een stelling over de doodstraf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:44

Wij hadden afgelopen maandag een aantal interessante stellingen gekregen op school tijdens nederlands.
We deden een soort spel, en je kon kiezen uit: Eens, Oneens of Weet ik niet.

1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil invoeren verboden worden?

Ik was het Oneens. Maar deze stelling heeft me tijdens die les best bezig gehouden al heb ik geen idee waarom!
Nu vroeg ik me af wat jullie hier nou van vinden?
Ik ben benieuwd...

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:45

ik ben voor de doodstraf... mensen die iets afschuwelijks gedaan hebben mogen daar best voor worden gestraft!

misschien komen ze er met de doodstraf wat makkelijk vanaf, maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat die zieke mensen ooit nog weer vrijkomen.
ook helpt het bij het cellentekort

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:48

nou ik ben oneens, Want oké misschien hebben ze iemand vermoordt maar dan vermoord je zelf eigenlijk ook iemand,, En vroeger was er de doodstraf op de afschuwelijkste manieren, en als ze het zouden doen doe dan maar gewoon een spuitje!? om ze in te laten slapen ,,

KisSs_Girl

Berichten: 2642
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Overal & nergens waar ik me vermaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:48

Ben het helemaal met LiSSy eens!

Racekees

Berichten: 1218
Geregistreerd: 19-05-05
Woonplaats: Dúh Háág!![HákkúhBáR]

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:49

ik ben voor! mogen ze van mij zeker weer invoeren

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:49

Meliaforever schreef:
nou ik ben oneens, Want oké misschien hebben ze iemand vermoordt maar dan vermoord je zelf eigenlijk ook iemand,, En vroeger was er de doodstraf op de afschuwelijkste manieren, en als ze het zouden doen doe dan maar gewoon een spuitje!? om ze in te laten slapen ,,



het zijn niet alleen mensen die iemand vermoord hebben... zo las ik laatst dat een man terecht stond omdat hij een BABY VAN 4 MAANDEN had verkracht... nou die mag van mij echt wel een spuitje krijgen hoor!

Widner

Berichten: 1745
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:50

Ja ik ben ook voor de doodstraf. Als iemand iemand vermoort heeft ofzo is ie niet goed in ze hoofd. En je komt meestal na 20 jaar toch weer vrij. Maar ze moeten dan zegmaar wel doen dat dat echt de hoogste straf is en dat je hem niet zo snel krijgt O maar niet met een spuitje dat vind ik zo eng Met een pistool ofzo dan ben je in een keer dood toch?

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:51

Ja! wie gaat er dan ook een baby van 4 maanden verkrachten!? waar slaat dat op!! ,, En waarom is het "leuk" om iemand te verkrachten!? of waarom doen ze het! Je komt zelf aleen maar in de problemen!

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:53

Ligt eraan waar je schiet met een pistool, Als hun een spuitje ok eng vinden dan moeten ze maar daar niet te recht komen! En jij ook niet widner!! ..

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:54

Ik ben tegen de doodstraf.
Heel duidelijk; de doodstraf is een uitvlucht.
Heel even pijn en dan? Dan ben je dood.
Je voelt niks, geen schuldgevoelens, niks.
Laat ze toch lekker levenslang zitten!

Fenn

Berichten: 6148
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:55

het gaat er toch niet om of de doodstraf verboden wordt in nederland, maar of een politieke partij die het aanbied verboden moet worden.

Ik vind dat die partij opzichzelf mag staan, maar de doodstraf ben ik tegen. Wie dit bevel moet uitschrijven maakt een beslissing die zeker niet terug gedraait kan worden. Wanneer deze gemaakt is en de straf is uitgevoert is er geen weg meer terug. Geen excuus die gemaakt kan worden.
Nu kan je zeggen dat het persoon dan maar niet de foute kant op moet gaan, maar een moord tegenover een moord. Is dat niet het gewone 'kinderachtige'wraaksysteem waar dan direkt een einde aan komt? (het hij sloeg mij, dus ik sla terug) Overigens, iemand doodwensen kan niet, dat wordt dan gedaan. foutjes in de rechtzaal en door justitie zijn niet hapjes uit iemands leven, maar gewoon een einde van een leven. Ik weet niet of ik het prettig zou vinden dat de doodstaf bestond.

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:56

Quote schreef:
Ik ben tegen de doodstraf.
Heel duidelijk; de doodstraf is een uitvlucht.
Heel even pijn en dan? Dan ben je dood.
Je voelt niks, geen schuldgevoelens, niks.
Laat ze toch lekker levenslang zitten!


Vind ik ook zo! ,, Dan voelen ze toch niet meer wat ze hebben gedaan!, Geen schuldgevoelens(zoals misshaffie al zei!)In een cel kunen ze teminste ff nadenken over wat ze hebben gedaan,
En weet je hoe lang 20 jaar is! ,,

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:57

Aan de ene kant ben ik voor...want als het nou niet goed onderzocht is en hij/zij is het toch niet??? en ja de schuld is meteen weg....dus mits het goed onderzocht word en dat hij/zij eerst aantal jaartjes vastzit!

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:00

Meliaforever schreef:
Quote schreef:
Ik ben tegen de doodstraf.
Heel duidelijk; de doodstraf is een uitvlucht.
Heel even pijn en dan? Dan ben je dood.
Je voelt niks, geen schuldgevoelens, niks.
Laat ze toch lekker levenslang zitten!


Vind ik ook zo! ,, Dan voelen ze toch niet meer wat ze hebben gedaan!, Geen schuldgevoelens(zoals misshaffie al zei!)In een cel kunen ze teminste ff nadenken over wat ze hebben gedaan,
En weet je hoe lang 20 jaar is! ,,



denk jij serieus dat ze meteen de volgende dag het spuitje krijgen dan?
ze zitten eerst nog een jaar of 10 in de cel hoor! tijd zat om er alsnog over na te denken.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:01

danifur schreef:

1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil invoeren verboden worden?



Even terug naar de stelling : Dat een politieke partij dit in zijn progamma heeft staan is voor mij geen reden om deze partij te willen verbieden.

Mening doodstraf. In zeer beperkte gevallen voor. Sommige mensen kunnen niet terug de maatschappij in, om deze mensen dan maar levenslang op te sluiten is ook niks. Zowel vanwege de kosten als vanwege het vluchtgevaar en het risico dat ze toch iemand kunnen overtuigen dat ze de maatschappij wel weer inkunnen.
Als ik echter hoor dat er in Amerika mensen 23 jaar! op hun "spuitje" zitten te wachten heb ik mijn twijfels. Zo lang wachten is voor geen van de partijen goed, niet voor de nabestaanden, niet voor de cipiers en niet voor de dader. Straffen moet op redelijk korte termijn na de veroordeling, dus moet het hoger beroep etc. veel sneller behandeld worden. Daarnaast moet absoluut vast staan dat de verdachte inderdaad de dader is. Dat gaat nl te vaak fout zowel in NL als in Amerika trouwens. Voordeel hier is dan dat hier geen doodstraf is en die mensen meestal levend de cel uitkomen als hun onschuld bewezen wordt.

maike
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:03

Ik ben TEGEN! Stel: een vriend of familielid word veroordeeld voor iets wat die niet heeft gedaan. Doodstraf, makkelijk opgelost? Lijkt me niet.
Of iemand die inderdaad ziek is in zijn hoofd, die zware medicijnen nodig heeft en therapie, in een moment dat niet opgelet word begaat diegene een misdrijf. Wiens schuld is dat? Van degene die het gedaan heeft omdat hij zijn medicijnen niet had ingenomen of van de verzorgers?
Op dit moment krijgen ze in ieder geval levenslang TBS opgelegd, stuk beter dan een spuitje of een kogel lijkt mij toch?
Het kan dan wel zo zijn dat ze eerst 10 jaar vast zitten maar als je eenmaal bent veroordeeld tot doodstraf kom je toch niet meer vrij, wat heeft het dan nog voor nut om er eens goed over na te denken.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:03

mijn idee. oog om oog tand om tand. Jij iemand vermoorden dan ben jij zelf je leven niet waard. maar aan de andere kant(ah oui ik ben weleens tegenstrijdig) vind ik dat je met de doodstraf net zo erg bezig bent als de ter dood veroordeelde.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:04

Quote schreef:
Ik ben tegen de doodstraf.
Heel duidelijk; de doodstraf is een uitvlucht.
Heel even pijn en dan? Dan ben je dood.
Je voelt niks, geen schuldgevoelens, niks.
Laat ze toch lekker levenslang zitten!

Mee eens, en door het invoeren van de doodstraf krijg je ook een beetje een cultuur van "oog om oog, tand om tand".
Ik vind wel dat ze hier in Nederland de levenslange gevangenisstraf weer in mogen voeren.
Als je ziet hoe vroeg men nu weer vrij komt .

Kayila

Berichten: 1121
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Bergum

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:05

Sorry beetje off-topic
Ok kom ik weer met mijn idee over de doodstraf:

Stel doodstraf wordt ingevoerd voor bepaalde misdaden en het is alom bekent in Nederland dat als je iemand met voorbedachte rade in koele bloede en bij je volle verstand dood maakt dat de consequentie zonder uitzondering is de doodstraf.

Je weet dit
Je bent bij je volle verstand

Je krijgt toch een kronkel in je kop en begaat met je volle verstand een moord in koele bloede....

Maak je dan niet zelf de keus voor de dood?
Je weet: ik dood hieruit volgt ik krijg doodstraf.

Ik vind dat soort mensen (serie moordenaars ala Ted Bundy, Jefrey Dahmer noem ze maar op) kiezen ZELF voor de dood. Als ik eerlijk ben respecteer ik hun keuze graag! want wie verteld me dat ze niet ontsnappen en WEER gaan doden? Die v erwoeste levens wil ik niet op mijn geweten hebben!


Only my humble opinion.

en even weer ontopic:Een politieke partij die voor de doodstraf is dat moet gewoon kunnen in een vrij land mag toch iedereen een mening hebben? zoiets kan toch niet verboden worden. Ligt dan alsnog aan de kiezer en de coalitie en en en of de straf daadwerkelijk weer zal worden ingevoerd.
Laatst bijgewerkt door Kayila op 18-01-06 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:05

dat heb ik dus ook!
Ze voelen dan niets meer van wat ze gedaan hebben idd!
omdat ze in 1 klap dood zijn!
Maar aan de andere kant, als ik die verhalen hoor van 4 maanden oude baby verkracht of meisje van 16 vermist en blijkt later vermoord..
Dan denk ik wel afschieten die klootzakken!
Dan mogen ze van mij dood..

idd woogy.. eigenlijk oog om oog, tand om tand

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:06

maike schreef:
Het kan dan wel zo zijn dat ze eerst 10 jaar vast zitten maar als je eenmaal bent veroordeeld tot doodstraf kom je toch niet meer vrij, wat heeft het dan nog voor nut om er eens goed over na te denken.


en dat maakt het juist zo prettig. de gedachte dat die gestoorde idioten niet meer vrij kunnen komen!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:08

Levenslang betekent in Nederland ook echt levenslang. In 2005 is deze straf negen keer opgelegd in Nederland.

-sorry, off-topic-
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 18-01-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:09

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.
Amerika heeft prachtig laten zien dat het niets uitmaakt met de hoeveelheid delicten die gepleegd worden.

Je kan er zeker van zijn dat mensen de doodstraf op de koop toe nemen.

Wat een maatschappij nodig heeft is geen verharding, maar een verzachtig. En doodstraf is de absolute, onacceptabele verharding die een hoop slechts gaat brengen.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:10

maike schreef:
Ik ben TEGEN! Stel: een vriend of familielid word veroordeeld voor iets wat die niet heeft gedaan. Doodstraf, makkelijk opgelost? Lijkt me niet.
Of iemand die inderdaad ziek is in zijn hoofd, die zware medicijnen nodig heeft en therapie, in een moment dat niet opgelet word begaat diegene een misdrijf. Wiens schuld is dat? Van degene die het gedaan heeft omdat hij zijn medicijnen niet had ingenomen of van de verzorgers?
Op dit moment krijgen ze in ieder geval levenslang TBS opgelegd, stuk beter dan een spuitje of een kogel lijkt mij toch?
Het kan dan wel zo zijn dat ze eerst 10 jaar vast zitten maar als je eenmaal bent veroordeeld tot doodstraf kom je toch niet meer vrij, wat heeft het dan nog voor nut om er eens goed over na te denken.


Ja dat is zo!
Maar vaak mogen ze dan toch weer op proef verlof wegens zo gezegd 'goed gedrag'
Dat vind ik absurd!
Ik denk namelijk dat die mensen er niet meer mee kunnen stoppen, want de volgende dag lees je in de krant dat er weer iemand vermoord is.. terwijl er toevallig een TBS'er op zijn proefverlof is!

Fenn

Berichten: 6148
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: een stelling over de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:11

tamary schreef:
danifur schreef:

1 van die stellingen was: Moet een politieke partij in Nederland die de doodstraf wil invoeren verboden worden?



Even terug naar de stelling : Dat een politieke partij dit in zijn progamma heeft staan is voor mij geen reden om deze partij te willen verbieden.

Mening doodstraf. In zeer beperkte gevallen voor. Sommige mensen kunnen niet terug de maatschappij in, om deze mensen dan maar levenslang op te sluiten is ook niks. Zowel vanwege de kosten als vanwege het vluchtgevaar en het risico dat ze toch iemand kunnen overtuigen dat ze de maatschappij wel weer inkunnen.
Als ik echter hoor dat er in Amerika mensen 23 jaar! op hun "spuitje" zitten te wachten heb ik mijn twijfels. Zo lang wachten is voor geen van de partijen goed, niet voor de nabestaanden, niet voor de cipiers en niet voor de dader. Straffen moet op redelijk korte termijn na de veroordeling, dus moet het hoger beroep etc. veel sneller behandeld worden. Daarnaast moet absoluut vast staan dat de verdachte inderdaad de dader is. Dat gaat nl te vaak fout zowel in NL als in Amerika trouwens. Voordeel hier is dan dat hier geen doodstraf is en die mensen meestal levend de cel uitkomen als hun onschuld bewezen wordt.


dat had ik zo willen zeggen.