Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:07

Ik zou kijken naar een goede school in de buurt...

en eerlijk; ik kijk niet eens naar dit is een 'zwarte' school, dit is een 'witte' school...

Ik verbaas me dat er nog zoveel mensen stilstaan bij mensen die 'wit' zijn en die 'zwart' zijn...

pfoeh, vermoeiend ook!

wat is een 'zwarte' school eigenlijk? Wanneer ben je 'zwart'? Qua huidskleur, of zoals ik de meeste hoor zeggen; 'allochtoon' ? Wie is dan allochtoon? Echt de definitie van allochtoon? Een persoon waarvan 1 van de ouders in het buitenland is geboren? Want in veel gevallen wordt ik gezien als Nederlander, en per die definitie ben ik een Allochtoon, en veel van mijn vrienden zouden dan per die definitie Nederlander zijn en als Allochtoon worden gezien...?

Mijn god, waar staan we bij stil?

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:10

Ook mijn kinderen zullen echt niet naar een zwarte school gaan!
Ik heb absoluut geen hekel aan mensen uit een andere cultuur, of wat dan ook, maar een uitzonderingspositie voor je kind kiezen vind ik wel wat ver gaan!
Het niveau op zulke scholen ligt naar mijn mening gewoon te laag! En nee, het leven draait niet alleen om presteren, maar bewust kiezen voor risico op een achterstand zal ik niet doen.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:11

Baileys schreef:
erleyne schreef:
. Ik ken zat 'witte' jongeren die echt met geen haar op hun hoofd er aan denken om een allochtoon toe te staan in hun vriendengroep.

Zulke witte jongeren hebben ook meestal geen haar op hun hoofd Haha!

Ik kon voor mijn uk kiezen uit 2 scholen, allebei even ver weg. In de ene groep 1 zaten drie blanke kindjes en 22 niet-blanke, op de andere school 17 blanke en één geadopteerd Chineesje.
Ik had mijn keuze snel gemaakt. Als ik wil dat mijn verlegen meiske Marokkaans leert ga ik wel in Marokko wonen....

*edit* Shadow tegemoet gekomen Knipoog


Mag ik aan jou vragen... Zie je dat geadopteerde meisje als zwart? Of als zo-geintegreerd-dat-ze-de-status-van-blankheid-mag-dragen????

Ik heb met genoeg marokkaanse meisjes en jongens op school gezeten! Ik heb geen woord Marokkaans geleerd, en waar kwam ik mijn oudere klasgenoten weer tegen?
De marokkaanse; op de universiteit !, de blonde; of zwanger of huisvrouw... en dat meen ik... nu denk ik toch ook niet dat alle blonde meisjes de ambitie hebben om huisvrouw te worden?

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:13

Ohja, ik ben het er mee eens dat ik dan mede de achterstanden in stand houd, maar ik vind dit eigenlijk niet alleen mijn verantwoordelijkheid of de verantwoordelijkheid van "witte" ouders, als de anders-talige ouders hun kinderen Nederlands leren voor ze naar de basisschool zouden gaan, zou het ook al een stuk schelen!

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:15

Torette: als er een school is die qua niveau niet laag ligt? Is het dan wel een optie?

Overigens verwachten we van buitenlanders wel dat ze een uitzonderingspositie kiezen. Als die met z'n allen bij elkaar blijven (een heel logisch menselijk trekje - we doen het zelf ook) dan is dat slecht.
(En nee, het is ook niet handig om je af te zonderen. Maar het is WEL begrijpelijk, en bovendien doen wij daar dus net zo hard aan mee!)

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:21

Ja dan zou het zeker een optie zijn! Ik heb gewoon teveel negatieve dingen zien gebeuren met blanke kinderen op zwarte scholen.
Het beste zou natuurlijk een eerlijke verdeling zijn.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:35

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Ze hadden ook dezelfde leerachterstand want een groep leert zo snel als de langzaamste doet, net als een vierspan paarden die kunnen ook niet sneller dan de langzaamste.


Da's onzin natuurlijk Lachen
Wel is het zo dat een paar leerlingen met leerachterstand wel op te vangen is, maar dat als het evenwicht eruit gaat, en teveel leerlingen een achterstand hebben, dat het dan inderdaad de hele klas remt. Maar 1 leerling remt niet de hele klas tot zijn/haar niveau. Het is GEEN span paarden. Die vergelijking heeft er niets mee te maken.

Citaat:
Dus...mijn kinderen naar een blanke school al moet ik ervoor verhuizen naar Zweden.


En dat terwijl ze daar ook geen Nederlands gaan leren maar gewoon de taal van hun klasgenootjes overnemen.
En dan hoop je maar dat ze in Zweden van die enge buitenlanders met taalachterstand willen hebben... wie weet wordt jouw kind er wel helemaal niet toegelaten, omdat ze bang zijn dat een leerling die niet van jongsafaan de taal en cultuur voldoende heeft meegekregen, de hele klas ophoudt.


Dit slaat natuurlijk nergens op. Het probleem van zwarte scholen is juist dat een hele grote groep achterstand heeft. Dus als jan naar Zweden gaat, houd zijn kind idd de groep niet op.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:39

Als ik later kinderen heb, kijk ik rond in de buurt welke school mij bevalt. Ik ga daarbij niet erop letten welk kleurtje er meer rondloopt. Ik vind het zowieso belachelijk om een 'zwarte' of 'blanke' school te creeeren. Imo creeer je daarmee alleen maar problemen voor later. Laat die kinderen lekker saampjes opgroeien en naar school gaan. Zo leren ze elkaar kennen en hebje niet later ineens een kind op de middelbare school die voor het eerst in aanraking komt met een allochtoon klasgenootje. Maar ja zo denk ik erover.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:40

torette schreef:
Ohja, ik ben het er mee eens dat ik dan mede de achterstanden in stand houd, maar ik vind dit eigenlijk niet alleen mijn verantwoordelijkheid of de verantwoordelijkheid van "witte" ouders, als de anders-talige ouders hun kinderen Nederlands leren voor ze naar de basisschool zouden gaan, zou het ook al een stuk schelen!


Precies. Het is de taak van de ouders zelf. En zolang er maar getracht wordt om dit probleem vanuit de rest van de maatschappij op te lossen, zal dit nooit oplossen. Als bepaalde bevolkinsgroepen in wijken bij elkaar klitten (sociale woningbouw meestal) en zo hun achterstand in stand houden is dat ook eigen verantwoordelijkheid. Als ze zich zouden ontwikkelen en meer gaan werken, betere banen krijgen, moeten ze vanzelf uit die wijk weg. Je mag immers niet met een topsalaris in de sociale woningbouw wonen. Grappig is dat de wel geintegreerde allochtoon helemaal geen behoefte heeft aan samenklitten of een flatje drie hoog achter. Een minder toegankelijk uitkeringsbeleid en het terugleggen van de verantwoordelijkheden waar ze horen zou veel meer oplossen.

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:45

Duidelijk gesproken! Ben ik het mee eens!

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:11

faye schreef:
En dan hoop je maar dat ze in Zweden van die enge buitenlanders met taalachterstand willen hebben... wie weet wordt jouw kind er wel helemaal niet toegelaten, omdat ze bang zijn dat een leerling die niet van jongsafaan de taal en cultuur voldoende heeft meegekregen, de hele klas ophoudt.


Dit slaat natuurlijk nergens op. Het probleem van zwarte scholen is juist dat een hele grote groep achterstand heeft. Dus als jan naar Zweden gaat, houd zijn kind idd de groep niet op.
[/quote]

Heb je helemaal gelijk in. Maar... Jan denkt zelf dat ook 1 leerling de klas ophoudt - de vierspan vergelijking. Die vergelijking klopt niet, dat weet jij, dat weet ik. Maar als mensen het hier in Nederland geloven, waarom zouden ze er in Zweden niet hetzelfde over denken?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:41

Princess_ schreef:
Als ik later kinderen heb, kijk ik rond in de buurt welke school mij bevalt. Ik ga daarbij niet erop letten welk kleurtje er meer rondloopt. Ik vind het zowieso belachelijk om een 'zwarte' of 'blanke' school te creeeren. Imo creeer je daarmee alleen maar problemen voor later. Laat die kinderen lekker saampjes opgroeien en naar school gaan. Zo leren ze elkaar kennen en hebje niet later ineens een kind op de middelbare school die voor het eerst in aanraking komt met een allochtoon klasgenootje. Maar ja zo denk ik erover.

Als jij later kinderen hebt, kijk je rond in de buurt welke school je bevalt en je zoekt de gegevens van die school op internet om te zien hoe die leerlingen presteren.
Waarschijnlijk zul je dan besluiten je kind te doen naar school ... wat dan een witte school blijkt te zijn.

Imo zijn witte en zwarte scholen niet bewust gecreerd maar naar verloop van tijd zo onstaan. Voorbeeld: mijn oude buurmeisje was onderwijzeres op een christelijke lagere school in Amsterdam Geuzenveld. Een school die na verloop van tijd steeds zwarter werd totdat hij ronduit zwart te noemen was. En waarom? Omdat het overgrote deel van de bewoners in Geuzenveld allochtoon is. Ik kan je met eerlijkheid vertellen dat er in groep 8 leerlingen waren die nauwelijks de nederlandse taal machtig waren. En dat waren toch echt kinderen die hier in Nederland geboren waren.
Ander voorbeeld: in het dorp waar ik ben opgegroeid was 1 openbare basisschool en hier zaten best wat kinderen op van ouders die in de Bijlmer woonden omdat die ouders wilden dat hun kinderen dezelfde kansen zouden krijgen als autochtone kinderen. Op de scholen in de Bijlmer gold hetzelfde als op die lagere school in Geuzenveld. Die ouders deden dus bewust hun kind op een school die ver weg was maar waarbij ze wel een normale schoolopleiding konden genieten.

Alles leuk en aardig dat mensen hier zeggen dat de scholen gemengd moeten zijn en daar ben ik het in zekere zin ook wel mee eens maar als het niveau op een 'zwarte' school veel lager is dan op een witte gaan mijn kind naar een witte school hoor. Ik laat mijn kind niet de dupe worden van andermans idealisme.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:50

[quote="Marjo_Wystan
Ik heb met genoeg marokkaanse meisjes en jongens op school gezeten! Ik heb geen woord Marokkaans geleerd, en waar kwam ik mijn oudere klasgenoten weer tegen?
De marokkaanse; op de universiteit !, de blonde; of zwanger of huisvrouw... en dat meen ik... nu denk ik toch ook niet dat alle blonde meisjes de ambitie hebben om huisvrouw te worden?
[/quote]

Je kan nooit met zekerheid zeggen wat er gebeurd zou zijn als die blonde meisjes naar een witte school waren gegaan. Maar het zou mijn niets verbazen dat zij de dupe zijn geworden van het feit dat er extra veel aandacht is gegaan naar de buitenlandse kinderen en zij daardoor niet genoeg begeleiding kregen.

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:14

Marjo_Wystan schreef:
Mag ik aan jou vragen... Zie je dat geadopteerde meisje als zwart? Of als zo-geintegreerd-dat-ze-de-status-van-blankheid-mag-dragen????


Ten 1e is dat Chineesje een jongetje en ten 2e spreken beide ouders ABN en hij dus ook, al vóór hij naar school ging.
Die blonde klasgenoten van jou die nu zwanger en huisvrouw zijn (en wellicht heel gelukkig daarmee) waren misschien beter terecht gekomen als ze op een 'witte' school gezeten hadden Pling

Ik denk dat de taalachterstand het grootste probleem is. Als ik met kleine kinderen verhuis naar een ander land (of ze daar geboren laat worden) zal ik op z'n minst zorgen dat ze de taal van dat land machtig zijn. Ik ga niet zitten afwachten tot ze naar school moeten met de gedachte dat ze dat daar dan wel leren.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:33

Roosmarijn schreef:
Imo zijn witte en zwarte scholen niet bewust gecreerd maar naar verloop van tijd zo onstaan.


Dat is waar. Maar we nemen ook nu nog niet bewust de beslissing om het anders te doen. Terwijl dat wel zou kunnen, heel wat meer dan nu het geval is.

En dat is jammer. En nogmaals: ik denk niet dat ouders hun kinderen als enige naar een 'zwarte' school moeten sturen. En ook niet dat je voor een slechte school moet kiezen. Er zijn echter ook een boel tussenwegen mogelijk. Die niet ten koste van je eigen kinderen gaan, maar je kinderen juist een heleboel extra geven.

Gelukkig zijn er ook ouders die andere initiatieven nemen, door dit soort dingen breder aan te pakken dan alleen voor hun eigen gezin. Gelukkig zijn er scholen die hun best doen om een school te zijn die iedereen een goede leerplek kan bieden. Gelukkig zijn er mensen die hun best doen van de wereld iets moois te maken, die verder kijken dan hun eigen ik, en weten dat je in een samenleving toch vooral samen leeft.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:26

Shadow0 schreef:
Dat is waar. Maar we nemen ook nu nog niet bewust de beslissing om het anders te doen. Terwijl dat wel zou kunnen, heel wat meer dan nu het geval is.




Laat de gemeenschap die de achterstand in stand houdt dan maar eens stappen ondernemen. Ik wordt zolangzamerhand strontziek van het ge "we" , terwijl eigenlijk bedoeld wordt dat er nog meer gepampert moet worden...

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:52

"Jamaar zij begonnen" Zij zijn groot en ik is klein!

Ik weet vrij zeker dat ik het al een keertje heb geschreven, maar dat wil ik best nog een keer doen: ik verwacht niet zozeer iets van anderen, maar van iedereen.

Je moet niet alleen naar de ander wijzen en wachten tot de ander iets gaat doen. Je moet het ook zelf doen. Samen, allemaal, tegelijk, iedereen.
Het is dan ook niet het 1 of het ander. Het zijn niet de allochtonen die in hun eentje volledig moeten integreren en hun onderwijs op peil moeten brengen. Het zijn niet de autochtonen die dat volledig moeten regelen en maar moeten opleggen.
Het zijn BEIDE groepen, die samen en tegelijk naar elkaar toe moeten werken. En geen gejamaar zij doen het ook (niet).

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:01

Shadow0 schreef:
"Jamaar zij begonnen" Zij zijn groot en ik is klein!



Sorry? Verward

Het is niet mijn probleem dat er scholen met achterstand zijn. Het is ook niet mijn taak of verantwoording om het kind van een ander op te voeden of te helpen ontwikkelen. Ik heb al mijn handen vol om mijn eigen kinderen in deze maatschappij op een fatsoenlijke manier op te voeden. Laat de gemeenschap die deze achterstand in stand houdt maar voor een oplossing zorgen. Door alles maar voor ze te regelen en op te knappen verandert er nooit iets. Dat blijkt ook wel, dit probleem speelt al jaaaaren.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:16

Voorbeelden die ik noemde waren nog uit de tijd trouwens dat ikzelf op de lagere school zat en dat is dus voor '88. Oftewel, dit probleem is helaas niet slechts van deze tijd.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:39

faye schreef:
Het is niet mijn probleem dat er scholen met achterstand zijn. Het is ook niet mijn taak of verantwoording om het kind van een ander op te voeden of te helpen ontwikkelen. Ik heb al mijn handen vol om mijn eigen kinderen in deze maatschappij op een fatsoenlijke manier op te voeden.


Ik denk dat dit een wisselwerking is. Ik zie het niet als iets wat ten koste gaat van de ander, maar waar beide kanten profijt van hebben. Ook jouw kinderen hebben er voordeel van als de maatschappij prettiger is.

Daarbij: elke psycholoog, elke pedagoog en ook eigenlijk alle mensen die met paarden werken weten best wat de beste aanpak is: duidelijke grenzen stellen en kansen bieden om het goed te doen - en daarvoor belonen. hard aanpakken is lang niet altijd nodig, als het maar meteen en duidelijk is!
In onze hele geschiedenis zijn we eigenlijk steeds een deel van die dingen vergeten: eerst waren er kansen te over maar nauwelijks grenzen. Toen waren er grenzen te over maar nemen de kansen rap af. In alle gevallen volgt de reactie veel te laat, het wordt aangekeken en op z'n beloop gelaten, terwijl dat nou juist is wat niet moet. Niet positief, en niet negatief.

Het nadeel is dat een dergelijke aanpak ten eerste een volwassen houding vraagt want je moet reageren op dingen waarbij je denkt: 'dat hadden ze allang moeten leren'. En ten tweede vereist het eerst inzet, voor je resultaat ziet. Dat is trouwens niet anders bij 'normaal' opvoeden of onderwijs. Een onderwijsvernieuwing in het basisonderwijs nu, heeft pas over een jaar of 10 merkbaar resultaat op de beroepsopleidingen.

Roosmarijn: klopt, het probleem niet. De aandacht voor het probleem wel.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:50

Dus jij vind dat "witte"kinderen dan maar minder aandacht en begeleiding op school moeten krijgen, een soort van opoffering voor een betere maatschappij? Dus dan wordt de mentaliteit en cultuur ineens anders? Beetje naief, en nee, ik voel me niet geroepen om mijn kinderen daarvan de dupe te laten worden. Die gaan gewoon naar een school met een goed niveau. Ze gaan er ook goed voorbereid heen. Eisen stellen aan toelating, DAT zouden ze in moeten voeren.

Aandacht voor het probleem bestaat al veel langer, maar de aanpak is verkeerd. Zolang je deze mensen niet dwingt om hun kinderen voor te bereiden op school (iig nederlands praten), zullen ze er ook nooit voor zorgen. Want in hun cultuur moet school daarvoor zorgen en dat houd je dan mooi in stand.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:55

Nee, en dat heb ik dan ook niet gezegd. Maar ik denk dat dat wel terug te vinden is in de berichten van de afgelopen 5 pagina's Lachen

Faye: eisen stellen aan toelating helpt niets, als iedereen ongeacht het niveau een zwarte school afwijst. Ook de scholen met veel allochtone leerlingen waar wel een normaal niveau is, waar een prima sfeer hangt en goed onderwijs gegeven worden, en waar de leerlingen bijvoorbeeld voor de kleuterklas of buiten schooltijd worden begeleid in het Nederlands (dus zonder dat andere kinderen er ook maar iets last van hebben!), worden vermeden. Dat heeft dan niets meer met rationele argumenten te maken, maar gewoon met vooroordelen. En daar wordt iedereen alleen maar slechter van.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:58

Ik vind je nu wel erg kort door de bocht. Maar goed, ik, en met mij velen, kiezen voor een goede school. En meestal voldoen de zwarte scholen hier niet aan. Toelatingseisen stellen op de achterstandsscholen zal met de tijd het niveau omhoog halen. En zo leg je de verantwoordelijkheden op de juista plek.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:00

faye schreef:
Ik vind je nu wel erg kort door de bocht.


Dat mag uiteraard Lachen
Hoewel ik mijn ideeen niet alleen gebaseerd heb op idealisme maar ook nog wel enigzins op de ervaringen van mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben. Onderzoek naar dergelijke scholen, naar het aanpakken van probleemjeugd, etc.

Citaat:
Maar goed, ik, en met mij velen, kiezen voor een goede school.


Dat mag, vrije schoolkeuze is heel belangrijk.

Citaat:
Toelatingseisen stellen op de achterstandsscholen zal met de tijd het niveau omhoog halen.


Maar waar gaan de leerlingen heen die het niet halen?

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:01

Nergens heen Haha!, of op kosten van pa en ma eerst naar een voorbereidend klasje. Met de nadruk op kosten van pa en ma Ja