Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:35

Ik maak me zorgen over de afhankelijkheid van melkveehouderijen van internet. Wat gaan ze doen bij hacks of internet down situaties?
Als de robot en de automatische koe herkenning dus niet meer werkt? Hoe melkt 1 boer dan 180 koeien…

Het is ook absurd snel gegaan hoor. De ouders van mijn beppe waren met iets van 7 koeien en een werkpaard een grote boer in Fryslân.
Inmiddels is alles zo veranderd. Met 80-100 koeien is het al moeilijk mee te komen.

Toen ik op de landbouwschool zat 1989 - 1997 werdt iedereen die geen boerderij had thuis, later boerenhulp (ab vakwerk). Konden de boeren ook eens op vakantie.

Inmiddels zijn sommige van hun naar Noord DL uitgeweken en zijn er zelfs al hele loonbedrijven gestopt. Voorheen altijd een grote naam in het dorp maar het kon niet meer uit.

Wat me tien jaar (of 15 jaar) geleden opviel was: overal popten nieuwe grote stallen met die speciale vloeren op. Totaal geen regie nadat de melkquotum eraf was.
Veel van de productie (varkensvlees): voor China. Melkpoeder idem.
Tot men de hier verzamelde kennis daar inzet en weg valt de vraag.

Het vervelende is, het gaat wel over voedselvoorziening. Dat is *understatement* best belangrijk!

Dus des te irritanter en zorgwekkender dat ‘niveau bestuur van de klaverjas club’ nu denkt ons land wel even te kunnen besturen….

Nb: erfafspoeling is al heeeeel lang een thema. Steeds meer regels want steeds meer willen in steeds minder beschikbare ruimte. Het houdt een keer ergens op.

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:42

Interessant je post Mariagold! Bedankt.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:42

_chou schreef:
Bijna alle boeren die ik ken (en dat zijn er veel) willen echt wel wat veranderen, maar door de onduidelijke regelgeving vanuit de overheid die telkens veranderd, gaat dit niet. Je kan namelijk niet investeren als het mogelijk over 2 jaar anders is. En wat ik ook veel hoor is dat de stappen te groot zijn om in 1x te zetten. Begin bij het begin en geef een verbod uit op de ergste dingen die richting dierenleed gaat: bij onthorning verplicht verdoven, aanbindstallen verbieden, etc ..

En wat betreft de mest: er is op dit moment een gekke regel dat je voor de helft aan mest en de andere helft met kunstmest moet doen (of iets in deze gekke trant). Onze mestkelder raakt daardoor moeilijk leeg en moeten dit dus naar andere boeren brengen. Ook moet je perse voor een bepaalde tijd gemest hebben, anders mag dit niet meer. Dit jaar was dat door de nattigheid een probleem, want je rijd je hele land aan gort, maar het moet. Dit betekent dus verlies van inkomsten (want er komt minder gras op die plekken).

Dus het is voor boeren ook niet makkelijk en die doen ook echt al kleine stappen, maar door de onzekerheid (ook vanuit Brussel), durven zij die grote sprong niet te maken. Het die sprong wordt alleen maar groter als er straks een links, of in ieder geval voor het milieu, beleid komt.

Dat lijkt me dan iets om aan te pakken.

Maar dat is niet iets wat rechts gaat doen. We hebben 12 jaar lang een VVD-rechts beleid gehad, en die hebben een minimale bijdrage geleverd. Dus waarom je denkt dat die sprong groter wordt, is me een raadsel. De kans is groot dat een linkser kabinet een stuk duidelijker en oplossingsgericht gaat zijn in die dingen.
Raineri schreef:
Dus het is iets van 100 Mil kg N in NH3 x 91%
Plus, 46 mil kg N in NOx x 2,3%

Optellen= totale impact agrarische industrie. In elementair N! Niet de totale impact in massa van de deposities zelf.

Vooralsnog echt flink wel.
Edit: via telefoon, dus moest artikel steeds sluiten. Pak me niet op exacte getallen/procenten. Sorry!

Het ging me ook niet om exacte getallen. Het ging me er vooral om dat de bijdrage van de agrarische sector aan het milieuprobleem enorm is. Niets doen is geen optie in mijn ogen. Die uitstoot zal fors naar beneden moeten, uiteindelijk zal een nul-emissie maatschappij niet haalbaar zijn, maar het lijkt me dat het toch wel een heel stuk naar beneden moet.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:45

Wil ik ook Avalanche. Maar wilde de interpretatie fout even rechtzetten want ik ben een mierenneuker sorry!

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:47

Avalanche schreef:
Ik had in het begin alle begrip voor de boeren, maar naarmate bleek dat boeren ook niet open stonden voor een compromis, en de acties steeds extremer worden, wordt dat begrip steeds minder.

De agrarische sector is verantwoordelijk voor 90% van de totale stikstofuitstoot.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

En ik hoor vooral heel veel onwil, en een hoop geklaag, maar geen denken in oplossingen vanuit de boeren, en dat frustreert me.


Dat gevoel heb ik ook wel meer en meer. Tot een bepaalde hoogte kan ik best nog begrip voor de boeren opbrengen. Maar vanuit de boeren zie ik ook wel heel erg veel onwil.

Daarnaast ben ik als plattelandsbewoner alles behalve blij met de hoeveelheid glysofaat, de grondwatervervuiling en uiteraard de de grote hoeveelheden stikstof.

Bij BBB draait ook alles alleen maar om het vooral niet hoeven veranderen. BBB vindt echt alles in de formatie goed zolang de boeren maar geen strobreed in de weg gelegd wordt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 23-04-24 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:48

Raineri schreef:
Wil ik ook Avalanche. Maar wilde de interpretatie fout even rechtzetten want ik ben een mierenneuker sorry!

Snap ik. Maar ik vind je posts echt altijd on point, dus fouten zijn je vergeven. Ik heb het overigens niet nagerekend :o

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:48

Zelf betrap ik me ook op negatieve emoties bij de laatste acties van de boeren en het gevoel dat ik er helemaal klaar mee ben.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:51

_chou schreef:
Avalanche schreef:
Ik ben eens meegelopen met een bedrijf wat bezig was met een nieuwe manier van koeien houden. De koeien liepen vrij rond in een stal waar veel ruwvoer aanwezig was, ze konden zelf naar voerrobotten en de melkrobot, de temperatuur werd constant gehouden op een temperatuur die voor koeien super comfortabel is, en de mest werd op een hele slimme manier weggehaald en verwerkt. De stikstofproductie was veel lager.

Er zijn ook landbouwtechnieken waarvoor veel minder land nodig is, en waar de productie ook veel hoger is dan op de traditionele manier, en veel minder belastend voor natuur en milieu.

Boeren hoeft helemaal niet op te houden. Het moet wel op een andere manier imo. En ik word een beetje moe van al het klagen. We moeten echt als land gaan denken in oplossingen, niet in wat er ophoudt.


Je vergeet imo dat dat flinke investeringen zijn die de boer gewoonweg niet kan betalen.

Hmmm, die de rabo niet zag zitten.

Ik ben het wel met je eens dat allerlei andere "spelers" in de agrarische sector ruimschoots aan boeren verdiend hebben
maar de boer en de dieren en de natuur hadden het nakijken.

Citaat:
Alle regels worden dus veelste duur

Ja, het was de bedoeling dat de boeren moesten 'leveren'
en anderen verdienen.
... en er was een beleid 'tegen' gezinsbedijven: graag schaalvergroting, schaalvergroting en nog eens schaalvergroting.

Die hele constructie moet IMHO op de schop.

Citaat:
Het geld wordt namelijk niet vergoed als je stopt en je laat uitkopen door de overheid. Of in ieder geval veel te weinig om die risico's van grote geldleningen aan te gaan. Ook wordt het dan duurder om boerderijen over te nemen voor de volgende generatie.
|(

Citaat:
Bijna alle boeren die ik ken (en dat zijn er veel) willen echt wel wat veranderen, maar door de onduidelijke regelgeving vanuit de overheid die telkens veranderd, gaat dit niet. Je kan namelijk niet investeren als het mogelijk over 2 jaar anders is.

Ja klopt.
De meesten die ik ken zijn horendol van het gezigzag.

Citaat:
En wat betreft de mest: er is op dit moment een gekke regel dat je voor de helft aan mest en de andere helft met kunstmest moet doen (of iets in deze gekke trant). Onze mestkelder raakt daardoor moeilijk leeg en moeten dit dus naar andere boeren brengen. Ook moet je perse voor een bepaalde tijd gemest hebben, anders mag dit niet meer. Dit jaar was dat door de nattigheid een probleem, want je rijd je hele land aan gort, maar het moet. Dit betekent dus verlies van inkomsten (want er komt minder gras op die plekken).
%)


Citaat:
Het die sprong wordt alleen maar groter als er straks een links, of in ieder geval voor het milieu, beleid komt.

%)

Eerst schet je hoe het rechtse beleid de agrarische sector zijn gang laat gaan
ten koste van boeren, dieren en natuur.

%)

En dan weer rechts beleid willen...
???

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:56

Janneke2 schreef:
Ja, het was de bedoeling dat de boeren moesten 'leveren'
en anderen verdienen.
... en er was een beleid 'tegen' gezinsbedijven: graag schaalvergroting, schaalvergroting en nog eens schaalvergroting.

Die hele constructie moet IMHO op de schop.

Absoluut. Ik vind ook dat een agrarisch bedrijf moet lonen. Ik koop een aantal zaken rechtstreeks van de boer, want hij krijgt er een belachelijk lage prijs voor als het naar de supermarkt gaat. En het is nu al bepaald niet duur. €1,- voor een liter melk, en €3,50 voor een kg kaas. Maar als hij het aan de supermarkt verkoopt krijgt hij €0,25 per liter.


Janneke2 schreef:
Eerst schet je hoe het rechtse beleid de agrarische sector zijn gang laat gaan
ten koste van boeren, dieren en natuur.



En dan weer rechts beleid willen...
???

Die begrijp ik ook niet. Het is vooral rechts wat aan het zigzaggen is geweest.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:56


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:59

Avalanche schreef:
Absoluut. Ik vind ook dat een agrarisch bedrijf moet lonen. Ik koop een aantal zaken rechtstreeks van de boer, want hij krijgt er een belachelijk lage prijs voor als het naar de supermarkt gaat. En het is nu al bepaald niet duur. €1,- voor een liter melk, en €3,50 voor een kg kaas. Maar als hij het aan de supermarkt verkoopt krijgt hij €0,25 per liter.


Dat lijken mij toch eigenlijk wel grotere zaken waar de boeren weleens tegen in opstand mogen komen. Alleen lopen de boeren keurig aan de leiband van de grote bedrijfsketens.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:10

Timmermans was vandaag echt scherp.

https://youtu.be/cC0BuIjG44E?si=8K1XdgGPlwcQjks_

Zou mooi zijn dat ze verder vroegen op dat alternatief met PVDA/GL. Maar goed, van een Telegraaf journalist kun je eerder verwachten dat hij vervolgens doorgaat op die motie op het partijcongres waarop Timmermans reageert dat als je me ingsverschillen binnen een partij niet aan stast dat je dan kaar beter naar een partij zonder leden kunt gaan.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:13

Loretta schreef:
Avalanche schreef:
Absoluut. Ik vind ook dat een agrarisch bedrijf moet lonen. Ik koop een aantal zaken rechtstreeks van de boer, want hij krijgt er een belachelijk lage prijs voor als het naar de supermarkt gaat. En het is nu al bepaald niet duur. €1,- voor een liter melk, en €3,50 voor een kg kaas. Maar als hij het aan de supermarkt verkoopt krijgt hij €0,25 per liter.


Dat lijken mij toch eigenlijk wel grotere zaken waar de boeren weleens tegen in opstand mogen komen. Alleen lopen de boeren keurig aan de leiband van de grote bedrijfsketens.

Daar zou ik ook voor de volle 100% achter staan :)

Ik vond het echt bizár hoe weinig die man voor zijn producten krijgt.
Het hele systeem moet serieus op de schop :j

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:17


Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:33

Ik weet niet of dat zo is. Ik vind mezelf niet echt links. Wat ik wél zie, is dat degenen die met werkbare oplossingen komen, vaak linkse partijen zijn. Ik hoor een hoop geschreeuw van rechts, maar weinig waarvan ik denk dat het echt een positief effect gaat hebben.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 19:43

Avalanche schreef:
Ik weet niet of dat zo is. Ik vind mezelf niet echt links. Wat ik wél zie, is dat degenen die met werkbare oplossingen komen, vaak linkse partijen zijn. Ik hoor een hoop geschreeuw van rechts, maar weinig waarvan ik denk dat het echt een positief effect gaat hebben.


Zelf merk ik dat ik de afgelopen jaren wel in een aantal onderwerpen naar Links ben opgeschoven. En natuurlijk zijn er ook zaken waarin ik er wat meer rechts tegen aan kijk. De afgelopen verkiezingen heeft het programma van PVDA/GL me wel weten te overtuigen daar op te stemmen. Was ik het dan overal mee eens? Nee natuurlijk niet! Maar op de grote lijnen wel. Vooral na de resultaten van 13 jaar rechts beleid.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:07

Avalanche schreef:
Absoluut. Ik vind ook dat een agrarisch bedrijf moet lonen. Ik koop een aantal zaken rechtstreeks van de boer, want hij krijgt er een belachelijk lage prijs voor als het naar de supermarkt gaat. En het is nu al bepaald niet duur. €1,- voor een liter melk, en €3,50 voor een kg kaas. Maar als hij het aan de supermarkt verkoopt krijgt hij €0,25 per liter.


Al jaren staat in het programma van Groen Links dat de 'kartelwaakhond' anders 'afgeregeld' moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.

(Ik vraag me wel eens af hoeveel boeren dit eigenlijk weten.)
(Dat ondernemers niet links stemmen kan ik nog volgen, maar de rest vind ik maar raar.)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:13

Karl66 schreef:
Eerst loop je als bedrijfstak de boel 40 jaar te frustreren en doet geen enkele moeite om met een oplossing te komen. Waarom zouden wij als samenleving dan na die 40 jaar opeens het ondernemersrisico op ons moeten nemen? Ze hebben echt voldoende tijd gehad om tijdig zelf andere keuzes te maken.


Deels mee eens, wanneer het gaat om boeren die die moeite niet hebben gedaan. Maar volgens mij zijn er best een aantal die best wat geïnvesteerd hebben om het beter te willen doen. Ik denk ook niet dat al het geklaag representatief is voor de gehele groep, ik geloof echt dat er mensen zitten die wel de wil hebben maar wellicht niet (alle) middelen. Klagen komt altijd sneller/harder naar voren, dus dan klinkt dat als meerderheid terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn.

Dus zo lang kweekvlees nog niet rendabel is, zal je als overheid toch ergens moeten helpen lijkt me?
Maar op de een of andere manier een splitsing maken tussen welwillende en niet welwillende boeren lijkt me prima. Hoe je dat moet doen, das een tweede.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:18

Janneke2 schreef:
(Dat ondernemers niet links stemmen kan ik nog volgen, maar de rest vind ik maar raar.)


Volgens mij kom je makkelijker bij links uit wanneer je je er in verdiept.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:23

irmaz schreef:
Een voorproefje van wat komen gaat? Poging nummer 1:
Citaat:
Geert Wilders c.s overwegen om asiel tot crisis te verklaren.
Volgende stap is de uitzonderingstoestand uit roepen, waarmee de burgerlijke vrijheden kunnen worden opgeschort.
Vervolgens kan er een machtigingswet worden ingevoerd, waarmee de Tweede Kamer buitenspel wordt gezet.
2024 = 1933?
https://twitter.com/drjhamsterdam/statu ... 4247644610

Want deze asielstroom is geen crisis?
Dat er mensen op het gras in Ter Apel moeten slapen is geen crisis?
Dat het COA met dwangsommen te maken krijgt, wat door de belastingbetaler moet worden betaald is geen crisis?

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:29

Nee, het is het resultaat van slecht beleid.

En waar Wilders erg goed in is,
is de schuld bij de vluchtelingen leggen.

ZIJ zouden de problemen zijn.
... ja, problemen bij de vleet, dat klopt. Rutte dacht dat de markt alles zou oplossen, maar zo werkt het niet in de wereld.

(Er zijn oprukkende woestijnen, hongersnood en oorlogen.
'Wat is kip en wat is ei?'
Die drie versterken elkaar.
... en dan krijg je vluchtelingen.)
(De economie van het Rijke Westen is gebaat bij oorlog, dus nee: de markt lost het niet op.
"De" markt vindt het prima.)

En als je dan bezuinigt op 'Ter Apel', dan liggen de mensen inderdaad in het gras.
Ik vind het beschamend.
(Het mag van mij best crisis heten, hoor. Maar ik bedoel er iets anders mee dan die geblondeerde naarling.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-04-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:30

purny schreef:
Want deze asielstroom is geen crisis?
Dat er mensen op het gras in Ter Apel moeten slapen is geen crisis?
Dat het COA met dwangsommen te maken krijgt, wat door de belastingbetaler moet worden betaald is geen crisis?


Het is vooral een crisis van slecht organiseren.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:36

purny schreef:
Want deze asielstroom is geen crisis?
Dat er mensen op het gras in Ter Apel moeten slapen is geen crisis?
Dat het COA met dwangsommen te maken krijgt, wat door de belastingbetaler moet worden betaald is geen crisis?



Citaat:
Vervolgens kan er een machtigingswet worden ingevoerd, waarmee de Tweede Kamer buitenspel wordt gezet.


Dit is waar het om gaat.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:47

IMANDRA schreef:
Karl66 schreef:
Eerst loop je als bedrijfstak de boel 40 jaar te frustreren en doet geen enkele moeite om met een oplossing te komen. Waarom zouden wij als samenleving dan na die 40 jaar opeens het ondernemersrisico op ons moeten nemen? Ze hebben echt voldoende tijd gehad om tijdig zelf andere keuzes te maken.


Deels mee eens, wanneer het gaat om boeren die die moeite niet hebben gedaan. Maar volgens mij zijn er best een aantal die best wat geïnvesteerd hebben om het beter te willen doen. Ik denk ook niet dat al het geklaag representatief is voor de gehele groep, ik geloof echt dat er mensen zitten die wel de wil hebben maar wellicht niet (alle) middelen. Klagen komt altijd sneller/harder naar voren, dus dan klinkt dat als meerderheid terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn.

Dus zo lang kweekvlees nog niet rendabel is, zal je als overheid toch ergens moeten helpen lijkt me?
Maar op de een of andere manier een splitsing maken tussen welwillende en niet welwillende boeren lijkt me prima. Hoe je dat moet doen, das een tweede.


Ik heb het dan ook niet over individuele boeren maar over de bedrijfstak.

Ik vind het ook zo'n raar sentiment dat zodra er over de agrarische industrie gepraat wordt, dat het dan iets heel bijzonders is dat zij als ondernemers zich aan wetgeving en vooral ook aan veranderende wetgeving moeten houden. Dat ze het raar vinden dat je als ondernemer ondernemersrisico loopt als je gaat investeren en dat je als ondernemer moet inspelen op veranderende marktomstandigheden. Ik heb nieuws voor mensen die dat een groot probleem voor de agrarische industrie is, dat geldt namelijk voor alle ondernemers. Het grote verschil is dat de meeste ondernemers snappen dat dit onderdeel van het ondernemen is.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:55

Oh zeker eens, maar iedereen over één kam scheren is ook niet constructief in deze lijkt me? Omdat in deze branche grote verschillen zitten?