een stelling over de doodstraf

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:13

ik ben tegen
ik vind dat je niemand zijn leven af mag nemen.
ookal heeft hij/zij iemand vermoord, doe dan niet hetzelfde bij hem.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:13

Wat ik nog was vergeten.
De overheid heeft een voorbeeldfunctie. Als deze de doodstraf accepteert, verdwijnt deze mijns inziens totaal. Het creeërt een vicieuze cirkel.

En oog om oog, tand om tand is wel de domste, oudste en minst toepasselijke zin/norm/ hoe je het ook wil noemen. Met zo'n argument kom je nergens... net als schuld en boete.

"Als jij mij slaat, sla ik jou..."

Nee!

Als jij mij slaat, zorg ik dat dat niet meer gebeurd!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:17

Het hangt naar mijn idee van de situatie af.
Als je zo met de zin: oog om oog, tand om tand in het hele leven staat.
Als je er zeg maar bij alles zo over denkt kom je niet ver!

Maar ik vind dat je ook niet kan zeggen dat je niemand zijn leven af mag nemen zoals emmaatjuh zegt.

Wat moet er dan gebeuren?
Moorden is wel bijna t ergste wat je kan doen!
Dan kan je niet zeggen nee hoor, je kan zijn leven toch niet afnemen..
Hoe zullen de familie leden van de vermoorde persoon zich voelen!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:18

Oneens.

- Hij komt er makkelijk vanaf, dood is maar dood. Ik zie opgesloten zitten in een kamertje als een grotere straf.

- Je neemt iemand ze leven af, dat is zohiezo fout. Je verlaagt je tot diegene zijn niveau.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:08

Hoi,


Ik vrees dat er weinig te zeggen is tegen een partij die voor de doodstraf is. Zoals gezegd: iedereen mag een mening hebben. Zolang er democratisch gestemd wordt en de wet tegen racisme niet overtreden wordt . Al valt er natuurlijk wel iets voor te zeggen dat wetsvoorstellen die tegen de rechten van de mens (artikel 3 en 7 ) ingaan niet kunnen.

Ik ben absoluut TEGEN de doodstraf zelf. Ik vind ook dat mensen eens moeten stoppen met te beweren dat de doodstraf geen erge straf is omdat het slachtoffer er dan wel snel/gemakkelijk vanaf komt. Dat is niet waar. Ten eerste zitten die mensen die in Amerika wachten op de doodstraf vaak 30 jaar of langer te wachten. Dat is dus langer dan de Belgische levenslang (25 jaar is dat, geloof ik) en totaal uitzichtloos. Probeer je dat eens in te beelden. Ten tweede... het is inderdaad zo dat eens die misdadiger dan dood is, dat hij er dan 'vanaf' is (ook van zijn leven). Maar bedenk eens wat dit moet zijn voor zijn naasten? Die zijn vaak even onschuldig als het slachtoffer. Je ontneemt een vriend, een broer, een zoon, een vader. 't Is niet zo dat iedereen die de doodstraf krijgt in Amerika een door en door slecht persoon is die niets anders zou doen dan alleen maar gruwelijke moorden en weet ik veel wat.
En vooral: ik vind het onverantwoord om iemand het leven te ontnemen, aangezien er altijd een risico bestaat dat je daarmee ook onschuldige mensen van het leven berooft. Het is al vaker gebeurd dat de verkeerde mensen bestraft werden (en dat dit pas veel later uitkomt). De doodstraf is onomkeerbaar (nog meer dan de langste gevangenisstraffen) en dus voor mij onaanvaardbaar. Ik wil niet in een land leven waar het gevaar bestaat dat jij (of je vriend, je vader, wie dan ook) wordt opgepakt voor een misdaad die je niet gepleegd hebt, jaren wacht met het sprankeltje hoop dat ze het toch nog ontdekken, om dan als onschuldige de doodstraf te krijgen.

En dan mag je nog zeggen "dit gebeurt toch bijna nooit". Wel één keer is al te veel. En in amerika zijn de cijfers hierover gruwelijk (zoek maar eens via google).

ik vind niet dat de staat het voorbeeld moet geven: "doden is rechtvaardig, onder sommige omstandigheden".

Het recht op leven is een van de fundamentele rechten van de mens, het is nooit goed te praten als een mens het leven van een ander ontneemt. Totaal fout. En ziekelijk!

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:16

Het aantal mensen wat naar mijns inzien de doodstraf verdiend zal denk ik niet hoger zijn dan een stuk of 10 per jaar. Dus wat dat betreft heb ik liever dat ze 20 jaar in de cel moeten. Maar wat ik wel wil is strafkampen, laat ze maar wat doen en haal die televisies maar is van die cel af, laat ze maar boeken gaan lezen ofzow.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:54

Het hangt van de situatie af.. Ik vind sowiezo dat de straffen hier best hoger mogen

Maar bv seriemoordenaars ofzo, die mogen van mij wel de doodstraf krijgen.. Maar ik hoorde gister ook op het nieuws dat 2 mensen in India ( 2 Nederlanders) dat die de doodstraf hebben gekregen, vanwege drugssmokkel.. En dat vind ik weer een beetje overdreven, voor zo'n straf zit je hier maybe een jaar en daar krijg je de doodstraf

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:24

danifur schreef:
1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil invoeren verboden worden?


De vraag was niet of je voor of tegen de doodstraf bent, de vraag was of een politieke partij die de doodstraf in wil voeren verboden zou moeten worden.

Ik denk dat dat verbieden juridisch gezien niet haalbaar is. Wel moet je je realiseren dat er nogal wat moet gebeuren voor de doodstraf in Nederland kan worden ingevoerd.

De doodstraf is in de Nederlandse wetgeving verboden. Dat staat letterlijk zo in de Grondwet (art 114 GW om precies te zijn). Als een partij de doodstraf in zou willen voeren is dus een Grondwetswijziging noodzakelijk. Om een Grondwetswijziging door te voeren moet eerst dmv een "gewone wet" afkomstig van de wetgever worden vastgesteld welke wijzigingen in de Grondwet doorgevoerd moeten worden.

Een wet afkomstig van de centrale overheid noemen we een "wet in formele zin". De wetgevende macht bestaat uit de regering en Staten-Generaal. De basis is een wetsvoorstel, meestal afkomstig van een departement van het betreffende ministerie, maar ook leden van de 2e kamer hebben het recht een wetsvoorstel in te dienen. Laten we dus zeggen dat een van de lede van partij DN (Doodstraf NU) dat wetsvoorstel indient. De Tweede Kamer zal bij stemming beslissen of het wetsvoorstel wordt aangenomen. In de Tweede Kamer zitten allemaal rechtstreeks gekozen bestuurders (hierom is het dus zo belangrijk dat je gaat stemmen!). Laten we zeggen dat die "de wil van het volk" vertegenwoordigen en dat het wetsvoorstel word aangenomen. Dan gaat het naar de Eerste Kamer (niet rechtstreeks gekozen bestuurders) die het kan aannemen of verwerpen. Als het die stemming overleefd moet het getekend worden door de Koningin en de verantwoordelijke minister, die het wetsvoorstel dus beide kunnen tegenhouden.

Na deze hele ingewikkelde juridische molen ligt er alleen nog maar een voorstel tot het wijzigen van de Grondwet.

Hierna word de Tweede Kamer ontbonden en worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Als de nieuwe Tweede Kamer bijeen is gekomen (en in dit punt heb je als kiezer dus absoluut invloed op de wetgeving!!) word er in beide Kamers gestemd, en kan het alleen worden aangenomen als er in beide Kamers een twee derde meerderheid is.

Ik geef het doorvoeren van een Grondwetswijziging door partij DN dus weinig kans.....

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:33

Meliaforever schreef:
nou ik ben oneens, Want oké misschien hebben ze iemand vermoordt maar dan vermoord je zelf eigenlijk ook iemand,, En vroeger was er de doodstraf op de afschuwelijkste manieren, en als ze het zouden doen doe dan maar gewoon een spuitje!? om ze in te laten slapen ,,


En die man die dat babytje verkracht heeft dan? die mogen ze om mij met de meest gruwelijke ideeën ombrengen....t liefst zo veel mogelijk pijn!

En Dutroux niet te vergeten!!!

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:44

Ik ben in sommige gevallen voor de doodstraf, maar meeste van de tijd niet. Met de dood komen ze er lekker makkelijk van af.
Nee laat ze maar lekker heel hun leven in een celletje zitten en bedenken wat ze gedaan hebben. En dan bedoel ik niet de cellen in Nederland die zijn veeell te luxe..
Maar alleen een wc en een bed en nog een aantal mensen erbij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:49

Mr_Mikey schreef:
Ik ben in sommige gevallen voor de doodstraf, maar meeste van de tijd niet.


En hoe ga je een algemene regel bedenken om dat onderscheid aan te brengen? Wie mag dat dan bepalen?

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:52

Dat gaat denk ik niet, want idd wie bepaald dat..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:01

precies. Het is niet voor niets dat er zo'n ingewikkelde procedure voor nodig is om zoiets door te voeren.

Anders neigt het wel heel snel naar willekeur, en dat houdt in dat jij ook van je bed gelicht kunt worden en in de cel gesmeten.

Het lijkt af en toe oneerlijk en straffen lijken laag en gemakkelijk, maar wees blij dat je in een democratische rechtstaat woont en bescherming geniet tegen de invloed van de overheid.

Daarom ben ik ook heel erg huiverig voor al die anti-terrorisme wetgeving want we gaan wel steeds meer de kant op dat de overheid veel te ingrijpende beslissingen mag gaan maken gebaseerd op geen bewijs.

Straks krijgen we hier ook toestanden als in de VS, en daar zit niemand op te wachten. Stel je even Ameland als Guantanamo Bay voor, word je niet blij van. En "nee, wij martelen heus echt niet" --> we passen de definitie van het woord martelen gewoon aan en het boeit ons niet dat onze defenitie in strijd is met de Geneevse Conventie.

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:12

Ik vind een politieke partij die dit soort principes nastreeft niet toelaatbaar. de doodstraf vind ik een ontzettend barbaarse straf die NOOIT meer heringevoerd moet worden.

het zou een enorme stap terug in de tijd betekenen, en niemand heeft het recht over het leven van een ander te beslissen, zelfs de wet niet.

iemand die een ernstige misdaad begaat moet nooit meer vrij komen, maar de doodstraf is een (flinke) stap te ver.

zelfs als het democratisch gerechtvaardigd zou zijn de doodstraf te herinvoeren, vind ik het moreel gezien geheel verwerpelijk, daarom moet zo'n politieke partij in mijn ogen uitgesloten worden, net als partijen die discrimineren....

geen mens heeft te beslissen over het leven van een ander, in geen enkel geval.....

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:17

Ik ben tégen de doodstraf, om zoveel redenen..

- Ik vind dat je niet over andersmans leven mag beslissen. Iemand die de doodstraf krijgt heeft meestal iemand vermoord, daar word hij voor gestraft, maar degene die het dan dood-straft, vermoord dus ook iemand.

- Het in onomkeerbaar. Je hoort zo vaak dat er na een paar jaar toch blijkt dat de veroordeelde onschuldig bleek te zijn. Als hij/zij dan al dood is, is dat toch knap lastig

- Je bent bang, hebt even pijn, en bent dan van al je problemen af. Ik ben van mening dat je pas echt lijd als je lekker lang in de gevangenis zit. Als je dood bent voel je toch niks meer

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:20

ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind daarnaast dat het nooit onze taak is over het leven van een ander te beslissen, of er nu wel of geen God blijkt te zijn....

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:29

Ik ben voor, ons strafrecht zou wel wat meer op het Amerikaanse strafrecht gaan lijken; celstraffen voor mishandeling dieren en idd ook de doodstraf.

iedereen hoort met zijn/haar fikken van een ander af te blijven, is geen excuus voor dat het wel gedaan is, hoe rot en moeilijk iemand het zelf ook heeft gehad, je blijft gewoon van n ander af.

Doe je het niet, zelfde straf voor jou dan, heb je iemand vermoord? pech zeg maar dag met je handje. dat is mijn mening

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:43

Carolinef schreef:
Ik ben voor, ons strafrecht zou wel wat meer op het Amerikaanse strafrecht gaan lijken; celstraffen voor mishandeling dieren en idd ook de doodstraf.

iedereen hoort met zijn/haar fikken van een ander af te blijven, is geen excuus voor dat het wel gedaan is, hoe rot en moeilijk iemand het zelf ook heeft gehad, je blijft gewoon van n ander af.

Doe je het niet, zelfde straf voor jou dan, heb je iemand vermoord? pech zeg maar dag met je handje. dat is mijn mening



Alsjeblieft geen Amerikaans strafstelsel....één grote corrupte onmenselijke ramp daar

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:51

hier in NL is het ook geen zuivere koffie hoor, dat heb je nergens, overal zit wel rotte vis tussen

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:57

Carolinef schreef:
hier in NL is het ook geen zuivere koffie hoor, dat heb je nergens, overal zit wel rotte vis tussen


helaas wel ja, alleen we mogen in vergelijking tot veel andere landen toch heel erg blij zijn met ons humane strafsysteem, hoewel helemaal eerlijk het natuurlijk nergens is

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:26

danifur schreef:
1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil i.



Nee ik vind zeker niet dat je zo'n partij mag verbieden!
Daarbik kom dat ik voor de doodstraf ben. Voor mensen die zich te zeer misdragen hebben (moord en kinderverkrachting ed) moeten nooit meer in de maatschappij kunnen en de gevangenis is veel te duur, dan zit zo'n misdadiger daar voor n godsvermogen op onze kosten in therapie..... Dat heeft toch geen zin! Nee in sommige gevallen vind ik de doodstraf de beste oplossing!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:39

ShirleyA schreef:
danifur schreef:
1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil i.



Nee ik vind zeker niet dat je zo'n partij mag verbieden!
Daarbik kom dat ik voor de doodstraf ben. Voor mensen die zich te zeer misdragen hebben (moord en kinderverkrachting ed) moeten nooit meer in de maatschappij kunnen en de gevangenis is veel te duur, dan zit zo'n misdadiger daar voor n godsvermogen op onze kosten in therapie..... Dat heeft toch geen zin! Nee in sommige gevallen vind ik de doodstraf de beste oplossing!


vind ik dus ook!
In sommige gevallen is het gewoon beter!
Als je zoiets doet spoor je niet.
Ik vind ons land wel een tikkeltje te zacht!
Wat krijg je als je dieren mishandeld? En als je een kind verkracht? of moord zelfs?

En hier levenslang met bijna alles erop en er aan vind ik geen levenslang.
Dat je gewoon in je eigen celletje tv kan kijken.

Finbar

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-08-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:40

ShirleyA schreef:
danifur schreef:
1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil i.



Nee ik vind zeker niet dat je zo'n partij mag verbieden!
Daarbik kom dat ik voor de doodstraf ben. Voor mensen die zich te zeer misdragen hebben (moord en kinderverkrachting ed) moeten nooit meer in de maatschappij kunnen en de gevangenis is veel te duur, dan zit zo'n misdadiger daar voor n godsvermogen op onze kosten in therapie..... Dat heeft toch geen zin! Nee in sommige gevallen vind ik de doodstraf de beste oplossing!


geldgebrek vind ik nooit een reden om de rotte appels uit de maatschappij dus maar uit de weg te ruimen....al ben ik het er mee eens dat het wel t makkelijkst zou kunnen zijn....

alleen mijns inziens niet humaan. die mensen zijn gewoon ziek, ontoerekeningsvatbaar, gestoord of hoe je het ook wil noemen. vind alleen niet dat wij het recht hebben over dood te beslissen, zelfs als die mensen hun recht op een menswaardig leven verspeeld hebben

shorty_bara

Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-05

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:41

Tegen doodstraf

vind dat ze moeten lijden

(en dan niet levenslang in een gevangenishokje met tv <-- is geen lijden)

beetje sadistisch

En als je iemand levenslang opsluit, neem je ook zijn leven eigenlijk af
daarom deze

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:48

Dat is zo Finbar!
Maar in dit land krijg je dan TBS!
En na een jaar? 2 jaar? mag je op proef verlof wegens 'goed gedrag'
Hoe kan zo iemand die zoiets gedaan heeft nog goed gedrag vertonen?

Die mensen zijn ziek, gestoord noem maar op zoals jij zegt.
En als ze dan op dat zo geheette proefverlof zijn gaat het elke keer weer mis.. rara!

En toch maken ze in dit land elke keer weer dezelfde fout!