Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:58

Ik vraag me altijd af... Is het niet verschrikkelijk vermoeiend om continu gevaarlijke tekenen vanuit de overheid te zien? Je staat continu op spanning, wordt door alles geraakt want 'zie je wel' of 'wacht maar'. Klinkt niet als een vrolijke levenswijze.

Ik sta er heel neutraal in. Het kan goed gaan. Het kan ook fout gaan. Als het het eerste is, top, als het het tweede is heb je later nog tijd genoeg om je druk te maken. Je kan er gewoon voor kiezen om niet het slechte in dit soort dingen te zien, lijkt me een positievere manier van leven.

Zolang ze bepaalde bevolkingsgroepen niet gaan uitsluiten of afscheiden bij publieke voorzieningen geloof ik niet dat het zin heeft om heel hard te schreeuwen bij dit soort ontwikkelingen.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:05

Dat lijkt mij dus ook VV, constant dat bange gedoe voor allerhande complottheorieën, globalisten, reptielen, WEF en andere machthebbers… Momenteel heeft de overheid ook 1001 regels waar ik t niet mee eens ben, het leven gaat door. Komen er anderen aan de macht dan zijn et vast ook 1001 dingen om het mee oneens te zijn.
Maar in elk dingetje allerlei tekenen zien dat er allerlei ellende op je af gaat komen lijkt me vreselijk zo te leven…

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:36

Avalanche schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij jou ook niet de indruk krijgt dat je andere mensen serieus neemt, vooral omdat je alle argumenten in het belachelijke trekt.

Maar even erop ingaand: alles heeft gevolgen. Positief of negatief. Op het moment dat er een ziekte is die voor jonge, gezonde mensen geen probleem is, maar voor mensen die ouder zijn, of een zwakke gezondheid hebben, wel, heeft jouw keuze voor wel of geen vaccinatie gevolgen. Misschien niet direct, maar wel indirect. En het lastige daarvan is, dat 1 persoon niets uitmaakt. Maar als een heleboel personen weigeren zich te laten prikken, heeft dat wel gevolgen.

Als een persoon informatie verspreidt die niet klopt (bijvoorbeeld dat je niet wassen heel gezond is, even een gek voorbeeld) doet dat niets. Maar als een heleboel mensen dat gaan doen, kan het hele grote gevolgen gaan hebben.
Ik ben een groot voorstander van de vrijheid om zelf te mogen kiezen wat je in je lijf spuit, wat je zegt, en ik vind dat mensen het recht hebben om het fout te hebben, maar de gevolgen voor anderen maken voor mij wel uit.

Ik denk best wel dat de overheid een soort van big brother kán worden, met alle technologie die we nu hebben. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de kans daarop heel groot is.

Ik hoop dat je gelijk hebt

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:38

VuurVleugels schreef:
Ik vraag me altijd af... Is het niet verschrikkelijk vermoeiend om continu gevaarlijke tekenen vanuit de overheid te zien? Je staat continu op spanning, wordt door alles geraakt want 'zie je wel' of 'wacht maar'. Klinkt niet als een vrolijke levenswijze.

Ik sta er heel neutraal in. Het kan goed gaan. Het kan ook fout gaan. Als het het eerste is, top, als het het tweede is heb je later nog tijd genoeg om je druk te maken. Je kan er gewoon voor kiezen om niet het slechte in dit soort dingen te zien, lijkt me een positievere manier van leven.

Zolang ze bepaalde bevolkingsgroepen niet gaan uitsluiten of afscheiden bij publieke voorzieningen geloof ik niet dat het zin heeft om heel hard te schreeuwen bij dit soort ontwikkelingen.

Neehoor ik sta niet onder spanning. Ik heb eerder een houding van oke gek zijn ze toch wel, maar aan mij zal het niet liggen als sh.t door onze strot wordt gedrukt want ik doe er niet aan mee. Idd een beetje een houding van gewoon sch..t hebben en loslaten

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:49

Ik wil niet banketstaaf doen, maar als ik je gemiddelde boktbijdragen bekijk is mijn eerste gedachte niet direct "loslaten"...

Avalanche

Berichten: 16043
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:56

Dorine92 schreef:
Avalanche schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik bij jou ook niet de indruk krijgt dat je andere mensen serieus neemt, vooral omdat je alle argumenten in het belachelijke trekt.

Maar even erop ingaand: alles heeft gevolgen. Positief of negatief. Op het moment dat er een ziekte is die voor jonge, gezonde mensen geen probleem is, maar voor mensen die ouder zijn, of een zwakke gezondheid hebben, wel, heeft jouw keuze voor wel of geen vaccinatie gevolgen. Misschien niet direct, maar wel indirect. En het lastige daarvan is, dat 1 persoon niets uitmaakt. Maar als een heleboel personen weigeren zich te laten prikken, heeft dat wel gevolgen.

Als een persoon informatie verspreidt die niet klopt (bijvoorbeeld dat je niet wassen heel gezond is, even een gek voorbeeld) doet dat niets. Maar als een heleboel mensen dat gaan doen, kan het hele grote gevolgen gaan hebben.
Ik ben een groot voorstander van de vrijheid om zelf te mogen kiezen wat je in je lijf spuit, wat je zegt, en ik vind dat mensen het recht hebben om het fout te hebben, maar de gevolgen voor anderen maken voor mij wel uit.

Ik denk best wel dat de overheid een soort van big brother kán worden, met alle technologie die we nu hebben. Maar ik ben er niet van overtuigd dat de kans daarop heel groot is.

Ik hoop dat je gelijk hebt

Dank je :)

Mars schreef:
Dat lijkt mij dus ook VV, constant dat bange gedoe voor allerhande complottheorieën, globalisten, reptielen, WEF en andere machthebbers… Momenteel heeft de overheid ook 1001 regels waar ik t niet mee eens ben, het leven gaat door. Komen er anderen aan de macht dan zijn et vast ook 1001 dingen om het mee oneens te zijn.
Maar in elk dingetje allerlei tekenen zien dat er allerlei ellende op je af gaat komen lijkt me vreselijk zo te leven…

Zou het ook niet een gevoel van controle juist kunnen zijn? Zo van: wij weten iets wat zij niet weten, en als het zover is, weten wij al wat er komt?

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:24

Ik zie veel parallellen met mijn colleges over complottheorieën.

Complotdenkers hebben inderdaad over het algemeen genomen het gevoel dat ze geen controle meer hebben in deze mega complexe maatschappij/wereld. Het geloven in een complot geeft houvast en een gevoel van zelfredzaamheid. Want inderdaad, 'zij hebben door wat er écht speelt', en dat geeft een gevoel van autonomie. Deze gezichtscanners zijn daar een sprekend voorbeeld van. Want 'het is nu alleen maar bij rookwaar kopen, maar wacht maar af, ik weet al wat jullie nog niet durven zien!'.

Let op, ik beschuldig niemand van complotdenken, ik zeg alleen dat ik parallellen zie!

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:26

VuurVleugels schreef:
Ik wil niet banketstaaf doen, maar als ik je gemiddelde boktbijdragen bekijk is mijn eerste gedachte niet direct "loslaten"...

Ik wil niet banketstaaf doen maar ik doe het toch :+

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:30

Avalanche schreef:
Zou het ook niet een gevoel van controle juist kunnen zijn? Zo van: wij weten iets wat zij niet weten, en als het zover is, weten wij al wat er komt?

Neuhh... Ik zou het eerder logisch nadenken noemen. "De mogelijkheden zijn er + Het is best wel handig = We maken er gebruik van" ligt wel redelijk in de lijn der verwachting lijkt me. Is geen hogere wiskunde

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:43

VuurVleugels schreef:
Ik zie veel parallellen met mijn colleges over complottheorieën.

Complotdenkers hebben inderdaad over het algemeen genomen het gevoel dat ze geen controle meer hebben in deze mega complexe maatschappij/wereld. Het geloven in een complot geeft houvast en een gevoel van zelfredzaamheid. Want inderdaad, 'zij hebben door wat er écht speelt', en dat geeft een gevoel van autonomie. Deze gezichtscanners zijn daar een sprekend voorbeeld van. Want 'het is nu alleen maar bij rookwaar kopen, maar wacht maar af, ik weet al wat jullie nog niet durven zien!'.

Let op, ik beschuldig niemand van complotdenken, ik zeg alleen dat ik parallellen zie!

Dat de aarde rond is, was vroeger ook een complottheorie. Volgens mij zijn het juist de kritische denkers die iets verder kijken dan hun neus lang is. En ja, daar kun je in doorschieten, net als dat je kunt doorschieten in naïviteit. Je denkt toch niet daadwerkelijk dat ze enkel je gezicht scannen en er niks mee doen en geen consequenties aan gaan hangen? En dat ze dit grapje alleen bij sigaretten toepassen en that's it?
Ik weet niet wat er echt speelt. Ik weet alleen dat ik over het algemeen een aantal tendensen prettig vind, en een aantal niet. Voor mij geldt in het algemeen: lokaler is beter, grootschaliger is slechter. Meer privacy is beter, minder privacy is slechter. Minder bemoeienis is beter, meer bemoeienis is slechter. En deze algemene ideëen maken dat ik het idee van gezichten scannen bij aankopen een slecht idee vind. Want als ik gewoon zonder gezichtsscanner een pakje sigaretten koop (ik rook niet dus dit is een fictief voorbeeld), dan heb ik enkel te maken met de verkoper. Wordt je gezicht gescand, dan komen er partijen bij. Ik vind dat gewoon nooit een slim idee. Daarnaast heb ik minder privacy, wat ik gewoon nooit een slim idee vind. En het gevaar van bemoeienis wordt ook groter, wederom een slecht idee dus wat mij betreft. Dit maakt dat ik er tegen ben. En ik spreek dat uit, net zoals dat andere mensen het uitspreken dat ze het wél een goed idee vinden. Want zij vinden het mogelijk heel slim om alles centraal te regelen of in ieder geval meer partijen erbij te betrekken, en zijn vinden het misschien prima dat er minder privacy is. En ze vinden het wellicht heerlijk dat er bemoeienis is, want waarschijnlijk hebben zij meestal de mening van de grootste of in ieder geval meest invloedrijke groep, en ze vinden het schijnbaar fijn om die invloed ook op anderen uit te oefenen en ze min of meer te dwingen mee te doen. Mogen ze vinden, maar ik ga er uiteraard tegenin want het druist lijnrecht tegen mijn principes in. En ik zal dus niet meewerken en op zn minst uitspreken waarom ik het een zorgelijke ontwikkeling vind

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:13


VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:58

Het verschil tussen kritisch denken en complotdenken is dat complotdenken vanuit een motivatie van wantrouwen komt. Dat wantrouwen licht roodgloeiend op in dit topic. Dus ja, je kan je handen wassen in onschuld met 'ik ben alleen kritisch!', maar met die onderbouwing...

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:13

VuurVleugels schreef:
Het verschil tussen kritisch denken en complotdenken is dat complotdenken vanuit een motivatie van wantrouwen komt. Dat wantrouwen licht roodgloeiend op in dit topic. Dus ja, je kan je handen wassen in onschuld met 'ik ben alleen kritisch!', maar met die onderbouwing...

Nee je hebt gelijk. Elk persoon met wantrouwen is een complotdenker. Dat kun je namelijk uit het artikel halen als je niet zo goed bent in begrijpend lezen :j

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:44

Dat schrijft VV niet, over begrijpend lezen gesproken….
Complotdenkers worden gedreven door wantrouwen in iets of iemand. Niet elk persoon die iets wantrouwt is een complotdenker.

Aka: een fiat is een auto, maar niet elke auto is een fiat.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:59

Dankjewel Mars, exact dat.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 00:28

Nou dan zijn we er toch. Er zijn hier mensen die iets wantrouwen. Maar niet elk persoon die iets wantrouwt is een complotdenker. Maar als je zegt dat je gewoon kritisch bent, ben je je handen aan het wassen in onschuld. Dat is toch gewoon een zeer omslachtige maar duidelijke beschuldiging van complotdenken

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:40

Alsof ik letterlijk heb geschreven dat iederéén die kritisch is zijn handen wast in onschuld... Ik heb het over specifieke verwoordingen en motivaties hier. Echt, altijd dat laatste woord willen hebben, doodvermoeiend... Geen aandacht meer waard, ga jij lekker je handen wassen, ga ik een leuke dag tegemoet.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:53

Kritisch nadenken over privacy en wat er mis kan gaan als je gegevens in verkeerde handen vallen lijkt me een hele gezonde houding. Wat dat betreft ben ik ook voorzichtig.
Waar je mij een beetje kwijt raakt is het doortrekken naar extremere voorbeelden die totaal niet aan de orde zijn. Zoas verplichte vaccins die eraan zouden komen of een overheid die gaat bepalen wat je wel en niet mag kopen etc.

Fly_high

Berichten: 3310
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:03

Vaccins zouden wel best verplicht mogen zijn, en om eerlijk te zijn bepaalt de overheid toch nu al wat men wel en niet mag kopen?

Dat zou overigens in heel veel opzichten ook aangescherpt mogen zijn wat mij betreft, alleen denk ik dan meer aan bijv. exotische dieren dan tabak :') Is eigenlijk van de zotte dat ze zo moelijk doen over een pakje peuken maar elke dorpsidioot mag een serval of een gifslang naar keuze in huis halen.

Kinke

Berichten: 20540
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:47

Dat 'kritisch' zijn is ook een wassen neus in veel gevallen. Hoe vaak zijn we dat tegengekomen sinds Covid. Opeens gingen de wappies 'kritisch' zijn en zelf 'onderzoek' doen en hordes mensen werden opeens viroloog en vaccinatie expert. En iedereen die zich wel vaccineerde dacht dus niet na en was een schaap die de kudde volgde.

verootjoo
Berichten: 35649
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:54

Kritisch nadenken betekent ook kritisch je bronnen beoordelen en daar schort het nogal eens aan :+

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:11

verootjoo schreef:
Kritisch nadenken betekent ook kritisch je bronnen beoordelen en daar schort het nogal eens aan :+


Dit.

En in complotdenkers kringen roept men dan naar de zgnd schapen ‘doe je eigen onderzoek’. Maar welke bronnen je dan moet lezen daar komen ze niet mee. Dan moet je maar ‘de juiste websites’ opzoeken… welke dat dan ook zijn :+

prompter

Berichten: 11139
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Gezicht scannen om rookwaar te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:14

Volgens de "eigen kritische onderzoeken" zou ik nu, 3 jaar en 5 corona-vaccinaties verder, allang morsdood moeten zijn. Toch niet zulke hele betrouwbare bronnen kennelijk :D.

Fly_high

Berichten: 3310
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:24

prompter schreef:
Volgens de "eigen kritische onderzoeken" zou ik nu, 3 jaar en 5 corona-vaccinaties verder, allang morsdood moeten zijn. Toch niet zulke hele betrouwbare bronnen kennelijk :D.


Je gaat uiteindelijk toch wel gegarandeerd dood, checkmate!

:=

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:24

prompter schreef:
Volgens de "eigen kritische onderzoeken" zou ik nu, 3 jaar en 5 corona-vaccinaties verder, allang morsdood moeten zijn. Toch niet zulke hele betrouwbare bronnen kennelijk :D.


Maar jij bent dan ook extremely rare and beyond compare :D