Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 06:56

In Nederland woonde ik in een bosrijke omgeving. Ik ging als kind ook al alleen het bos in en daar is me niets overkomen. In Nederland zou ik dus gaan voor de man. Echter woon ik nu in een grote stad (Wenen) en daar weet ik zo net nog niet of ik een man boven een beer zou verkiezen. Sommige mannen kijken je hier volgens mij niet aan omdat ze graag gezellig een praatje willen maken...

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:07

Ik heb wel eens van een man gehoord dat een man die in z'n eentje zonder duidelijk doel loopt te wandelen vaak gewantrouwd wordt. Hij zei dat je een hond zou moeten nemen om mee te wandelen of gaan joggen. Dan wordt je niet gewantrouwd.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:10

Heb ik ook al vaker gehoord en weet dat dit mannen soms tegenhoudt om alleen te gaan wandelen. Wat ik dan weer sneu vind. Zij zijn net zo goed slachtoffer van degenen die zich niet kunnen gedragen.

Ik voel me zelf trouwens veiliger in het bos dan in de stad, denk niet dat een man (of vrouw) snel het bos in zal gaan om een "slachtoffer" te kiezen. Dan moeten ze wel heel lang wachten voordat ze iemand tegen komen..als ze al iemand tegen komen.

Goof

Berichten: 28938
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:11

anjali schreef:
Ik heb wel eens van een man gehoord dat een man die in z'n eentje zonder duidelijk doel loopt te wandelen vaak gewantrouwd wordt. Hij zei dat je een hond zou moeten nemen om mee te wandelen of gaan joggen. Dan wordt je niet gewantrouwd.


Als vrouwen niet direct (negatief) zouden oordelen, kunnen mannen ook gewoon lekker in hun uppie in een bos wandelen zonder te 'moeten' joggen of een hond aan te 'moeten' schaffen :)*

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:20

Als ik een man met slechte bedoelingen was, ging ik in de bosjes bij een fietspad/wandelpad liggen waar regelmatig vrouwen langs komen (richting school/uni/kroeg en terug), níet ergens midden in een bos waar de kans dat een vrouw alleen toevallig net als jij er bent ook langs komt.

Da's ook een kwestie van statistiek. Als man ga je toch niet uren door een bos dwalen in de hoop op een 'prooi' als er simpel een betere plek te vinden is waar (relatief) meer volk langs komt?

Over beren: de bruine beer die in Europa voorkomt is absoluut niet dezelfde als de Grizzlybeer uit de VS.
De Grizzly is wel een bruine beer, maar een bruine beer is niet altijd een Grizzly :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:22

Volgens mij komt deze stelling van origine ook uit de VS?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:24

Daar hebben mannen in mijn omgeving dan geen hinder van. Ik tref vaak mannen alleen. Gewoon wandelend. Ik zoek daar nooit iets achter. Gewoon vriendelijk gedag zeggen.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:24

Daar geldt toch eigenlijk hetzelfde?

De beruchte seriemoordenaars pikten hun slachtoffers ook niet op in het bos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:31

Elisa2 schreef:
Daar geldt toch eigenlijk hetzelfde?

De beruchte seriemoordenaars pikten hun slachtoffers ook niet op in het bos.

Dat is niet wat ik bedoel, voor mijn gevoel zijn Amerikanen heel erg goed in over-dramatiseren en dingen in het extreme trekken. Tel daarbij op dat de VS in vergelijking met Europa, en dan met name West-Europa, een stuk minder veilig is, dan snap ik de extreme vraagstelling een stuk beter.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:36

Ik ben ook wel eens iets op FB tegengekomen met de vraag of je een sleutelbos in je hand houdt als je 's avonds naar huis loopt. Niet om snel je deur te kunnen open doen, maar bij wijze van alternatieve boksbeugel/knuckle ring, met de sleutels úitstekend tussen je vingers.
Daar leek/bleek ook 90% van de vrouwen ja op te zeggen. Schijnt ook iets typisch Amerikaans te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord zelfs...

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:43

anjali schreef:
Ik heb wel eens van een man gehoord dat een man die in z'n eentje zonder duidelijk doel loopt te wandelen vaak gewantrouwd wordt. Hij zei dat je een hond zou moeten nemen om mee te wandelen of gaan joggen. Dan wordt je niet gewantrouwd.

Wat ik zeg, een doodenge ontwikkeling omdat sommige vrouwen elkaar graag opnaaien.


Ibbel schreef:
Ik ben ook wel eens iets op FB tegengekomen met de vraag of je een sleutelbos in je hand houdt als je 's avonds naar huis loopt. Niet om snel je deur te kunnen open doen, maar bij wijze van alternatieve boksbeugel/knuckle ring, met de sleutels úitstekend tussen je vingers.
Daar leek/bleek ook 90% van de vrouwen ja op te zeggen. Schijnt ook iets typisch Amerikaans te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord zelfs...


Een sleutelbos helpt je echt niet als iemand kwaad in de zin heeft.
Ik kom in het stikdonker thuis, met mazzel doen mijn solarlampjes het. Achter iedere boom kan een man zetten, achter stenen en struiken ook. En dat zijn er nogal wat hier. Geen directe buren, niemand die me hoort.
Ik ben geen seconde bang. Ik geloof nog steeds dat de rotte appels niet overal zitten.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:45

Azmay schreef:
friezenfan2 schreef:
Dus je wordt liever verkracht en daarna vermoord? Want dat is wel wat veel vrouwen de afweging vinden.


Maar dat is de afweging toch niet? Een man tegenkomen staat goddank niet gelijk aan verkracht en vermoord worden, sterker nog die kans is bizar klein.


Een beer tegenkomen staat ook niet gelijk aan gedood worden. Dus waarom dat wel meteen geroepen wordt snap ik dat weer niet.

Ibbel, ik loop wel zo, ja. Of in ieder geval met hand in zak of tas bij sleutelbos of iets anders wat ik kan pakken.

Heeft echt niks met opnaaien te maken, gewoon met eigen ervaringen. Heel fijn voor degene die het niet nodig vinden, hoef je anderen niet belachelijk om te maken.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:52

Waar word nou weer belachelijk gemaakt? Van mijn part gaat de rest in een harnas over straat!
Maar ondanks mijn eigen slechte ervaringen weiger ik bang te worden.
En ik probeer hier even te relativeren. Want stel je voor je bent een doodonschuldige man die een avondwandelingetje door de buurt maakt, en een ander die hetzelfde doet krijgt daar zowat een paniekaanval van.

Ooit eens ergens gelezen, ik weet niet meer waar: als een alleen lopende man een alleen lopende vrouw tegemoed loopt op dezelfde stoep of achter haar loopt en het is bv donker zou de man de straat moeten oversteken naar de andere stoep zodat de vrouw ziet dat hij niks kwaads in de zon heeft. Dat zou een soort nieuwe etiquette moeten worden. 8)7 Dit vind ik dus veel te ver gaan.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:59

MyWishMax schreef:
Ibbel, ik loop wel zo, ja. Of in ieder geval met hand in zak of tas bij sleutelbos of iets anders wat ik kan pakken.

Heeft echt niks met opnaaien te maken, gewoon met eigen ervaringen. Heel fijn voor degene die het niet nodig vinden, hoef je anderen niet belachelijk om te maken.


Ik maak niets belachelijk? Ik meld dat ik dat ben tegengekomen, dat 90% van de (Amerikaanse) vrouwen dat kennelijk doen en dat ik er zelfs nog nooit van gehoord had.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:15

Dat stuk was niet voor jou bedoeld, Ibbel. Sorry, dat was niet duidelijk. Jij hebt het niet over opnaaien gehad en geeft inderdaad alleen aan dat je het niet kent. Het stuk dat ik het wel doe was voor jou, de rest niet.

Palmera, jij hebt het over opnaaien en dat vrouwen dat graag doen, angst zaaien enzovoorts. Ik vond dat belachelijk maken, ja. Net als wat andere berichten die hier langskomen. Omdat mensen niet dezelfde ervaringen hebben of er wel last van hebben maakt niet dat zij ineens angst aan het zaaien zijn of elkaar graag opnaaien. Helemaal in de VS waar dit vandaan komt met de cijfers die er gewoon bekend zijn van daar is het niet omdat vrouwen graag elkaar opnaaien of graag angst zaaien, maar omdat er gewoon heel erg veel vrouwen zijn die hele vervelende ervaringen hebben. En net zoals hier in NL, die cijfers zijn nog laag omdat er ook heel wat mensen zijn die het niet melden.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:28

MyWishMax schreef:
Heeft echt niks met opnaaien te maken, gewoon met eigen ervaringen. Heel fijn voor degene die het niet nodig vinden, hoef je anderen niet belachelijk om te maken.


Mee eens, er zijn (helaas) veel vrouwen met slechte ervaringen, die zich onveilig voelen of die zelfs in een onveilig gebied wonen. Ik ken mensen die uit India komen, daar is verkrachting haast geen nieuws meer en die dames mogen toch echt ook gewoon meestemmen op Facebook.

Alleen in Nederland al ken ik meerdere dames die in het bos of in de trein een viezerik tegen zijn gekomen. Dat hoeft nieteens iemand te zijn die echt op zoek is, maar kan ook iemand zijn die z'n kans pakt.

Het hoeft ook niet gelijk verkrachting te zijn, maar het kan ook ongewenst betasten enzo zijn.

Fijn voor alle vrouwen die zich veilig voelen, maar ga vrouwen die zich onveilig voelen alsjeblieft niet belachelijk maken.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:00

Ik heb zat slechte ervaringen, tot fysieke aanranding aan toe, maar dat gebeurde niet door vreemde mannen in het bos, maar gewoon in de stad op klaarlichte dag op straat of op een plek waar ik me veilig voelde. Alle mannen die ik tot nu toe tegen gekomen ben in het bos zeiden vriendelijk gedag, soms een opmerking over het weer, en we vervolgden allebei onze weg weer.

anjali
Berichten: 15184
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:16

KSHancox schreef:
MyWishMax schreef:
Heeft echt niks met opnaaien te maken, gewoon met eigen ervaringen. Heel fijn voor degene die het niet nodig vinden, hoef je anderen niet belachelijk om te maken.


Mee eens, er zijn (helaas) veel vrouwen met slechte ervaringen, die zich onveilig voelen of die zelfs in een onveilig gebied wonen. Ik ken mensen die uit India komen, daar is verkrachting haast geen nieuws meer en die dames mogen toch echt ook gewoon meestemmen op Facebook.

Alleen in Nederland al ken ik meerdere dames die in het bos of in de trein een viezerik tegen zijn gekomen. Dat hoeft nieteens iemand te zijn die echt op zoek is, maar kan ook iemand zijn die z'n kans pakt.

Het hoeft ook niet gelijk verkrachting te zijn, maar het kan ook ongewenst betasten enzo zijn.

Fijn voor alle vrouwen die zich veilig voelen, maar ga vrouwen die zich onveilig voelen alsjeblieft niet belachelijk maken.

Dat vind ik nou ook! En waarschuwen voor mogelijke gevaren is heel belangrijk om narigheid te voorkomen. Lekker als je belachelijk wordt gemaakt, nota bene door andere vrouwen!

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:25

Ik denk dat het hele overgrote deel van de mannen geen kwaad in de zin heeft.
Maar die gaan dus wel mee in de hetze.
Dat bedoel ik met opnaaien, ik heb ook slechte ervaring maar vertik het gewoon om alles over één kam te scheren. Het gros doet niks en MOGEN niet de dupe worden!

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 11:33

Dan moeten ze de mannen aanspreken die wel grensoverschrijdend gedrag laten zien. Niet de schuld bij de vrouwen leggen die voorzichtig zijn door ervaringen. Ik weet van te voren niet welke man er wel goede bedoelingen heeft en welke niet en hoop dingen worden goedgepraat of de schuld wordt bij de vrouw gelegd. Zeg dan tegen een vriend dat zijn gedrag niet oké is als er bepaalde opmerkingen gemaakt worden of bij bepaald gedrag. Alleen maar roepen dat niet elke man zo is heeft geen nut. Dat weet iedereen, maar je weet niet wie wel en wie niet. En ja, ik zal er alles aan doen om het te proberen te voorkomen dat ik er opnieuw mee te maken krijg en dat betekent dus voorzichtig zijn bij elke man. De keren dat ik te maken heb gehad met seksueel geweld waren het ook gewoon mannen die volgens hun vrienden het niet zo bedoelden of goede mannen waren die gewoon grapjes maakten of zogenaamd niet goed waren in signalen lezen of noem maar iets. :+

Want je krijgt als vrouw alsnog de schuld als het wel mis gaat. Dan zal je wel dit of dat wel of niet gedaan hebben. Voorzichtiger moeten doen, duidelijker nee zeggen en noem alles maar op. De mannen mogen niet de dupe worden, maar de vrouwen zijn dat juist nu vaak.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:09

prompter schreef:
Ik heb zat slechte ervaringen, tot fysieke aanranding aan toe, maar dat gebeurde niet door vreemde mannen in het bos, maar gewoon in de stad op klaarlichte dag op straat of op een plek waar ik me veilig voelde. Alle mannen die ik tot nu toe tegen gekomen ben in het bos zeiden vriendelijk gedag, soms een opmerking over het weer, en we vervolgden allebei onze weg weer.

Dat is de stelling misschien weer iets te letterlijk nemen. Het gaat niet letterlijk alleen om het “bos”. Dezelfde stelling zou gelden voor de stad. Natuurlijk gebeuren slechte dingen zowel in het bos als in de stad. Het is een hypothetische stelling en een beer kom je niet zo gauw tegen in de stad (wel in kleine dorpjes aan het bos ;)).



Ik geloof er zelf overigens niet zo in dat je veiliger bent in het bos of wat dan ook. Je kunt overal iemand met slechte bedoelingen tegen komen. Wel kom je (over het algemeen) gewoon meer mensen tegen in de stad dan in het bos. Maakt de kansen dus alweer wat groter. Maar ook in het bos ben ik meer dan eens een viezerik of engerd tegengekomen in Nederland. Het is inderdaad fijn dat men zich veilig voelt. Dat geldt echter niet voor iedereen, en dat is ook logisch, want we hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde geschiedenis. :)

Mijn eigen ervaringen hebben resulteert in een flinke paniekstoornis. Ik laat mij dus misschien wel “angstzaaien” als je dat zo vind. :+ Maar daar is gewoon een goede reden voor. Ik loop dus ook met sleutels tussen mijn vingers ‘s avonds, train om zelfverdediging te verbeteren, en het liefste loop ik eigenlijk helemaal niet alleen over straat in het donker. Ook in het bos ben ik gewoon op mijn hoede. Als iemand stopt om een praatje te maken ga ik echt niet on the spot gillen of de politie bellen ofzo. Maar ik blijf mij wel bewust van mijn omgeving en van het gedrag van de persoon. Ik zou ook willen dat ik mijn vertrouwen in de mens nog had zoals voorheen. Denk je nou echt dat ik voor de lol op mijn hoede ben bij mannen die ik niet volledig vertrouw (dat geldt ook voor mannen dichtbij in mijn omgeving)?

Hoewel de statistieken in de VS echt om te janken zijn, gebeurd het hier net zo… Maar als ik al kijk naar de vrouwen in mijn omgeving: het gros heeft nare ervaringen en de meeste van dit soort incidenten worden niet gemeld, vaak zelfs niet onder vrienden en familie (heb ik ook last van. Ik weet dat ik niets fout heb gedaan en toch schaam ik mij ervoor). Mede ook omdat de reactie vaak niet zo positief is.

Ik kan mij bijvoorbeeld goed herinneren dat ik grensoverschrijdend gedrag binnen een (grotendeels mannelijke) vriendengroep aankaartte over één persoon in de groep, en dat mijn “vrienden” daarbij reageerde dat ik niet zo’n drama moest creëeren in de groep. Mijn beste vriendin heeft ook iets heel ergs meegemaakt binnen een vriendengroep, en toen zij daarmee naar de politie is gegaan, werd ze allereerst al niet serieus genomen door de politie (“weet je zeker dat het niet consensual was?”) en in de vriendengroep werd het haar helemaal niet dankbaar afgenomen, zij zou het wel allemaal erger hebben gemaakt dan dat het is en de jongen willen “framen”. En ook met vreemde mannen is het niet veel beter. Ik ben in ieder geval vaak genoeg niet gelooft.

Met dit soort ervaringen ben ik gewoon behoedzaam! Iedereen weet dat niet iedere man nare bedoelingen heeft. Echter weten wij niet welke dit wel of niet hebben. Het is geen opnaaierij om ervaringen te delen en/of deze ervaringen je gedrag te laten aanpassen. Tuurlijk is dit ook jammer voor de mannen die dit soort dingen nooit gedaan hebben. Maar ik zou zeggen, we zouden er allemaal veel meer baat bij hebben als zij die mannen die dit wel doen verantwoordelijker houden. Vaak zat dat voor grensoverschrijdend gedrag men doet alsof ze het niet zien.

In ieder geval, is het logisch dat er vrouwen zijn die zich op dit soort ervaringen aanpassen om zichzelf te beschermen. Ook al is dat - in jullie ogen misschien - een illusie, zoals de sleutels tussen de vingers. Zal het echt veel uitmaken? Misschien niet. Maar soms kan één klein dingetje al wel een paar seconden extra tijd voor je openen. En soms is het al genoeg dat je je veiliger voelt. Vervelend voor hun dat ze niet zo snel meer zonder doel alleen gaan wandelen. Ik ook niet, dus ik zou zeggen dat we slachtoffer van dezelfde mensen zijn al dan niet indirect en die dus misschien aan moeten kijken. ;)

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:15

Ik heb ook genoeg slechte ervaringen, maar slechts 1 in het bos. (potloodventer)

Als vrouw is het denk ik altijd belangrijk om voorzichtig te zijn, zonder door te slaan. Een man alleen in het bos zie ik daarom niet direct als een probleem. Bepaald gedrag bij sommige mannen wel maar dat staat voor mij los van de omgeving, al heb ik dat vaker meegemaakt juist in de stad.

Als ik een groepje mannen tegen kom loop ik sowieso liever een blokje om.

Hoe het in Amerika is weet ik natuurlijk niet, behalve dat Zuid Amerika levensgevaarlijk kan zijn voor vrouwen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 12:21

Maar dat is niet het punt. Mensen die liever de beer kiezen zeggen toch ook niet direct dat iedere man in het bos kwade bedoelingen zou hebben? Wel zeggen we dat - met statistieken in het achterhoofd - de kans dat ik door een beer wordt gedood en de kans dat ik een man met kwade bedoelingen tegenkom, ik liever de kans neem met de beer. Die zijn namelijk over het algemeen redelijk voorspelbaar. Mensen niet. Daar weet je gewoon niet wat je krijgt. Ik denk overigens dat het moeilijk is om voor een ander te bepalen wat doorslaan is. We hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde ervaringen en dezelfde psyche. Dat hoeft ook helemaal niet.

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:18


fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:01

princequillo schreef:
Maar dat is niet het punt. Mensen die liever de beer kiezen zeggen toch ook niet direct dat iedere man in het bos kwade bedoelingen zou hebben? Wel zeggen we dat - met statistieken in het achterhoofd - de kans dat ik door een beer wordt gedood en de kans dat ik een man met kwade bedoelingen tegenkom, ik liever de kans neem met de beer.


Indirect gaan ze er bij het beantwoorden wel vanuit dat die man kwade bedoelingen heeft en kiezen daarom voor de beer.


Uiteraard lopen vrouwen risico, ook in Nederland. Dat wil ik ik zeer zeker niet bagetalliseren!