Circusdieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:40

Voor al die zo tegen dieren in een circus zijn: denk even verder dan je protest!

Hier in Portugal heeft een circus twee tijgers en een leeuw en leeuwin in kooien achtergelaten op het terrein. Ze zijn nu al acht maanden verwaarloosd! Het is dat de omwonenden om ze geven en ze voeren, anders waren ze al uitgehongerd, maar helemaal gezond zijn ze ook niet meer. Het lot is onzeker. Particulieren mogen dit soort dieren niet houden, dierentuinen zitten aan hun eigen quota en nemen geen vreemde dieren aan. Het zal, als de circus eigenaar niet op te sporen is en/of ze niet terugneemt, wel op afmaken aankomen.

Denken jullie daar wel eens over na? Wat er met de dieren gebeurd als ze niet meer mogen optreden? Ze verdwijnen niet ineens in het niets! Het zijn levende wezens met het zwaard van damocles boven hen, omdat de circus eigenaren onder druk woren gezet door protesterende menigten.

Er is maar 1 manier om van de circusdieren af te komen en dat is door ze simpelweg niet meer te fokken en niet meer te vervangen. Maar laat de bestaande dieren aub gewoon hun dagelijkse routine opvolgen, want verpieteren in een kooi op een braakliggen terrein is ook geen oplossing!
En blijf niet weg uit de circussen met dieren, want je ziet, de dieren zelf worden daar het slachtoffer daarvan, omdat ze gewoonweg te duur voor onderhoud worden.

Ik wil eigenlijk zeggen dat je over de gevolgen moet nadenken en niet alleen maar moet gaan blèren als je protesteert. Kom dat ook meteen met een oplossing aan, zou ik zeggen.

Gr00viejjj
Berichten: 305
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:43

Absoluut mee eens!

Het punt is: Iedereen loopt helemaal uit z'n dak te gaan "Ohnee, circusdieren, het is zo zielig, elke dag hetzelfde optreden, ze zitten in kooien".

Ja en als dat allemaal ophoudt houdt het leven van die dieren óók op!!

En zolang men nog steeds die dieren blijft fokken, kopen, vervangen enzovoort is het ten alle tijden beter dat ze in dat circus blijven dan ergens neer geplant worden en aan hun lot overgelaten worden!

Amen!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:31

ik ben het met je eens, zolang mensen nog graag dieren zien die een kunstje vertonen, zal er een circus blijven(is dressuur ook niet een paard wat een kunstje vertoont). nu weet ik ook wel dat er met een paard(als het goed is) veel beter wordt omgegaan. en ik vind ook dat er ook nog veel kan verbetert worden, maar ik denk niet dat dat met quota enzovoort gebeurt(en dat blijkt ook wel uit lusitana's stuk).

@lusitana, je hebt wel lef, elke keer topics starten die veel mensen tegen het zere been aan schoppen

Anoniem

Re: Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:37

Ik begrijp het punt van Lusitana, maar als iedereen tòch naar een circus met dieren blijft gaan zal de vraag naar nieuwe dieren niet afnemen.
Een goede opvang voor 'overbodige circusdieren' (kan even geen betere term verzinnen) lijkt mij een betere oplossing.
Op deze manier valt de vraag naar nieuwe dieren weg en komen de huidige dieren niet in zo'n ellendige situatie.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:42

Ondertussen gaan de circussen mét dieren failliet en worden de dieren verwaarloosd, afgedankt of afgemaakt, omdat er nog geen opvang is.
Ik ben het met je eens dat er opvang moet komen, en dat bedoel ik met even verder denken dan je protest, zorg dan daar ook voor als actie groep. En, hoe gelukkig is een dier in de ruimtes van een opvangcentrum, tegenover het werk wat ze gewend zijn?
Het is moeilijk te peilen wat een tijger (bv) in gevangenschap gelukkig maakt....
Voor beren is wel een prachtig project trouwens en voor apen, dus nu nog voor grote katten... en waar gaan de olifanten, kamelen en weet ik het wat voor exoten heen? Elk hun eigen centrum? In welke landen? Is er iemand die zich daar wel eens over buigt of heeft gebogen?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:44

Ik ben het hier half half mee eens. Ik ben het er helemaal mee eens dat het zo is dat de dieren gewoon worden achtergelatebn, en dat we idd niet bij het eerste het beste circusdier moeten gaan blèren. Vaak hebben ze het neit eens zo slecht in circussen. Ik bedoel, ze krijgen goed eten en drinken....
Maar van de andere kant vind ik het wel goed dat er maatregelen getroffen worden. Het is natuurlijk heel naar en zielig dat ze die beesten achterlaten, en afmaken klinkt dan ook zielig, maar dat is nog alitjd beter als zitten verhongeren. En het is niet bij elk cuircus dat ze dieren achterlaten. Dat gebeurt niet zo vvaak geloof ik.l Volgens mij zie je niet overal kooien met tijgers etc staan.
De allerbeste oplossing zou gewoon zijn om de circus acts met dieren te verbieden, mara dat is een moelijk iets.
Groetjes, mij

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:48

MRmichiel schreef:
@lusitana, je hebt wel lef, elke keer topics starten die veel mensen tegen het zere been aan schoppen

Ik houd me nu eenmaal met andere dingen bezig dan de gemiddelde bokker, dus krijg je ook een ander soort topics van mij.
Ik doe het niet bewust om mensen tegen zere benen te schoppen, ik schrijf op wat me bezig houdt, meestal naar aanleiding van dingen die ik lees in de Portugese kranten of, rijtechnisch gezien, gewoonlijk vanuit de Portugese leer en mijn eigen ervaringen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:00

Pluttersput schreef:
De allerbeste oplossing zou gewoon zijn om de circus acts met dieren te verbieden, mara dat is een moelijk iets.
Groetjes, mij

Ja, daar gaat het juist om. Er ZIJN circusdieren. Als ze dan niet meer mogen werken moeten ze dan maar massaal afgemaakt en de circussen failliet gaan? Die wilde dieren zijn wel het levenswerk van mensen die ze generaties lang fokken. Iemand heeft met pijn afscheid genomen van de dieren, hoogstwaarschijnlijk gewoon gedwongen door door geldgebrek. Hoe zou je het vinden als ze zeggen dat manèges zielig zijn (waar zeker wat voor te vinden is) en manègepaarden allemaal maar afgemaakt moeten worden (als er een wet zou zijn, net als nu met de exoten, dat je ze niet thuis mag houden)?
Het ligt niet zo simpel.
Het zou beter zijn dat er een regel kwam dat er niet meer BIJ mogen komen en dat overgebleven dieren van circuseigenaar in nood naar een opvangcentrum zouden kunnen tot ze dood gaan.
Dan verdwijnt het circusdier ook.

Overigens geldt dit natuurlijk alleen voor exoten, haast nimand heeft problemen met "huisdieren" als paarden, honden, vogels.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:58

Lusitana schreef:
Ik houd me nu eenmaal met andere dingen bezig dan de gemiddelde bokker, dus krijg je ook een ander soort topics van mij.


Niet noodzakelijk hoor. Maar niet alle bokkers zullen dat op bokt zetten.

On topic:
Ja en nee, ik vind dat je nu wel een eenzijdig beeld geeft.
De dieren zijn de verantwoordelijkheid van het circus. Ja, het is zeker zo dat mensen beter een opvang zouden stichten voor ze zouden gaan protesteren maar de mensen deden het omwille van wantoestanden in sommige circussen (en aangezien dit circus zijn dieren achterliet, is de kans groot dat dit circus ook wel niet dierenwelzijn hoog in het vaandel droeg). Als ze niet zouden protesteren zouden nog meer dieren een dergelijk lot wachten.

Zoals jij het nu stelt is het hetzelfde alsof je zou zeggen dat mensen die hun huisdier aan een boompje binden als ze op vakantie gaan, helemaal niet in fout zijn maar dat dit ligt aan de strenge douane en quarantaine die vaak noodzakelijk is wanneer men een dier mee naar de vakantiebestemming wilt nemen.
Sorry, maar dit lijkt me nogal kort door de bocht.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:57

Ik het in je gequote gedeelte over de gemiddelde bokker, niet over elke bokker en er zullen er gerust zijn die zich ook met andere dingen bezig houden en het inderdaad niet posten.

Wat het circusdieren verhaal betreft, ik weet niet of de dieren al of niet hoog in het vaandel stonden, maar ik weet wel veel over armoe. En dat deze dieren duur zijn in onderhoud.
Ik weet net zo min als jij wat de motieven zijn geweest, maar ik weet wel dat mensen tegen circusdieren zijn, maar zich niet afvragen hoe het dan verder moet en daar ging het even om.
Ik ben niet van plan om wat dan ook schoon te praten voor wie dan ook. Ik wil alleen dat mensen even verder denken wat de gevolgen kunnen zijn van acties en dat er dieren zijn die jullie misschien niet willen zien in een circus, maar waar moeten die dan heen?

Maar ik ben blij met elke bijdrage in dit topic. Ik heb het niet geopend om mijn gelijk te halen ofzo. Ik wil alleen mensen tot nadenken aansporen en dat doet jouw post net zo goed als de mijne en die van anderen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:12

Weet ik Ik denk alleen dat je de gemiddelde bokker niet moet onderschatten. Maar misschien heb ik teveel vertrouwen in de mensheid.

Over armoe, tja dan was het 'bezint eer ge begint' nog altijd voornamelijk van toepassing op de circusmensen vrees ik.

En ik ben het met je eens dat mensen beter hadden stil gestaan bij de gevolgen voor ze gingen protesteren, maar de fout ligt toch voornamelijk bij de circus mensen en dat wou ik even benadrukken omdat je post (naar mij toe) een eenzijdig beeld gaf.

Ik vind het trouwens wel goed dat je dit post, het is goed om mensen te doen beseffen dat er nog altijd nazorg nodig is bij zo'n zaken en dat acties wanneer ze resultaat hebben ook gevolgen hebben.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:41

Yuna schreef:
Over armoe, tja dan was het 'bezint eer ge begint' nog altijd voornamelijk van toepassing op de circusmensen vrees ik.

dat weet ik niet, als circus ben je toch een bedrijf, en dan zul je toch risico's moeten nemen. als je mensen wil blijven trekken zul je toch een spannende act binnen moeten halen. dan kun je niet altijd rekening houden met wat er over 10 jaar met dat dier moet gebeuren. ook omdat je geen inzicht hebt in de financiele situatie dan.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:44

Goede gedachtgang.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:46

Ik snap wel waarom het circus het risico nam, maar het is wél in de eerste plaats hun verantwoordelijkheid. Als een ander bedrijf zo'n zet doet gaan mensen hen er evengoed op aanspreken.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:53

Yuna schreef:
Als een ander bedrijf

met wat voor een bedrijf kun je een circus vergelijken dan? het is vaak zo dat niet gewilde dieren worden afgemaakt. (ik weet trouwens niet hoe dit bij dierentuinen zit)

maaike93

Berichten: 1784
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: The place to be.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:57

mee eens..

maar! mij lijkt het beter, hoe hard het ook klinkt dat deze dieren dan worden afgemaakt zoals jij verteld, en dat er verder nooit meer dieren hoeven te lijden in een circus, dan dat het lijden doorgaat en er steeds weer nieuwe dieren het slachtoffer worden. Zoals ik zeg klinkt hard, maar een dier uit een circus wil misschien zelf ook wel leiver dood dan dat hij moet lijden..

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 18:59

Dat weet ik niet en is ook moeilijk te peilen. Dieren zijn geen mensen en als ze opgroeien in dergelijke omstandigheden leggen ze zich er bij neer, het is niet alsof ze weten dat er zoiets als vrijheid bestaat. Dus hoe erg ze lijden is de vraag. Maar stress is zeker meetbaar en er zijn zeker dieren niet echt happy in kooien en circusomstandigheden.

Feit is dat de achtergelaten dieren niet happy zijn omdat ze hun kooien niet meer uitkomen en niet adequaat gevoerd worden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-04-06 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:01

@ MRmichiel
Jij bracht het woord bedrijf ter sprake.

Ik ben juist van mening dat een circus mede doordat het met levende wezens werkt nog voorzichtiger moet zijn wat betreft zulke risico's. En dus dat het minder gemakkelijk zulke beslissingen zou mogen maken, omdat in tegenstelling tot een 'normaal' bedrijf het vaak om levende wezens gaat.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:10

Yuna schreef:
@ MRmichiel
Jij bracht het woord bedrijf ter sprake.

in een andere context.
hun doel is toch winst maken, dus noem ik het een bedrijf. jij wilde het gaan vergelijken met andere bedrijven, maar er zijn bijna geen bedrijven die lijken op een circus.
maar ik ik ben bang als je het over bedrijven gaat hebben dat je weer terug komt op de discussie --> in hoeverre mag je dieren uitbuiten voor geld?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:17

Een circus baas is geen gewone baas. Hij is baas over freelancers die een act aanbieden. Hij is dus ook niet de eigenaar van de dieren, dat is de "temmer" zelf gewoonlijk. Die had er dus voor kunnen kiezen om zijn act in een ander circus aan te bieden als deze baas hem niet meer wilde. Maar de circussen willen geen dieren meer....snap je het probleem als je een act met dieren hebt?

Ik vraag me af wat de temmer tegenwoordig doet? Of misschien heeft hij maar een deel van zijn dieren achtergelaten om kosten te drukken?

Of, eh, hij ligt in het ziekenhuis of is dood en niemand wist wat te doen met de dieren?

Ik weet niet, maar zodra ik meer weet zal ik het hier laten weten.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:21

Ik snap het probleem hoor. Maar neemt niet weg dat de circusbaas een zekere mate van verantwoordelijkheid heeft voor de mensen die bij hem in dienst zijn, en die mensen zijn op hun beurt weer verantwoordelijk voor de dieren in kwestie.

Tuurlijk zitten ze met een probleem dan, maar zij zijn er zelf voor verantwoordelijk, want zij hebben die keuze gemaakt.
Dan komen we weer bij de vergelijking uit met mensen die hun dieren aan een boom binden.

@Lusitana, het zou zeker interessant zijn zou je dat te weten kunnen komen. Het zou misschien inderdaad een ander licht op de zaak kunnen werpen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:40

Het enige wat ik tegenkom, is nog meer ellende. In Brazalië zijn in 2005 5 achtergelaten leeuwen gevonden. Daar is trouwens een wet tegen gebruik van circusdieren. Verder veel reacties op het oorspronkelijke bericht op Portugese nieuwssites. Iedereen vindt het belachelijk dat de plaatselijke autoriteiten niet ingrijpen en ja, ook veel protesten tegen circusdieren in het algemeen "Dit is reden te meer om circusdieren te verbieden" zegt een, die dus ook niet verder denkt.
Verder heeft een leeuw een kind aangevallen en de verdoving was zo sterk dat de leeuw daaraan is bezweken.
Een ander leeuw is ook al aan verdoving overleden etc etc etc. Of je een beerput opengooit.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:44

Oh, SIC, een TV kanaal, gaat/ging onderzoeken hoe het zit. Maar dat kan wel in nieuws geweest zijn dat ik niet gezien heb...

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:48

19 Abril 2006
ANIMAL põe-se em campo para ajudar tigres e leões de circo abandonados em Palmela
Há dois meses atrás, a ANIMAL soube que um dono de um circo se preparava para abandonar dois tigres e dois leões, mas nunca chegámos a conseguir saber se isto iria de facto acontecer e, caso acontecesse, onde aconteceria. Nem chegámos a conseguir determinar que dono de circo/circo estaria envolvido nesta situação. Desde então até aqui, a ANIMAL esteve atenta a essa situação, na sua contínua investigação aos circos com animais em Portugal, mas não soube de nada mais acerca deste caso. Esta noite, no “Jornal da Noite”, da SIC, foi exibida uma reportagem sobre duas leoas e dois tigres idosos de um circo que se encontram abandonados em Palmela, nas mesmas jaulas-vagão onde terão passado as suas vidas. Ao contrário que a pessoa entrevistada disse na reportagem, existe legislação que protege minimamente estes animais (por muito má que seja, há legislação que, no mínimo, torna este abandono ilegal). Logo após a exibição desta reportagem, a ANIMAL contactou de imediato a GNR de Palmela para se dirigir ao local, avaliar a situação, tentar identificar o circo a que os animais pertenciam e o eventual responsável por este abandono. Amanhã de manhã, a ANIMAL desenvolverá contactos com o Médico Veterinário Municipal de Palmela, com a Direcção-Geral de Veterinária e com o Instituto de Conservação da Natureza, autoridades com as quais a ANIMAL conta trabalhar no sentido de formalizar a apreensão destes animais e, em colaboração com a ADI – Animal Defenders International, tentar eventualmente recolocar estes quatro grandes felinos num santuário adequado (em princípio, em África), onde, esperamos, se este processo puder decorrer bem, poderão ter a oportunidade de ter o resto de uma vida digna e feliz. Assim que tivermos mais informações acerca deste caso, comunicá-los-emos de imediato.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:54

ANIMAL is een stichting die opkomt voor dierenrechten. Ze schrijven dat ze al van de situatie afwisten, dat er een wet is die de achterlating strafbaar maakt, dat ze na de reportage van SIC de GNR (guarda) hebben ingelicht die gaan uitzoeken van welk circus ze komen en wie verontwoordelijk is voor het achterlaten. En dat dierenartsen en andere hoge pieten die te maken hebben met dieren en natuur, samen met de ADI - Animal Defenders International gaan proberen de dieren in een geschikt sanctuarium in Afrika te plaatsen. Nobele gedachte, maar of het gaat lukken is een tweede, daarover heb ik nog niks gevonden.

edit, laatste nieuws.
1. A ANIMAL informa, em primeiro lugar, que continua a trabalhar no sentido de conseguir que os leões e tigres que estão no “cemitério do circo” em Palmela passem para a nossa guarda e sejam recolocados pela ANIMAL/ADI num santuário. Noticiaremos desenvolvimentos acerca deste caso assim que aconteçam.

Ze laten weten dat ze nog steeds werken aan overdracht van de dieren aan hen en de ADI het plaatsen van de dieren in een sanctuarium en dat ze bericht zullen geven van de vorderingen.
Ik zal de site even opslaan bij mijn favorieten en de vorderingen volgen.