Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:28

Dat zie ik anders. Ik zie het eerder als dat je bij mensen gewoon veel slechter kunt voorspellen wat je voor je krijgt.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:48

princequillo schreef:
Dat zie ik anders. Ik zie het eerder als dat je bij mensen gewoon veel slechter kunt voorspellen wat je voor je krijgt.


Ik denk dat je dat bij (wilde) dieren ook niet kunt voorspellen.
Waakzaamheid, of misschien beter gezegd een zekere alertheid, is altijd handig.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:55

fransje23 schreef:
princequillo schreef:
Maar dat is niet het punt. Mensen die liever de beer kiezen zeggen toch ook niet direct dat iedere man in het bos kwade bedoelingen zou hebben? Wel zeggen we dat - met statistieken in het achterhoofd - de kans dat ik door een beer wordt gedood en de kans dat ik een man met kwade bedoelingen tegenkom, ik liever de kans neem met de beer.


Indirect gaan ze er bij het beantwoorden wel vanuit dat die man kwade bedoelingen heeft en kiezen daarom voor de beer.


Uiteraard lopen vrouwen risico, ook in Nederland. Dat wil ik ik zeer zeker niet bagetalliseren!


Nee dus niet, het hele punt statistiek als argument te gebruiken is dat je een kans op iets aanduidt en je keuze loskoppelt van een eventuele aanname.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:21

Raineri schreef:
Nee dus niet, het hele punt statistiek als argument te gebruiken is dat je een kans op iets aanduidt en je keuze loskoppelt van een eventuele aanname.


De kans dat je een man tegen komt is gezien het aantal mannen op de wereld, over het algemeen, groter dan de kans dat je een beer tegenkomt.
Is daarvoor gecorrigeerd in de statistieken?
Percentages kunnen inzicht geven maar ook dingen uit hun verband trekken.

Bij de vraag kom je zeker een van de twee tegen.

Is het volgens de statistieken niet zo dat je beter die onbekende man tegen kunt komen dan een bekende man?

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:44

Voor mezelf, liever de beer.

Omdat ik denk dat de kans dat ik een slechte beer tref groter is dan de kans op een slechte man.

Echter, tussen een slechte man en een slechte beer, doe mij maar de beer.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:53

fransje23 schreef:
Is het volgens de statistieken niet zo dat je beter die onbekende man tegen kunt komen dan een bekende man?


Gebeuren aanrandingen en erger in het bos vaker door onbekende mannen dan bekende mannen?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:05

KSHancox schreef:
fransje23 schreef:
Is het volgens de statistieken niet zo dat je beter die onbekende man tegen kunt komen dan een bekende man?


Gebeuren aanrandingen en erger in het bos vaker door onbekende mannen dan bekende mannen?



Aanranding en erger gebeuren volgens mij volgens mij vaker op andere plekken dan in het bos.


Bij seksueel geweld is in ruim 80% van de gevallen de dader een bekende van het slachtoffer.

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:25

fransje23 schreef:
Raineri schreef:
Nee dus niet, het hele punt statistiek als argument te gebruiken is dat je een kans op iets aanduidt en je keuze loskoppelt van een eventuele aanname.


De kans dat je een man tegen komt is gezien het aantal mannen op de wereld, over het algemeen, groter dan de kans dat je een beer tegenkomt.
Is daarvoor gecorrigeerd in de statistieken?
Percentages kunnen inzicht geven maar ook dingen uit hun verband trekken.

Bij de vraag kom je zeker een van de twee tegen.

Is het volgens de statistieken niet zo dat je beter die onbekende man tegen kunt komen dan een bekende man?


Eigenlijk dwaal je nu inhoudelijk helemaal af naar de kwestie of ik de statistiek juist heb uitgezocht. terwijl het origineel ging over dat je in twijfelde trekt waarom men statistiek in de argumentering gebruikt en of er geen sprake was van een aanname over de aard van mannen. Je twijfelt in zekere zin aan mijn competentie. Ik vind de vraag over wat ik heb opgezocht overigens wel legitiem. Ik heb gezocht naar de kans dat een confrontatie met een beer/ander mens leidt tot fatale afloop. Dus niet op aantal confrontaties.

Verder reageer je niet inhoudelijk op het originele onderwerp. Om een poging te doen dat onderwerp verder uit te diepen en niet af te dwalen naar een ander narratief: er zal vast een bepaalde onbewuste aanname over mannen aanwezig zijn. Immers zoek je informatie vaak op die bij je past. Het lijkt mij een kip ei verhaal. Ik vind het onzinnig deze discussie af te zetten als: mannen worden slecht neergezet. De discussie op zichzelf staat symboliek over de perceptie van veiligheid voor veel vrouwen. Dat lijkt me een slechte zaak. Je kunt beter het probleem op een meer holistische wijze bekritiseren: wat gaat er maatschappelijk gezien fout dat wij als vrouwen zo’n slechte perceptie van veiligheid hebben. De hele maatschappij is hiervoor verantwoordelijk: zowel mannen als vrouwen.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 16:46

fransje23 schreef:
KSHancox schreef:

Gebeuren aanrandingen en erger in het bos vaker door onbekende mannen dan bekende mannen?



Aanranding en erger gebeuren volgens mij volgens mij vaker op andere plekken dan in het bos.


Bij seksueel geweld is in ruim 80% van de gevallen de dader een bekende van het slachtoffer.


Bedankt voor de cijfers, maar dat vroeg ik niet. Ik stelde de vraag overigens omdat ik het vermoeden hebt dat je statistiek van een andere situatie creatief toe probeert te passen in de discussie over 'je bent in een bos en je komt óf een beer tegen, óf een onbekende man; wat heb je liever?'

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:51

https://www.facebook.com/reel/816333853660231

Ik weet eigenlijk niet wie harder schrok, man of beer. Maar dit is voor een zwarte beer een vrij normale interactie.

Er zijn zo'n 600.000 zwarte beren in de vs (een miljoen wereldwijd) en er gebeuren zo'n 1 a 2 dodelijke incidenten per jaar mee in de afgelopen 50 jaar.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:13


eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:56

De beer. Al meerdere keren beren tegen gekomen in Canada, en ze waren al de andere kant op aan het sprinten voor ik de camera kon pakken :')
Nou zijn mannen ook niet per definitie eng, maar beren zijn beter te voorspellen dan mensen.

Kyno

Berichten: 10440
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:02

Goof schreef:
Ik loop altijd alleen in het bos en alle mannen die ik tegenkom zijn onbekenden. Prima zat. Ik zie geen probleem.


Precies dit.

Mannen zijn ook net mensen? -O-
Het simpele feit dat een man alleen in het bos wandelt, maakt hem toch niet direct verdacht of gevaarlijk? Wij wonen aan het bos, en daar wandelen zowel mannen als vrouwen alleen (ja, ook zonder hond).

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 21:24

Raineri schreef:
Eigenlijk dwaal je nu inhoudelijk helemaal af naar de kwestie of ik de statistiek juist heb uitgezocht. terwijl het origineel ging over dat je in twijfelde trekt waarom men statistiek in de argumentering gebruikt en of er geen sprake was van een aanname over de aard van mannen. Je twijfelt in zekere zin aan mijn competentie. Ik vind de vraag over wat ik heb opgezocht overigens wel legitiem. Ik heb gezocht naar de kans dat een confrontatie met een beer/ander mens leidt tot fatale afloop. Dus niet op aantal confrontaties.

Verder reageer je niet inhoudelijk op het originele onderwerp. Om een poging te doen dat onderwerp verder uit te diepen en niet af te dwalen naar een ander narratief: er zal vast een bepaalde onbewuste aanname over mannen aanwezig zijn. Immers zoek je informatie vaak op die bij je past. Het lijkt mij een kip ei verhaal. Ik vind het onzinnig deze discussie af te zetten als: mannen worden slecht neergezet. De discussie op zichzelf staat symboliek over de perceptie van veiligheid voor veel vrouwen. Dat lijkt me een slechte zaak. Je kunt beter het probleem op een meer holistische wijze bekritiseren: wat gaat er maatschappelijk gezien fout dat wij als vrouwen zo’n slechte perceptie van veiligheid hebben. De hele maatschappij is hiervoor verantwoordelijk: zowel mannen als vrouwen.


Bij het lezen van je post dwaal ik helemaal af.
Dat laatste ben ik wel met je eens.

:)

Raineri
Berichten: 6282
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:11

fransje23 schreef:
Raineri schreef:
Eigenlijk dwaal je nu inhoudelijk helemaal af naar de kwestie of ik de statistiek juist heb uitgezocht. terwijl het origineel ging over dat je in twijfelde trekt waarom men statistiek in de argumentering gebruikt en of er geen sprake was van een aanname over de aard van mannen. Je twijfelt in zekere zin aan mijn competentie. Ik vind de vraag over wat ik heb opgezocht overigens wel legitiem. Ik heb gezocht naar de kans dat een confrontatie met een beer/ander mens leidt tot fatale afloop. Dus niet op aantal confrontaties.

Verder reageer je niet inhoudelijk op het originele onderwerp. Om een poging te doen dat onderwerp verder uit te diepen en niet af te dwalen naar een ander narratief: er zal vast een bepaalde onbewuste aanname over mannen aanwezig zijn. Immers zoek je informatie vaak op die bij je past. Het lijkt mij een kip ei verhaal. Ik vind het onzinnig deze discussie af te zetten als: mannen worden slecht neergezet. De discussie op zichzelf staat symboliek over de perceptie van veiligheid voor veel vrouwen. Dat lijkt me een slechte zaak. Je kunt beter het probleem op een meer holistische wijze bekritiseren: wat gaat er maatschappelijk gezien fout dat wij als vrouwen zo’n slechte perceptie van veiligheid hebben. De hele maatschappij is hiervoor verantwoordelijk: zowel mannen als vrouwen.


Bij het lezen van je post dwaal ik helemaal af.
Dat laatste ben ik wel met je eens.

:)


Het is een samenvatting van je eigen reacties op mijn berichten dus wellicht zou je die eens moeten teruglezen.

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 00:36

Ik wandel elke dag in het bos en kom elke dag onbekende mannen tegen…. Beren gelukkig nooit.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 06:39

Raineri schreef:
Het is een samenvatting van je eigen reacties op mijn berichten dus wellicht zou je die eens moeten teruglezen.


Een samenvatting is kort en objectief dat is je post niet.
Dat is jouw interpretatie van mijn posts. :)

Maar zoals ik al schrijf ben ik het met je conclusie eens.

Ik zou weleens een beer in het wild willen tegenkomen. Onbekende mannen kom ik al vaak genoeg tegen. Zou dus kiezen voor een beer.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 07:54

MyWishMax schreef:
Ibbel, ik loop wel zo, ja. Of in ieder geval met hand in zak of tas bij sleutelbos of iets anders wat ik kan pakken.
Heeft echt niks met opnaaien te maken, gewoon met eigen ervaringen. Heel fijn voor degene die het niet nodig vinden, hoef je anderen niet belachelijk om te maken.

Qua beer vs man zou ik het niet weten.. ik woon niet in een omgeving waar ik daar over na moet denken.
Ik woon in een stad, met stadsparkjes, waar s avonds en snachts soms de nodige ongein gebeurt. Dat verzin ik niet, dat staat gewoon in de nieuwsberichten :)
Dus ik voel me niet prettig alleen in een park (bos) als het schemerig wordt, en eigenlijk tegenwoordig ook overdag steeds minder (met steekpartijen en verwarde mensen etc 'om de hoek'). Ik moet dat echt bewust loslaten.
Net als MWM loop ik ook alert, en denk ik na over hoe ik erbij loop (capuchon op, tas vast etc). Heel flauw voor de mensen die ik tegenkom die niks kwaads in de zin hebben, en dat is gelukkig nog altijd de meerderheid. Misschien heeft het ook te maken met wat iemand zoal meegemaakt heeft ofzo, geen idee. Of de mate van 'wat als'...

Qua kansberekening, geen idee. Hier in Den Haag lopen weinig beren. We hebben wel het Haagse bos, gaat ook wel eens wat mis.. dus dan misschien de beer? :')

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 12:12

Ibbel schreef:
Ik ben ook wel eens iets op FB tegengekomen met de vraag of je een sleutelbos in je hand houdt als je 's avonds naar huis loopt. Niet om snel je deur te kunnen open doen, maar bij wijze van alternatieve boksbeugel/knuckle ring, met de sleutels úitstekend tussen je vingers.
Daar leek/bleek ook 90% van de vrouwen ja op te zeggen. Schijnt ook iets typisch Amerikaans te zijn. Ik had er nog nooit van gehoord zelfs...


Ik heb de discussie even op zijn beloop gelaten voor ik me er weer in ging moeien (ik ben snipverkouden, dat helpt ook haha), maar wil nu toch wel even reageren.

Ik doe dit ook, met sleutels in de hand lopen.
Kijk, ik moet letterlijk als sinds mijn tienertijd van me afslaan. Ook letterlijk. Natuurlijk moet ik niet elke man van me afslaan, dat zou maar erg zijn, maar ik heb meermaals van me af moeten slaan. Zowel op klaarlichte dag op de bus na school als in de stad tijdens/na het uitgaan.
Misschien komt dat doordat ik in Antwerpen ben opgegroeid. Ik woon ondertussen veel groener randje Antwerpen, en hier is het véél rustiger, hier loop ik niet met mijn sleutels in mijn handen. Maar God weet dat er ergens een vent rondloopt met een kras op zijn wang van mijn sleutels. Hij kon zijn handen niet thuishouden toen hij mij, een nietsvermoedend tienermeisje, "de weg vroeg". Ik stond net aan de deur van ons appartementsgebouw dus had die sleutels toen eerder toevallig vast, maar heb ze wel gebruikt. En ik voel me er niet schuldig om, je moet je handen maar thuishouden.

Ik maak de keuze man/beer vanuit "wat is het slechtste dat er kan gebeuren". Dus: de man valt aan, of de beer valt aan.
Ik weet dat niet elke man slechte intenties heeft. Maar ik denk dat zowat àl mijn vriendinnen, òòk degenen die niet in de stad zijn opgegroeid, minstens 1 (en vaak meerdere) hachelijke situaties hebben meegemaakt. De ergste heeft een litteken van oor tot oor, keel overgesneden. Ze heeft dit overleefd, maar ik bedoel maar: it happened. De lijst is zeer, zeer lang.

Vandaar: de beer. Ik lees hier een hoop dingen die ik ook heb gedacht toen ik "de beer" zei. Die beer kan niet liegen, die gaat geen manipulatieve spelletjes spelen, de beer zijn intenties zijn veel rechtlijniger en "beter" te begrijpen. Tuurlijk sterf je waarschijnlijk een pijnlijke dood als die beer aanvalt en de klus niet meteen afmaakt, maar dan sterf ik hooguit 3 dagen (denk ik?) later.
Een man met slechte intenties kan mij véél langer in leven houden.

Ik heb trouwens eerder ook aangehaald (hier of op FB, dat weet ik niet meer) dat ik waarschijnlijk ook liever een beer dan een wildvreemde vrouw tegenkom. Ik bedoel niet "in het bosje hier achter de hoek waar je op een half uur weer uit rent", ik heb de vraag benaderd vanuit echt "the woods".
Hier in de "bossen" wandelen doe ik niet alleen, tenzij met de hond. Want ja - die houdt de mensen dus wel op afstand. Ik heb ooit mijn beste vriendin achterna moeten gaan, die wandelde met haar kleine hondje in een bos en werd achtervolgd door één of andere creep. En zij was niet de eerste die in een bos in die omgeving achterna gezeten werd. Andere vriendin werd onderweg naar huis onder een brug gesleurd en op haar rug gewerkt.

Ik heb zoveel gezien, gehoord, dat ik dus zeg: de beer.

Sorry, ik vertrouw mensen gewoon niet zo. Jammer natuurlijk.
Ik ben sociaal hoor, zal mensen meestal wel gewoon een kans geven - maar ik vertrouw dieren sneller dan mensen. Die zijn eerlijker. Ze kunnen een hoop schade berokkenen, zeker wel - maar dat is dan vooral lichamelijk. Ik denk dat er ergere dingen zijn dan puur lichamelijke pijn.

nevica

Berichten: 1029
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:21

Laurora schreef:
Beer. 100%.

Op jaarbasis worden slechts enkele mensen aangevallen door beren, en nog minder gedood.
Zet dat eens tegenover het aantal vrouwen dat vermoord/verkracht wordt door onbekende mannen.


Eens.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:29

nevica schreef:
Laurora schreef:
Beer. 100%.

Op jaarbasis worden slechts enkele mensen aangevallen door beren, en nog minder gedood.
Zet dat eens tegenover het aantal vrouwen dat vermoord/verkracht wordt door onbekende mannen.


Eens.

Er worden ook veel minder mensen opgegeten door een krokodil dan verkracht door mannen
Er worden veel minder mensen opgegeten door een mensenhaai.

Toch ga ik er niet tussen zwemmen.

( oftewel ... je vergelijking klopt voor geen meter )

nevica

Berichten: 1029
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:33

De vergelijking klopt prima. Tussen keuze x en keuze y kies ik liever keuze x. Bij allebei kan wat ergs gebeuren maar een ervaring zoals ik al heb gehad hoef ik niet weer. Laat mij dan maar opgevreten worden door een beer. Of krokodil, of haai, wat jij wil.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:51

nevica schreef:
De vergelijking klopt prima. Tussen keuze x en keuze y kies ik liever keuze x. Bij allebei kan wat ergs gebeuren maar een ervaring zoals ik al heb gehad hoef ik niet weer. Laat mij dan maar opgevreten worden door een beer. Of krokodil, of haai, wat jij wil.


Dat is een andere vraag waar je antwoord op geeft namelijk: heb je liever dat een man je wat aan doet of een beer / haai / krokodil.
En dan snap ik jouw antwoord.

Als je door het bos wandelt kom je al snel meer dan 10 mannen tegen ( ik heb ze gisteren geteld bij een tocht). Allemaal op een meter of 10 afstand.
Dat is echt minder gevaarlijk dan 10 beren op 10 meter .

Dat heeft niets met ervaringen te maken ( ja die heb ik ook, en ernstige, net als veel vrouwen helaas )

nevica

Berichten: 1029
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:57

En ik heb dan liever het gevaar van een dier.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:34

Misschien moeten we in Nederland de vraag stellen kom je liever een wolf tegen dan een vreemde man?