Dries van Agt overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:15

Cer schreef:
denisesilver schreef:
Jammer dat er je deze discussie per se wilt doorzetten, anjali.

en iedereen die er nog wat over wil zeggen :)

Jullie hebben gelijk, excuses voor mijn aandeel in deze.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:08

BrankaZ schreef:
Jouw mening over euthanasie is jouw goed recht, maar bij de opmerking over dat de heer Van Agt zijn vrouw mee had gesleept ging mijn vrij lange haar overeind staan. En niet alleen het mijne als ik de reacties zo lees. Het gaf blijk van het feit dat je je niet goed had ingelezen over de zeer strenge regels rond euthanasie én de gezondheid van mevrouw Van Agt.
Waar ik persoonlijk veel moeite mee heb bij religies is het opleggen van hun norm aan anderen als zijnde dé norm. Dat komt erg dwingend over en bij dwang neigen erg veel mensen om zich daar tegen af te zetten.


Volgens mij heeft anjali de opmerking over het meeslepen van mevrouw van Agt als vraag gesteld. Zij vroeg zich blijkbaar af hoe dit mogelijk was en heeft vraagtekens geplaatst bij het hele gebeuren omdat in haar eigen belevenis dit niet in lijn lag met het christendom en bij haar weten de familie van Agt ook christen is. Normaliter zou je denken dat mensen de vraag dan gewoon proberen te beantwoorden?

Toch blijkt euthanasie voor veel mensen blijkbaar nog een gevoelig onderwerp. Persoonlijk vind ik het dan ook niet verkeerd dat er in dit topic over gesproken wordt. Want er wordt wel beweert dat anjali niet voldoende respect betracht naar de familie van Agt, maar aan de andere kant zie ik ook dat mensen maar weinig respect tonen voor iemand die vanwege geloof niet voor euthanasie is. Naar mijn mening moet respect van beide kanten komen. Dat krijg je of geef je niet door alleen maar kritiek te leveren op elkaars mening en keuzes. Door je te verdiepen in de vraag waarom mensen voor of tegen euthanasie zijn krijg je meer begrip voor hun mening hierover en is het ook mogelijk hier respectvol mee om te gaan.

xPabloBokt

Berichten: 9454
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:35

Ik heb bij anjali meestal problemen met de manier waarop en wanneer zij dingen ter discussie stelt, niet waar ze in gelooft. Dat moet ze zelf weten, ongeacht wat ik daar persoonlijk van vind.

Ik vind een overlijdensbericht gewoon niet de plek voor een discussie hierover. Open dan zelf een topic.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:54

xPabloBokt schreef:
Ik heb bij anjali meestal problemen met de manier waarop en wanneer zij dingen ter discussie stelt, niet waar ze in gelooft. Dat moet ze zelf weten, ongeacht wat ik daar persoonlijk van vind.

Ik vind een overlijdensbericht gewoon niet de plek voor een discussie hierover. Open dan zelf een topic.

Wat doet een overlijdensbericht van iemand die helemaal niets met paarden te maken had dan op Bokt als men er niets over zou mogen zeggen ook nog?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:00

anjali schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik heb bij anjali meestal problemen met de manier waarop en wanneer zij dingen ter discussie stelt, niet waar ze in gelooft. Dat moet ze zelf weten, ongeacht wat ik daar persoonlijk van vind.

Ik vind een overlijdensbericht gewoon niet de plek voor een discussie hierover. Open dan zelf een topic.

Wat doet een overlijdensbericht van iemand die helemaal niets met paarden te maken had dan op Bokt als men er niets over zou mogen zeggen ook nog?


Dan moet je even kijken onder welk subforum dit bericht staat.

CharleyT
Berichten: 4004
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:42

anjali schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik heb bij anjali meestal problemen met de manier waarop en wanneer zij dingen ter discussie stelt, niet waar ze in gelooft. Dat moet ze zelf weten, ongeacht wat ik daar persoonlijk van vind.

Ik vind een overlijdensbericht gewoon niet de plek voor een discussie hierover. Open dan zelf een topic.

Wat doet een overlijdensbericht van iemand die helemaal niets met paarden te maken had dan op Bokt als men er niets over zou mogen zeggen ook nog?


Even uitleggen: dit niet paard gerelateerde onderwerp staat onder: Nieuws en Maatschappij, en daar hoort het ook. Lijkt me niet zo moeilijk om dat te begrijpen.
Wat ik dan niet begrijp : waarom je met een zekere zendingsdrang jouw reacties plaatst. Toch veel beter om een geloofstopic over euthanasie te beginnen.
Oeps, xPabloBokt was me voor.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:46

anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters.


Lees deze gewoon nog eens een keer of 10. Print 'm daarna uit en hang 'm boven je computer. En besluit dan een volgende keer gewoon op je handen te blijven zitten. Is voor iedereen (ook voor jezelf dus) een stúk gezelliger.

CharleyT
Berichten: 4004
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:05

Ibbel schreef:
anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters.


Lees deze gewoon nog eens een keer of 10. Print 'm daarna uit en hang 'm boven je computer. En besluit dan een volgende keer gewoon op je handen te blijven zitten. Is voor iedereen (ook voor jezelf dus) een stúk gezelliger.


Hier kan ik me helemaal in vinden!

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:37

denisesilver schreef:
Jammer dat er je deze discussie per se wilt doorzetten, anjali.
Cer schreef:
en iedereen die er nog wat over wil zeggen :)

xPabloBokt schreef:
Mee eens. Respectloos.

Lees dit nog even anders …

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:11

Cer schreef:
denisesilver schreef:
Jammer dat er je deze discussie per se wilt doorzetten, anjali.
Cer schreef:
en iedereen die er nog wat over wil zeggen :)

xPabloBokt schreef:
Mee eens. Respectloos.

Lees dit nog even anders …


Of dit, is ook heel leerzaam.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1597050

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:32

Even afdeling feiten: er schijnt een persbericht geweest te zijn, dat uitgebreid door meerdere mensen in Trouw besproken is.
anjali schreef:
Tja ik heb hier ook over nagedacht en ik aarzelde om er op Bokt over te discussieren omdat ik nu eenmaal veel conservatiever en streng-religieuzer ben dan de meeste Bokkers. Ik vind dat ik helemaal niets te maken heb met wat een ander doet met zijn leven en sterven. Maar ik vind dit geval toch extra apart omdat hij zijn vrouw heeft meegenomen in de dood.

In de Nederlandse euthanasiewet is dit keurig netjes geregeld.
Of niet, het is een beetje hoe je het bekijkt.

Maar van 'meenemen' is geen sprake en praat me dus niet van associaties met 'sati'.

De kwestie is, dat beide echtelieden onafhankelijk van elkaar een euthanasieverzoek moeten indienen en beide verzoeken worden in principe onafhankelijk van elkaar beoordeeld.
Dus voor wie zich afvraagt
'Was dat dan medisch noodzakelijk?' luidt het simpele antwoord: Ja.
Naar de mening van de eigen huisarts plus twee keer een onafhankelijke arts was bij beide partners sprake van medische noodzaak.

In mijn kerk is euthanasie gewoon toegestaan. Of misschien zelfs wel verplicht.
Het is (mits etc etc) een daad van barmhartigheid.
Een oude (93 jaar oude) vriendin van mij is in een gebedsdienst ingeslapen.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:55

journee schreef:

Ik lees daar dit:
“Wanneer je een linkje deelt, leg leg dan duidelijk uit met welk doel je het deelt en vat samen wat erin te lezen/zien is.”

Mag het in dit topic wel of niet ook over euthanasie gaan (ik denk van wel), moet dat dan ook op een vrij onaardige manier (lijkt mij niet wenselijk) en mogen mensen hun eigen mening ventileren (ik neem aan van wel?)

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:05

Ibbel schreef:
anjali schreef:
IK wist vantevoren dat ik kritiek zou krijgen op mijn mening. En ik wist al lang wat de gemiddelde Bokt-mening is, althans van de actieve posters.


Lees deze gewoon nog eens een keer of 10. Print 'm daarna uit en hang 'm boven je computer. En besluit dan een volgende keer gewoon op je handen te blijven zitten. Is voor iedereen (ook voor jezelf dus) een stúk gezelliger.


Precies dit!
Gewoon uit zijn op zo een discusie is misplaatst in dit topic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:12

Wauw, ik had in het begin van het topic een bericht geplaatst en het viel me op dat het topic nog steeds zo hoog in de lijst met actieve berichten stond.
Maar ik lees nu de discussie en die is inderdaad echt enorm misplaatst. Schaamtelijk gewoon :\

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:38

Hmmm, schaamteloos...?

De OP is wellicht niet heel erg expliciet, maar ik lees er in dat de nadruk ligt op de 'hand in hand euthanasie'.

Volgens ontspoort de discussie wegens een gebrek aan feitenkennis.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:43

Het ontspoort omdat iemand het nodig vind een gevoelige discussie uit te lokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:45

Popstra schreef:
Het ontspoort omdat iemand het nodig vind een gevoelige discussie uit te lokken.


Dit idd.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:46

Euthanasie is per definitie gevoelig.
... ik las een serie aannames, waaruit bleek dat bokker X niet weet hoe het voortraject van een hand in hand euthanasie er uit ziet.

(En als je dat niet weet snap ik wel dat je associaties krijgt met 'hij nam haar mee de dood in' etc.
En ik vind het terecht dat dat niet kan binnen de euthanasiewet.)

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:14

Popstra schreef:
Het ontspoort omdat iemand het nodig vind een gevoelige discussie uit te lokken.

Een discussie kan alleen maar gevoerd worden als er meerdere mensen meedoen

En gevoelig is geheel persoonlijk denk

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:55

Sorry, dit was toch geen discussie topic? Dit ging over het overlijden van iemand die ik niet ken. Zijn politieke voorkeuren ken ik evenmin maar ik respecteer de keuze om hiervoor te kiezen. Kan er een ander topic gestart worden over de discussie?

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:39

NM is een discussieforum. Dat er naar aanleiding van het overlijden van een politicus een discussie opstart zou dus logisch moeten zijn. Sterker, da's de bedoeling op NM. Het is geen mededelingenbord.

Of dat over z'n politieke standpunten is, over z'n privéleven of over hoe hij overleden is, zou daarin niet moeten uitmaken. Het is het subforum nieuws en maatschappij. Dat-ie dood is, is evenveel nieuws als dat hij door middel van euthanasie overleden is.

mysa

Berichten: 10510
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:11

Idd, waarom zou het niet ook over euthanasie mogen gaan in dit geval?

@Anjali: hoe ga jij dan om met dieren die 'op' zijn, een acute levensbedreigende aandoening hebben en/of ernstige pijn hebben? Ook wachten tot god ze ophaalt?

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:14

Janneke2 schreef:
In mijn kerk is euthanasie gewoon toegestaan. Of misschien zelfs wel verplicht.
Het is (mits etc etc) een daad van barmhartigheid.
Een oude (93 jaar oude) vriendin van mij is in een gebedsdienst ingeslapen.


Wat mooi en bijzonder dat dit mogelijk was, omdat de meeste geloven hier toch heel terughoudend in zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe zo'n dienst dan verloopt. Heeft je vriendin deze dan zelf ook nog bewust meegemaakt?

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:27

mysa schreef:
Idd, waarom zou het niet ook over euthanasie mogen gaan in dit geval?

@Anjali: hoe ga jij dan om met dieren die 'op' zijn, een acute levensbedreigende aandoening hebben en/of ernstige pijn hebben? Ook wachten tot god ze ophaalt?

Nee, dat gaat met euthanasie als de DA het nodig vindt. Voor dieren is palliatieve zorg immers niet mogelijk. Maar ze gaan nooit naar de slager.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:30

journee schreef:
Janneke2 schreef:
In mijn kerk is euthanasie gewoon toegestaan. Of misschien zelfs wel verplicht.
Het is (mits etc etc) een daad van barmhartigheid.
Een oude (93 jaar oude) vriendin van mij is in een gebedsdienst ingeslapen.


Wat mooi en bijzonder dat dit mogelijk was, omdat de meeste geloven hier toch heel terughoudend in zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe zo'n dienst dan verloopt. Heeft je vriendin deze dan zelf ook nog bewust meegemaakt?

Wat is dat dan voor geloofsrichting dat euthanasie VERPLICHT zou zijn?? Dat zou ik uit hoofde van mijn vroegere theologiestudie (je bent nooit uitgestudeerd op dat onderwerp) wel willen weten.