Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:36

8nnemiek schreef:
Zeggen dat kobalt mijnen naar is, is hetzelfde als zeggen dat kleding maken naar is.
Ja, een percentage wordt door kinderen gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat álle kleding slecht is en dat je geen verantwoorde kleding kan kopen.

Op je vraag of er alternatieven zijn heb ik al meerdere keren antwoord gegeven; nl LFP accu’s, en sodium en vastestof accu’s. LFP wordt al volop in EV’s gebruikt, en voor thuisaccu’s (helaas nog niet in telefoons, laptops etc), en sodium en vastestof is ook volop in ontwikkeling voor EV’s en thuisaccu’s.

Het verschil is dat je met kleding kan kiezen of je kleding koopt dat gemaakt is door volwassen die daar netjes voor betaald worden, of door kinderen die het voor een dubje moeten doen.

Zover ik weet is er 0,0 inzicht op welke grondstoffen voor accu’s etc waar vandaan komen.

De kans dat kinderhanden bijgedragen hebben aan de delving van de accu van jouw EV is reel.
Voor sommige mensen is dit een van de redenen om (nog) niet voor een EV te kiezen.

Volgens mij is dat een heel legitieme reden?

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:05

Ook bij metalen kan de herkomst vaak wel worden achterhaald. Kobalt kan bv ook uit Australië worden gehaald. En er zijn best wat bedrijven die daar al achteraan zitten, zoals Apple die geen met de hand gewonnen cobalt meer opkoopt. Maar dat wordt natuurlijk lastiger als een bedrijf accu's inkoop ipv zelf produceert.
Maar dat geldt ook voor kleding natuurlijk. Heel veel fabrikanten kopen hun t-shirts en truien onbedrukt in via China/India enz, drukken er een logo en label op, en dan moet je ook maar op hun blauwe ogen geloven dat daar geen kinderen aan hebben gewerkt.

Een EV laten staan vanwege de accu (terwijl je gewoon een kobalt-vrije accu kan kopen) en wel een telefoon, laptop, e-sigaret en brandstofauto gebruiken, met het vliegtuig op vakantie gaan, dat vind ik vooral erg hypocriet.. Kobalt zit zelfs in sieraden, inkt/verf/pigment, gereedschappen, cement..
Als mensen echt puur en alleen vanwege kobalt anti-EV zijn, dan moeten ze ook andere producten mijden.. en blij zijn met de opkomst van de LFP accu's.

Zelf probeer ik gewoon zo lang mogelijk met mobiele telefoons en laptops te doen, en ik lever ze daarna altijd bij de dierentuin in. Die hebben een inleverpunt voor accu's zodat ze gerecycled kunnen worden en de kobalt kan worden hergebruikt. Mooi initiatief. Bij de gorilla presentatie (die leven in de Congo) wordt daar altijd een stukje over verteld.
Apple heeft een eigen recycle programma, waarmee ze vanaf 2025 zelfs volledig met gerecyclede kobalt willen produceren.
Er zijn zat mooie initiatieven, maar daar is dan weer nauwelijks aandacht voor helaas.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:31

8nnemiek schreef:
Ook bij metalen kan de herkomst vaak wel worden achterhaald. Kobalt kan bv ook uit Australië worden gehaald. En er zijn best wat bedrijven die daar al achteraan zitten, zoals Apple die geen met de hand gewonnen cobalt meer opkoopt. Maar dat wordt natuurlijk lastiger als een bedrijf accu's inkoop ipv zelf produceert.
Maar dat geldt ook voor kleding natuurlijk. Heel veel fabrikanten kopen hun t-shirts en truien onbedrukt in via China/India enz, drukken er een logo en label op, en dan moet je ook maar op hun blauwe ogen geloven dat daar geen kinderen aan hebben gewerkt.

Een EV laten staan vanwege de accu (terwijl je gewoon een kobalt-vrije accu kan kopen) en wel een telefoon, laptop, e-sigaret en brandstofauto gebruiken, met het vliegtuig op vakantie gaan, dat vind ik vooral erg hypocriet.. Kobalt zit zelfs in sieraden, inkt/verf/pigment, gereedschappen, cement..
Als mensen echt puur en alleen vanwege kobalt anti-EV zijn, dan moeten ze ook andere producten mijden.. en blij zijn met de opkomst van de LFP accu's.

Zelf probeer ik gewoon zo lang mogelijk met mobiele telefoons en laptops te doen, en ik lever ze daarna altijd bij de dierentuin in. Die hebben een inleverpunt voor accu's zodat ze gerecycled kunnen worden en de kobalt kan worden hergebruikt. Mooi initiatief. Bij de gorilla presentatie (die leven in de Congo) wordt daar altijd een stukje over verteld.
Apple heeft een eigen recycle programma, waarmee ze vanaf 2025 zelfs volledig met gerecyclede kobalt willen produceren.
Er zijn zat mooie initiatieven, maar daar is dan weer nauwelijks aandacht voor helaas.

Dat te achterhalen is waar materialen vandaan komen betwijfel ik niet aan. Probleem is dat dit voor een consument al een stuk lastiger is (zoals je overigens wel erkend bij kleding en alle andere voorbeelden die je aanhaalt). In de kledingindustrie bestaan er labels en is vrij makkelijk te achterhalen of de kleding onder redelijke omstandigheden gemaakt is. Fair Wear bijvoorbeeld. Voor accu's heb ik dergelijke initiatieven niet kunnen vinden. Wellicht jij wel?

Jij mag het gerust hypocriet vinden dat men niet voor een EV kiest met (onder andere) als reden dat niet te achterhalen is welk mensen-, dieren- en natuurleed erachter schuilgaat. Dat neemt niet weg dat iedereen dat toch echt voor zichzelf moet bepalen. Ik vind het raar dat men direct op álles de meest bewuste/beste keuze zou moeten maken? Dat is net als tegen een vegatarier roepen dat ze hypocriet zijn, omdat achter eieren en melk óók leed zit. Dat klopt, maar beuwste keuzes maken op 1 front is nog altijd beter dan nergens rekening mee houden.

Jij bent fan van EV. Dat is helemaal prima, maar anderen hoeven dat niet te zijn. Of ze daar in jouw ogen wel of niet legiteme redenen voor hebben is daarin totaal irrelevant. Mensen die volgens jou andere producten moeten mijden als ze mede door bewustzijn over grondstofdelving (nog) geen EV willen aanschaffen... Wie ben jij om dat voor anderen te bepalen?

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:56

Bij kleding kun je inderdaad naar het label kijken, maar bij EV's kun je dus naar de accu samenstelling kijken. Heeft je auto een LFP accu, dan zit er geen kobalt in. En een aantal merken maken ook al gebruik van zgn block-chain techniek om de herkomst van hun materialen transparant en duurzaam te maken, zoals Volkswagen en Ford (en inmiddels al meer bedrijven dacht ik): https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... hain-16623

Natuurlijk mag iedereen zelf weten of hij/zij EV's tof vindt of niet, maar doe dat dan niet op basis van verkeerde informatie. Het is onnodig om tegen EV's te zijn vanwege de kinderarbeid, terwijl een groot deel van de auto's dus helemaal geen kobalt bevat (dus heel veel minder kinderarbeid dan wanneer je een benzineauto rijdt) en het andere deel van de auto's ook bij lange na niet het grootste probleem is voor kinderarbeid.

Hier kwam ik nog wat duidelijke cijfertjes onder elkaar tegen:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oe-zit-dat
70% van al het kobalt komt uit congo, waarvan 80% industrieel gewonnen wordt.
9% van alle kobalt gaat naar EV's, de rest gaat oa naar andere accu's, luchtvaart, raffinaderijen, pigmenten enz.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:35

8nnemiek schreef:
Bij kleding kun je inderdaad naar het label kijken, maar bij EV's kun je dus naar de accu samenstelling kijken. Heeft je auto een LFP accu, dan zit er geen kobalt in. En een aantal merken maken ook al gebruik van zgn block-chain techniek om de herkomst van hun materialen transparant en duurzaam te maken, zoals Volkswagen en Ford (en inmiddels al meer bedrijven dacht ik): https://www.volkswagen-group.com/en/pre ... hain-16623

Natuurlijk mag iedereen zelf weten of hij/zij EV's tof vindt of niet, maar doe dat dan niet op basis van verkeerde informatie. Het is onnodig om tegen EV's te zijn vanwege de kinderarbeid, terwijl een groot deel van de auto's dus helemaal geen kobalt bevat (dus heel veel minder kinderarbeid dan wanneer je een benzineauto rijdt) en het andere deel van de auto's ook bij lange na niet het grootste probleem is voor kinderarbeid.

Hier kwam ik nog wat duidelijke cijfertjes onder elkaar tegen:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oe-zit-dat
70% van al het kobalt komt uit congo, waarvan 80% industrieel gewonnen wordt.
9% van alle kobalt gaat naar EV's, de rest gaat oa naar andere accu's, luchtvaart, raffinaderijen, pigmenten enz.

Je bedoelt die accu die vooralsnog alleen in (enkele modellen van) tesla wordt gebruikt (kaching….) en een nog kleinere actieradius heeft?

Nogmaals; de problemen met mijning is een prima reden om (nog) niet te kiezen voor en een EV. Dat heeft niks met misinformtie te maken. Een EV is nog niet voor iedereen een goede keuze. Zeker niet als je nog beschikt over een auto waar nog niks mis mee is.

Grappig overigens dat je Volkswagen aanhaalt. Hét merk bekend om sjoemelen met software om zich beter voor te doen dan ze zijn. Maar nu zijn ze spontaan ineens helemaal eerlijk, oprecht en met de beste intenties?

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:56

LFP accu's kun je tot 100% laden, Li-ion tot 80%, waardoor je in de praktijk niet veel minder actieradius hebt.
Bijna alle Chinese EV's waaronder het populaire BYD hebben LFP accu's, en Volkswagen ook. Kia, Hyundai ook meen ik, hun nieuwe modellen dus.

En ja, Volkswagen heeft inderdaad gesjoemeld met de dieselsoftware. Wil niet zeggen dat ze overal mee sjoemelen natuurlijk.

Je kan natuurlijk ook gewoon voor een tweedehands EV kiezen.
Voor mij is vooral het boren naar olie in kwetsbare natuurgebieden de reden om vooral nooit meer voor een brandstofauto te kiezen. Dat gaat door en door, ook na het productieproces van de auto.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:03

Want tweedehands EV’e is de tweedehandsmarkt natuurlijk verzadigd van :+

Prima dat jij nooit meer een fossiele auto wil. Daar heb je je redenen voor. Andersom zijn er mensen die (nog) geen EV willen. Ook die hebben daar hun redenen voor. Jouw redenen zijn niet per definitie meer waar of belangrijker dan anderen hun redenen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:25

Er is nauwelijs interesse in 2e hands EV op het moment. De mensen die 2e hands kopen zijn namelijk angstig dat ze voor een onmogenlijke uitgave komen als de batterij niet meer zo goed is.
Mijn vader hoorde laatst van een leasemaatschappij dat ze hun lease EV als afgeschreven voor export zien.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:17

Rijd je veel met aanhangers, dan is ie ook niet echt handig, dat scheelt toch wel weer behoorlijk.

Men heeft voor de zonnepanelen ook een mooie situatie geschetst, nu het gros ze heeft liggen, veranderd er van alles en de overheid laat het allemaal gebeuren. Ik neem geen EV, ten eerste heb ik er geen capaciteit voor op het dak liggen en hier kun je niet overal maar je auto opladen. Ten tweede als de wegenbelasting wordt gerekend naar gewicht, dan ben je straks een kapitaal kwijt en ten tweede vind ik ze in aanschaf veel te duur.
Zelfde met een warmtepomp, die neem ik ook niet, misschien dat we op airco overgaan, maar ik ga niet zo enorm veel geld neertellen voor een warmtepomp en dan maar hopen dat ie het huis warm kan krijgen.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:11

Sizzle schreef:
Er is nauwelijs interesse in 2e hands EV op het moment. De mensen die 2e hands kopen zijn namelijk angstig dat ze voor een onmogenlijke uitgave komen als de batterij niet meer zo goed is.
Mijn vader hoorde laatst van een leasemaatschappij dat ze hun lease EV als afgeschreven voor export zien.

Veel tweedehands EV komen met een lease-accu. Dus je koopt de auto en je leased er een (nieuwe) accu bij.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:38

Wintu schreef:
Men heeft voor de zonnepanelen ook een mooie situatie geschetst, nu het gros ze heeft liggen, veranderd er van alles en de overheid laat het allemaal gebeuren.

Ik herinner me nog de subsidieregeling voor zonnepanelen anno 2008.
De panelen lagen er en de regels werden veranderd.
Terwijl het toen helaas nog niet zo was 'dat het gros ze had liggen'.
(... en misschien nog steeds niet.)

Ik ben het met iedereen eens dat het verregaand niet netjes is.
Maar het is geen kwestie van 'dat doen ze nu er veel panelen liggen' - dat gebeurde eerder ook al.

Citaat:
Zelfde met een warmtepomp, die neem ik ook niet, misschien dat we op airco overgaan, maar ik ga niet zo enorm veel geld neertellen voor een warmtepomp en dan maar hopen dat ie het huis warm kan krijgen.

Ik wacht op een warmtepomp zonder broeikasgassen. Dat is wel al in ontwikkeling.
(En graag zonder herrie... :o )
En ik hoop dat de huidige formatie klapt en er een brave subsidie voor die dingen komt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:41

irmaz schreef:
Sizzle schreef:
Er is nauwelijs interesse in 2e hands EV op het moment. De mensen die 2e hands kopen zijn namelijk angstig dat ze voor een onmogenlijke uitgave komen als de batterij niet meer zo goed is.
Mijn vader hoorde laatst van een leasemaatschappij dat ze hun lease EV als afgeschreven voor export zien.

Veel tweedehands EV komen met een lease-accu. Dus je koopt de auto en je leased er een (nieuwe) accu bij.


Wat financieel uiteraard (nog) geen optie is voor minima.
Aan je oude golfje kun je zelf schroeven als er iets stuk is.

Uiteindelijk komt dat allemaal wel dat het economisch ook voor alle lagen zit kan, maar het heeft nog tijd nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:13


mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 21:24

Bijzonder ja!

Benzz
Berichten: 2937
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:29

Gelukkig maar!

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:17

Ik wil toch graag nog even terugkomen op de voorwaarden voor zonnepanelen voor particulieren. Hiervan is de regeling niet veranderd nu 'het gros' ze heeft liggen. Er is vanaf het begin bij verteld dat de salderingsregeling er op termijn af zou gaan. Het is zelfs zo dat nu al langer door wordt gegaan met de regeling dan vanaf het begin aangekondigd.
De pogingen om toch geld uit de burgers te schudden komen vanuit de bedrijven (salderen per maand in laats van per jaar, extra kosten in rekening brengen voor piekuren ed.)

Wat betreft het extreem rechts Duitsland vs Nederland. De AfD woordvoerder beweert dat zij helemaal volgens de wetten blijven handelen en dat ze alleen dingen gaan doen om zaken beter te maken. Blijkbaar geloven 1,5 miljoen mensen in Duitsland hen niet.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:55

En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:03

irmaz schreef:
Ik wil toch graag nog even terugkomen op de voorwaarden voor zonnepanelen voor particulieren. Hiervan is de regeling niet veranderd nu 'het gros' ze heeft liggen. Er is vanaf het begin bij verteld dat de salderingsregeling er op termijn af zou gaan. Het is zelfs zo dat nu al langer door wordt gegaan met de regeling dan vanaf het begin aangekondigd.
De pogingen om toch geld uit de burgers te schudden komen vanuit de bedrijven (salderen per maand in laats van per jaar, extra kosten in rekening brengen voor piekuren ed.)

Wat betreft het extreem rechts Duitsland vs Nederland. De AfD woordvoerder beweert dat zij helemaal volgens de wetten blijven handelen en dat ze alleen dingen gaan doen om zaken beter te maken. Blijkbaar geloven 1,5 miljoen mensen in Duitsland hen niet.


Die salderingsregeling is wel bekend hoor.

Laat ik het zo zeggen dat de privatisering van enkele bedrijfstakken door de overheid, voor de burger toch niet zo fantastisch uitpakt als gehoopt.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:05

_San87_ schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/bijna-ande ... ~a1db0760/

Bijna anderhalf miljoen mensen de straat op in de protesten.

Wat een aantallen _O_.


Is de groep van 1.4 miljoen werkelijk zo groot als je het met het aantal inwoners van Duitsland bekijkt, die heeft 83 miljoen inwoners. Als ik het goed heb is dat nog geen 2 procent. Laten we hopen dat het helpt iig.

ruitje

Berichten: 12359
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:49

Ik las net dat de partij ook amper zakt in de peilingen...

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:33


mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 09:26

Wintu schreef:
_San87_ schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/bijna-ande ... ~a1db0760/

Bijna anderhalf miljoen mensen de straat op in de protesten.

Wat een aantallen _O_.


Is de groep van 1.4 miljoen werkelijk zo groot als je het met het aantal inwoners van Duitsland bekijkt, die heeft 83 miljoen inwoners. Als ik het goed heb is dat nog geen 2 procent. Laten we hopen dat het helpt iig.


Het geeft een signaal af en zet misschien wat mensen aan het denken. Bovendien gaat niet iedereen de straat op natuurlijk. In elk geval een beetje tegenwicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41756
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:29

Wintu schreef:
_San87_ schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/bijna-ande ... ~a1db0760/

Bijna anderhalf miljoen mensen de straat op in de protesten.

Wat een aantallen _O_.


Is de groep van 1.4 miljoen werkelijk zo groot als je het met het aantal inwoners van Duitsland bekijkt, die heeft 83 miljoen inwoners. Als ik het goed heb is dat nog geen 2 procent. Laten we hopen dat het helpt iig.

Ik vind het een flink aantal. Ook als je het afzet tegen de hoeveelheid inwoners die Dld heeft.

Bij de grotere protesten in NL kom je op zo'n 10.000. Op 17,5 miljoen inwoners.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:56

Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.

En toch bleef Nederland iedere keer vol voor de VVD gaan, de partij die alles heeft geprivatiseerd, niks heeft gedaan toen duidelijk werd dat de verkeerde mensen toeslagen terug moesten gaan betalen geen enkele reden zag om Groningen te helpen toen daar alle huizen tot bouwvallen werden omgevormd nadat Nederland daar 40 jaar de bodem leeg heeft getrokken.

Wintu schreef:
En nog een reden waarom de mensen de overheid niet meer vertrouwen en waar al jaren niks mee wordt gedaan. De bureaucratie loopt de spuigaten uit. Zelfde met jeugdzorg en vele andere zaken, waar compleet langs elkaar heen wordt gewerkt, met alle ellende van dien. Zaken zijn gewoon onduidelijk en belabberd geregeld en de overheid vindt het wel prima zo schijnbaar, want veel doen ze er niet aan.
https://nos.nl/artikel/2497916-wantrouw ... w-geworden
Stukje over wantrouwen in de regering.


En dus stemmen we met z'n allen op partijen en mensen die nog onbetrouwbaarder zijn en dingen beloven waarvan iedereen op zijn klompen aan kan voelen dat die nooit gaan gebeuren omdat ze simpelweg niet betaalbaar zijn?

We zijn met zijn allen een fuik ingezwommen waar niemand elkaar nog vertrouwt.
De overheid (onder aanvoering van de bovenste laag van de bevolking, de bedrijven en de rijken, het "oude" rechts vertegenwoordigd door de VVD) vertrouwde de gewone burgers niet --> oneindige bureaucratie omdat iedereen onderop zich moest "verantwoorden" en regelrechte mensonterende zaken als toeslagenschandaal en het traineren van Groningers (en Limburgers). De top van het bedrijfsleven, de grote bedrijven, de banken, verzekeraars en de overige papierschuivers mochten eindeloos graaien en hoefden zo min mogelijk bij te dragen aan de samenleving, de werkers moesten de kosten van deze samenleving ophoesten terwijl alles steeds afhankelijker werd van de "markt". Burgers geld uit de zak kloppen was (is) voor rommel is een sport geworden, met als excuus dat dat is wat de burger wil.

Blijkbaar dreigt dit mechanisme spaak te lopen en komt de markt in de knel, de graaipraktijken zijn openbaar gemaakt, de massale problemen die bedrijven veroorzaken door hun productie-methoden en de producten die ze op de markt brengen zijn aangetoond. En dus moet er twijfel worden gezaaid over de wetenschappers die dit aantonen. Zie o.a. BBB en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee als het ze uitkomt)

En voor de mensen die het allemaal niet meer geloven en niet kunnen overzien zoeken we gewoon een makkelijk herkenbare zondebok: de immigrant. Zie o.a. PVV en FvD (maar ook VVD doet hier vrolijk aan mee).


Wanneer leren mensen dat je het samen moet doen? Dat een stem aan een partij die een andere groep niet vertrouwt altijd een verloren stem is?

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:05

Als hetzelfde percentage mensen in Nederland op de been zou komen zou je een protest van
zo'n 300.000 mensen komen. Als die dan allemaal met een trekker komen... :D