3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29836
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:41

Janneke2 schreef:
Ja, leuk hè...?

Het is geloof ik weer een topic waar de wereld wordt ingedeeld in pro-wolvers (die de schade maar moeten betalen)
en anti-wolvers.

... en ik word ingedeeld bij de pro groep, dus of ik gezellig mijn mond zou willen houden ipv iets op te schrijven dat kennelijk tegen een zeer been is.

Please mind, mijn eigen merrie staat buiten, pal naast een Natura 2000 gebied.

En nee de wereld word ingedeeld in fabels vertellen en de feiten.
De feiten zet ik net een link van neer....

Ook de feiten dat roofdieren overleven om prooidieren te vangen.
We kennen toch allemaal wel de dierenfilms hoe een roofdier een zebra vangt?
Zo werkt de natuur.
En nee paarden/ pony's welk ras ook kunnen dat niet weren.

Waarom denk je dat, echt waarom?
Kun je dat uitleggen?

Dat is toch gewoon niet hoe het dierenrijk werkt.

Maar nu in die slachtofferrol kruipen is wel heel flauw

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:46

Onali schreef:
Nee je mond wordt gesnoerd omdat je onzin verkoopt.


Eh, er is verschil tussen
- een dier voor de spreekwoordelijke leeuwen gooien ( ='eet de pony maar op, hoor')
- en een dier als lokaas gebruiken (jager in de struiken, als de wolf komt, 'pang').
Gewoon Nederlands.

Dat sommigen niet WILLEN weten hoe goed bijvoorbeeld een kudde Koniks zich kan verweren,
'vrijheid van meningsuiting' hoor.

(Please mind dat ik het over een kudde heb, dus niet 'we plempen een stel dieren bij elkaar.
Mijn merrie staat in een groep merries naast een Natura 2000 gebied, maar' s nachts binnen, want een echte kudde is het niet.)

gillian

Berichten: 4427
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:49

En hoe lang is deze groep Koniks al een echte kudde?
Ik vraag me serieus af hoe je dat kunt zien, een kudde prooidieren tegenover een roedel roofdieren..

Het lijkt wel test 2.0 van Natuurmonumenten. Die ponys van Mekel zijn al opgevreten. Even kijken hoe lang deze kudde het volhoudt.

Er is een reden dat ze bij bv Pairi Daiza de wolven niet bij de zebra's laten he, die kudde zebra's zouden als kudde zijnde zichzelf ook moeten kunnen beschermen volgens de geleerden.

sterregoud
Berichten: 1868
Geregistreerd: 09-05-10

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:23

In theorie kunnen rammen de ooien beschermen. In de praktijk van alledag worden ook de rammen gedood door de wolven.

Een kudde pony’s kan zich niet verdedigen tegen een roedel. Heel simpel, ze jagen er achteraan, het zwakkere dier wordt omsingeld en gepakt.

Roofdieren eten prooidieren, verhaaltjes dat die prooidieren dat telkens kunnen voorkomen klinken lekker maar zijn helaas onjuist.

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:15

Janneke2 schreef:
Ja, leuk hè...?

Het is geloof ik weer een topic waar de wereld wordt ingedeeld in pro-wolvers (die de schade maar moeten betalen)
en anti-wolvers.

... en ik word ingedeeld bij de pro groep, dus of ik gezellig mijn mond zou willen houden ipv iets op te schrijven dat kennelijk tegen een zeer been is.

Please mind, mijn eigen merrie staat buiten, pal naast een Natura 2000 gebied.


Nee, maar onwaarheden vertellen hoeft ook niet. Exmoor ponies zijn op zijn max rond de 1.30. Erg klein, die gaan het niet redden tegen een wolf.
Dat is logisch nadenken.

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:17

Janneke2 schreef:
Onali schreef:
Nee je mond wordt gesnoerd omdat je onzin verkoopt.


Eh, er is verschil tussen
- een dier voor de spreekwoordelijke leeuwen gooien ( ='eet de pony maar op, hoor')
- en een dier als lokaas gebruiken (jager in de struiken, als de wolf komt, 'pang').
Gewoon Nederlands.

Dat sommigen niet WILLEN weten hoe goed bijvoorbeeld een kudde Koniks zich kan verweren,
'vrijheid van meningsuiting' hoor.

(Please mind dat ik het over een kudde heb, dus niet 'we plempen een stel dieren bij elkaar.
Mijn merrie staat in een groep merries naast een Natura 2000 gebied, maar' s nachts binnen, want een echte kudde is het niet.)


Dit zijn geen koniks, maar veredelde shetlanders.

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:32

Janneke2 schreef:
Onali schreef:
Nee je mond wordt gesnoerd omdat je onzin verkoopt.


Eh, er is verschil tussen
- een dier voor de spreekwoordelijke leeuwen gooien ( ='eet de pony maar op, hoor')
- en een dier als lokaas gebruiken (jager in de struiken, als de wolf komt, 'pang').
Gewoon Nederlands.

Dat sommigen niet WILLEN weten hoe goed bijvoorbeeld een kudde Koniks zich kan verweren,
'vrijheid van meningsuiting' hoor.

(Please mind dat ik het over een kudde heb, dus niet 'we plempen een stel dieren bij elkaar.
Mijn merrie staat in een groep merries naast een Natura 2000 gebied, maar' s nachts binnen, want een echte kudde is het niet.)



Je houd niet van onduidelijkheid maar eigenlijk ben je zelf ook vrij onduidelijk. Want wat wil je er mee zeggen dat jou merrie OVERDAG buiten staat in een natura2000 gebied en in de nacht lekker in een stalletje?

Deze pony's op de kale duinen hebben die optie niet. Staan wel achter een draadje, maar niet achter het alomprezen wolfwerende hek. (Die overigens geen wolf tegenhoud) maar dit word dan wel weer goed bevonden onder de noemer "natuur".

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:51

Maar zijn dit nu dezelfde pony’s uit de kudde van Mekel van toen? Ja toch? Daar staat letterlijk dat die zich niet kunnen weren tegen de wolf en in een veiligere omgeving moeten worden gezet.
Hebben diezelfde pony’s nu dan een cursus zelfverdediging gehad of wat?
Ik kan er ook met de pet niet bij waarom die kudde daar wordt uitgezet.

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:55

ikkedus schreef:
Maar zijn dit nu dezelfde pony’s uit de kudde van Mekel van toen? Ja toch? Daar staat letterlijk dat die zich niet kunnen weren tegen de wolf en in een veiligere omgeving moeten worden gezet.
Hebben diezelfde pony’s nu dan een cursus zelfverdediging gehad of wat?
Ik kan er ook met de pet niet bij waarom die kudde daar wordt uitgezet.

Volgens de boswachter waren de ponies van Mekel drie hengsten die alleen stonden en daarom de sjaak. Daar is vorig jaar met geen woord over gerept en ik heb een persoonlijke mail gehad van de heer Mekel waar dat ook niet uit bleek. Mede als veel mensen die het gebied daar op hun duimpje kennen en mede de paarden die er stonden, die het niet herkennen. Dus het is gewoon een verzonnen excuus, zodat ze zonder veel gemorrel van de burger die ponies daar neer kunnen plempen.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:13

gillian schreef:
En hoe lang is deze groep Koniks al een echte kudde?

De dieren zijn geboren in de Oostvaardersplassen.
Ze hebben dus zelf/ ondetling familiegroepen gevormd. De leeftijdsopbouw variërde, van pasgeborene tot 'een jaar of tien'.
Vervolgens heel rustig 'ingekaderd' en op de vrachtwagen gezet.
Citaat:
Ik vraag me serieus af hoe je dat kunt zien, een kudde prooidieren tegenover een roedel roofdieren.
[/quote]
... goede vraag!!
Bij sommige natuurfilms wordt dit proces (meestal kort) in beeld gebracht.
Neem van mij aan dat het monnikenwerk is. (Tegenwoordig ondersteund met oa nachtkijkers.)

Deze groep is een jaar lang geobserveerd. Hierbij zijn meerdere wolvenaanvallen succesvol 'afgeslagen', in dit jaar is om precies te zijn één veulen van een jonge moeder opgegeten.
(Ook moeder zijn moet je leren: bij gevaar je kind nadrukkelijk bij je houden.)
(Please mind - de dieren hadden wel de ruimte, maar er werd bij wolvenaanvallen niet gegalopeerd. Verzamelen en 'één front maken' is het devies.)

gillian

Berichten: 4427
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:18

Nou ja, als ze de Oostvaardersplassen hebben overleefd, hebben ze wellicht een kans..als er nog wat vlees op de ribben zit :')

Bedoelde dat niet letterlijk, maar hoe zie je dat voor je. Prooi versus predator. Maar goed, laat ook maar.

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:24

Maar goed, dat gaat dus over een kudde Koniks en in de Kale duinen wordt een kudde exmoorpony’s gezet. Dus dat verhaal gaat hier niet op.

sterregoud
Berichten: 1868
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:42

Wintu schreef:
ikkedus schreef:
Maar zijn dit nu dezelfde pony’s uit de kudde van Mekel van toen? Ja toch? Daar staat letterlijk dat die zich niet kunnen weren tegen de wolf en in een veiligere omgeving moeten worden gezet.
Hebben diezelfde pony’s nu dan een cursus zelfverdediging gehad of wat?
Ik kan er ook met de pet niet bij waarom die kudde daar wordt uitgezet.

Volgens de boswachter waren de ponies van Mekel drie hengsten die alleen stonden en daarom de sjaak. Daar is vorig jaar met geen woord over gerept en ik heb een persoonlijke mail gehad van de heer Mekel waar dat ook niet uit bleek. Mede als veel mensen die het gebied daar op hun duimpje kennen en mede de paarden die er stonden, die het niet herkennen. Dus het is gewoon een verzonnen excuus, zodat ze zonder veel gemorrel van de burger die ponies daar neer kunnen plempen.


Ik heb wat gezocht. En in dit artikel staat dat mekel toen 10 kleine pony’s en 5 hooglanders daar had lopen.
Van die kudde zijn 2 pony’s gedood, op 2 momenten. Dit artikel is na de eerste aanval.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... -te-grazen

Kinke

Berichten: 20550
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:47

maar dan is het dus ook prima dat dieren uit zo'n kudde (zwaar)gewond raken. Als ze al in staat zijn een aanval af te weren

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:50

sterregoud schreef:
Wintu schreef:
Volgens de boswachter waren de ponies van Mekel drie hengsten die alleen stonden en daarom de sjaak. Daar is vorig jaar met geen woord over gerept en ik heb een persoonlijke mail gehad van de heer Mekel waar dat ook niet uit bleek. Mede als veel mensen die het gebied daar op hun duimpje kennen en mede de paarden die er stonden, die het niet herkennen. Dus het is gewoon een verzonnen excuus, zodat ze zonder veel gemorrel van de burger die ponies daar neer kunnen plempen.


Ik heb wat gezocht. En in dit artikel staat dat mekel toen 10 kleine pony’s en 5 hooglanders daar had lopen.
Van die kudde zijn 2 pony’s gedood, op 2 momenten. Dit artikel is na de eerste aanval.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... -te-grazen


Klopt helemaal, maar nu maken ze er van dat de gepakte ponies in een kudde van 3 hengstjes apart stonden. Vorig jaar nooit met een woord over gerept, ponies allemaal verplaatst. Dus het is een zoethouder dat verhaal.
Die ponies zijn te klein en kunnen niet tegen de wolf op.

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:55

Zijn het dezelfde pony's dan?

Klinkt dus meer als een mooi banketstaaf zodat ze weer plek hebben voor die paardjes om ze ergens neer te zetten dan?

DuoPenotti

Berichten: 29836
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:08

Ben ik ook wel benieuwd naar of dat dezelfde zijn. Waar stond dat?

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:58

DuoPenotti schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar of dat dezelfde zijn. Waar stond dat?


Ik weet niet of de ponies die in de kale duinen komen te staan van Mekel zijn.

Er werd gerefereerd naar de ponies van Merkel, omdat deze hetzelfde ras had staan en deze gegrepen zijn en niet bestand bleken tegen de wolf, ze dachten dat deze ponies bestand waren tegen de wolf, door kuddegedrag. Maar dit bleek niet zo en twee van de tien ponies zijn toen doodgebeten door de wolf.

Nu zeggen ze dat die ponies van Mekel die zijn dood gebeten, in een groepje van 3 stonden en afgezonderd. Hier is vorig jaar nooit met een woord over gerept en ging het telkens over een onderdeel van de kudde.

Nu gaan ze hetzelfde ras in de kale duinen zetten, waarvan ze weten dat ze niet bestand zijn tegen de wolf. Ze zijn aangesproken op wat gebeurd is in Wapserveen met de Exmoor ponies en komen nu met het excuus dat dat 3 afzonderlijk gehouden hengstjes waren. Mi is dat dus banketstaaf en een zoethouder.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:02

Ik ben het wel eens met Janneke 2 dat ook een goed samenwerkende kudde paarden best kansen heeft tegen wolven. Afhankelijk van het aantal natuurlijk. De natuurfilms die aangehaald worden over b.v. zebra's die gepakt worden: natuurlijk lukt ze dat soms maar lang niet altijd. Iedere jacht brengt ook risico's met zich mee en ik meen dat maar ongeveer 1 op de 10 jachten succes heeft. Maar wilde paarden kunnen van begin af aan leren over gevaren, dat kunnen onze paarden niet.

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:03

josien_m_ schreef:
Ik ben het wel eens met Janneke 2 dat ook een goed samenwerkende kudde paarden best kansen heeft tegen wolven. Afhankelijk van het aantal natuurlijk. De natuurfilms die aangehaald worden over b.v. zebra's die gepakt worden: natuurlijk lukt ze dat soms maar lang niet altijd. Iedere jacht brengt ook risico's met zich mee en ik meen dat maar ongeveer 1 op de 10 jachten succes heeft. Maar wilde paarden kunnen van begin af aan leren over gevaren, dat kunnen onze paarden niet.

Een kudde grote paarden ala, het gaat hier echter om kleinen ponietjes.

Nyaleti

Berichten: 6273
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:10

Maar het gaat hier toch niet om wilde paarden?
Dus dan is heel de vergelijking met een kudde zebra's toch ook krom?

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:44

Nyaleti schreef:
Maar het gaat hier toch niet om wilde paarden?
Dus dan is heel de vergelijking met een kudde zebra's toch ook krom?

Dat sowieso

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 00:47

De woorden van de boswachter wekken de indruk dat het om exmoor ponies gaat die al eerder in wolven gebied hebben gelopen.
Kleinigheidje dat het mis ging met jonge exmoor hengsten.
Die ponies waren/zijn eigendom van iemand uit omgeving DFW die aan mekologisch beheer doet.

Vergelijking zebra’s en koniks gaat m.i. niet op. Zebra is een wild dier.
Een konik een gedomesticeerd ras wordt begrazingsprojecten wordt opgejaagd.

En wie jaagt er überhaupt koppel ponies 24/7 in hoog risico gebied?!
Zijn er nog mensen die een plek voor hun jonkie of pensionado zoeken?

Wintu

Berichten: 3050
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:56

tienus63 schreef:
De woorden van de boswachter wekken de indruk dat het om exmoor ponies gaat die al eerder in wolven gebied hebben gelopen.
Kleinigheidje dat het mis ging met jonge exmoor hengsten.
Die ponies waren/zijn eigendom van iemand uit omgeving DFW die aan mekologisch beheer doet.

Vergelijking zebra’s en koniks gaat m.i. niet op. Zebra is een wild dier.
Een konik een gedomesticeerd ras wordt begrazingsprojecten wordt opgejaagd.

En wie jaagt er überhaupt koppel ponies 24/7 in hoog risico gebied?!
Zijn er nog mensen die een plek voor hun jonkie of pensionado zoeken?


Laat het bedrijf van Mekel nu Mekologisch beheer heten. Stel ratten.

https://www.mekelogischbeheer.nl/contact/

Zinzi_jewel

Berichten: 8832
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 01:16

8nnemiek schreef:
Dode pony's, maar geen dode schapen in dezelfde wei? Ik ben wel benieuwd waarom ze er dan vanuit gaan dat het een wolf was. Waarom zou een wolf achter een pony aan gaan in plaats van een schaap? Waarom niet eerst wachten op bewijs voordat de wolf wellicht onnodig weer zwart wordt gemaakt? Het kan net zo goed de zoveelste hond zijn, die schapen misschien gewend is maar getriggerd werd door pony's.


Omdat wolven momenteel voor veel dood en verderf zorgen .
Sorry ben tegen wolven in dicht bevolkt gebied, zowel wolf als mens wordt hier niet happy van . Ze hadden ze nooit moeten uitzetten in dicht bevolkt gebied met zoveel infra structuur.