00

Overigens gaan mijn kinderen naar een zeer multi cultureel kinderdagverblijf. Maar ja, daar tref je de kinderen van allochtonen die een baan hebben, de taal spreken en meedraaien in de maatschappij.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:01

Whiz schreef:
faye schreef:
Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school (denk alleen maar aan de nederlandse taal) en dat mijn kind daardoor in een lager tempo les moet krijgen en minder aandacht krijgt, omdat de allochtone kinderen dat meer nodig hebben. Je hebt als ouder nu eenmaal een verantwoordelijkheid.

En Shadow, het is natuurlijk wel makkelijk praten over de kinderen van een ander.....



Dus jij gaat er van uit dat alle allochtone kinderen een taal achterstand hebben? Van de eerste generatie wellicht. Maar kinderen die nu op de basisschool zitten zijn van minstens 3 generatie.


En toch is het zo dat veel kinderen de taal niet of niet voldoende spreken.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:04

faye schreef:
Overigens gaan mijn kinderen naar een zeer multi cultureel kinderdagverblijf. Maar ja, daar tref je de kinderen van allochtonen die een baan hebben, de taal spreken en meedraaien in de maatschappij.



Ja zoals zoveel allochtonen!!!

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:04

@faye. Nou misschien waar jij vandaan komt.. maar de kinderen die bij mijn broertjes en zusjes op de basis- en middelbare school zitten. Spreken prima nederlands.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:06

Helaas is dat niet zo. Ik ben betrokken bij een project voor allochtone jongeren. Allochtone vrouwen zijn het niet gewoon buitenshuis te werken. Iig niet in de buurt waar dit project speelt. Kinderen uit die gezinnen spreken geen tot slecht Nederlands. Mijns inziens moet je een omslag binnen de eigen cultuur bevorderen en niet de verantwoordelijkheid bij de rest van de maatschappij leggen.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:07

Whiz schreef:
@faye. Nou misschien waar jij vandaan komt.. maar de kinderen die bij mijn broertjes en zusjes op de basis- en middelbare school zitten. Spreken prima nederlands.


School begint bij de kleutertschool en het lijkt me niet meer dan vereist dat ze tegen de tijd van de middelbare school wel nederlands spreken Knipoog

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:11

faye schreef:
Helaas is dat niet zo. Ik ben betrokken bij een project voor allochtone jongeren. Allochtone vrouwen zijn het niet gewoon buitenshuis te werken. Iig niet in de buurt waar dit project speelt. Kinderen uit die gezinnen spreken geen tot slecht Nederlands. Mijns inziens moet je een omslag binnen de eigen cultuur bevorderen en niet de verantwoordelijkheid bij de rest van de maatschappij leggen.


Ahum. Ik ben zelf allochtoon (stom woord want niemand is in allochtonie geboren) en in andere mensen uit mijn omgeving met een andere etnische achtergrond spreken prima nederlands. Ik kom wel eens ouders tegen die naar mijn inziens idd niet ontzettend goed nederlands spreken. Maar de kinderen daar in tegen wel. grammaticaal is een ander verhaal, maar ik zit op het HBO en mijn broertje zit op de Universiteit en toch zullen wij beiden de spellingstoets niet halen! So what, ik zie hier op bokt ook spelfouten bij de fleet. Daarbij komt ook nog dat bij mij op de middelbare school twee nederlandse jongens zaten die gewoon echt analfabeet waren. je vind het zelfs in de nederlandse cultuur.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:14

faye schreef:
@Shadow, enerzijds snap ik je punt, maar nogmaals, ik vind het niet de taak van mijn kind om allochtone kinderen te laten integreren. Daar zijn hun ouders verantwoordelijk voor. Het gaat er mij niet om dat mijn kind tussen allochtonen op school zit, maar op dergelijke scholen is het niveau me te laag.


Hoe weet je dat? Die allochtonen die een baan hebben en zich inzetten hebben ook kinderen die naar school gaan. Van buiten zien die scholen er precies hetzelfde uit als de mindergoede scholen.

Bovendien vind ik dat samenleven een verantwoordelijkheid is van IEDEREEN in de samenleving. Ik vind niet (zeker niet!) dat mensen verplicht moeten worden om hun kinderen op een inferieure school te plaatsen.

Ik vind wel dat je je bewust moet zijn dat het mijden van zwarte scholen een signaal uitzendt, een signaal dat zwarte scholen kansloos zijn en dat we dus eisen dat ze meer presteren voor ze geaccepteerd worden.

Nogmaals: dat is een dilemma. Ik zeg niet wat iemand moet doen. Dat is aan de ouders zelf. Ik wil alleen dat iedereen zich bedenkt dat er 2 kanten zijn. En dat we de samenleving met z'n allen bewonen en maken, en dat als we een groep al bij voorbaat afschrijven, het niet zo gek is dat de problemen met die groep niet minder maar meer worden.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:17

Oh, vandaar dat je je zo aangesproken voelt. Dat vernaderd echter niets aan de feiten zoals wij ze tegenkomen in het project. Bovendien is ook algemeen bekend dat het niveau op zwarte schoolen lager ligt. Dat is met feiten zo, ook al ervaar je het zelf anders, feiten blijven feiten. Knipoog

@Shadow, ik ben van menig dat de zwarte scholen zelf verantwoordelijk zijn. Dus ook de ouders van de leerlingen. het is maar makkelijk om van alles van anderen te verwachten, maar zo werkt het niet in de maatschappij. Nogmaals, het gaat mij niet om zwart of wit, maar ik stuur mijn kind niet naar een school waar het tempo laag ligt omdat het gros van de leerlingen extra aandacht nodig heeft. Dan zouden die kinderen eerst naar een voorbereidende klas moeten en zo dus langer over hun opleiding doen.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:21

Whiz schreef:
So what, ik zie hier op bokt ook spelfouten bij de fleet. Daarbij komt ook nog dat bij mij op de middelbare school twee nederlandse jongens zaten die gewoon echt analfabeet waren. je vind het zelfs in de nederlandse cultuur.


Ik begin steeds meer te voelen voor een taaltoets. Gewoon, voor iedereen van 16 jaar en ouder. Haal je het niet, zoek dan maar een leuk huisje in Siberie ofzo. Het hele probleem van woonruimte, werk, te veel mensen en files is in 1 klap opgelost. De club van 10-miljoen is overbodig, want we houden nog niet de helft over. Heerlijk rustig lijkt me dat Go jij! Go jij!

Als ik soms mensen zie katten op die 'alogtone die niet eens nederlands kenne spreke' dan denk ik dat het hoog tijd is voor zo'n toets.

Dat is dus precies een voorbeeld van wat ik bedoel: van buitenlanders wordt niet alleen verwacht dat ze *fatsoenlijk* Nederlands kunnen, maar in veel gevallen *beter* dan Nederlanders zelf. Dat lijkt me niet helemaal juist...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:25

Die klassen bestaan toch al: er wordt zoveel geld gepomt in dit soort projecten: schakelklassen, extra personeel voor scholen met veel leerlingen met ouders met een lage opleiding ( allochtoon en autochtoon ) extra taalvaardigheid programma's, noem het maar op. Eerlijk gezegd zou ik het helemaal niet zo'n probleem vinden mijn kinderen naar een zogenaamde zwarte school te sturen. Daar is immers geld om extra aandacht te besteden aan achterstanden. Ik denk dat op heel veel witte plattelandsscholen het tempo nog veeel lager ligt. En die krijgen maar bar weinig extraatjes van de minister van onderwijs.
Hopelijk veranderd er straks wat met de nieuwe gewichtenregeling van de minister, maar ik hou mijn hart vast. Het grote geld zal ook nu wel weer in de steden terecht komen.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:28

faye schreef:
@Shadow, ik ben van menig dat de zwarte scholen zelf verantwoordelijk zijn. Dus ook de ouders van de leerlingen.


Klopt, alle ouders van alle leerlingen. Ja

Citaat:
het is maar makkelijk om van alles van anderen te verwachten, maar zo werkt het niet in de maatschappij.


Ik denk dat ik me dan niet helemaal duidelijk heb gemaakt. Ik verwacht niet zozeer iets van anderen, maar van iedereen.

Je moet niet alleen naar de ander wijzen en wachten tot de ander iets gaat doen. Je moet het ook zelf doen. Samen, allemaal, tegelijk, iedereen.
Het is dan ook niet het 1 of het ander. Het zijn niet de allochtonen die in hun eentje volledig moeten integreren en hun onderwijs op peil moeten brengen. Het zijn niet de autochtonen die dat volledig moeten regelen en maar moeten opleggen.
Het zijn BEIDE groepen, die samen en tegelijk naar elkaar toe moeten werken. En geen gejamaar zij doen het ook (niet).

Citaat:
Dan zouden die kinderen eerst naar een voorbereidende klas moeten en zo dus langer over hun opleiding doen.

Dat gebeurt dan tegenwoordig ook regelmatig.

Maar waar ik dus nog benieuwd naar was: hoe kun jij aan de buitenkant van een school zien of het een 'goede' zwarte school is waar het niveau normaal is, of een 'slechte' zwarte school waar het taalniveau inderdaad een stuk lager ligt? Als je alle zwarte scholen al bij voorbaat afwijst, kom je daar toch nooit achter?

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:33

@Shadow, in ons project komen we heel veel kinderen tegen die de taal gewoon niet spreken. Als dat allemaal op school geleerd moet worden begin je met een vreselijke achterstand. Ik heb het helemaal niet over grammaticaal foutloos nederlands, maar jezelf verstaanbaar kunnen maken en begrijpen wat er gezegd wordt is toch wel het minste. Probleem is dat dit in bepaalde wijken voorkomt waar veel allochtonen bij elkaar wonen en dit zo in stand kunnen houden. Als we als maatschappij het signaal afgeven dat dat op school wel rechtgetrokken wordt, zul je dit probleem nooit oplossen.

En ik vind niet dat iedereen verantwoordelijk is. In Nederland zijn dingen op een bepaalde manier geregeld. Dus of je stelt als overheid het consultatiebureau en peuterspeelzaal verplicht, of je gaat eisen stellen om toegelaten te worden tot onderwijs. Ik vind niet dat je kinderen die wel een goede start kunnen maken verantwoordelijk mag stellen voor de integratie en opleiding van een andere groep. Als ik naar het buitenland verhuis ben ik ook zelf verantwoordelijk voor het welzijn van mijn kids. Je kunt idd niet zien aan de buitenkant of een zwarte school slecht is, maar de rapporten hierover liegen er niet om.

Ik zal dus nooit voor een zwarte school kiezen, doe mijn kinderen nog liever 30km verder op school bij wijze van spreken.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:38

ik vind dat allochtonen of ''zwarte'' kinderen onder elkaar harder tegen autochtonen of ''witte'' kinderen kunnen zijn dan anders om..
de kinderen in deze tijd, en dan bedoel ik dus de ''witte'' kinderen, leren dat iedereen gelijk is en discriminatie fout is.. terwijl alloctonen zich allemaal samen gaan hangen en samen alles doen en blanke kinderen dus buitensluiten.. ik denk namelijk niet dat een ''normaal'' kind, dus niet extreem bijdehand of extreem verlegen heel snel bij zo'n groepje zou gaan staan waar je verder niks mee gemeen hebt, anders om wordt de buitenstaander er naar mijn mening juist overal bij betrokken in de gezellige sfeer..

maar ja, dat is mijn mening..

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:41

faye schreef:
Oh, vandaar dat je je zo aangesproken voelt. Dat vernaderd echter niets aan de feiten zoals wij ze tegenkomen in het project. Bovendien is ook algemeen bekend dat het niveau op zwarte schoolen lager ligt. Dat is met feiten zo, ook al ervaar je het zelf anders, feiten blijven feiten. Knipoog

@Shadow, ik ben van menig dat de zwarte scholen zelf verantwoordelijk zijn. Dus ook de ouders van de leerlingen. het is maar makkelijk om van alles van anderen te verwachten, maar zo werkt het niet in de maatschappij. Nogmaals, het gaat mij niet om zwart of wit, maar ik stuur mijn kind niet naar een school waar het tempo laag ligt omdat het gros van de leerlingen extra aandacht nodig heeft. Dan zouden die kinderen eerst naar een voorbereidende klas moeten en zo dus langer over hun opleiding doen.


Ik voel me helemaal niet aangespoken, ik denk er gewoon anders over dan jij.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:44

Dat mag Haha!

Maar dat doet niks af aan de feiten Knipoog

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:45

@Shanna: ik vind dat nogal een generalisatie en ik vraag me af waar je je op baseert.
Er zijn genoeg allochtonen die hartstikke geïntegreerd zijn en ook veel allochtonen die niet geïntegreerd zijn, zijn wel hartelijk tegenover anderen, ook blanken. Ik ken zat 'witte' jongeren die echt met geen haar op hun hoofd er aan denken om een allochtoon toe te staan in hun vriendengroep. En misschien zelfs geen autochtoon die vrienden is met een allochtoon, dus reken maar uit.
Ik heb zelf erg weinig problemen met allochtonen, maar eerlijk is eerlijk, hier in de buurt is de concentratie ook lager dan in de randstad. Hier is het ook zo dat ze bij elkaar gaan wonen, maar dat lijkt me ook wel logisch. Ik ga ook niet in een wijk vol gereformeerden zitten, zodat ik zondags wordt weggekeken als ik de auto was ( alsof ik die ooit was btw Bloos ) Je zoekt toch mensen op die een beetje hetzelfde leven. Beter een goede buur dan een verre vriend, denk ik dan maar.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:47

faye schreef:
Dat mag Haha!

Maar dat doet niks af aan de feiten Knipoog


Jah idd, maar jij doet het af op de feiten alsof elk allochtoon kind een taal achterstand heeft of een lager niveau heeft. Dit is echter niet waar. De cijfers geven juist weer dat de allochtone jongeren steeds beter gaan presteren op school gebied met name de meisjes. Dus de cijfers geven misschien weer dat het niveau op een zwarte school lager is. Mijn menig is dat er niet eens zoiets als een zwarte school behoort te bestaan. Net zo goed als dat ik tegen alle scholen ben die werken vanuit een religieus oogpunt. Ik ben voor openbare scholen die voor iedereen toegangelijk zijn.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:50

Je kunt de lagere school en het voortgezet onderwijs hierin niet zo makkelijk vergelijken. Je zult op het vwo geen leerling tegenkomen die de taal niet spreekt Knipoog

Feit blijft dat het niveau op een zwarte school lager ligt, en daarom zal ik mijn kinderen daar niet heen sturen. Als ik anti allochtoon was geweest had ik wel voor een wit kinderdagverblijf gekozen....

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:52

faye schreef:
Je kunt de lagere school en het voortgezet onderwijs hierin niet zo makkelijk vergelijken. Je zult op het vwo geen leerling tegenkomen die de taal niet spreekt Knipoog



Ik weet zeker dat je op de basisschool ook weinig kinderen zult tegen komen die de taal niet spreken. Tenzij kinderen van vluchtelingen die nog genoeg tijd krijgen om wel nederlands te leren spreken.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:53

Was het maar waar, dan waren projecten als de onze (die veel geld kosten) niet nodig.

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:00

Ik ben absoluut niets tegen donkere mensen of wat dan ook. Maar ik zou denk ik toch ervoor kiezen om mijn kinderen op een 'blanke' school te doen. Op de 1 of andere manier denk ik dat je kinderen dan minder snel in aanraking komen met criminaliteit oid.

Kun je zeggen dat ik erge vooroordelen heb. Maar ik woon in Rotterdam, en hier blijkt meer weer, keer op keer, dat de criminaliteit vooral wordt veroorzaakt door allochtone Nederlanders. En als er iets is waar je je kinderen voor wilt behoeden..... .