Stemrecht vanaf 16 jaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:29

lijkt me geen slim plan 16 jarigen weten over het algemeen niks over de politiek. Ik ben nu 17 en heb net een maand geleden met maatschappijleer geleerd hoe onze politiek in elkaar zit Daarvoor had ik een vaag idee over hoe het zat, meer ook niet.
Ik ben nu alles alweer vergeten en ik zou ook geen idee hebben waar ik op zou moeten stemmen.

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Re: Stemrecht vanaf 16 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:10

Maak je geen zorgen hoor, zelf volwassenen begrijpen er geen bal van.

Stemmen, ja dat kan je, maakt het iets uit?
Neen niet echt, de politiek is nog steeds dezelfde rotzooi.....beloven bij verkiezingen maar ze veranderen geen bal.

Geloof me, je mist niets, zelfs al denk je het te bergijpen

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:13

ik denk dat ze dit willen doen omdat de meeste jongeren zo makkelijk te manipuleren zijn

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:26

als je ziet hoe sommige ouderen al stemmen (zich laten beinvloeden door een of andere stemwijzer), of 1 uitspraak bij de verkiezingen.....
nou liever niet vanaf je 16e stemmen, ben zelf nu 20, politiek boeit me nou niet bepaald, maar mn ouders hebben me nu wel onderhand bijgebracht om zo nu en dan even politieke dingen te volgen en te kijken waar een partij tijdens een kabinetsperiode voor staat.. vlak voor de verkiezingen is alleen maar propoganda en gedoe.... en heb nu me dr een klein beetje in verdiept en al meteen gemerkt dat 1e kabinet kok goed werk gedaan heeft en 2e nl bijna nl failliet heeft gemaakt....
dus met af en toe een krant doorbladderen en nieuws volgen kom je een heel eind, alleen kijk niet naar de verziekzingsbeloftes, dat heeft toch geen zin......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:01

Lijkt me toch niet verstandig.. met 't huidige systeem is ook niets mis IMO wat leeftijd betreft, dus waarom de grens verlagen?
Er zijn meer 16jarigen die geen verstand van politiek hebben dan 16jarigen die dat wel hebben.. of althans, meer 16jarigen die zich er niet voor interesseren dan 16jarigen die dat wel doen, denk ik. Natuurlijk kan het stemrecht daar verandering in brengen, dat is dan weer een motivatie om je meer in de politiek te verdiepen.. maar ik denk dat 't veel 16jarigen 't gewoon niet zoveel uitmaakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:14

Doe dat maar niet, kan wel van mezelf zeggen dat ik wel redelijk wat dingen weet en goed nadenk, maar die politiek heb ik geen ballen verstand van, en het intresseert me ook weinig .