een stelling over de doodstraf

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:02

danifur schreef:
Dat is zo Finbar!
Maar in dit land krijg je dan TBS!
En na een jaar? 2 jaar? mag je op proef verlof wegens 'goed gedrag'
Hoe kan zo iemand die zoiets gedaan heeft nog goed gedrag vertonen?

Die mensen zijn ziek, gestoord noem maar op zoals jij zegt.
En als ze dan op dat zo geheette proefverlof zijn gaat het elke keer weer mis.. rara!

En toch maken ze in dit land elke keer weer dezelfde fout!


daar mag mijns inziens ook heel wat aan veranderen...wat dat betreft zijn "we" veel te soft. iemand die een ander heeft vermoord, iemand heeft verkracht of andere vreselijke dingen heeft gedaan, heeft voor mij ook geen recht op beloning voor goed gedrag....

strengere straffen: voor, maar doodstraf: absoluut tegen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:03

Jullie praten steeds over "sommige gevallen"

Maar hoe denk je dat in de praktijk vorm te gaan geven, wie gaat daarover beslissen en wat zijn de consequenties daarvan?

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:44

Ik vind dat Zep het allemaal heel erg goed verwoord heeft

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:10

denk dat de feiten van de afgelopen jaren wel hebben bewezen voor zichzelf dat TBS ook geen goede optie is voor alle deliquenten.

Ja en je kan wel spreken of denken aan humaan zijn voor de deliqueneten maar hoe humaan zijn zij geweest t.o. hun slachtoffers? Dat woord komt in hun woordenboek niet eens voor.

ja blijf erbij, zou wel moeten worden ingevoerd en ja vind dus wel dat een politieke partij daar om mag vragen, werd eens tijd dat ze van dat slome gedoe afstappen in Den haag, kap nâh

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 02:16

ik ben tegen de doodstraf.. maar diegene die iets verschrikkelijks heeft misdaan zoals verkrachting, moord etc, horen NOOIT meer vrij te komen. Ze mogen van mij best mee maken wat ze een ander hebben aangedaan..

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:52

Fenn schreef:
het gaat er toch niet om of de doodstraf verboden wordt in nederland, maar of een politieke partij die het aanbied verboden moet worden.

Ik vind dat die partij opzichzelf mag staan, maar de doodstraf ben ik tegen. Wie dit bevel moet uitschrijven maakt een beslissing die zeker niet terug gedraait kan worden. Wanneer deze gemaakt is en de straf is uitgevoert is er geen weg meer terug. Geen excuus die gemaakt kan worden.
Nu kan je zeggen dat het persoon dan maar niet de foute kant op moet gaan, maar een moord tegenover een moord. Is dat niet het gewone 'kinderachtige'wraaksysteem waar dan direkt een einde aan komt? (het hij sloeg mij, dus ik sla terug) Overigens, iemand doodwensen kan niet, dat wordt dan gedaan. foutjes in de rechtzaal en door justitie zijn niet hapjes uit iemands leven, maar gewoon een einde van een leven. Ik weet niet of ik het prettig zou vinden dat de doodstaf bestond.



Helemaal mee eens!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:55

Zep schreef:
Jullie praten steeds over "sommige gevallen"

Maar hoe denk je dat in de praktijk vorm te gaan geven, wie gaat daarover beslissen en wat zijn de consequenties daarvan?


Inderdaad. In het ideale, utopische, onbestaande geval dat je werkelijk precies kan bepalen welke misdaad tot de doodstraf zou leiden, zou ik er misschien nog ergens in kunnen komen.

Maar dit is natuurlijk niet in de praktijk te brengen. Mensen blijven mensen en dat is zeer menselijk (en wenselijk ). Je kan niet alles-alles-alles in wetten formuleren. Er komt altijd wel interpretatie aan te pas en daar kan het dus heel erg fout lopen. (Zeker in Amerika waar een serieus onderdrukte groep zwarten leeft. Afhankelijk van je kleur riskeer je al anders behandeld te worden.)

Bovendien blijf ik het dan nog steeds ethisch totaal onaanvaardbaar vinden.

Mango_Dream

Berichten: 35
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Utrecht

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:31

Leuk deze stelling. Long time ago moest ik voor mijn eindexamen Nederlands een betoog schrijven en een stelling tijdens mijn mondeling verdedigen.

Rond die tijd werd de Nederlander Johannes van Damme in Singapore ter dood veroordeeld voor het smokkelen van drugs. Heel Nederland was daarover in rep en roer. Zelfs de koningin had zich met het vonnis bemoeid.

Dit onderwerp fasineerde me en ik heb vervolgens een betoog over de doodstraf geschreven. Toen ik er aan begon was ik tegen de doodstraf, toen ik klaar was wist ik niet meer. En ik ben er nog steeds niet uit. Ik weet wel dat je nooit verboden spullen (dugs of souveniers) bij je moet hebben in het buitenland. Want de gevolgen kunnen groots zijn als je gepakt wordt.

Amnesty International had toendertijd een boekje over doodstraf uitgegeven. FF een klein feitje hierover: over de hele wereld zijn er, geloof ik, maar 14 landen waar ze volgens de grondwet geen doodstraf mogen toekennen. Echter in Nederland kennen we nog steeds de doodstraf. Echter we mogen deze alleen gebruiken in tijden van oorlog. Maar we kennen hem nog wel. Het was een boeiend boekje om te lezen, en zet je aan het nadenken! En ik kwam er achter dat het niet allemaal even simpel ligt.

En daarnaast vervloek ik ook wel eens mensen in onze huidige maatschappij, maar om ze de doodstraf toe te wensen. Dat gaat heel erg ver!!! En daarnaast het zal maar gebeuren dat de verkeerde persoon ter dood wordt veroordeeld, en vervolgens blijkt dat jij toevallig deze persoon bent. Kijk maar naar Amerika, China!

Maar aan de andere kant als jij in Singapore gepakt wordt voor drugssmokkel dan vind ik het terecht dat je de doodstraf krijgt. In een referendum heeft 80% van de bevolking van Singapore voor de doodstraf gekozen. Dus dat is hun wetgeving en deze dien je dan te respecteren (zo lang deze correct wordt toegepast!!).

Maar dit is en blijft een lastig en beladen onderwerp. Maar wel goed om over na te denken.

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:26

Tegen de doodstraf.

- Je straft iemand omdat hij (waarschijnlijk) iemand heeft gedood. En dan ga je zelf wel iemand doodmaken?
- Je bent dood ; je bent van de schuldgevoelens af. (Maar oke, je zit natuurlijk wel letterlijk te wachten op de dood. Je word niet veroordeeld en je bent de week daarna al aan de beurt of wel?)
- Er valt niks terug te draaien ; er worden wel eens fouten gemaakt bijv. bij de politie, rechtzaak. Een tijdje terug is iemand na 6 jaar uiteindelijk nog onschuldig verklaart? Stel dat hij doodstraf had gehad...

Meliaforever

Berichten: 12041
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:27

KimBalaa schreef:
Tegen de doodstraf.

- Je straft iemand omdat hij (waarschijnlijk) iemand heeft gedood. En dan ga je zelf wel iemand doodmaken?
- Je bent dood ; je bent van de schuldgevoelens af. (Maar oke, je zit natuurlijk wel letterlijk te wachten op de dood. Je word niet veroordeeld en je bent de week daarna al aan de beurt of wel?)
- Er valt niks terug te draaien ; er worden wel eens fouten gemaakt bijv. bij de politie, rechtzaak. Een tijdje terug is iemand na 6 jaar uiteindelijk nog onschuldig verklaart? Stel dat hij doodstraf had gehad...

Mee eenS!

SjAnnepAn

Berichten: 282
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:19

Er komen geen zieke/gekke mensen meer vrij, maar wanneer je iemand de doodstraf geeft voelt die niks meer ervan.
Je straft diegene veel meer door hem levenslang achter de tralies te zetten!

En nog een reden waarom ik TEGEN de doostraf ben is de volgende.
Hoevaak gebeurt het wel niet dat mensen levenslang ONSCHULDIG achter de tralies zitten. Straks geef je diegene de doodstraf en komen ze er 10 jaar later achter dat die het helemaal niet gedaan hebt. Nou dan kun je het niet meer terugdraaien.

Kan me overigens wel goed voorstellen dat mensen voor zijn, want er zijn ook veel voordelen aan de doodstraf.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:10

Finbar schreef:
[geldgebrek vind ik nooit een reden om de rotte appels uit de maatschappij dus maar uit de weg te ruimen....al ben ik het er mee eens dat het wel t makkelijkst zou kunnen zijn....

alleen mijns inziens niet humaan. die mensen zijn gewoon ziek, ontoerekeningsvatbaar, gestoord of hoe je het ook wil noemen. vind alleen niet dat wij het recht hebben over dood te beslissen, zelfs als die mensen hun recht op een menswaardig leven verspeeld hebben
[/quote]


Het is ook niet het geldgebrek waar ik op doel maar eerder dat ik vind dat iemand die zich dermate heeft misdragen niet op (hele hoge!) kosten vd maatschappij mag teren. Of ze nu ziek, ontoerekeningvatbaar of wat dan ook zijn, ze zijn n gevaar voor de maatschapopij en moeten die maatschappij niet langer tot last zijn in welke zin dan ook. Opsluiten, levenslang is ook goed, maar dan op water en brood, (dus geen tv, sex-kamertjes ed) want het is bedoelt als straf.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:15

danifur schreef:
Ik vind ons land wel een tikkeltje te zacht!
Wat krijg je als je dieren mishandeld? En als je een kind verkracht? of moord zelfs?

En hier levenslang met bijna alles erop en er aan vind ik geen levenslang.
Dat je gewoon in je eigen celletje tv kan kijken.


Een tikkeltje te zacht???? zeg maar n flinke dreun! We worden zelfs uit gelachen om ons strafrecht.....
Wat je krijgt voor t mishandelen v n dier? Voor het mishandelen tot de dood er op volgt v bv n paard: max 500 euro boete!!!!!!!! En als je n ei gooit naar HKH Bea: max 7 jaar! Lekker krom niet?!
Wat ik net al zei vind ik water en brood n beter idee en hardere en langere staffen. Ook als je n dier afslacht, want dan deug je ook voor geen meter!

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:19

Anzjuhlaa schreef:
ik ben tegen de doodstraf.. maar diegene die iets verschrikkelijks heeft misdaan zoals verkrachting, moord etc, horen NOOIT meer vrij te komen. Ze mogen van mij best mee maken wat ze een ander hebben aangedaan..



Getver wil jij zo'n gek ook verkrachten omdat hij dat heeft gedaan: ik moet er niet aan denken! En wat als hij n nog lekker vindt ook, hahahaha. Of ze zouden 100 wellustigen mannen op m af moeten laten..... Bij t idee al lig ik dubbel.

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:22

Ik ben in sommige gevallen zeker vóór de doodstraf, bij iedere moordenaar is natuurlijk overdreven. Maar mensen als Doutroux (om maar een voorbeeld te noemen) mogen van mij van de aardbodem verdwijen. Deze mensen hebben absoluut geen bijdrage aan de maatschappij, en je kan met ontzettende zekerheid zeggen dat ze schuldig zijn..

Motormuis
Berichten: 100
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:26

Ik denk dat het in de kwestie geld misschien wel verstandiger is om sommige misdadigers de doodstraf te geven......... iemand 40 jaar YTopsluiten MET TBS is onbeschrijflijk duur, en mensen doen echt rare dingen........ er zijn mensen waarvan ik denk......... beter dood, komt toch nooit meer terug in de maatschappy, kan nooit meer terug in de maatschappy.......... en waarom dan nog 50 jaar zo iemand zijn leven ontnemen wat daarnaast ook nog eens een hele berg geld kost

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:30

Motormuis schreef:
Ik denk dat het in de kwestie geld misschien wel verstandiger is om sommige misdadigers de doodstraf te geven......... iemand 40 jaar YTopsluiten MET TBS is onbeschrijflijk duur, en mensen doen echt rare dingen........ er zijn mensen waarvan ik denk......... beter dood, komt toch nooit meer terug in de maatschappy, kan nooit meer terug in de maatschappy.......... en waarom dan nog 50 jaar zo iemand zijn leven ontnemen wat daarnaast ook nog eens een hele berg geld kost



En dat geld moet opgebracht worden door die maatschappij. Terwl we aan de andere kant overal op moeten bezuinigen. Laten ze dat geld liever aan de bejaardenhuisen, onderwijs en ziektekosten spenderen.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:32

Om terug te komen op de stelling.
Ik vind dat een partij die voor de doodstraf is niet verboden moet worden.
Als het daadwerkelijk de mening van ons volk, dan is het zo, en verhuis ik wel
Maar goed ik zie de doodstraf nog niet ingevoerd worden, dan moeten we eens de hele grondwet omgooien en uit flink wat verdragen stappen.

De hele discussie over de doodstraf is nou al zo vaak gevoerd dus ik ga geen argumenten meer geven (zijn al genoeg gedaan), maar ik ben dus tegen, altijd.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:35

Ik denk ook niet dat de doodstraf in NL nooit meer ingevoerd wordt. Soms wel jammer!

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:37

Ik ben tegen de doodstraf, dan maar iemand levenslang laten zitten.
Dit is in de praktijk natuurlijk onmogelijk, de burger zou dan steeds meer moeten betalen.
De reden dat ik tegen de doodstraf ben, is: je moet geen moord met moord bestraffen. We hebben van huis uit toch ook geleerd op geweld niet met geweld op te lossen??!
En stel dat je de verkeerde persoon berecht? Die kans is klein, maar die kans bestaat wel. In de V.S. worden er al jaarlijks minstens 400 mensen verkeerd berecht en hier is dat ook.
Ik denk dat de wet eerst maar veranderd moet worden, waardoor we strengere straffen kunnen geven aan moordenaars/verkrachters/
criminelen. En de forensische afdeling van de Nederlandse polite gaat steeds harder achter uit. Geen nieuwe ontwikkelingen, niet creatief aan bewijs kunnen komen, bewijsmateriaal vernietigd (!) door 'gewone' politieagenten.

Een partij die de doodstraf wil invoeren, is natuurlijk niet verboden. Maar is dat wat het 'volk' wil?

Djeenie

Berichten: 1140
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: In de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:41

Ik zou zoveel kunnen zeggen, bladeren volschrijven, vol argumenten waarom je de doodstraf niet kan invoeren. Het komt erop neer dat een 'oog om oog, tand om tand' - systeem een vicieuse cirkel is waar je op de duur niet meer uitgeraakt. Dan gaat men moorden door moorden.
Ik hoop dat 'Amerika' (de des betreffende staten) dat ook ooit gaan beseffen.

Verder sta ik achter Paraat's mening.

Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:50

Quote schreef:
Ik ben tegen de doodstraf.
Heel duidelijk; de doodstraf is een uitvlucht.
Heel even pijn en dan? Dan ben je dood.
Je voelt niks, geen schuldgevoelens, niks.
Laat ze toch lekker levenslang zitten!


Inderdaad.. Ben het hier mee eens, en verder.. Iemand die een baby van 4 maanden verkracht, is niet goed in zijn hoofd. Daar kan die misschien verder ook niks aan doen. Misschien ook wel, maar die mensen moeten ze behandelen en lekker in de cel laten zitten. Tuurlijk, ik denk soms ook wel is (als ik het nieuws kijk en dr is iemand vermoord ofzo) van: GRRRRRRRR, je gaat toch niet iemand vermoorden, jij moet zelf dood l*l.. Maar, als je er goed over nadenkt lijkt het me toch niet een goede oplossing ..

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:11

Ik ben tegen de doodstraf omdat ik van mening ben dat het niet aan ons is om iemand van het leven te beroven. En ja, ik weet, dat heeft die persoon ook gedaan, en hij mag wat mij betreft ook zijn hele leven gemarteld worden door zijn geweten, maar ik vind niet dat wij dan hetzelfde moeten doen.

Gij zult niet doden gaat voor mij op. Ook als het gaatom iemand die zelf gedood heeft.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:03

ik ben tegen de doodstraf. Ik vind het harder iemand de rest van zijn leven te laten lijden in een cel van 1 bij 1. Maarja in nederland zal dat nooit gebeuren.

Ben het ook met Faas eens...

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:34

danifur schreef:
Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil invoeren verboden worden?


Hoewel ik zelf principieel tegen de doodstraf ben, ben ik het met deze stelling oneens. In Nederland heeft men vrijheid van meningsuiting en dus mag men dus van mening zijn dat de doodstraf weer moet worden ingevoerd. Daarom hoeft men dus niet de mond te worden gesnoerd door de betreffende partij te verbieden.

Een aantal redenen waarom ik dus tegen de doodstraf ben zijn al door diverse mensen genoemd:
- het is kwaad met kwaad vergelden -> wat geeft een overheid het recht om een leven te nemen omdat die persoon dat (vermoedelijk) heeft gedaan?
- binnen de rechtspraak worden fouten gemaakt. Zoals recent bekend werd ook ondanks dna-onderzoek (kan achter gehouden worden). En dat betekent dat ook onschuldige mensen bestraft kunnen worden. Voor mij is het echt onacceptabel dat een onschuldige ter dood wordt veroordeeld en gebracht.
- De doodstraf schijnt helemaal niet goedkoper te zijn (vreselijk argument voor overigens). Zeker als je bekijkt dan mensen eerst nog jaren in de gevangenis moeten zitten goed voor te stellen.