Temu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:50

Maar ponytante dat geldt andersom toch ook?

Wie weet wat die temu/ali/shein bestellers wel allemaal laten.
Ze wonen misschien al in een tiny house zonder kinderen en doen 5 jaar met hun telefoon....
Alleen dat shirtje op shein is te leuk om niet bestellen. Omdat ze na 5 jaar dragen van hun vorige shirt eens een ander nodig hebben.

Maar hey, die kant op denken kan niet... Mensen die daar bestellen zijn altijd slecht...


Ik ben het echt met je eens hoor als je daar de een na andere meuk besteld die na een week alweer in de prullenbak beland.
Maar dat vind ik ook als je het bij de blokker koopt, of de action of de bijenkorf of....

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:02

DuoPenotti schreef:
Maar ponytante dat geldt andersom toch ook?

Wie weet wat die temu/ali/shein bestellers wel allemaal laten.
Ze wonen misschien al in een tiny house zonder kinderen en doen 5 jaar met hun telefoon....
Alleen dat shirtje op shein is te leuk om niet bestellen. Omdat ze na 5 jaar dragen van hun vorige shirt eens een ander nodig hebben.

Maar hey, die kant op denken kan niet... Mensen die daar bestellen zijn altijd slecht...


Ik ben het echt met je eens hoor als je daar de een na andere meuk besteld die na een week alweer in de prullenbak beland.
Maar dat vind ik ook als je het bij de blokker koopt, of de action of de bijenkorf of....



Je hebt helemaal gelijk Duo Penotti, zo zie ik het ook.
Ik woon in een tiny house, nou ja, boot, 30m2 :D Mijn telefoon is er een uit 2018, ik heb geen auto, wel een fiets of benenwagen. En koop heel weinig nieuwe kleren en als ik ze koop is het bij de Pri. Waarom? Omdat ik kleding echt belachelijk duur vind en ik niet zulke hoge eisen eraan stel. Want ik woon toch op een boot en is het vaak snel vies of kapot :')
En tuurlijk is slavernij niet goed, maar sorry, ik voel me echt geen Don Quichotte en ik ga er echt niet tegen vechten. Maar ook dat is een persoonlijke keuze. Dus als we nu allemaal elkaars mening eens respecteren, je krijgt toch nooit, ook al ben je zo pc ( no offence, tegen niemand ) alle neuze dezelfde kant op.

Ponytante

Berichten: 228
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:11

Met een boot (jacht?) kun je je niet duurzaam noemen :+

Fijn dat er nuances bij komen. :)

Wat is pc?

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:26

Geen kinderen, relatief kleine huurwoning, geen auto, niet om dd haverklap een nieuwe telefoon maar pas wanneer hij dusdanig oud is dat de belangrijkste apps er niet meer op werken of hij kapot gaat.
Geen vliegvakanties of überhaupt vakanties.
Maar ik bestel dus wel bij Temu/AliExpress etc omdat er imo geen verschil zit tussen daar bestellen en bij Action/Big Bazaar etc kopen.

Overigens ooit kleding bij sammydress besteld, alle maten goed nageplozen etc.
De legging kreeg ik niet over mijn bovenbenen, de losvallende longsleeve zat mooi ruim om mijn lijf maar had zulke smalle mouwen dat mijn armen er niet in pasten. :+
En dat zou plussize kleding moeten voorstellen maar zulke beroerde verhoudingen dus dat het een enorme miskoop was.
Hetzelfde met AliExpress; een harembroek, maten goed nageplozen, expres 3 maten groter besteld en de tailleband vervolgens niet over mijn bovenbenen kunnen krijgen.
Was ook nog een heel raar aanvoelende soort van parachutestof ipv katoen/katoenmengsel waarmee geadverteerd werd.
Slips waren wel prima, iets te strak maar mooie kwaliteit.
Mijn set van muts en kolsjaal is perfect en ik bestel jaarlijks handschoenen omdat ik ze nog weleens verlies en die dunne zeer warme heerlijk vind in de winter, ook omdat er grip op zit zegmaar terwijl de meeste handschoenen dik zijn en weinig grip hebben wat ik zwaar onprettig vind met het honden uitlaten.

Elektrische dingen bestel ik ook gerust, heb een paar luchtbevochtigers met usb-aansluiting staan bijvoorbeeld en in het verleden ook wel draadloze muizen en toetsenbord besteld welke prima werkten.

Het lievelingsknuffeltje van één van mijn honden komt er ook vandaan, is in Nederland of via 'nette' shops nergens te vinden en ze is er zó gek mee dat er toch echt wel reserve moeten komen voor als de huidige kapot gaat.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:33

Door dit topic heb ik weer even op Temu gekeken, oh wat hebben ze toch leuke hebbedingetjes... :D

Dingetjes die ik alleen verder bij dropshippers kan vinden en dan 5x zoveel voor moet betalen, dan koop ik liever direct bij Temu, en nee ik voel mij niet slecht hoor daardoor... als ik overal bij na moet denken of een ander wel niet vind dat ik dat niet had moeten doen, zou ik geen leven hebben...

Overigens heb ik nu wel al 2x iets besteld bij Temu, dit gedaan op een hotmail adres en daar is werkelijk nog niets van spam oid heen gestuurd...

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:35

kimmie261 schreef:
Door dit topic heb ik weer even op Temu gekeken, oh wat hebben ze toch leuke hebbedingetjes... :D

Dingetjes die ik alleen verder bij dropshippers kan vinden en dan 5x zoveel voor moet betalen, dan koop ik liever direct bij Temu, en nee ik voel mij niet slecht hoor daardoor... als ik overal bij na moet denken of een ander wel niet vind dat ik dat niet had moeten doen, zou ik geen leven hebben...

Overigens heb ik nu wel al 2x iets besteld bij Temu, dit gedaan op een hotmail adres en daar is werkelijk nog niets van spam oid heen gestuurd...


Als dat refereert naar de privacy- en security issues die eerder zijn aangehaald, je weet dat spam mails echt de minste issues zijn als het gaat om data breaches? Dan hebben we het over gelekte betaalgegevens, etc.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:45

kimmie261 schreef:
Door dit topic heb ik weer even op Temu gekeken, oh wat hebben ze toch leuke hebbedingetjes... :D

Dingetjes die ik alleen verder bij dropshippers kan vinden en dan 5x zoveel voor moet betalen, dan koop ik liever direct bij Temu, en nee ik voel mij niet slecht hoor daardoor... als ik overal bij na moet denken of een ander wel niet vind dat ik dat niet had moeten doen, zou ik geen leven hebben...

Overigens heb ik nu wel al 2x iets besteld bij Temu, dit gedaan op een hotmail adres en daar is werkelijk nog niets van spam oid heen gestuurd...


Zoals Coarses aanhaalt: spam is niet het probleem. Dat is mogelijk hinderlijk voor de ontvanger, maar verder niet. Het gaat om betaalgegevens, adresgegevens en bij het gebruik van de app om een totale onduidelijkheid wat voor mogelijkheden deze app aan derden geeft om data te verzamelen op je telefoon. Allemaal data die initieel gebruikt kan worden om jouw koopgedrag te beïnvloeden (en het werkt), maar die ook voor heel andere zaken gebruikt kan worden.

Ik vind het echt fascinerend dat enerzijds mensen op hun achterste benen staan wanneer een bedrijf als parkmobile een breach in zijn beveiliging heeft en al deze data op het darkweb te koop wordt aangeboden (en die commotie vind ik helemaal terecht) of dat mensen heel ver denken over wat een regering in de toekomst zou kunnen doen met verzamelde data. Maar dat anderzijds mensen deze data vrijwillig afstaan aan bedrijven en daaraan gelieerde overheden omdat ze goedkope spullen kunnen krijgen.

Criminelen hoeven op een gegeven moment niet eens meer data te verkopen op het darkweb. De halve mensheid levert die data gewoon in met een cadeaupapiertje er omheen.

Fascinerend!

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:54

Maar niet iedereen staat daar van op de achterbenen.

Big brother is watching you....overal.

Ik heb parkmobile... ja wat kan ik doen na die info, niets, heb ik ook niet gedaan...ook niet druk gemaakt.

Rij ik over de weg word ik overal gezien, nou voorruit hier op de landwegen net niet.
Maar rij je in de spits, wat ik eerste elke dag deed, kreeg ik zomaar een brief in de bus op mijn kenteken of ik wilde mee doen met de proef spitsmijden....
Dus, daar gaat dan al je privacy.
Lag ik daar wakker van, nee.

Ik pin zowat alles, ja er zijn mensen die perse contant willen betalen want oh jee privacy...
Nou nee heb ik niet, pinnen vind ik zoveel gemakklijker.
Ja en ze kunnen nu dus zien dat we deze week goedkope weekboodschappen hebben bij de Jumbo. phoe heee..... das interessant
Maar wel getankt hebben in Belgie }>

En de app van ali en temu staan niet op mijn telefoon.
Heb daar sowieso zo min mogelijk apps opstaan, maar das niet uit privacy overweging.


Dus jij gaat er om de een of andere manier vanuit dat de temu besteller er 1 is die zich wel drukt maakt om andere privacy dingen....
Of moet je eerder de conclusie trekken Ik (maaikemuis) maak mij druk op die privacy dingen en daarom bestel ik niet bij Temu?

Waarmee ik verder niets bedoel, gewoon denk te constateren.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:56

Ik vind het ook fascinerend hoe er gegeneraliseerd wordt.

Ik lees wat ieders mening is en dan denk ik prima.. jij mag er zo over denken en naar handelen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen.
Zo heeft iedereen zijn eigen afwegingen om dingen wel of niet te doen.
De enige aanname die ik daarbij voorzichtig wil maken is dat bijna niemand bewust dingen doet om andere mensen of dieren pijn te doen.

Ik vind het super goed hoor dat alle inzichten over het handelen van Temu hier benoemd worden. Wellicht denken een aantal mensen nu...oh nu ik dit heb gelezen koop ik daar nooit meer.
Helemaal prima. Zo niet, ook helemaal prima.

prompter

Berichten: 11217
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:57

Ik vind China helemaal 1 grote black box wat gegevens betreft. Neem nou ook TikTok; hier in het westen razendpopulair, in China zelf nul gebruikers want verboden. Waarom is dat, vraag ik me dan af :).

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:10

Ik kocht 8 jaar geleden een (duur) bejaardenmobieltje bij de KPN winkel. Toen was vorig jaar de oplader kapot. Hetzelfde mobieltje was nog gewoon in de winkel. Maar ik kon geen nieuwe oplader krijgen, dan moest ik een hele nieuwe mobiel kopen. Daar had ik geen zin in. Toen naar de "Telephoneshop". Met allemaal buitenlanders. En daar kreeg ik voor 10 euro simpelweg een nieuw stekkertje (made in China) aan mijn oplader waardoor ik nu al lange tijd mijn mobieltje gewoon weer doorgebruik. Wie of wat is er dan duurzaam?

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:14

DuoPenotti schreef:
Maar niet iedereen staat daar van op de achterbenen.

Big brother is watching you....overal.

Ik heb parkmobile... ja wat kan ik doen na die info, niets, heb ik ook niet gedaan...ook niet druk gemaakt.

Rij ik over de weg word ik overal gezien, nou voorruit hier op de landwegen net niet.
Maar rij je in de spits, wat ik eerste elke dag deed, kreeg ik zomaar een brief in de bus op mijn kenteken of ik wilde mee doen met de proef spitsmijden....
Dus, daar gaat dan al je privacy.
Lag ik daar wakker van, nee.

Ik pin zowat alles, ja er zijn mensen die perse contant willen betalen want oh jee privacy...
Nou nee heb ik niet, pinnen vind ik zoveel gemakklijker.
Ja en ze kunnen nu dus zien dat we deze week goedkope weekboodschappen hebben bij de Jumbo. phoe heee..... das interessant
Maar wel getankt hebben in Belgie }>

En de app van ali en temu staan niet op mijn telefoon.
Heb daar sowieso zo min mogelijk apps opstaan, maar das niet uit privacy overweging.


Dus jij gaat er om de een of andere manier vanuit dat de temu besteller er 1 is die zich wel drukt maakt om andere privacy dingen....
Of moet je eerder de conclusie trekken Ik (maaikemuis) maak mij druk op die privacy dingen en daarom bestel ik niet bij Temu?

Waarmee ik verder niets bedoel, gewoon denk te constateren.


Er zijn een aantal posters in dit topic, die zich inderdaad wel heel druk maken over privacy en dan vooral de link overheid en privacy. Op persoonlijk vlak maak ik mij geen zorgen over mijn privacy en de overheid. Ik ben mij echter wel bewust van mijn privacy en probeer bewuste keuzes te maken in wat ik deel aan informatie.

In die zin is het tweede gedeelte van je conclusie juist. Voor mij is privacy een van de redenen dat ik ver weg blijf bij apps als temu. Een van de, want vanuit principieel oogpunt heb ik een waslijst aan redenen.

Ik ben van mening dat er te makkelijk wordt gedacht over het weggeven van data aan partijen waar we eigenlijk helemaal niets vanaf weten, maar waarvan je op zijn zachtst gezegd kunt vermoeden dat ze die data niet alleen maar zullen gebruiken om jouw leven zo makkelijk mogelijk te maken. Voor mij is het belangrijk om mij daarvan bewust te zijn. Want het klinkt allemaal zo aantrekkelijk. Het is goedkoop, het is leuk, de impact is onzichtbaar en de marketing werkt, ook op mijn brein. Maar de prijs die betaal je, je merkt het alleen niet direct.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:22

Wat zit er dan in jullie privacy wat overheden waar dan ook niet zouden mogen weten en waar ze via shopgegevens achter zouden kunnen komen?

Telpeva

Berichten: 14787
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:01

Sure_lee schreef:
Ik vind het ook fascinerend hoe er gegeneraliseerd wordt.

Ik lees wat ieders mening is en dan denk ik prima.. jij mag er zo over denken en naar handelen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat moet doen.
Zo heeft iedereen zijn eigen afwegingen om dingen wel of niet te doen.
De enige aanname die ik daarbij voorzichtig wil maken is dat bijna niemand bewust dingen doet om andere mensen of dieren pijn te doen.

Ik vind het super goed hoor dat alle inzichten over het handelen van Temu hier benoemd worden. Wellicht denken een aantal mensen nu...oh nu ik dit heb gelezen koop ik daar nooit meer.
Helemaal prima. Zo niet, ook helemaal prima.

Mooi gezegd +:)+
Het delen van informatie vind ik persoonlijk alleen maar interessant, want wanneer je van de nadelen en risico's weet dan kan ieder voor zichzelf keuzes maken. Daarmee is het voor mij ook gewoon klaar, wat een ander ermee doet moet die toch echt zelf weten.

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:04

Eapy schreef:
Ben je niet bang voor gevaarlijke stoffen die in spullen van Ali-Express/Shein/Temu zijn aangetroffen…? https://www.cbc.ca/amp/1.6193385



Tja een aantal jaar geleden was een kindje op de schouders verbrand door zonnebrand gewoon in NL gekocht.

Ook bij veel winkels in NL komen de spullen gewoon uit China/Azië.

Ik moet soms erg hard lachen als ik mensen tegen kom bij de action die zogenaamd heel bewust zijn met alles. Maar wel hun mandje vol proppen met goedkoop China spul voor hun kinderen bij de action.
En daarna bij domino's pizzas gaan halen met de tussen de middag deal pizza voor 3,99. En die gastjes van 15 maar zwoegen voor een hongerloontje. Ik denk soms dat ook niemand daarbij stil staat. Wat er hier in eigen land gebeurd.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:15

Ponytante schreef:
Met een boot (jacht?) kun je je niet duurzaam noemen :+

Fijn dat er nuances bij komen. :)

Wat is pc?



Even off topic.

Nee, geen jacht _O- _O- Ik woon het jaar rond semi off grid op mijn woonscheepje van 103 jaar.
Ik verbruik ongeveer 75/100 liter diesel pj om van plek naar plek te komen en tank af en toe water.
Verder doe ik alles op de zon, dus ja, ik kan me veel duurzamer noemen dan mensen die in een huis wonen. + geen auto, dus ook geen verder verbruik van fossiele brandstoffen.
Leuk he, die aannames _O-
PC= Politiek correct.

Zo nu weer ontopic en ga ik eens even meezelf met interessantere dingen bezig houden :wave:

JudithGigi

Berichten: 4226
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:21

Ik vraag me heel erg af hoeveel 'bewuste' mensen er bij de action komen maar oke :')

Ik ken namelijk zelfs 'onbewuste' mensen die dat type winkels als de pest vermijden

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:24

maaikemuis schreef:
kimmie261 schreef:
Door dit topic heb ik weer even op Temu gekeken, oh wat hebben ze toch leuke hebbedingetjes... :D

Dingetjes die ik alleen verder bij dropshippers kan vinden en dan 5x zoveel voor moet betalen, dan koop ik liever direct bij Temu, en nee ik voel mij niet slecht hoor daardoor... als ik overal bij na moet denken of een ander wel niet vind dat ik dat niet had moeten doen, zou ik geen leven hebben...

Overigens heb ik nu wel al 2x iets besteld bij Temu, dit gedaan op een hotmail adres en daar is werkelijk nog niets van spam oid heen gestuurd...


Zoals Coarses aanhaalt: spam is niet het probleem. Dat is mogelijk hinderlijk voor de ontvanger, maar verder niet. Het gaat om betaalgegevens, adresgegevens en bij het gebruik van de app om een totale onduidelijkheid wat voor mogelijkheden deze app aan derden geeft om data te verzamelen op je telefoon. Allemaal data die initieel gebruikt kan worden om jouw koopgedrag te beïnvloeden (en het werkt), maar die ook voor heel andere zaken gebruikt kan worden.

Ik vind het echt fascinerend dat enerzijds mensen op hun achterste benen staan wanneer een bedrijf als parkmobile een breach in zijn beveiliging heeft en al deze data op het darkweb te koop wordt aangeboden (en die commotie vind ik helemaal terecht) of dat mensen heel ver denken over wat een regering in de toekomst zou kunnen doen met verzamelde data. Maar dat anderzijds mensen deze data vrijwillig afstaan aan bedrijven en daaraan gelieerde overheden omdat ze goedkope spullen kunnen krijgen.

Criminelen hoeven op een gegeven moment niet eens meer data te verkopen op het darkweb. De halve mensheid levert die data gewoon in met een cadeaupapiertje er omheen.

Fascinerend!


Dat begon al toen we met zijn allen gingen internetten, helemaal toen we gingen facebooken,whats appen en niet te vergeten forummen.

Wat is je punt eigenlijk?

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:34

JudithGigi schreef:
Ik vraag me heel erg af hoeveel 'bewuste' mensen er bij de action komen maar oke :')

Ik ken namelijk zelfs 'onbewuste' mensen die dat type winkels als de pest vermijden



Niemand die heel bewust is die doen dat.

Maar ik heb wel eens een gesprek gehad met een dame over bewust kopen/bewust leven en dat ze haar kinderen leert bewust om te gaan met geld en al dat gebla. Juist haar kwam ik tegen bij de action. Met een mandje vol troep.


Ik koop gewoon waar ik zin in heb. Daar heeft niemand een fiets mee te maken. Als ze bij de zeeman handdoeken in de aanbieding hebben haal ik daar de handdoeken. En als ik bij Temu iets tegen kom wat ik graag wil hebben en dat heel veel in prijs scheelt bestel ik dat daar. Ook wel eens bij Ali wat gekocht of bij Amazon. Action mijd ik zoveel mogelijk maar de stations fietsenmaker is hier weg en had even een tijdelijk fietslampjes nodig dus even bij Action gehaald.

Gister bij Kruidvat geweest was badzout de tweede voor twee euro en haarspray 2e gratis. Zal ook wel wat mis mee zijn dan voor die prijs.

Tegelijkertijd kijk ik voor kleding veel op Vinted ik vind het idee van hergebruik heel fijn. En soms vind ik daar echt leuke dingen die ik in de winkel niet vind.

Mijn boodschappen doe ik bij de supermarkt waar ik toevallig langskom of anders bij de dichtstbijzijnde dat zijn Aldi en Hoogvliet. Als ik langs de Jumbo kom ga ik daarheen en ik lees niet bij alles wat erin zit. Wel probeer ik zoveel mogelijk vers.

Ik heb zelf geen auto dus fiets veel.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:55

Mijn punt is exact dat! Het begon ooit best heel leuk, en het is nog steeds heel leuk. Maar een klein beetje bewustzijn van wat je deelt en vooral met wie of wat je dat deelt, is niet verkeerd. En data weggeven aan een onbekende partij met bewezen andere privacy standaarden in ruil voor goedkope of gratis spullen, dat is iets waar ik toch vraagtekens bij stel.

Citaat:
Dat begon al toen we met zijn allen gingen internetten, helemaal toen we gingen facebooken,whats appen en niet te vergeten forummen.

Wat is je punt eigenlijk?

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:04

Maaruhm als je zo daarmee bezig bent dan zorg je toch dat je geen FB etc hebt en dat je ook niet online winkelt, ook niet forumt. En dan idd cash betaald en ook nergens online facturen regelt.

Niks is meer geheim van wat wij doen. Als je gebruik maakt van dergelijke diensten dan is het een illusie dat je dat nog zelf in de hand hebt.

Ik weet met een druk op de knop wie jij bent en wat je doet. Maar er komen heel veel mensen hier en ook bedrijven ;)

Ik heb dat maar naast me neergelegd hoor. Als ze wat willen weten komen ze er toch wel achter.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:09

Iets zelf op een forum posten of een foto naar Facebook uploaden is toch wel nét even wat anders dan wanneer jouw creditcard (of andere betaalgegevens) in de handen van criminelen vallen. Daar heeft Big Brother precies niks mee te maken. Er zijn zoveel artikelen geweest die Temu hun extreem zwakke security hebben aangekaart, maar als je denkt dat dat op hetzelfde niveau ligt als een spam mailtje ontvangen dan is het wellicht slim even na te lezen wat iemand anders met jouw informatie kan anno 2024.

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:12

Dat geld dus niet alleen voor Temu. Security in webwinkels is sowieso vaak zwak wereldwijd.

Als je om die reden niet bij Temu koopt dan kun je beter naar fysieke winkels gaan.

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Temu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:23

Als het gaat om 'goed doen', je kunt wel 5 jaar met een telefoon willen doen, maar als na 3.5 jaar de microfoon het begeeft, dan mis je toch wel de belangrijkste functionaliteit van een produkt. En dan is het niet dat je wat nieuws wilt kopen, maar wel moet. Ook die Samsung of Apple is helaas niet gemaakt om heel lang mee te gaan. Dat is immers het verdienmodel.

Vroeger had je de Ruhrfix, een fantastische handmixer. Dat ding ging zo 40 jaar mee. Maar ja, dan verdien je niets meer. Fabrikanten maken ook geen produkten meer om oneindig lang mee te gaan.
De verwachte levensduur van veel produkten wordt steeds verder teruggeschroefd.

Temu verkoopt produkten die je hier ook gewoon onder andere merknamen kunt kopen. En natuurlijk verkopen ze ook echt rommel. Het is dan in mijn ogen de keuze vabn iemand om ergens te kopen.

maaikemuis
Berichten: 5296
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:25

Er zit toch wel een aardig verschil tussen informatie die ik wil delen op social media en het delen van betaalgegevens en tracking data met partijen waarvan het geen geheim is dat deze data verhandeld wordt en mogelijk gebruikt wordt door een overheid die niet de mijne is. Zeker wanneer die data het betaalmiddel is. Het is niet gratis, je betaalt met (fraude) gevoelige data.