Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12349
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:00

irmaz schreef:
ruitje schreef:
Vanavond was er nog op het nieuws dat de gemeente Utrecht de laadpalen wil gaan afknijpen in spitsuren qua stroom. Minister Jetten zei : ' Ja, je wil je auto de volgende ochtend opgeladen hebben voor werk, dus dan kan het laden de hele nacht duren.'

Mij niet bellen voor een elektrische auto :')

Ik heb blijkbaar een ander leefpatroon dan Jette, die gaat in de avond nooit ergens heen begrijp ik :+

ik heb geen idee wat je hier precies verteld. Gaat het om het Jetten te dissen?


Oh, ik dacht dat het de laatste pagina's ging over elektrische auto's als voorbeeld van dat de regels steeds veranderen op een niet perse gunstige manier voor de burger en de politiek niet altijd lijkt te begrijpen hoe dat overkomt?

Maar misschien ben ik abuis?

Benzz
Berichten: 2916
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:01

Toch heeft Jetten echt goede ideeën en krijgt hij er op de achtergrond zonder populisme veel er door.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:04

Wintu schreef:
(...)

Zo, dus die mensen die zonnepanelen hebben genomen, behoorlijke investering, moeten maar gaan betalen. Dat de salderingsregeling er aan zat te komen, dat wist men..niet dat men een terugleververgoeding moest gaan betalen. En dat sommige van die stroom dus op piekmomenten wel gratis aan niet zonnepaneel bezitters wordt gegeven. Niet fair of wel.
Maar ik neem aan dat je geen zonnepanelen hebt?


Ach, op piekmomenten kun je (met slimme apparatuur terwijl je op het werk zit) gratis je afwasmachine, de oven met de taart er in etc etc etc laten draaien.

En er is een soort van revolutie gaande mbt zonnepanelen: die dingen kosten 'iets', maar die van nu hebben meer vermogen terwijl ze beslist goedkoper zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-01-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:04

Wintu schreef:
Leuk als je ze al hebt terugverdiend, sommige mensen hebben ze net liggen ;) kijk toch eens verder dan je eigen voordeur!
Verder is de verkoop van zonnepanelen door deze regel ingeklapt.

Op zich is dit toch wel een goed voorbeeld.
Het aanschaffen van zonnepanelen was gunstig door een (subsidie)regeling: de salderingsregeling en BTW aftrek. Nu blijkt dat er toch kosten zijn, doordat het aanbod van PV stroom op sommige momenten groter is dan de vraag van stroom. Deze kosten worden gemaakt door het bedrijfsleven en doorberekend aan de klant (bedrijfsleven doet niet aan subsidies). Deze kosten komen helemaal niet door een regeling. De salderingsregeling van het rijk is nog steeds van kracht (ondanks dat deze vanaf 2023 af zou worden gebouwd). Dus hoe kun je nu ontevreden zijn over de politiek?

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:05

Benzz schreef:
Toch heeft Jetten echt goede ideeën en krijgt hij er op de achtergrond zonder populisme veel er door.

Laat ie maar eens beginnen het stroomnet uit te breiden, eer hij iedereen verplicht enkel electrisch te produceren. En waarom moet de trein duurder en gaat ie minder vaak rijden. Goed plan om een ieder in de auto te krijgen. OV, elektrische bussen, prachtig. Maar als ze amper rijden, stapt men in de auto. En het moet er allemaal met een sneltreinvaart door geramd worden. Ondanks dat het voor het gehele probleem niet veel helpt en het veel mensen dupeert.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:07

Please, Irma - práát mij niet van de subsidieregeling voor zonnepanelen...!

Uren uitzoekwerk, veel op en neer gebel, tussendoor zijn de regels nog eens veranderd (anno 2007) - en uiteindelijk kregen we 15,00 euro per maand.
(Op een aanschaf van plm 7000 euro.)

mysa

Berichten: 10520
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 23:09

Wat een zijstraat slaan we in! Mag op zich natuurlijk (ik doe er zelf ook aan mee).

Maar het ging dus eigenlijk om extreem rechts en dat het imo goed is dat zoveel mensen daar een gevaar in zien. PVV is nog lang geen AfD maar het is wel een trend en voor je het weet is extreem rechts weer salonfähig.

Daarom ben ik wel blij met die demonstraties.

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:10

Janneke2 schreef:
Ach, op piekmomenten kun je (met slimme apparatuur terwijl je op het werk zit) gratis je afwasmachine, de oven met de taart er in etc etc etc laten draaien.

En er is een soort van revolutie gaande mbt zonnepanelen: die dingen kosten 'iets', maar die van nu hebben meer vermogen terwijl ze beslist goedkoper zijn.

Ja dat klopt, de panelen kosten nauwelijks iets maar ze op het dak laten leggen kost tegenwoordig een godsvermogen. Te weinig mensen die nog iets kunnen :roll:
Schuld van politiek, burgers of immigranten? zegt u het maar...

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:10

irmaz schreef:
Wintu schreef:
Leuk als je ze al hebt terugverdiend, sommige mensen hebben ze net liggen ;) kijk toch eens verder dan je eigen voordeur!
Verder is de verkoop van zonnepanelen door deze regel ingeklapt.

Op zich is dit toch wel een goed voorbeeld.
Het aanschaffen van zonnepanelen was gunstig door een (subsidie)regeling: de salderingsregeling en BTW aftrek. Nu blijkt dat er toch kosten zijn, doordat het aanbod van PV stroom op sommige momenten groter is dan de vraag van stroom. Deze kosten worden gemaakt door het bedrijfsleven en doorberekend aan de klant (bedrijfsleven doet niet aan subsidies). Deze kosten komen helemaal niet door een regeling. De salderingsregeling van het rijk is nog steeds van kracht (ondanks dat deze vanaf 2023 af zou worden gebouwd). Dus hoe kun je nu ontevreden zijn over de politiek?

Waarom denk je dat de overheid subsidies geeft en salderingsregelingen in werking stelt. Om mensen te motiveren zonnepanelen aan te schaffen.
Zonder dat hadden er amper zonnepanelen gelegen. Je hoefde geen btw te betalen over die dingen, subsidie kregen wij er verder niet over.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:12

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Toch heeft Jetten echt goede ideeën en krijgt hij er op de achtergrond zonder populisme veel er door.

Laat ie maar eens beginnen het stroomnet uit te breiden, eer hij iedereen verplicht enkel electrisch te produceren.


Ik snap dat je erg ontevreden bent.

Tennet is dat ook, want de verschillende kabinetten R1, 2 en 3 wilden maar niet investeren.

En dan geef je degene die iets probeert de schuld.

Ja, zo werkt het niet.

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:13

mysa schreef:
Wat een zijstraat slaan we in! Mag op zich natuurlijk (ik doe er zelf ook aan mee).

Maar het ging dus eigenlijk om extreem rechts en dat het imo goed is dat zoveel mensen daar een gevaar in zien. PVV is nog lang geen AfD maar het is wel een trend en voor je het weet is extreem rechts weer salonfähig.

Daarom ben ik wel blij met die demonstraties.

We proberen te achterhalen waarom mensen ontevreden zijn en daardoor een reden zouden hebben om op extreem rechts te stemmen :j

Maar ja, ik ben heel blij met de demonstraties. Ik vind het zelf een angstig idee dat je als land zomaar langs het punt van no-return kunt gaan. Zoals Duitsland in 1933.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:17

Rechts stemmers in NL zijn een ander publiek dan de duitse rechts stemmers.
Je moet dat meer vergelijken met de conservatieven in de US: tegen abortus, tegen homo huwelijk etc.

De een is de ontevreden burger die geen woning vind, de ander de boze blanke man die zijn gevoelde macht kwijt raakt.

Edit: correctie
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-01-24 23:22, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:21

Sizzle schreef:
Rechts stemmers in NL zijn een ander publiek dan de duitse rechts stemmers.
Je moet dat meer vergelijken met de Republikanen in de US: tegen abortus, tegen homo huwelijk etc.

De een is de ontevreden burger die geen woning vind, de ander de boze blanke man die zijn gevoelde macht kwijt raakt.

Uiteindelijk maakt het niet uit wie of met welke reden er stemt op zo'n partij, met veel stemmen komt zo'n partij aan de macht.
Het is misschien wel zo dat Nederland "extreem rechts light" heeft maar ondertussen lijken er toch behoorlijk wat vriendschapsbanden te zijn tussen bv de AfD, de partij van Marie le Pen en de Nederlandse PVV. Alleen dat vind ik reden genoeg tot zorg Sizzle...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:23

Het maakt wel uit.
Als je niet helder hebt wie er kiest en waarom, dan kun je ook geen tegengewicht bieden.

Maar inderdaad het is zeker zorgelijk.
Ook omdat de groep gewapende ultra rechtsen ook toe blijven nemen.

Benzz
Berichten: 2916
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:25

Janneke2 schreef:
Ik snap dat je erg ontevreden bent.

Tennet is dat ook, want de verschillende kabinetten R1, 2 en 3 wilden maar niet investeren.

En dan geef je degene die iets probeert de schuld.

Ja, zo werkt het niet.

Precies! Je geeft de verkeerde de schuld wintu en dat zie je vaak bij rechts.

Elisabeth32
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:25

[/quote]
Waarom denk je dat mensen opeens zoveel meer stemmen op dit soort partijen. Uit een soort van ontevredenheid. Maar er wordt geen aandacht besteedt aan die ontevreden heid en dan krijg je dit. Je kunt mensen en hun mening, wat je er ook van vindt, niet negeren, want dan krijg je uiteindelijk iets wat je helemaal niet wilt. Er is heel lang weg gekeken door vele regeringen over wat een groot deel van de bevolking roept. Dit is het resultaat en zelfs dan wordt er nog weg gekeken en dat leidt uiteindelijk tot een hoop ellende.[/quote]


Ik reageer hier toch even op. Kijk naar een willekeurig nos journaal en je zie alleen maar ontevreden mensen. Overal mensen die klagen en die verandering willen…

Ik zou juist graag wat meer meer mensen uit de stille meerderheid in Nederland zien en horen. Die zie je juist nooit meer en dat is echt niet goed.

Daarom ben ik blij met wat er ik Duitsland gebeurt. Ik zou in Nederland ook zeker meedoen met een dergelijke demonstratie.

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:31

Sizzle schreef:
Het maakt wel uit.
Als je niet helder hebt wie er kiest en waarom, dan kun je ook geen tegengewicht bieden.

Daar heb je wel een punt. Maar wat nu als de reden is dat mensen gewoon een zondebok willen om zichzelf beter te voelen? Hoe ga je daar tegenwicht aan bieden?

In Nederland wordt er blijkbaar op de PVV gestemd omdat "men" ontevreden is. De PVV biedt niks, alleen een zondebok.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:33

Daar hebben vast al veel mensen onderzoek naar gedaan hoe je dat kunt ondervangen (ik niet).
Een ontevreden doorsnee bokker die moppert over zonnepanelen vind ik minder eng dan de groep „ariers“ die bang zijn dat ze steeds minder macht krijgen.

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:37

Sizzle schreef:
Daar hebben vast al veel mensen onderzoek naar gedaan hoe je dat kunt ondervangen (ik niet).
Een ontevreden doorsnee bokker die moppert over zonnepanelen vind ik minder eng dan de groep „ariers“ die bang zijn dat ze steeds minder macht krijgen.

Ja dat klinkt eng maar worden de "ariers" geboren als "arier" of worden die gevormd doordat het ontevreden mensen zijn die iets gemeenschappelijks zoeken en dat vinden door zich af te zetten tegen een andere groepering?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:44

De „angry white man“ is bang voor alles dat zijn macht af neemt. Deze is ook tegen feminisme en uiteraard tegen alles dat niet blank is.
Dat is veel meer wat je ook in Amerika ziet.

Bij de AfD stemmers zitten veel mannen van middelbare leeftijd. Dat is een andere groep dan de boze jongeren die PVV stemmen die geen huis kunnen vinden.

Ik ben het met je eens dat het eindeffect hetzelfe kan zijn. In Frankrijk gaat het ook echt de verkeerde kant op.

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:49

Elisabeth32 schreef:


Waarom denk je dat mensen opeens zoveel meer stemmen op dit soort partijen. Uit een soort van ontevredenheid. Maar er wordt geen aandacht besteedt aan die ontevreden heid en dan krijg je dit. Je kunt mensen en hun mening, wat je er ook van vindt, niet negeren, want dan krijg je uiteindelijk iets wat je helemaal niet wilt. Er is heel lang weg gekeken door vele regeringen over wat een groot deel van de bevolking roept. Dit is het resultaat en zelfs dan wordt er nog weg gekeken en dat leidt uiteindelijk tot een hoop ellende[/quote]


Ik reageer hier toch even op. Kijk naar een willekeurig nos journaal en je zie alleen maar ontevreden mensen. Overal mensen die klagen en die verandering willen…

Ik zou juist graag wat meer meer mensen uit de stille meerderheid in Nederland zien en horen. Die zie je juist nooit meer en dat is echt niet goed.

Daarom ben ik blij met wat er ik Duitsland gebeurt. Ik zou in Nederland ook zeker meedoen met een dergelijke demonstratie.[/quote]


Maar dat zie je hier op bokt toch ook gebeuren?
Als bepaalde mensen komen in een topic dan gaan er velen weer vandoor of houden hun mond.
Merk het namelijk alleen al aan mezelf, dan denk ik laat maar... Sommige mensen kunnen een gesprek maken of breken.

Kijk naar Wintu, die probeert uit te leggen hoe het komt dat er zoveel op de PVV is gestemd. En waarvan ook ik denk dat ze het bij het juiste eind heeft.

En dan komen er een aantal gewoon zeggen dat het allemaal niet zo is en je met wat kleine aanpassingen vast een heleboel kan besparen enzovoort.

Er kunnen mensen hun eten niet eens meer betalen. Zitten in een koud huis want ze kunnen de energierekening niet betalen. Hun huis vol schimmel, constante geldzorgen. En weet je, die groep hoor je vaak niet want die schamen zich. Maar het is denk ik wel die groep die nu dus anders heeft gestemd.

Schep vooral op over je zonnepanelen, en hoe goed je wel niet bezig bent voor het klimaat en wat je allemaal wel niet goed doet.

Voor een heleboel mensen is dit onbetaalbaar en niet haalbaar. En juist voor die groep zou het wel helpen dat ze iets over houden in hun portemonnee.

Leuk die klimaatagenda, maar het brengt enorm veel druk met zich mee en het is soms niet een kwestie van niet willen maar simpelweg van niet kunnen. En ga niet zeggen dat dat niet zo is. Want er zijn zovelen die nog nauwelijk hun boodschappen kunnen betalen.

Sorry krijg de quotes niet goed.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 22-01-24 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:49

De pvv is gelukkig geen AFD in Nederland, maar de partij heeft genoeg ondemocratische kenmerken die zeet zorgelijk zijn.

Het is heel belangrijk om kritisch te zijn en blijven op politieke partijen, en blijven staan voor menselijke waardigheid en veiligheid.
De (gemeente)politiek is zich zeker bewust van de toenemende ontevredenheid van burgers, maar heeft daar lang niet altijd invloed op. De invloed van media en internet is veel groter- directer.

irmaz

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:51

Wat mij trouwens ook opvalt is dat er mensen ontevreden zijn niet voor zichzelf maar omdat ze menen dat andere groepen tekort zouden worden gedaan (bv. de boeren, de PV-paneel eigenaren, de elektrische autobezitters, de mensen met vliegschaamte, de mensen die geen groter huis kunnen kopen, rokende minima die het niet meer kunnen betalen en ze hebben al zo weinig, mensen in Budel omdat die niet meer rustig boodschappen kunnen doen ivm criminele asielzoekers, .....). Lijkt nobel maar is het dat werkelijk?
Zijn deze mensen bijvoorbeeld de straat op gegaan om te protesteren tegen de toeslagenschande? Om de Groningers te ondersteunen? Proberen ze om die reden zelf misschien minder gas te gebruiken. Of is het toch makkelijker om dan een zondebok te zoeken?

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:51

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
Ik snap dat je erg ontevreden bent.

Tennet is dat ook, want de verschillende kabinetten R1, 2 en 3 wilden maar niet investeren.

En dan geef je degene die iets probeert de schuld.

Ja, zo werkt het niet.

Precies! Je geeft de verkeerde de schuld wintu en dat zie je vaak bij rechts.


Ten eerste ben ik niet rechts en wie geef ik waarvan de schuld precies en verder ben ik erg tevreden.

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:56

irmaz schreef:
Wat mij trouwens ook opvalt is dat er mensen ontevreden zijn niet voor zichzelf maar omdat ze menen dat andere groepen tekort zouden worden gedaan (bv. de boeren, de PV-paneel eigenaren, de elektrische autobezitters, de mensen met vliegschaamte, de mensen die geen groter huis kunnen kopen, rokende minima die het niet meer kunnen betalen en ze hebben al zo weinig, mensen in Budel omdat die niet meer rustig boodschappen kunnen doen ivm criminele asielzoekers, .....). Lijkt nobel maar is het dat werkelijk?
Zijn deze mensen bijvoorbeeld de straat op gegaan om te protesteren tegen de toeslagenschande? Om de Groningers te ondersteunen? Proberen ze om die reden zelf misschien minder gas te gebruiken. Of is het toch makkelijker om dan een zondebok te zoeken?


Wat een vooroordelen in een post zeg.....