Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:42

Picopico schreef:
Doe mij die man maar. Ik acht de kans dat een random man mij wat aan doet toch echt veel kleiner dan een beer. In Nederland wandel ik vaak alleen in het bos en kom geregeld mannen tegen. Nog nooit een bedreigende situatie meegemaakt. De meeste van die mannen zijn gewoon hun hond aan het uitlaten.
In Canada heb ik wel door berengebied gewandeld. Heb er ook eentje gezien op ruim 100 meter afstand, dichterbij hoeft van mij echt niet. Zag ook een keer berenpoep op het pad, ben zsm dat gebied uit gegaan. Andere grote/gevaarlijke dieren hoef ik ook zeker niet tegen te komen.

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat een beer je snel doodt. Beren vallen over het algemeen niet aan om je op te eten, maar om jou als bedreiging uit te schakelen. Ze stoppen zodra je niet meer beweegt, je hoeft dan nog helemaal niet dood te zijn (vandaar ook het advies om bij een berenaanval dood te spelen). Best kans dus dat je daarna nog urenlang ligt te creperen.


Dat ligt blijkbaar aan de soort beer, groot verschil tussen bruine beren/zwarte beren of grizzlys. :=


Ik bedenk me net overigens dat ik ook banger ben om door een hond aangevallen te worden dan door een man. Vele malen meer aggressive honden dan mannen met een steekje los, al is het ook niet de schuld van de honden.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:48

Doe mij maar de man, tenzij het een koalabeer is. :Y) Ik loop wel vaker in het bos en kom dan onbekende mannen (en vrouwen tegen), daar voel ik me (in ieder geval hier waar ik woon) niet onveilig bij.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:49

Azmay schreef:
Ik bedenk me net overigens dat ik ook banger ben om door een hond aangevallen te worden dan door een man. Vele malen meer aggressive honden dan mannen met een steekje los, al is het ook niet de schuld van de honden.


Eens. Ik kom liever een man tegen dan een loslopende hond of een wolf.

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:53

Interessante kwestie.

Als ik er zo over nadenk, denk ik dat het hem ook voor een groot deel in de voorspelbaarheid zit.
Van een beer kun je 9 van de 10 keer verwachten wat hij gaat doen, van een man weet je dat gewoon niet.

Daarnaast: zou je me de keuze geven tussen misbruik/verkrachting, etc. of de dood, dan zou ik instinctief neigen naar dat laatste.
Hoe vaak je niet hoort van misbruikslachtoffers die naderhand vertellen hoe ze wensten liever dood te zijn zodat er een einde zou komen aan de pijn.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:54

Nou ik ga toch voor de man hoor :=

In mijn werk zie ik veel zeden- en geweldszaken langskomen en de dader is vrijwel altijd een bekende. Ik heb zelf dus niet zo'n angst voor onbekende mannen

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:05

soesita schreef:
Azmay schreef:
Ik bedenk me net overigens dat ik ook banger ben om door een hond aangevallen te worden dan door een man. Vele malen meer aggressive honden dan mannen met een steekje los, al is het ook niet de schuld van de honden.


Eens. Ik kom liever een man tegen dan een loslopende hond of een wolf.

Het is wel zo dat ik in een fysieke confrontatie met een (ongewapende!) man nog wel een kans maak, maar met een hond of wolf niet.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:17

Kidde schreef:
Nou ik ga toch voor de man hoor :=

In mijn werk zie ik veel zeden- en geweldszaken langskomen en de dader is vrijwel altijd een bekende. Ik heb zelf dus niet zo'n angst voor onbekende mannen

De man die mij attackeerde in het bos was geen relatie van me. Wel herkende ik hem omdat die vaak wegens werkzaamheden in onze straat kwam. Mijn vader heeft dat aangegeven bij de politie en bij zijn werkgever en die is nooit meer in onze straat komen werken. Zoiets heeft wel impact hoor want nadat mijn hond is overleden ben ik helemaal nooit meer in een bos gaan wandelen, terwijl ik daar voordien dus heel vaak kwam, ook na die aanval nog met mijn hond maar wel dichter bij de "bewoonde wereld". Tja en dan ga je met je hond naar cursus om het agressiegedrag eruit te trainen, waardoor hij zo mak wordt dat hij ook in een crisissituatie niet bijt waardoor ik zelf maar moest bijten!!!

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:20

Ik zou kiezen voor de beer. Ik ben ooit in het bos van mijn fiets getrokken door een onbekende man en dat was echt enorm beangstigend. Het is goed afgelopen maar dat had ik puur te danken aan een voorbijganger.
Dus doe mij de beer maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:24

Ik loop geregeld alleen in het bos en kom dan ook vreemde mannen tegen.
Tot nu toe nog niets gebeurd, dus ik kies voor de man.
Bij een beer ben je bijna gegarandeerd je leven kwijt.

Fitzroy: Jemig, wat heftig! :\

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:27

Beer. 100%.

Op jaarbasis worden slechts enkele mensen aangevallen door beren, en nog minder gedood.
Zet dat eens tegenover het aantal vrouwen dat vermoord/verkracht wordt door onbekende mannen.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:32

Is dit dan niet het juiste publiek om deze vraag aan te stellen?
Als ik die filmpjes voorbij zie komen lees ik toch meer dat vrouwen voor die beer zouden kiezen.
En eerlijk dat snap ik wel. Ik wordt liever vermoord door een beer dan eerst verkracht en daarna vermoord door een man.

Te veel en te vaak denken mannen dat ze beter zijn dan vrouwen en dat het altijd de vrouw haar schuld is als ze nagefloten wordt of dat er een man in haar kont knijpt of verkracht wordt. Zelfs al loopt een vrouw in haar blootje over straat lokt ze nog steeds niets uit. Mannen worden verkeerd opgevoed dat stemt vaak uit religie. En vrouw hoort zich te gehoorzamen en is onderdanig aan de man. Dat leidt dus dat veel vrouwen inderdaad voor die beer kiezen.

Davina Michelle heeft recentelijk er best toepasselijk liedje overgeschreven. https://www.youtube.com/watch?v=sZRdjWaTtIs

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:36

friezenfan2 schreef:
Is dit dan niet het juiste publiek om deze vraag aan te stellen?
Als ik die filmpjes voorbij zie komen lees ik toch meer dat vrouwen voor die beer zouden kiezen.
En eerlijk dat snap ik wel. Ik wordt liever vermoord door een beer dan eerst verkracht en daarna vermoord door een man.

Te veel en te vaak denken mannen dat ze beter zijn dan vrouwen en dat het altijd de vrouw haar schuld is als ze nagefloten wordt of dat er een man in haar kont knijpt of verkracht wordt. Zelfs al loopt een vrouw in haar blootje over straat lokt ze nog steeds niets uit. Mannen worden verkeerd opgevoed dat stemt vaak uit religie. En vrouw hoort zich te gehoorzamen en is onderdanig aan de man. Dat leidt dus dat veel vrouwen inderdaad voor die beer kiezen.

Davina Michelle heeft recentelijk er best toepasselijk liedje overgeschreven. https://www.youtube.com/watch?v=sZRdjWaTtIs


Je merkt het ook wel aan de manier waarop een groot deel van de mannen reageert op zulke filmpjes.
Da's een knap staaltje bagatelliseren.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:41

Echt heel vervelend voor de mensen in dit topic die nare ervaringen hebben gehad met vreemde mannen in het bos. Lijkt me echt vreselijk.
Maar ik ga er nog steeds vanuit dat er maar weinig mannen zijn die dit soort dingen doen.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:43

Mannen hebben dit probleem ook bijna niet dus ze zullen zelden in deze positie te vinden zijn.
Hoeveel vrouwen worden vermoord door hun partner of ex partner? Google zegt 26 vorig jaar.
Tussen 2018 en 2022 is 60 procent van de vermoorde vrouwen door een partner of een ex vermoord.
En maar 4 procent bij mannen.
Zulke cijfers liegen er niet om.

Het voelt bijna naïef om te denken om te denken dat maar weinig mannen dit doen.

SnuitjeLove
Berichten: 1093
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:47

Ik kom liever een man tegen.
Ook als dit een man met kwade bedoelingen lijkt. Ik acht mijn zelfverdediging kansrijker bij een man van max 100kg dan bij een beer van een paar honderd kilo meer.
Een man kan nog tijdelijk uitgeschakeld raken door een knietje, prikken in de ogen of bijten waardoor je extra kans krijgt om te vluchten.
Bij een gevecht tussen mens en beer acht ik die kans klein.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:48

anjali schreef:
Kidde schreef:
Nou ik ga toch voor de man hoor :=

In mijn werk zie ik veel zeden- en geweldszaken langskomen en de dader is vrijwel altijd een bekende. Ik heb zelf dus niet zo'n angst voor onbekende mannen

De man die mij attackeerde in het bos was geen relatie van me. Wel herkende ik hem omdat die vaak wegens werkzaamheden in onze straat kwam. Mijn vader heeft dat aangegeven bij de politie en bij zijn werkgever en die is nooit meer in onze straat komen werken. Zoiets heeft wel impact hoor want nadat mijn hond is overleden ben ik helemaal nooit meer in een bos gaan wandelen, terwijl ik daar voordien dus heel vaak kwam, ook na die aanval nog met mijn hond maar wel dichter bij de "bewoonde wereld". Tja en dan ga je met je hond naar cursus om het agressiegedrag eruit te trainen, waardoor hij zo mak wordt dat hij ook in een crisissituatie niet bijt waardoor ik zelf maar moest bijten!!!


Natuurlijk zijn er uitzonderingen, vandaar dat ik ook vrijwel altijd zei. Maar het is vaak gewoon een bekende

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:53

friezenfan2 schreef:
Mannen hebben dit probleem ook bijna niet dus ze zullen zelden in deze positie te vinden zijn.
Hoeveel vrouwen worden vermoord door hun partner of ex partner? Google zegt 26 vorig jaar.
Tussen 2018 en 2022 is 60 procent van de vermoorde vrouwen door een partner of een ex vermoord.
En maar 4 procent bij mannen.
Zulke cijfers liegen er niet om.

Het voelt bijna naïef om te denken om te denken dat maar weinig mannen dit doen.



Maar dit zijn natuurlijk geen onbekende mannen, de stelling is een onbekende man

Onali

Berichten: 18496
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:54

Ik woon al jaren in/ aan het bos en ik kom liever een man tegen.

Wij Hollanders hebben geen ervaring met grote roofdieren zoals beren en wolven :+
Dus we kunnen eigenlijk niks zinnigs hierover zeggen over wat wel of niet te doen bij zo'n groot roofdier als we die tegenkomen. Dat zullen 'echt wat' als scenarios blijven.
Schijnt inderdaad wel dat vrouwen die in hun eentje hardlopen vaker belaagd worden in Amerika.
Dus daar zal deze vraag dan ook uit voortkomen.
Vergeleken met Amerika hebben wij dan al minder bos, woont de meeste populatie in de randstad en dus sowieso al niet de plek waar de meeste bossen zitten en wat ik al zei geen ervaring met beren.


Ik kom dan weer liever geen man(nen) tegen 's avonds alleen in het donker in een stad.

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:09

Deel dan wel het originele filmpje. https://www.instagram.com/p/C6cFD06px1E/
En inderdaad naast alle statistieken waarom een beer veiliger is is natuurlijk punt 2 ook logisch als vrouwen massaal zeggen dat ze liever een beer tegen komen dan een man is dat het antwoord hoe hard mannen ook schreeuwen dat ze dit nooit zouden doen.

https://www.youtube.com/watch?v=d39fVoXrQpw dit liedje hoor ik ook met regelmaat voorbij komen als ik scroll door de instareels.
Als het geen probleem was zouden er niet allemaal van dit soort liedjes zijn.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:11

Beren zullen je niet aanvallen met het plan je te verkrachten. Ook staan mensen niet op het menu van (de meeste) beren die eigenlijk alleseters zijn dus niet perse van vlees afhankelijk om te overleven wat bij wolven en katachtigen wel het geval is. Ze zullen dus eventueel aanvallen uit andere motieven bijv. als ze zich of hun jongen al of niet terecht bedreigd voelen. Ik stem dus voor de beer. Wel zou ik in een gebied waar (gevaarlijke) beren zitten wel goed uitkijken en een of ander bescherm- of verdedigingsmiddel meenemen. Er bestaan wel spuitbusjes meen ik. (Ook goed tegen mannen...)

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:14

Azmay schreef:
Picopico schreef:
Doe mij die man maar. Ik acht de kans dat een random man mij wat aan doet toch echt veel kleiner dan een beer. In Nederland wandel ik vaak alleen in het bos en kom geregeld mannen tegen. Nog nooit een bedreigende situatie meegemaakt. De meeste van die mannen zijn gewoon hun hond aan het uitlaten.
In Canada heb ik wel door berengebied gewandeld. Heb er ook eentje gezien op ruim 100 meter afstand, dichterbij hoeft van mij echt niet. Zag ook een keer berenpoep op het pad, ben zsm dat gebied uit gegaan. Andere grote/gevaarlijke dieren hoef ik ook zeker niet tegen te komen.

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat een beer je snel doodt. Beren vallen over het algemeen niet aan om je op te eten, maar om jou als bedreiging uit te schakelen. Ze stoppen zodra je niet meer beweegt, je hoeft dan nog helemaal niet dood te zijn (vandaar ook het advies om bij een berenaanval dood te spelen). Best kans dus dat je daarna nog urenlang ligt te creperen.


Dat ligt blijkbaar aan de soort beer, groot verschil tussen bruine beren/zwarte beren of grizzlys. :=

Grizzly's zijn bruine beren :o
Advies van doen of je dood bent kwam van Parcs Canada in Grizzly gebied. Echt gericht jagen is best zeldzaam, zeker op mensen.


friezenfan2 schreef:
Is dit dan niet het juiste publiek om deze vraag aan te stellen?
Als ik die filmpjes voorbij zie komen lees ik toch meer dat vrouwen voor die beer zouden kiezen.
En eerlijk dat snap ik wel. Ik wordt liever vermoord door een beer dan eerst verkracht en daarna vermoord door een man.

Door een beer gedood worden gaat niet per se snel en pijnloos. Beren hebben vaak niet het doel je echt te doden. Het is waarschijnlijker dat ze je zwaar verwonden en voor dood achterlaten. Urenlang in je uppie liggen te creperen in het bos voor je uiteindelijk aan je verwondingen bezwijkt lijkt mij echt een vreselijke manier om te gaan :n

friezenfan2

Berichten: 2640
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:21

Dus je wordt liever verkracht en daarna vermoord? Want dat is wel wat veel vrouwen de afweging vinden.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:31

Ik woon in Canada in de laatste woonwijk voordat de bossen en bergen beginnen. Het eerst volgende dorp naar het noorden is 200km verder. Zwarte beren lopen hier regelmatig over straat, daar hoeven we de bossen niet voor in te gaan. Op straat heb je hier zowiezo meer kans er een te zien dan in het bos. Nog nooit problemen met een zwarte beer gehad - ook geen schijn aanval. Wel beren training gehad, en zo goed mogelijk geleerd ze te lezen.

Mannen meer problemen mee gehad, maar daar zijn er ook meer van.

Toch kies ik voor een zwarte beer (en zelfs een zwarte beer met jongen). Gaat het om grizzly beren dan moet ik iets langer na denken. Al heb je daar statistisch gezien ook zeer weinig van te vrezen. Ze zien er alleen een stuk gevaarlijker uit dan een zwarte beer :+

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:35

DuoPenotti schreef:
Azmay schreef:
Beetje een non- keuze.
Een man staat niet gelijk aan een sex predator, een man is een mens.

dit

ik kom liever een vreemde man tegen.

Staat er je komt daar een losgeslagen tbs-er tegen die al eerder 3 vrouwen heeft verkracht/ vermoord... dan verschuift mijn antwoord.


Dit. :j

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:47

Ik ga ook voor de beer.. Gevoelsmatige keuze. Bij een man weet ik gewoon niet of het goed is of niet, terwijl ik bij een beer er vanuit ga dat het meestal goed gaat, tenzij jongen in de buurt. Voor beide heeft vluchten niet echt zin geloof ik (ik ben ongeveer 55 kilo :+).