Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:01

Ik blijf het enorme milieu vervuiling vinden wat niet goed te praten is als er aan de andere kant zo hysterisch wordt gedaan over klimaat.

Vraag me echt af of er geen veiligere alternatieven zijn. Een lasershow ofzo.

Ik baal ook altijd dat het vuurwerk afsteken de hele nacht door gaat. Slapen is daardoor moeilijk en ik vind het nogal een aanslag.

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:12

Ook ik ben voor een verbod maar dan wel met georganiseerde vuurwerkshows.
Ik schijt ook in mijn broek en durf idd met oud en nieuw niet over straat. Gelukkig is onze hond er niet bang voor maar ik wil ook niet weg met oud en nieuw. Tenzij hij mee kan.
Er gebeuren teveel ongelukken mee voor mens en dier

Cer

Berichten: 30201
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:15

Tuurlijk zijn er veiliger alternatieven.. ze kunnen ontzettend mooie dingen maken met drones bijvoorbeeld, dat in combinatie met laser en/of projectie kan echt heel mooi zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:21

Ik zou met liefde en plezier mee betalen aan een vuurwerk show per gemeente.
Nu moeten we betalen voor ellende.

Een groot deel van de mensen zijn voortaan egoïstische eikels.
Dus door hun gedrag komt dat verbod er wel een keer.
Jammer dan voor die er goed mee omgaat. Maar die vind een centrale show vast ook mooi.

En ja dat zal enkele jaren met rellen gepaard gaan.
Maar de lui moeten ze zo genadig hard van straat af vegen.
Dát vooraf in de media ook aangeven.

Ze moeten eens doorpakken in dit land. Dat softe gezever altijd.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:33

Persoonlijk heb ik er geen probleem nee dat er 1 avond in het jaar vuurwerk wordt afgeschoten. Ook carbid schieten vind ik geen probleem als maar enkele uren duurt en dit ruim van tevoren wordt aangegeven.

Wat ik wel een onbegrijpelijk vind is dat kinderen vanaf 12 jaar nog steeds vuurwerk mogen afsteken. En hier ligt ook het grootste probleem met betrekking tot overlast. Want juist die kinderen en tieners hebben nog helemaal niet het besef van de gevolgen van hun acties. De leeftijd waarop vuurwerk mag worden gekocht en afgeschoten mag wat mij betreft dan ook best flink opgeschroefd worden naar bijvoorbeeld 21 jaar. Dat is makkelijk te controleren en zou naar mijn idee al een hoop ellende schelen.

lor1_1984

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:15

DuoPenotti schreef:
De regen is misschien in het voordeel voor ons nu...

Niet hier, dan gaan ze alsnog los wanneer het wel droog is -O-

Marjo

Berichten: 37260
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:32

Ik begrijp de overlast met vuurwerk, en snap heel goed dat er veel mensen zijn die het liefst een algemeen vuurwerkverbod zien. Anderzijds, vind ik het altijd heerlijk om naar te kijken en zou ik het jammer vinden als het verboden wordt.

Ik heb ook sterk het idee dat de overlast, verwondingen etc voor het grootste deel van illegaal vuurwerk komen. En zoals het woord 'illegaal' al doet vermoeden; dat is al verboden. Ik denk daarom dus niet dat een algeheel vuurwerkverbod gaat werken. Ik denk juist dat het averechts werkt, want degene die graag vuurwerk afsteken en dat dan niet meer legaal mogen doen, zullen het juist dan illegaal uit het buitenland halen.

Er zal flink geïnvesteerd moeten worden in het handhaven van de wetgeving, met name degene die zoveel illegaal vuurwerk afsteken. Wordt er illegaal vuurwerk gevonden? Kom je maar melden bij de bajes op 30 december, mag je 2 januari weer naar huis :) .

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:16

Sommige mensen gebruiken O&N ook als excuus voor hooligan gedrag. Ik vindt het in ieder geval dood eng in de nacht in de steden dan. Zoveel auto's ook die in brand gaan, echt niet normaal.

Ik ben het verder met DP eens, doorpakken en gewoon voor algemene vuurwerkshows gaan die dan tzt vervangen worden voor een milieu en diervriendelijker alternatief.

BloemBloem

Berichten: 16600
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:19

Elisa2 schreef:
Sommige mensen gebruiken O&N ook als excuus voor hooligan gedrag. Ik vindt het in ieder geval dood eng in de nacht in de steden dan. Zoveel auto's ook die in brand gaan, echt niet normaal.

Ik ben het verder met DP eens, doorpakken en gewoon voor algemene vuurwerkshows gaan die dan tzt vervangen worden voor een milieu en diervriendelijker alternatief.


Dat gebeurd ook bij menig potje voetbal :+

Ik ben niet voor, maar ook niet tegen, aan mij heb je niet zoveel, ik kan alleen maar
denken aan mijn jeugd, op de 31e in de ochtend al met een tasje grondbloemen de deur uit, was
toch een mooie tijd!

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:22

Ahja, ik snap jouw jeugd en dat soort herinneringen heb ik ook wel..al heb ik nooit veel vuurwerk afgestoken. Ik gun mensen hun lolletje ook wel hoor. Vind alleen de balans nu echt compleet doorgeslagen.

Vroeger vond ik het prachtig om buiten te kijken bij O&N en nu sluit ik me liever binnen op omdat het zo onveilig voelt.

En idd, dat gebeurd ook bij het voetbal..walgelijk gedrag. Zou me ook niet verbazen als het dezelfde personen zijn..

lor1_1984

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:47

Als het vnl siervuurwerk zou zijn met hier en daar een keer een klapper én netjes op oudjaarsdag/nacht hoor je mij nergens over.
Maar het is net oorlogsgebied hier zó hard wordt er geknald en het hele jaar door wordt er wel een excuus gezocht om te kunnen knallen: voetbal, (vnl Turkse) bruiloft, kermis, verjaardag, gewoon omdat ze er zin in hebben of whatever.
En geen gewone klappertjes maar nitraatbommen ofzo. :roll:
Met het vuurwerkverbod in ik dacht 2020 hebben we hier om de hoek nog dikke rellen gehad, daar waren ze vanaf 's morgens vroeg al aan de zuip, gok ook drugs erbij, lekker knallen en elkaar opnaaien en toen liep er iemand voorbij die al langere tijd ruzie had met 1 uit de groep, sloeg de vlam in de pan, politie kwam erbij en die werden daarop ook aangevlogen.
Resultaat was dus dat er meerderen zijn opgepakt, iig 3 hebben 3 maanden vastgezeten omdat ze de politie waren aangevlogen en de halve wijk was over de zeik. :+
Ik was gelukkig niet thuis maar kreeg wel allemaal appjes, messenger berichten en telefoontjes toen omdat iedereen zich zorgen maakte.

Elisa2

Berichten: 37442
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:53

Nouja..dat bedoel ik dus, het is al jaren totaal uit de hand gelopen.

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:10

Hier lopen jochies van een jaar of 12 met mega zware knallers rond en dan denk ik :wave: moeder of vader waar ben je!
Er zijn hier best wat tunneltjes en dergelijke en dan heerlijk zo’n bom onder zo’n tunnel afsteken :x
Verbieden is ook weer wat want ze halen het nu ook uit België óf Duitsland.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:47

Vuurwerk hoeft ook helemaal niet verboden te worden. Shows door professionals zijn prima. Het is gewoon de verkoop aan amateurs wat verboden moet worden.

Er is geen enkel argument om te blijven toestaan dat amateurs met explosieven mogen werken. Dat mag nergens zonder gedegen opleiding, dus waarom we met z'n allen het nog steeds normaal vinden ("want het is traditie") is een raadsel.

'Gewone' mensen mogen zonder vergunning geen onkruidbestrijdingsmiddelen meer kopen, ze mogen geen wapens hebben, je mag niet eens meer op een brommer rijden zonder rijbewijs, niet op een tractor, nog even en je mag geen open vuur meer stoken (Utrecht is al begonnen) en dan mag je wel nog steeds 'high explosives' hanteren? Waanzin.

Shows, door mensen met een opleiding én een afgegeven vergunning, prima. Kan iedereen die dat wil ervan genieten, en iedereen die er de zenuwen van krijgt/wiens dieren er van zenuwen van krijgen kan maken dat-ie wegkomt.

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:50

Ik hou mijn hart ook vast. Het chinees restaurant wat tot vorig jaar nog een paar straten verderop zat, is naar schuin tegenover verhuist en die steken echt vanaf 18 uur tot 02 uur als gekken vuurwerk af. Blijf ook maar lekker thuis, mijn dieren zijn niet bang, maar denk dat dit een beetje teveel van het goede is.

DuoPenotti

Berichten: 29834
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:54

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/439 ... gevaarlijk

dan ga jij mij niet vertellen dat de ouders dit niet wisten.

En ja ze hebben een boete, ja een aai over de bol boete.
Maak er eens 8000,- van.
Kijken wat de ouders dan vinden dan de verzameling van hun kind. Met hulp van die ouders??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110747
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:22

"Maar ach, Gijs-Pieter was zo leuk creatief aan het knutselen <3 "

lor1_1984

Berichten: 12058
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:26

Ik gok niet dat het een Gijs-Pieter of Anne Fleur oid gezin was, eerder een gezin met bij voorkeur Dj-namen en zo creatief mogelijk gespeld ofzo. :')

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:33

DuoPenotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/439 ... gevaarlijk

dan ga jij mij niet vertellen dat de ouders dit niet wisten.

En ja ze hebben een boete, ja een aai over de bol boete.
Maak er eens 8000,- van.
Kijken wat de ouders dan vinden dan de verzameling van hun kind. Met hulp van die ouders??


Of de ouders komen nooit op de kamer van de kids om op te ruimen maar die was met mij echt niet klaar geweest hoor!

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:36

lor1_1984 schreef:
Ik gok niet dat het een Gijs-Pieter of Anne Fleur oid gezin was, eerder een gezin met bij voorkeur Dj-namen en zo creatief mogelijk gespeld ofzo. :')

Ik geloof ook niet dat Roderick en Pieter Jan het probleem zijn. Die hebben zelf vaak een paar labradors thuis :+

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:08

Ibbel schreef:
Vuurwerk hoeft ook helemaal niet verboden te worden. Shows door professionals zijn prima. Het is gewoon de verkoop aan amateurs wat verboden moet worden.

Er is geen enkel argument om te blijven toestaan dat amateurs met explosieven mogen werken. Dat mag nergens zonder gedegen opleiding, dus waarom we met z'n allen het nog steeds normaal vinden ("want het is traditie") is een raadsel.

'Gewone' mensen mogen zonder vergunning geen onkruidbestrijdingsmiddelen meer kopen, ze mogen geen wapens hebben, je mag niet eens meer op een brommer rijden zonder rijbewijs, niet op een tractor, nog even en je mag geen open vuur meer stoken (Utrecht is al begonnen) en dan mag je wel nog steeds 'high explosives' hanteren? Waanzin.

Shows, door mensen met een opleiding én een afgegeven vergunning, prima. Kan iedereen die dat wil ervan genieten, en iedereen die er de zenuwen van krijgt/wiens dieren er van zenuwen van krijgen kan maken dat-ie wegkomt.


Dat volwassenen vuurwerk afsteken is meestal niet zo een groot probleem. Officieel ben je misschien een amateur, maar na 30 jaar hebben de meeste mensen wel voldoende ervaring, en zijn naar ik aanneem voldoende bewust wat veilig is en wat niet.

Naar mijn mening zijn het vooral kinderen en tieners die problemen veroorzaken. En die kun je best verbieden vuurwerk te kopen of af te steken. Is ook prima te handhaven. En van mij mag die leeftijd dan best naar de 21 jaar. Ik vind het ook bizar dat je op je 18e pas voldoende verantwoordelijk wordt geacht om auto te mogen rijden, maar op je 12e legaal mag spelen met vuurwerk, wat ook heel fout kan aflopen.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:14

Zal best dat volwassenen meer ervaring hebben met afsteken, maar het zijn ook diezelfde volwassenen die op oudjaarsavond een gezellige slok op hebben als ze gaan afsteken. Dat is geen handige combinatie heb ik een paar jaar geleden aan den lijve ondervonden.
Iemand die de box met siervuurwerk ondersteboven zette en aanstak. We hebben met een hele groep dekking moeten zoeken.
Nog een argument om het afsteken uitsluitend aan professionals over te laten.

xoranlover

Berichten: 6614
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:59

Als ik zie wat er op Toverland gedaan moet worden voor die een professionele vuurwerkshow af mogen steken (wat overigens zo gemaakt is dat niemand daadwerkelijk een lont moet aansteken) dan vraag ik me serieus af waarom amateurs het wel zo mogen.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:17

BrankaZ schreef:
Zal best dat volwassenen meer ervaring hebben met afsteken, maar het zijn ook diezelfde volwassenen die op oudjaarsavond een gezellige slok op hebben als ze gaan afsteken. Dat is geen handige combinatie heb ik een paar jaar geleden aan den lijve ondervonden.
Iemand die de box met siervuurwerk ondersteboven zette en aanstak. We hebben met een hele groep dekking moeten zoeken.
Nog een argument om het afsteken uitsluitend aan professionals over te laten.


Dat je dronken geen vuurwerk af moet steken lijkt mij niet meer dan logisch. Het is dan ook raar dat dit überhaupt mag en wordt geaccepteerd in Nederland. Je mag tenslotte ook niet dronken achter het stuur stappen. Daar zou ook best een wet voor mogen komen. Dan maar wachten met de sterke drank tot na 12 uur. Of de het vuurwerk aansteken overlaten aan de BOB.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:24

Met bier i.p.v. sterke drank heb je uiteindelijk net zoveel alcohol in je bloed zitten ;)
Maar zolang het vuurwerk voor consumenten is toegestaan zullen mensen niet nadenken en afsteken nadat ze al de hele avond een gezellig feestje hebben gehad. Net zoals mensen, zeker jongeren, beginnen met afsteken zodra de verkoop is gestart. Er wordt toch niet op gehandhaafd en menig ouder vindt dat hun kind hun lolletje moet hebben.