Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:26

Ik kijk net Editie NL; het aantal autochtone kinderen op zwarte scholen is weer afgenomen.
Eén op de tien autochtone ouders is bereid hun kind naar een zwarte school te sturen, negen van de tien dus niet.

Wat vinden jullie hiervan? En voor de ouders: wat zou jij doen en waarom?

Ben benieuwd. Mijn eigen mening doet er (nog) niet echt toe, heb nog geen kinderen. Heb nu wel een idee wat ik zou doen, maar volgens mij is dat net als mijn idee over abortus. Mocht ik echt zwanger raken, weet ik nog niet of ik nog zo stellig ben. Clown

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:28

Ik zou mijn kind niet naar een zwarte school doen. Ik heb liever dat ze op een overwegend witte school met zwarte leerlingen in aanraking komen, dan op een zwarte school. Ik ben trouwens wel van mening dat het onderscheid tussen witte en zwarte scholen er helemaal niet zou moeten zijn.

*Ik ben nog een mams hoor... mijn idee erover*

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:28

Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je woont.
Ik ben vaak in Rotterdam geweest, maar de 'zwarte' scholen zijn daar nou niet echt aantrekkelijk naar mijn idee....

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:34

Nee, ik zou mijn kind niet moedwillig in een uitzonderingspositie willen plaatsen. Daarnaast ligt het niveau op zwarte scholen vaak lager en heerst er een bepaalde cultuur waar ik mijn kind niet mee wil conformeren.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:53

Urielle schreef:
Nee, ik zou mijn kind niet moedwillig in een uitzonderingspositie willen plaatsen. Daarnaast ligt het niveau op zwarte scholen vaak lager en heerst er een bepaalde cultuur waar ik mijn kind niet mee wil conformeren.


Helemaal mee eens. Ik heb zelf een tijdje op een school gezeten waar vrijwel alleen maar allochtone kinderen op zaten, en dat was niet bepaald gezellig. Niet naar mij toe iig. Die kinderen hebben allemaal iets gemeen (komen uit dezelfde cultuur etc) waardoor de kans groot is dat ze kinderen die er niet 'bijhoren' buiten sluiten, of erger. En naar mijn idee zou er net zoals Hermesdeux zegt, geen onderscheid moeten zijn tussen witte en zwarte scholen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:00

Urielle schreef:
Nee, ik zou mijn kind niet moedwillig in een uitzonderingspositie willen plaatsen. Daarnaast ligt het niveau op zwarte scholen vaak lager en heerst er een bepaalde cultuur waar ik mijn kind niet mee wil conformeren.



Idd Ja

En kind komt zwaar achter te lopen.. Ik heb al 2 jaar op een zwarte school stage gelopen en het niveau is zeer laag, omdat de meeste kinderen nog geen eens goed nederlands kunnen. En zo loopt dus een autochtone kind heel veel achterstand op..

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:04

In geen geval gaan mijn kinderen naar een zwarte school (stom woord overigens).

Mijn kind hoeft niet de dupe te worden van de achterstand van andere bevolkingsgroepen. En voor iedereen discriminiatie gaat roepen, dat is gewoon een feit.

Charaz

Berichten: 24324
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:17

Ik zou het niet doen, ik geloof trouwens niet dat hier in t dorp een 'zwarte' of 'witte' school zit.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:44

Prisoners dilemma. Zo houden we met z'n allen de achterstand in stand, om vervolgens te constateren dat er een achterstand is...

Ik snap de redenen van ouders, maar ik hoop dat iedereen beseft dat ze zo wel die 'andere cultuur' in stand houden, de mogelijkheden tot integratie belemmeren en het beeld in stand houden dat zwarte / allochtoon-uitziende mensen minder waard zijn.

En dus ook indirect bijdragen aan de slechte resultaten, het gebrekkige Nederlands, en de radicalisatie van een deel van die groep.

Het is logisch en begrijpelijk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil. Maar doordat iedereen zo denkt, is het voor de maatschappij als geheel wel slechter.

Wat ik hele goede initiatieven vind, is groepjes (witte) ouders die samen afspreken om naar een bepaalde school te gaan, zodat je kind geen eenling is, maar er toch een vorm van vermenging op kan treden.

__Tiientje

Berichten: 1055
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Bergum, Friesland.

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:02

Een vriendin van mij zit ook op een school voor buitenlanders en die zegt altijd dat er veel rellen zijn enzo, maar dat hoor ik over meer zwarte scholen.
Zelf zit ik op een school voor zwart en wit Ja.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:05

Zelf hebben we gekozen voor een openbare school die gemengd is voor mijn oudste. De zwarte school vlakbij was dermate zwart dat mijn kind zijn meeste klasgenoten gewoon niet zou verstaan :S Dat vind ik niet echt een prettig idee voor mijn onzekere manneke. Ik denk dat de clou er in zit dat spreiding gewoon verplicht moet worden, het Weer samen Naar School maar dan anders. Overigens hebben we ook bewust gekozen om hem niet naar een helemaal witte school te doen, de maatschappij is nu eenmaal gemengd, en niet zwart of wit. Deze school vormt daar een prima afspiegeling van.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:09

ik ben een meisje van 12 jaar en ik zit op de zogenaamde 'zwarte' school.
ik vind het een rare naam, want hallo de kinderen in mijn klas zijn net als jij en ik maar zien er anders uit. en touwens onze school is van buiten wit Lachen bij ons probeeren ze om de naam zwart weg te werken door meer blanke kinderen toe telaten en minder gekleurde. dat doen ze trouwens bij alle scholen in onze stad.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:20

Ik zou mijn kind later naar een 'witte' school doen, ik zie het nou niet echt voor me dat ti met allemaal burka's enzo speelt.... Eigenlijk zouden ze geen onderscheid moeten maken nee..

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:23

suus_ schreef:
Ik zou mijn kind later naar een 'witte' school doen, ik zie het nou niet echt voor me dat ti met allemaal burka's enzo speelt.... Eigenlijk zouden ze geen onderscheid moeten maken nee..


Er zit wel iets tussen een volkomen witte school en een school vol burka's. (Sterker nog, kinderen dragen helemaal geen burka's. En op de basisschool meestal ook geen hoofddoekjes)

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:40

nee zou het niet doen, vind het sowieso belachelijk dat er "witte"en "zwarte"scholen bestaan, waarom niet gewoon algemene scholen voor iedereen, stom gedoe allemaal

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:45

Carolinef schreef:
nee zou het niet doen, vind het sowieso belachelijk dat er "witte"en "zwarte"scholen bestaan, waarom niet gewoon algemene scholen voor iedereen, stom gedoe allemaal


Carolinef, het is niet dat scholen niet voor iedereen zijn. Maar, katholieke en protestant-christelijke scholen kunnen hun publiek een beetje regelen. Bovendien voelen de meeste allochtonen zich niet thuis op een school met een andere geloofsrichting. Daardoor komen de meeste allochtone leerlingen terecht op openbare scholen. Waarna een aantal witte ouders hun kinderen van school haal en naar een niet-openbare school doet. Waarna de school nog zwarter is. Waarna ook een heleboel andere witte ouders hun kinderen van school laten veranderen.

Dat is dus een cirkel die zichzelf in stand houdt - omdat de mensen eraan meedoen. En door jouw kinderen naar een witte school te sturen zou je er ook aan meedoen.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 20:54

Shadow0, kan ik uit je posts opmaken dat jij je kinderen dus wél naar een 'zwarte' school zou doen?

(ben het ook niet eens met die benaming, maar heb het zo overgenomen van het nieuwsitem, staat daarom ook tussen aanhalingstekens Lachen )

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:01

Urielle schreef:
Nee, ik zou mijn kind niet moedwillig in een uitzonderingspositie willen plaatsen. Daarnaast ligt het niveau op zwarte scholen vaak lager en heerst er een bepaalde cultuur waar ik mijn kind niet mee wil conformeren.


Amen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:04

Vooropgesteld dat ik geen kinderen wil Knipoog

Ik zou zeker bereid zijn om mee te werken aan initiatieven die een school weer gemengd maken. Ook zou ik eerder kiezen voor scholen die erg divers zijn qua publiek. (En dat geldt niet alleen voor 'kleur' of religie, maar ook voor allerlei andere zaken, zoals de houding ten opzichte van kinderen met handicaps, de docenten, etc)

Ik ben het er wel mee eens dat een uitzonderingspositie (vooral in een groep die verder nogal hetzelfde is) een probleem kan zijn. Dat zou iets zijn dat meespeelt. Maar er zijn zoveel dingen die meespelen, dat ik dat niet zou kunnen voorspellen. Kleur zou in elk geval niet de doorslaggevende factor zijn.

ZitAa

Berichten: 1076
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Monkeytown

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:06

Er moet zowieso GEEN verschil zijn tussen scholen, dus 'zwarte'en 'witte' scholen vind ik echt niet kunnen Boos!
Dan zou ik liever voor mijn kind een 'gemengde school' zoeken.
Het is tog juist leuk als je Kind opgroeid in verschillende culturen, en niet dat je kind later op straat roept van: "Kijk mam een terrorist!"
tjaa,zou tog kunnen..

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:11

Ik vind dat er zowiezo geen zwarte of witte school moet zijn. Ik vind dat alle scholen gemengd moeten zijn. (ik heb geen kinderen) maar als ik kinderen zou hebben.. zouden deze naar een gemengde school gaan. Ik vind het goed als kinderen met andere culturen in aanraking komen. Ik vind het een stuk beter voor de integratie en dat mensen van alle soorten, kleuren en maten met elkaar omgaan. Juist om al verschil bij de scholen te maken.. creeer je een verschil in de maatschappij op latere leeftijd bij de kinderen. Ik zelf ben van gemengde culturen en ik kan prima overweg met beide. Ook ik heb op een gemengde school gezeten en heb vrienden van alle kleuren, soorten en maten.

Anoniem

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:38

Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school (denk alleen maar aan de nederlandse taal) en dat mijn kind daardoor in een lager tempo les moet krijgen en minder aandacht krijgt, omdat de allochtone kinderen dat meer nodig hebben. Je hebt als ouder nu eenmaal een verantwoordelijkheid.

En Shadow, het is natuurlijk wel makkelijk praten over de kinderen van een ander.....

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:44

Shadow0 schreef:
Prisoners dilemma. Zo houden we met z'n allen de achterstand in stand, om vervolgens te constateren dat er een achterstand is...

Ik snap de redenen van ouders, maar ik hoop dat iedereen beseft dat ze zo wel die 'andere cultuur' in stand houden, de mogelijkheden tot integratie belemmeren en het beeld in stand houden dat zwarte / allochtoon-uitziende mensen minder waard zijn.

En dus ook indirect bijdragen aan de slechte resultaten, het gebrekkige Nederlands, en de radicalisatie van een deel van die groep.

Het is logisch en begrijpelijk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil. Maar doordat iedereen zo denkt, is het voor de maatschappij als geheel wel slechter.

Wat ik hele goede initiatieven vind, is groepjes (witte) ouders die samen afspreken om naar een bepaalde school te gaan, zodat je kind geen eenling is, maar er toch een vorm van vermenging op kan treden.


Ik ben het deels met je eens; je houdt inderdaad de achterstand in stand, maar er wordt aan alle kanten aan getrokken om deze achterstanden weg te werken. Gebleken is inmiddels dat allochtone leerlingen tussen autochtone leerlingen diezelfde achterstand behouden, ookal gaan zij dus met NT1 kinderen om. De allochtone leerling (vanaf nu NT2), valt op velerlei gebieden uit en dit is voor een school niet tot nauwelijks te compenseren, hoeveel tijd en energie je er in steekt.
Ik sta dus zelf voor de klas en zou er ook niet voor kiezen om mijn kind op de zgn 'zwarte school' te plaatsen. Naast het niveau is dit voor mij vooral een mentaliteitskwestie.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:48

faye schreef:
Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school (denk alleen maar aan de nederlandse taal) en dat mijn kind daardoor in een lager tempo les moet krijgen en minder aandacht krijgt, omdat de allochtone kinderen dat meer nodig hebben. Je hebt als ouder nu eenmaal een verantwoordelijkheid.


Ouders uit die culturen zien opvoeden als een taak van het onderwijs. Zij zien vaak nog niet het nut in van voorschoolse educatie als een peuterspeelzaal e.d. Gewoonweg omdat zij het niet kennen. Gelukkig vindt in veel steden al voorschoolse educatie plaats, waarbij zowel de ouders als de kinderen worden opgeroepen mee te doen met de diverse projecten. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld bibliotheekbezoek of nederlandse lessen voor de kinderen, waarbij de ouders ook direct geschoold worden in de nederlandse taal. Maar je kan ook denken aan handreikingen voor spel met het kind samen, want deze ouders zijn niet gewend MET hun kind te spelen en het zo diverse handelingen aan te leren (bijvoorbeeld knippen of scheuren).
Allochtone ouders willen net zo goed als autochtone ouders dat hun kind het goed doet op school, maar weten vaak niet welke wegen zij kunnen en/of moeten bewandelen. Ik vind dit "Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school' dan ook nogal kort door de bocht.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:52

Faye: daarom ook het woord 'dilemma'. Dat geeft aan dat er 2 kanten aan de zaak zitten. De kant van de ouders, waarbij ik heel goed begrijp dat niemand zijn of haar kind wil benadelen, en de kant van onze samenleving. En door zwarte scholen nadrukkelijk af te wijzen, bemoeilijk je de integratie als geheel.

Daarbij: als je alle zwarte scholen op voorhand afwijst, weet je nooit of die ouders daadwerkelijk moeite doen. Er zijn situaties zat waar de ouders WEL hun best doen hun kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar als je niet verder dan iemands kleur kijkt, zie je dat niet.

Zou jij je kind op een school doen waar het merendeel van de leerlingen buitenlandse ouders heeft, maar waarbij het niveau (in alles, en zeker het Nederlands) op of boven het gemiddelde zit?