Wie is beter? De mens of het dier?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:43

Achterbaks ja, dat is inderdaad een echte menselijke eigenschap. Want andere dieren kennen die inderdaad niet. MAar er zijn ook veel eigenschappen die menselijk worden genoemd terwijl andere dieren die OOK hebben.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 14:46

Karl66 schreef:
Wat een ongelofelijke onzindiscussie,


Ik heb gevraagd of het wel leuk kan blijven en vind dit nou niet echt aardig van je. Ik heb deze discussie gestart omdat mensen in mijn klas mij dom vinden omdat ik dieren slimmer vind dan mensen en dan niet op kennis gebaseerd maar op hoe ze leven. En ik wilde graag weten hoe andere mensen hierover denken.

Als je het dan toch zo'n onzin discussie vind post dan ergens anders en hoef je ook je mening niet te geven.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:57

De mens is het slechtste wat de aarde ooit is overkomen, ik denk dat iedereen uiteindelijk wel tot die conclusie kan komen. Voorbeelden zat.
Dieren daarentegen leven perfect in harmonie en in evenwicht. Wie kan er nu van wie leren?

Karl66 schreef:
dat we ondertussen de hele wereld kunnen vernietigen als we dat zouden willen.

Ik denk dat je beter kunt stellen dat we de halve wereld al vernietigd hébben. Helaas. De positieve gevolgen van het bestaan van de mens wegen totaal niet op tegen het vele malen grotere aantal negatieve gevolgen voor de aarde. De vraag is of die schade nog wel te herstellen is.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:26

Ronnoz schreef:
moes schreef:
viewtopic.php?f=135&t=607134

Zegt genoeg denk ik


Scheer jij nu alle mensen (de gehele mensheid) over 1 kam?


Natuurlijk niet maar mensen zijn wel zo intiligent (zeggen ze maar kunnen ze dan niet bedenken wat dit doet met zo'n dier???)

En anders scheren er wel meer mensen in dee discussie iedereen over 1 kam ......

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:59

Desiree schreef:
Nerwen schreef:

Ik weet het, ik had misschien beter niet kunnen kijken, maar ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor dierenleed en er wat aan moet doen.
.............

Ik sluit mijn ogen niet voor dierenleed en ik weet dat het er volop is. Maar ik ga dit filmpje toch niet kijken. Ik weet dat die dingen namelijk gebeuren en dat is erg genoeg. WAnt wat voor verschil maakt het als je er wel of niet naar kijkt? Voor die dieren niets. Voor mij alles. Mijn bloeddruk, mijn hart, en mijn nachtrust......


Is ook zo. Ik vind ook niet dat jij je ogen voor dierenleed sluit, net als de meeste (ik kan moeilijk voor iedereen spreken ) anderen hier in dit topic.

Waarom ik dan toch kijk... tja... weet ik eigenlijk niet. Misschien omdat ik me haast niet voor kan stellen dat mensen een dier zoiets aan kunnen doen (terwijl ik ook wel weet dat het gebeurt).
Het was in ieder geval niet goed voor mijn hart, bloeddruk en nachtrust nee.

Ben het verder met Sander_ eens

__Tiientje

Berichten: 1055
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Bergum, Friesland.

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:13

Dieren, die zorgen niet voor problemen.

Anoniem

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:25

Ik had mij voorgenomen om alleen mee te lezen maar blijkbaar ben ik niet zo slim als ik dacht

Mensen stammen van apen af, daar is iedereen het wel over eens.
De apensoort die, genetisch gezien, het dichtst bij de mens staat is de Chimpansee.
En dan nu wat feiten over de Chimpansee...
Een groep Chimpansees kan jarenlang in vrede naast een andere groep leven maar toch, zonder aanwijsbare oorzaak, opeens besluiten de buurgroep uit te moorden. Het gaat daarbij niet om territoriumdrift, verse genen of voedselschaarste, nee gewoon zonder reden 'oorlog' voeren. (De slachtoffers van de andere groep worden niet opgegeten, er is geen sex tussen leden van beide groepen en het territorium wordt niet ingenomen)
Chimpansees hebben een duidelijke afkeer van sommige andere primaten. Een groep Franje-apen in de buurt van een groep Chimpansees is het leven niet zeker. De Chimps zullen telkens weer de Franje-apen aanvallen. Deels om ze op te eten, deels uit pure moordzucht. (Racisme?)
Chimpansees hebben een duidelijke sociale rangorde die verbazend veel op 'mensenpolitiek' lijkt. Het is niet de sterkste die de baas binnen een groep is maar wel de slimste met het beste netwerk. Geven en nemen, vriendjes maken, nog iets tegoed hebben... Dat speelt allemaal mee.

Wie er beter is? Mensen zijn ook dieren. Misschien dat mensen door een andere denkwijze of geestelijke ontwikkeling verder gaan dan de Chimps maar het principe blijft gelijk.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:12

Lenneke_ schreef:
Zoals ik al schreef. Mensen zijn een plaag, het is nogal uit de hand gelopen. Mensen verstoren de boel.
Denk aan het ophokken van dieren. Iedereen die the lion king wel eens gezien heeft weet dat er verschillende soorten wezens zijn, planteneters, vleeseters en alleseters om de natuur in evenwicht te houden.
Mensen fokken grootschalig dieren voor consumptie, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Maar ik weet ook dat ik anders denk dan de meeste mensen


Nee hoor!.. zo denk ik ook ben het er helemaal mee eens
Ik ben geen vegetarier ofzow omdat ik wel een lekker stukje vlees lust maar wat jij zegt klopt wel!!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:50

Een mens wil zich verrijken en omdat te bereiken, wordt van alles daar ondergeschikt aan gemaakt. De natuur en zelfs zijn medemens. Ik zeg wel eens dat de wereld er beter aan toe zou zijn wanneer er zaagsel in onze hersenpan zat, maar ja, ondertussen doe ik er wel aan mee .

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 11:56

ja opala. dat is juist het rotte eraan.. en dat is dat we het afkeuren maar er niets aan kunnen doen en daardoor onze soort maar door blijft gaan met vernietigen.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:06

Mensen.
Alles moet wijken voor de mens. Dieren moeten afgemaakt worden voor medicijnen voor de mens, planten moeten genetisch gemanipuleerd worden, voor de mens.
Alles voor de mens.
En wat doet de mens? Die maakt van alles kapot ; met oorlog, bosgebieden omhakken etc.

Maarja, dit is mensen in het algemeen. Want er zijn natuurlijk ook heeel veel mensen die het tegen proberen te gaan, die actie voeren om het allemaal een beetje in bedwan te houden. Dat moeten we niet vergeten natuurlijk.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:22

Het dier. Ze zijn niet egoistisch, ze geven je onvoorwaardelijke liefde, ze oordelen niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:08

Dier. om de redenen die al genoemd zijn.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:24

Ik vind het dier beter. Dieren zijn veel eerlijker, zullen niet denken van 'goh nou ga ik die even een leugen vertellen enz'. Zoals al in de beginpost stond, ze passen zichzelf aan wanneer dat nodig is. Ze houden elkaar allemaal in evenwicht. [dmv voedselketens] Dat kun je van mensen nou niet zeggen.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:05

jep vind ik ook... jammer genoeg zijn er veel mensen die me mening dan in de grond boren en zeggen dat ik dom ben. nu weet ik tenminste dat ik niet de enige ben die er zo over denkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:10

Doen sommigen op bokt ook, zonder dat je ze kennen.

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:17

Tellie schreef:
Ik vind dat het twee kanten heeft.
Aan de ene kant zijn dieren slimmer. Ze maken geen oorlog. Ze slachten geen andere diersoorten af voor de lol. Ze verpesten het milieu niet. Wat doen wij mensen, we slachten elkaar af, we slachten dieren af voor sport. We hakken regenwouden om en zo kan ik nog weet ik hoeveel dingen opnoemen.

Aan de andere kant, er zijn mensen die veel voor dieren doen, ze verzorgen ze, helpen ze om weer terug te gaan in het wil. Enz enz. Alleen, als de mens het eerst niet allemaal had verpest met bossen omhaken, autobanen enz. dan was dat ook allemaal niet nodig geweest.


helemaal mee eens!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:21

Lenneke_ schreef:
Zoals ik al schreef. Mensen zijn een plaag, het is nogal uit de hand gelopen. Mensen verstoren de boel.
Denk aan het ophokken van dieren. Iedereen die the lion king wel eens gezien heeft weet dat er verschillende soorten wezens zijn, planteneters, vleeseters en alleseters om de natuur in evenwicht te houden.
Mensen fokken grootschalig dieren voor consumptie, dit kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Maar ik weet ook dat ik anders denk dan de meeste mensen


Helemaal mee eens...

Wij mensen hebben zo véél van dieren afgepakt.. bossen.. gehele
leefgebieden.
Wij zorgen voor bijv. olierampen... waardoor er duizenden vogels
en vissen dood gaan.
Zorgen er bijna voor de de walvis uitsterft...
Wij mensen zijn idd een plaag

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:27

Ik noem het een virus. HEt mensenvirus. WAnt de mens neemt de hele wereld over en vernietigt, zoals een virus alle cellen in een lichaam overneemt en vernietigt.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:09

In de natuur gaat het om het overleven van de soort en het individu. De mens als soort is daar het meest efficiënt in. Dat maakt de mens niet beter of slechter dan een dier.

Ik ben trouwens ook nog steeds nieuwsgierig naar wat jullie allemaal onder dieren verstaan? Zijn dat vooral de knuffeligere varianten als paarden, lammetjes, kalfjes etc. Of tellen de minder schattige vormen als sprinkhanen, mieren etc ook mee?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:06

insekten tellen bij mij niet mee. Reptielen weer wel.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:18

Volgens mij zijn het toch echt dieren, weliswaar bijzonder goede overlevers die er geen been in zien om milieu-schade aan te richten, maar nog steeds dieren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:05

Dieren zijn beter. Punt.

Ze staan zoveel dichter bij de natuur, kunnen, voelen, wéten zoveel dingen meer. Er zou eens wat meer naar dieren geluisterd moeten worden. En kom nou niet met kansloze reacties om even leuke te zijn als 'ja maar ze kunnen toch niet praten'..
Dieren kunnen weldegelijk praten. Misschien niet met de woorden, zinnen en grammatica die wij, de walgelijke mensheid, gebruiken, maar wel op vele andere manieren. En als je ook maar een beetje gevoel voor dieren hebt weet je wat ik bedoel.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:04

het is misschien wel een goede vraag van Karl66 met: "wat verstaan we onder dieren".

Ik had er niet over nagedacht dat ook insecten op grote schaal vernietigen, maar over de sprinkhanen plaag: die zullen geen bossen omver gooien lijkt me .

Onder dieren versta ik zoogdieren en dieren die eieren leggen maar weer geen insecten. Waarom zou ik niet weten want daar ben ik me nooit bewust van geweest.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:04

Karl66 schreef:
In de natuur gaat het om het overleven van de soort en het individu. De mens als soort is daar het meest efficiënt in. Dat maakt de mens niet beter of slechter dan een dier.


De mens is imo wel slechter, want die vernietigt efficiënt op korte én lange termijn grootschalig de natuur, flora en fauna, terwijl wij die toch echt nodig hebben om te kunnen blijven overleven. Een dier gebruikt alleen dat wat het nodig heeft.