woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:38

Ik sta nu al bijna (in november ) 5 jaar ingeschreven en helaas hebben mn vriend ik en mn zoontje nog steeds geen eigen woning , ik ben benieuwd wie ook ditzelfde probleem hebben Wij willen graag in Purmerend gaan wonen.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:07

Er zijn er ontzettend veel die dit probleem hebben. Mijn vriend en ik staan ook al een aantal jaar voor Nijmegen ingeschreven en dit lukt ook niet. Er is noueenmaal een enorm betaalbare-huurwoning tekort in Nederland, en er worden alleen nog van die enorme dure huizen gebouwd omdat dit geld oplevert. Je zult geduld moeten hebben vrees ik... Net als heel veel anderen...

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:16

ja het is inderdaad helaas niet anders , maar als ik kijk naar wat je moet betalen in de vrije sector denk ik laat maar 900 euro per maand voor een appartementje en dan nog borg en dit en dat, dus we blijven reageren en hopen..........

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:16

Ik snap ook niet dat kopen zo idioot duur moet zijn. Wij zijn ook aan het orienteren voor over een paar jaar (huren gaat hier particulier, dus zonder wachtlijst ) voor de keuze: kopen, bouwen of huren? Maar een stuk bouwgrond kost gewoon al 2 ton of meer. Het gemiddelde huis zit rond de 3,5 ton, hoe DOET iedereen dat toch?

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:19

ja inderdaad het is voor "ons jongeren" gewoon niet op te brengen om te kopen en huren ja je moet wel aan de beurt komen he?? Urgentie is ook geen optie dan moet je in psychische nood zitten of je huis is afgebrand . We hebben in Purmerend wel tijdelijke verhuurwoningen die gesloopt gaan worden maar dan zitten we tussen de junkies en de drugsdealers en dat wil je ook niet voor je lieve kindje???

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:26

Ik heb in mijn eentje een koopwoning. Met een hypotheek van 2 ton. Veel, in je eentje. En dat kan ik mij veroorloven door:

* fulltime te werken
* mezelf weinig luxe te gunnen
* niet 4 keer per jaar op vakantie
* zuinig zuining zuinig leven!!

Zo koop ik kleren voornamelijk tweedehands. Ik heb een dure hond, een paard en twee katten. Die krijgen goed voer, maar verder spendeer ik géén geld aan extraatjes voor hun. Vakanties gaan LOW-BUDGET. Ik kan voor 150 euri 8 dagen naar Oostenrijk. En voor 150 euri 10 dagen naar Polen. Twee vakanties in één jaar voor 300 euri.
Ik let áltijd op mijn energieverbruik, zorg dat ik niet verspil. En ik koop eten altijd Eigen Merk.

En dan kan het wel.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:29

mijn vriend werkt fulltime en ik werk 20 uur per week gemiddeld, maar aangezien mijn vriend nog maar net daar werkt , krijgt hij geen hypotheek, dan zou hij er eerst een jaar moeten werken en dan zouden we wel een huis kunnen kopen ,maar ja dat zeg ik ik sta al bijna 5 jaar ingeschreven dus hoop dat ik snel een huurwoning kan krijgen dan ben ik ook hartstikke tevreden en echt heel zuing leven , das ook niet voor ons weggelegd , ik koop al bijna geen kleren voor mezelf maar ik wil mn kind ook niks ontnemen , dan maar ff wachten

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:30

Leeuwnie schreef:
Ik heb in mijn eentje een koopwoning. Met een hypotheek van 2 ton. Veel, in je eentje. En dat kan ik mij veroorloven door:

* fulltime te werken
* mezelf weinig luxe te gunnen
* niet 4 keer per jaar op vakantie
* zuinig zuining zuinig leven!!

Zo koop ik kleren voornamelijk tweedehands. Ik heb een dure hond, een paard en twee katten. Die krijgen goed voer, maar verder spendeer ik géén geld aan extraatjes voor hun. Vakanties gaan LOW-BUDGET. Ik kan voor 150 euri 8 dagen naar Oostenrijk. En voor 150 euri 10 dagen naar Polen. Twee vakanties in één jaar voor 300 euri.
Ik let áltijd op mijn energieverbruik, zorg dat ik niet verspil. En ik koop eten altijd Eigen Merk.

En dan kan het wel.


Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar wil je alleen een hypotheek van 2 ton krijgen zul je al een hele goede baan moeten hebben.
Ik heb ook een koophuis samen met mijn vriend we zijn zelf nog maar 22 en 26 dus het kan wel.
Alleen zul je wel wat dingen even op moeten geven.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:31

Leeuwnie schreef:
Ik heb in mijn eentje een koopwoning. Met een hypotheek van 2 ton. Veel, in je eentje. En dat kan ik mij veroorloven door:

* fulltime te werken
* mezelf weinig luxe te gunnen
* niet 4 keer per jaar op vakantie
* zuinig zuining zuinig leven!!

Zo koop ik kleren voornamelijk tweedehands. Ik heb een dure hond, een paard en twee katten. Die krijgen goed voer, maar verder spendeer ik géén geld aan extraatjes voor hun. Vakanties gaan LOW-BUDGET. Ik kan voor 150 euri 8 dagen naar Oostenrijk. En voor 150 euri 10 dagen naar Polen. Twee vakanties in één jaar voor 300 euri.
Ik let áltijd op mijn energieverbruik, zorg dat ik niet verspil. En ik koop eten altijd Eigen Merk.

En dan kan het wel.


Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:32

Hier ook, sta al een aantal jaar ingeschreven (omgeving rotterdam), heb geen vaste woonruimte en ze weigeren me een urgentieverklaring te geven (terwijl ik daar volgens de eisen die ze stellen wél recht op zou hebben)

Het is ook te belachelijk voor woorden dat ze, vooral hier in hoogvliet, alle goedkope huurwoningen slopen en er dure koophuizen voor in de plaats zetten die niemand wil hebben of kan betalen.
En de weinige goedkope flatjes die er zijn stoppen ze vol Polen (maar dat ontkennen ze, ben ik toch benieuwd hoe ze de straten vol poolse auto's en toenemende diefstallen/inbraken in de andere wijken verklaren >;) )

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:34

Smystique schreef:
Leeuwnie schreef:
Ik heb in mijn eentje een koopwoning. Met een hypotheek van 2 ton. Veel, in je eentje. En dat kan ik mij veroorloven door:

* fulltime te werken
* mezelf weinig luxe te gunnen
* niet 4 keer per jaar op vakantie
* zuinig zuining zuinig leven!!

Zo koop ik kleren voornamelijk tweedehands. Ik heb een dure hond, een paard en twee katten. Die krijgen goed voer, maar verder spendeer ik géén geld aan extraatjes voor hun. Vakanties gaan LOW-BUDGET. Ik kan voor 150 euri 8 dagen naar Oostenrijk. En voor 150 euri 10 dagen naar Polen. Twee vakanties in één jaar voor 300 euri.
Ik let áltijd op mijn energieverbruik, zorg dat ik niet verspil. En ik koop eten altijd Eigen Merk.

En dan kan het wel.


Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij

Ja ik zou echt niet in mn eentje twee ton kunnen lenen , het gaat om je bruto jaarsalaris en dan kan je nog zo weinig uitgeven maar daar kijken ze niet naar, het gaat erom wat je op de plank brengt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:37

Op een gegeven moment gaat je leeftijd ook meespelen. Ik was drie jaar bezig voor een woning, en ben ook zwervende geweest. Zit nu helemaal fantastisch en daar krijgt niemand me zo snel weer weg.
Wat ik je kan adviseren: probeer iets te huren bij een antikraak beweging. Zoek een kamer in Purmerend en schrijf je als inwoner in in Purmerend. Als je er eenmaal zit gaat het sneller dan dat je van buitenaf Purmerend in probeert te komen.
Met de nieuwbouw van de Weidevenne komt er hier heel veel te koop, maar echt betaalbaar is het niet. Ik weiger toch echt te leven om te wonen. Maar idd, als ik al die leegstand zie aan kantoorgebouwen, en iedere keer weer dat woningtekort hoor, is het toch ongelijk verdeeld...

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:38

Mijn vriend verdient best goed en ik studeer nog dus ik tel niet mee, maar we krijgen maar een hypotheek van maximaal anderhalve ton (en da's dan met hangen en wurgen). Tja, daar heb je een appartementje voor maar dat hebben we al. We willen graag gewoon een huis met een tuintje zodat ons kindje buiten kan spelen en liefst iets dat het paard aan huis kan, dus met een stukje grond erbij. Ik zit dus wel in Belgie, hier is het goedkoper dan in Nederland. Maar blijkbaar zijn er veel mensen die een bedrag van meer dan 3,5 ton wel op kunnen brengen en ik snap echt niet hoe.
Ik hoop maar dat we iets kunnen vinden om te huren straks, een leuk boerderijtje ofzo.

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:39

Leeuwnie schreef:
Ik heb in mijn eentje een koopwoning. Met een hypotheek van 2 ton. Veel, in je eentje. En dat kan ik mij veroorloven door:

* fulltime te werken
* mezelf weinig luxe te gunnen
* niet 4 keer per jaar op vakantie
* zuinig zuining zuinig leven!!

Zo koop ik kleren voornamelijk tweedehands. Ik heb een dure hond, een paard en twee katten. Die krijgen goed voer, maar verder spendeer ik géén geld aan extraatjes voor hun. Vakanties gaan LOW-BUDGET. Ik kan voor 150 euri 8 dagen naar Oostenrijk. En voor 150 euri 10 dagen naar Polen. Twee vakanties in één jaar voor 300 euri.
Ik let áltijd op mijn energieverbruik, zorg dat ik niet verspil. En ik koop eten altijd Eigen Merk.

En dan kan het wel.


Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij
[/quote]
Ja ik zou echt niet in mn eentje twee ton kunnen lenen , het gaat om je bruto jaarsalaris en dan kan je nog zo weinig uitgeven maar daar kijken ze niet naar, het gaat erom wat je op de plank brengt.
[/quote]

Ja idd. De banken lenen je ongeveer 4 tot 5 x je bruto jaarsalaris.
Dus zij zou al tussen de 40.000 en 50.000 per jaar alleen moeten verdienen. Dat is meer als 3.000 per maand bruto.
Er zijn mensen die met zijn 2en nog niet eens dat geld hebben.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:40

ja inderdaad urielle jij ook succes met een woning , het is gewoon frustrerend af en toe en vooral als er veel mensen zijn die hun huurwoning verhuren voor de hoofdprijs , zodat die woningen ook nooit beschikbaar worden gesteld

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:40

Citaat:
Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij

Citaat:
Ja ik zou echt niet in mn eentje twee ton kunnen lenen , het gaat om je bruto jaarsalaris en dan kan je nog zo weinig uitgeven maar daar kijken ze niet naar, het gaat erom wat je op de plank brengt.


Ik verdien 32.000 euri per jaar bruto. Geloof ik. Uit mijn hoofd. Is niet vre-se-lijk veel. En ook niet alle banken durfden met mij in zee. Gelukkig staat de rente laag en is mijn hypotheek ws lager dan de gemiddelde huurlasten.
Verder wilde ik Aileen ook helemaal niet aanvallen dat je persé moet kopen of zo, hoor. Ik reageerde alleen op de post van iemand anders die zich afvroeg "hoe DOET iedereen dat toch??"

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:42

@Cassidy: antikraak is een prima mogelijkheid! Goedkoop en vaak niet zo'n lange wachtlijst. Hier in Deventer wordt dat ook veel aangeboden.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:42

Leeuwnie schreef:
Citaat:
Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij

Citaat:
Ja ik zou echt niet in mn eentje twee ton kunnen lenen , het gaat om je bruto jaarsalaris en dan kan je nog zo weinig uitgeven maar daar kijken ze niet naar, het gaat erom wat je op de plank brengt.


Ik verdien 32.000 euri per jaar bruto. Geloof ik. Uit mijn hoofd. Is niet vre-se-lijk veel. En ook niet alle banken durfden met mij in zee. Gelukkig staat de rente laag en is mijn hypotheek ws lager dan de gemiddelde huurlasten.
Verder wilde ik Aileen ook helemaal niet aanvallen dat je persé moet kopen of zo, hoor. Ik reageerde alleen op de post van iemand anders die zich afvroeg "hoe DOET iedereen dat toch??"


Maar wel meer dan veel andere jonge mensen denk ik.

Het was ook geen aanval weas oprecht nieuwschierig

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:43

Hard werken, veel sparen!

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:46

Leeuwnie schreef:
Citaat:
Dan ben ik benieuwd hoeveel je verdiend, want de meeste jonge mensen met een modaal inkomen kunnen zich dat echt niet veroorloven volgens mij

Citaat:
Ja ik zou echt niet in mn eentje twee ton kunnen lenen , het gaat om je bruto jaarsalaris en dan kan je nog zo weinig uitgeven maar daar kijken ze niet naar, het gaat erom wat je op de plank brengt.


Ik verdien 32.000 euri per jaar bruto. Geloof ik. Uit mijn hoofd. Is niet vre-se-lijk veel. En ook niet alle banken durfden met mij in zee. Gelukkig staat de rente laag en is mijn hypotheek ws lager dan de gemiddelde huurlasten.
Verder wilde ik Aileen ook helemaal niet aanvallen dat je persé moet kopen of zo, hoor. Ik reageerde alleen op de post van iemand anders die zich afvroeg "hoe DOET iedereen dat toch??"

Ik zie dit ook niet als een aanval hoor, ik heb juist gevraagd om iedereen zijn mening over dit onderwerp. Zelf is er ons verteld dat we 210000 konden lenen en we waren bezig met een huisje tot we ineens hoorden dat het niet doorging , vanwege mijn vriend , die had nog pas een jaarcontract en dat ze dan de helft van ons inkomen namen heel frustrerend allemaal en vooral als je de woningbouw belt voor urgentie en er word gezegd : "Tja je hebt een kind , dan had je maar anticonceptie moeten gebruiken " Grrrrrrrr

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:46

En ik wilde dat ik in mijn jongere jaren meer had gespaard... grmbl.

Urielle

Berichten: 50076
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:48

Leeuwnie schreef:
En ik wilde dat ik in mijn jongere jaren meer had gespaard... grmbl.


Hier nog een. Nu sparen heeft weinig zin meer voor het huis zelf.

Leeuwnie

Berichten: 915
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Zwolle

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:48

Citaat:
Ik zie dit ook niet als een aanval hoor, ik heb juist gevraagd om iedereen zijn mening over dit onderwerp. Zelf is er ons verteld dat we 210000 konden lenen en we waren bezig met een huisje tot we ineens hoorden dat het niet doorging , vanwege mijn vriend , die had nog pas een jaarcontract en dat ze dan de helft van ons inkomen namen heel frustrerend allemaal en vooral als je de woningbouw belt voor urgentie en er word gezegd : "Tja je hebt een kind , dan had je maar anticonceptie moeten gebruiken " Grrrrrrrr




Ooooh wat een belachelijke opmerking van zo'n woningbouwvereniging... Schofterig...

Kan je vriend geen verklaring krijgen van zijn werk?
Laatst bijgewerkt door Leeuwnie op 25-05-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:49

Das een helse situatie. Je leeft nu met je vriend en kindje bij je ouders oid? Kan je geen urgentie proberen aan te vragen (edit, lees net dat data l egprobeerd is, maar iedereen heeft recht op een aanvraag, kost je wel €68 geloof ik, maar dan wordt er wel naar gekeken), of mss een woning vinden in de vrije sector? Dat is ook behoorlijk prijzig en recht op huurtoeslag hebben jullie waarschijnlijk toch al niet, dus dan kom je vaak op een zelfde huurbedrag p/m uit?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb 7 jaar moeten wachten op het huisje wat ik afgelopen juli kreeg, eindelijk en ik ben een alleenstaande.
Bij ons gaat het om leeftijd, de oudtste die op starterswoning reageerd heeft recht op de woning, heeft hier niets meer met inschrijftijd te maken, wat voorhen wel zo was.
Veel succes, er komt vast gauw een woning vrij voor jullie

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:50

als je al niks overhoudt elke maand , hoe kan je dan sparen ?? Ha ha !!!! Het gaat mij niet eens om een huis te kopen als ik maar een huurwoning heb met een tuintje en 4 kamers (zodat als ik een tweede wil , ik niet twee kinderen op 1 kamer hoef te zetten) Verder heb ik weinig eisen , tuurlijk zou het mooi zijn als we wat konden kopen , maar feit is dat je dan ook aan enorm hoge lasten(kan) zitten ...........