Belasting op frisdrank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:19

Ailill schreef:
Ik zal vast een suikervrij glaasje cola en een bakje popcorn klaarzetten :Y)

Wel zelfgemaakte popcorn zonder verzadigde vetten dan hè >;)
En misschien dan decaf suikervrije cola ..
:')

Supervixen

Berichten: 12893
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 16:29

En zeker geen zoete popcorn dan.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:32

996981 schreef:
OleJon schreef:
Overgewicht is niet altijd gerelateerd aan suiker of ongezond.
Kan ook door bijwerkingen medicijnen en genetische bepaald zijn.


Ja alles kan. Echter is bij de meeste medicijnen waarvan je dik kunt worden verhoogde eetlust een bijwerking. Niet specifiek het niet meer goed kunnen verbranden van calorieën. Met andere woorden; ook dan is je eigen gedrag nog steeds onwijs van invloed.

Daarnaast zijn veel van die medicijnen bedoelt om andere welvaart ziektes te onderdrukken/behandelen. Kijken naar je eigen gedrag is dus altijd goed. Ook juist om proberen te voorkomen dat je dergelijke medicijnen in de toekomst nodig hebt.


Zoals migraine...

Daar kreeg ik medicijnen voor. En zonder extra hap meer was ik binnen 2 maanden 10 kilo extra.
Het werkte ook nog niet dus snel gestopt. En kilo's verdwenen gelukkig ook weer.


Helaas geloofd bokt alleen maar dat het door teveel vreten komt.

Daarom woog ik met veel vreten ook 48 kilo en met enorm goed opletten 82.

En laat ik me dan niet voorstellen dat ik de enige ter wereld ben...

Maar dat kan niet op bokt :')
Die weten het gelukkig beter.

Wel altijd dezelfde artsen hier. Dat is wel fijn :j


En ja. Ook ik geloof dat er ook een groot deel van de mensen verkeerd eet.
Zoals teveel koolhydraten (@flyhigh) teveel dus meer dan wat nodig is voor oa het brein.

Maar dan moet alles extra belast worden. Dat glaasje cola is niet het probleem.
Die fles wel.
Die aardappel is niet verkeerd. Teveel wel.

Maar het is weer geen probleem als je veel sport.

Of de geluksvogels met die snelle verbranding. Zoals ik toen met mijn 48 kilo...
En nee ik snapte toen heel dommig niet hoe andere toch te zwaar konden zijn.

Nu wel... Zou voor sommige hier ook een mooi karma zijn. Stofwisselingsziekte krijgen...

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:03

Kinderen krijgen werkt ook goed om je stofwisseling te veranderen ;)

Maw; je bent niet de enige bij wie de stofwisseling in de loop der jaren is veranderd hoor.

Daar hebben ze overal te wereld echt last van. Toch is nergens het percentage overgewicht zo hoog als in de westerse landen. Hoe kan dat?

Suzanne F.

Berichten: 49339
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:13

Niemand komt aan van lucht en water. Feit is wel dat je stofwisseling heel langzaam kan zijn en je dus heel weinig kan eten/je inname heel weinig moet zijn om op een gezond gewicht te blijven. Maar ze vallen op expeditie robinson allemaal af, er is er niet eentje die aankomt daar.
Ik vind het ook niet leuk dat ik nu minder kan eten als vroeger maar so be it. Ik weet echt wel dat elk pondje door het mondje gaat.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:30

Ik geloof dat het meestal door teveel vreten komt ja :j
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
Goh, moet je eens in de overgang komen, dat helpt ook niet hoor..

Maar dan nog vind ik niet perse dat de overheid zich daar echt mee moet bemoeien ..

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:41

Cer schreef:
Ik geloof dat het meestal door teveel vreten komt ja :j
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
Goh, moet je eens in de overgang komen, dat helpt ook niet hoor..

Maar dan nog vind ik niet perse dat de overheid zich daar echt mee moet bemoeien ..


We betalen als gezamenlijke overheid wel enorm veel ziektekosten ivm overgewicht. In die zin snap ik dat ze er iets mee willen

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:45

Dat heb ik inderdaad eerder gelezen.. maar dan ben ik wel benieuwd naar de top 10 van ziektekosten en of bijv een dwarslaesie duurder is dan diabetes ofzo..
en of mensen dan nog wel risicovolle dingen morgen doen… en hoe dat dan zit met dunne mensen met een hoog cholesterol, of dat rijke mensen wel dik mogen worden ..

Ethisch vind ik het een lastige kwestie (maar dat heb ik al een paar keer aangegeven. En ik vind dat sommigen wel heel makkelijk over anderen beslissen ..

Edit, gevonden:
https://www.vzinfo.nl/ranglijsten/aando ... rguitgaven

Dementie is het duurst, dan Downsyndroom, dan tanden en dan op vier maar wel met aanzienlijk minder kosten dan de top drie coronaire hartziekten … diabetes staat op 7

Ik vind van alles over hartziekten en cholesterol maar frisdrank staat daar niet perse bij, het gaat dan meer om de slechte vetten, alcohol en .. roken (wat heel duur is maar wel nog mag)

Supervixen

Berichten: 12893
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 18:06

996981 schreef:
Cer schreef:
Ik geloof dat het meestal door teveel vreten komt ja :j
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
Goh, moet je eens in de overgang komen, dat helpt ook niet hoor..

Maar dan nog vind ik niet perse dat de overheid zich daar echt mee moet bemoeien ..


We betalen als gezamenlijke overheid wel enorm veel ziektekosten ivm overgewicht. In die zin snap ik dat ze er iets mee willen


Wij betalen ook mee aan die achterlijke lui die bij voetbalwedstrijden alles vernielen, mensen die hun lijf kapot maken met drugs, die zich als een malloot gedragen in het verkeer en ongelukken veroorzaken, die hun hand eraf knallen met vuurwerk, enz.
Het is dweilen met de kraan open.

Cer, obesitas staat er dus niet apart in? Diabetes hoeft niet altijd te komen door te dik zijn of teveel suiker wegwerken.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:10

Ik vind vooral dat de lijst met producten die nu extra worden belast zo random is gekozen en daarom is het totaal onlogisch en onduidelijk en bestaat deze discussie. Nog afgezien van de mensen die het niet meer kunnen betalen.

De vuurwerk slachtoffers en vernielingen, de hooligans die weer op de vuist gaan, de drugsgebruikers ( voornamelijk in het verkeer ), lachgasgebruikers etc… Als dat nou eens effectief aangepakt zou worden.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:37

Supervixen schreef:
Cer, obesitas staat er dus niet apart in? Diabetes hoeft niet altijd te komen door te dik zijn of teveel suiker wegwerken.

Volgens mij niet.. het staat bij diabetes en bij hart/vaat ziekten…
Meer bewegen, dat is erg belangrijk (ja dan moeten mensen dat wel kunnen natuurlijk (ik vang m alvast even af))

purny

Berichten: 27540
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:57

Suzanne F. schreef:
Niemand komt aan van lucht en water. Feit is wel dat je stofwisseling heel langzaam kan zijn en je dus heel weinig kan eten/je inname heel weinig moet zijn om op een gezond gewicht te blijven. Maar ze vallen op expeditie robinson allemaal af, er is er niet eentje die aankomt daar.
Ik vind het ook niet leuk dat ik nu minder kan eten als vroeger maar so be it. Ik weet echt wel dat elk pondje door het mondje gaat.

ER is een crashdieet. En niks is zo slecht als een crashdieet. Daar kom je ook weer als een idioot van aan als je normaal gaat eten.

Vroeger was ik slank. Maar toen kreeg ik een darminfectie, viel over de 20 tot 25 kg af en sindsdien ben ik weer aangekomen.
Toen kreeg ik lipoedeem. Gevolg, lijnen wat ik wil, minder kh per dag en geen snoep en snacks. Maar de kilo's blijven eraan.

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:58

'Geen water lusten' is inderdaad wel het summum van Westerse verwendheid. Het toont maar eens aan hoe goed we het in Nederland hebben als men de luxe heeft om water niet te lusten en toch te leven. :=

Dat frisdrank duurder wordt is heel naar voor mensen die het graag drinken maar het niet (meer) kunnen betalen. Volgens mij bereikt de overheid er niet mee wat ze tracht te bereiken en treft alleen de laag in de samenleving die nu al de eindjes niet aan elkaar geknoopt krijgt. Degenen die het wel kunnen betalen spekken de schatkist en drinken geen colaatje minder.

Benzz
Berichten: 2918
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:00

In Kenia waar de dieren overlijden omdat er geen water is, waar ze geen eten meer kunnen verbouwen omdat er geen water is. Vertel daar eens dat je geen water lust :D

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:07

Ja dag.. dat vind ik ook een kinderachtig argument

Winged

Berichten: 33068
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:08

@mars: dat is toch ook wel een beetje hetzelfde als roken. Mensen die echt willen roken besparen vaak op iets anders.

Je kan iets zo duur maken als je wil,maar als de drang er wel is..

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:09

En ondertussen bouwen ze overal nieuwe vestigingen van Mc Donalds.... dus hoezo iets doen aan leefstijl?

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:11

De mensen die minder te besteden hebben zitten met extra truien, aan het water met een bord aardappels met andijvie, en fabrieksbrood uit de aanbiedingenbak…

Maar, zelfs in Afrika zouden ze daar blij mee zijn.. althans, in de sloppenwijken ..

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:15

Ja mac.. Het zit daar altijd vol ( rij er dagelijks langs). Als ik er 2x per jaar kom is het veel, maar ik hoor genoeg dat mensen er dagelijks of meerdere keren per week komen. Dat vind ik bijzonder zeg maar.

Ghostattack

Berichten: 11253
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:28

Ineke2 schreef:
Ja mac.. Het zit daar altijd vol ( rij er dagelijks langs). Als ik er 2x per jaar kom is het veel, maar ik hoor genoeg dat mensen er dagelijks of meerdere keren per week komen. Dat vind ik bijzonder zeg maar.


Ik lees al even mee, vind t wel een interessante discussie. Ik ben namelijk exact de persoon waar hier enorm over gevallen wordt. Lees: ik drink dagelijks frisdrank, gerust meerdere blikjes. Geen zero variant, want die vind ik niet te zuipen. Ik koop het groot in, per tray (24 blikken) want dat is voordeliger. Daarnaast eet ik minstens 2x per week ongezond, zoals McDonalds, KFC, Subway, friettent etc. Daar mag men iets van vinden, maar ik vind mijn leven heerlijk zo :+ En met mijn 52 kg geloof ik niet dat ik heel erg bijdraag aan obesitas. De belasting op frisdrank, ik vind het bijzonder maar ik blijf het toch wel kopen/drinken. Ik zal hooguit een keer extra klagen dat het weer duurder is.

Water vind ik trouwens ook echt niet lekker, maar daarom neem ik een AirUp mee naar kantoor. Lijkt het tenminste nog alsof er een beetje smaak aan zit haha

Ineke2 schreef:
Ik vind vooral dat de lijst met producten die nu extra worden belast zo random is gekozen en daarom is het totaal onlogisch en onduidelijk en bestaat deze discussie. Nog afgezien van de mensen die het niet meer kunnen betalen.

Hier wel echt mee eens, het voelt zo enorm random!

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:35

Nou ja ik drink geen frisdrank (onder andere) maar ik vind t ook heel random
En idd, jij moet meer betalen omdat andere mensen geen maat kunnen houden.. ofzo…

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:38

Cer schreef:
Nou ja ik drink geen frisdrank (onder andere) maar ik vind t ook heel random
En idd, jij moet meer betalen omdat andere mensen geen maat kunnen houden.. ofzo…

Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:49

Gostattack ja ik heb ondergewicht en nu medische bijvoeding naast mijn gewone maaltijden. Dus mocht ik vaak naar de mac gaan en dagelijks frisdrank drinken dan zou ik absoluut geen obesitas worden.
Echter vind ik dat niet gezond, van binnen doet (teveel) ongezonde voeding toch wat met je.

Van mijn diëtiste moet ik niet de hele dag water en thee drinken, maar calorieën dus :+
Ik wissel nu dus maar iedere dag af met wat glazen melk, yogidrink, optimel, limonadesiroop met water of vruchtensap.

purny

Berichten: 27540
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:57

996981 schreef:
Cer schreef:
Nou ja ik drink geen frisdrank (onder andere) maar ik vind t ook heel random
En idd, jij moet meer betalen omdat andere mensen geen maat kunnen houden.. ofzo…

Maar we betalen al jaren omdat anderen geen maat kunnen houden…

En omdat bepaalde groepen een gratis zorgverzekering krijgen en voor de salarissen van de managers

996981
Berichten: 9815
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:00

purny schreef:
En omdat bepaalde groepen een gratis zorgverzekering krijgen en voor de salarissen van de managers

Bepaalde groepen. Je bedoelt kinderen?