Stemrecht vanaf 16 jaar?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Stemrecht vanaf 16 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:26


Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:32

Euh, waarom een link naar de site van Dhr. Schoofs, een Vlaams-nationalist?

Ik snap wel welke discussie je op gang wilt brengen, maar waarom dit propagandistische stukje erbij?
(ik kan me zo wel indenken waarom het VB vóór verlaging van de stemgerechtigde leeftijd is.....)
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 29-05-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:40

Om even een voorbeeld te geven...
Het is nu iets wat ze in de 2e kamer willen bespreken. Een van de ministers wil de grondwet aanpassen om kiesrecht toe te staan vanaf 16 jarige leeftijd ipv 18 jarig

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:50

Pechtold heeft toch alleen nog maar zijn wens uitgesproken? Hij wil een debat op gang brengen.

Ik snap je Belgische (geheel niet objectieve) link niet helemaal in deze context.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:08

ik moet er niet aan denken! ik kan me niet voorstellen dat er veel 16-jarigen zijn die al weten wat hun politieke overtuiging is...

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:46

Ik wist al heel goed wat ik van de politiek vond toen ik 16 was, en dat lijkt me behoorlijk normaal. We leren toch allemaal maatschappijleer of niet?

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:56

Ik ben ertegen.
Ik zie mezelf nu echt nog niet van die keuzes maken. Laat staan er dagelijks overna denken.
Ben veel te druk met school om over dat soort dingen na te denken.
Ik wacht liever tot m'n 18e.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:59

Met "de jeugd van tegenwoordig" ?
Nou nee.

"Politiek? Wasda ken juh dah eetuh?"

Lipske
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:02

Ik snap het opzich wel. Maar toch ben ik er niet echt voor.

Vooral omdat de jeugd van tegenwoordig niet echt veel met politiek op heeft.

En daarbij komt dat 16 waarschijnlijk op het oordeel van hun ouders af gaan en exact het zelfde stemmen als de ouders, bij gebrek aan kennis.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:20

er was vanavond een stukje op tv en daarin lieten ze ook 16 jarigen aan het woord.
sommigen zeiden zelf al dat ze zich helemaal nog niet met politiek enzo bezig hielden en het dus ook niet nuttig vonden. Een ander wist wel waar hij op moest stemmen: PVDA. Waarom? Omdat zijn ouders daar altijd op stemmen. Precies zoals Lipske al zegt dus.

Ik vind dat de leeftijd gewoon op 18 jaar moet blijven. Dit is jong genoeg en je kunt je hele leven nog stemmen. Ik denk niet dat jongeren van 16 objectief kunnen stemmen en nog te vel beïnvloedbaar zijn voor de mening van anderen.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:34

IK ben ertegen.
Ik vind 18 jaar vroeg zat.
de meeste jongeren van 16 weten helemaal niet zoveel van politiek ,en ik denk dat je daardoor veel problemen mee zal krijgen als er 16 jarige nu al laat stemmen.
het gaat wel om ons land.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:43

ik ben er ook tegen, ik ben zelf 16 en ik zie mezelf nog niet stemmen. en als ik zie wat voor domme schapen ik in de klas heb zitten, die zie ik absoluluut nog niet stemmen volgens mij stemmen ze dan allemaal het zelfde door gebrek aan kennis. hebben ze zich er wel in verdiept, dan stemmen ze door gebrek aan inzicht extreem rechts of extreem links, denk ik.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:47

Lieve mensen. Als je MAG stemmen op je 16e betekent dat toch nog niet dat je dat ook HOEFT te doen?
Op zich betaal je als je 16 bent en een baantje hebt ook belasting, dus wat dat betreft is het op zich wel logisch dat je ook mag stemmen.
Verder denk ik dat in de praktijk weinig 16-jarigen zullen stemmen. Diegenen die dat wel doen hebben waarschijnlijk gewoon een duidelijke mening die zij willen laten horen. Overigens lijkt me niet dat het een groot verschil zou uitmaken.

Charaz

Berichten: 24350
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:18

_Priscill_ schreef:
IK ben ertegen.
Ik vind 18 jaar vroeg zat.
de meeste jongeren van 16 weten helemaal niet zoveel van politiek ,en ik denk dat je daardoor veel problemen mee zal krijgen als er 16 jarige nu al laat stemmen.
het gaat wel om ons land.


helemaal mee eens.

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:23

Ik vind eerder dat ze het mogen verhogen naar 21 jaar of zo.
16 jaarige gaan vaak tegen alles in.
En ze weten nog niet eens wat alle partijen voor staan.
Nee ik denk niet dat dat de politiek ten goede gaat komen.
Ze kunnen beter een wet maken dat iedereen verplicht is te stemmen en als je niet komt een fikse boete krijgt.
Ik vind vaak dat mensen het niet eens zijn met de politiek niet eens gestemt hebben. In mijn ogen hebben ze dan ook geen recht van spreken.

loveluuk
Berichten: 419
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:06

volgens mij is dit de manier om heel veel linkse stemmen te trekken. ben nu zelf 17 en heb eigenlijk pas sinds ik maatschappijleer op school heb gehad enig idee waar het allemaal om draait. denk dat er maar heel weinig 16 jarigen met politiek bezig zijn, die uberhaubt iedere dag de krant lezen of het nieuws luistern. Ben dus tegen dit idee.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:12

Nee ik ben er op tegen. In het onderwijs wordt er veel te weinig aandacht aan besteed voor die leeftijdscategorie en die leeftijd is buiten school met heel andere dingen bezig dan met de verkiezingen. Dus denk ik dat die leeftijd zich te weinig kan / zal informeren over de politiek.

Ik denk dat er maar weinig zijn die uberhaupt de krant lezen of op een andere manier de actualiteiten volgen.. Dit had ik zelf ook niet toen ik 16 was, toen keek ik liever een dvd of zat ik achter de pc spelletjes te doen.

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:56

Ik ben tegen, ben zelf nu 18 en vind het eerlijk gezegd al moeilijk genoeg om de verschillende politieke overtuigingen en mijn mening daarbij goed op een rijtje te zetten. Ik denk dat zeker jongeren heel gevoelig zijn voor 1 of 2 (radicalere) standpunten, en dan min of meer blind op die partij stemmen zonder ook de rest eens goed te bekijken.

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:59

dat lijkt mij niet goed, ben dan bang voor hetze-vorming.
op die leeftijd laat je je vaak vrij snel beïnvloeden.
dus als dan 2/3 van de leeftijd 16 17 gaat stemmen voor iemand met grote praatjes dan kunnen ze dat alle kanten op sturen..

Jokonootje

Berichten: 4862
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:36

maar even eerlijk hè? weten de meeste 18 jarigen dan wel waar ze op stemmen?!
Ik mocht ook stemmen in het jaar dat ik 18 werd maar ik had er nog steeds geen kaas van gegeten... En er zijn ook een boel volwassenen die gewoon maar stemmen op degene met de grootste mond....

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:42

Ik ben het er mee eens, toen ik 16 was was ik daar echt wel mee bezig hoor. Thuis aan tafel drukke discussies (nu nogsteeds) en ik ben met mijn 17de gaan studeren. Je wordt er zo moe van als je bezig bent met je P maar je wordt nergens serieus genomen met discussies etc. omdat je helemaal nog niet mag stemmen of autorijden of whatever.
Overigens vind ik het hoogst verstandig om de grens van 18 jaar bij autorijden wel te behouden hoor

Ik denk dat je wel degelijk jongeren meer gaat stimuleren om over politiek na te denken. Goede invalshoek om tijdens maatschappijleer of whatever een leuke discussie te houden...

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:15

Nee.

Een 16-jarige heeft vaak nog niet voldoende inzicht in de politiek om mee te kunnen en mogen beslissen over wie dit land moet leiden.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:17

Silviabol schreef:
Ik ben het er mee eens, toen ik 16 was was ik daar echt wel mee bezig hoor. Thuis aan tafel drukke discussies (nu nogsteeds) en ik ben met mijn 17de gaan studeren. Je wordt er zo moe van als je bezig bent met je P maar je wordt nergens serieus genomen met discussies etc. omdat je helemaal nog niet mag stemmen of autorijden of whatever.
Overigens vind ik het hoogst verstandig om de grens van 18 jaar bij autorijden wel te behouden hoor

Ik denk dat je wel degelijk jongeren meer gaat stimuleren om over politiek na te denken. Goede invalshoek om tijdens maatschappijleer of whatever een leuke discussie te houden...


Maar vind je dan ook dat er een stemrecht moet komen voor jongeren vanaf 16 jaar als er maar een handje vol echt intresse in de politiek heeft?

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:18

Eens en oneens ik denk niet dat je al er veel van afweet op je 16 de van je politiek.
En waarom wel het is wel leuk om mee te kunnen beslissen wat voor jou later belangrijk is

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:22

Tegen.
De meeste 18-jarigen weten al niet eens wat er speelt in de politiek, laat staan dat 16-jarigen zich ermee bezig houden. Nee hoor, laat maar lekker op 18 jaar staan