Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27502
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:07

juval schreef:
Willen we overdag weer 130km p/u rijden??
Kennelijk wordt daar over gesproken door de nieuwe beoogde kabinetspartijen.

Als het aan mij ligt niet hoor, ik vind 100 wel prima. Ik hou sowieso niet van snelwegen en hard rijden.

Degene die dat willen gaan maar lekker hun gang en degene die dat niet willen heb ik ook vrede mee.

pien_2010

Berichten: 43379
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:08

Tuurlijk willen veel mensen dat die klimaatverandering ontkennen. Hoppakee, gooi ook maar in de plee→ daar ligt inmiddels al zoveel van teruggedraaide maatregelen, de zoveelste maatregel waar toch wel veel mee te winnen valt als je kijkt naar de opwarming van de aarde, dat ik er niet eens meer van opkijk. Cynische post hé. Maar het verbaast me niet eens meer, hoeveel mensen echt volkomen schijt hebben aan het hele klimaatvraagstuk. Dus ja, mensen willen zeker weer 130 km p/u rijden. Ik vind het dus volkomen belachelijk. Doe gewoon 110 als maximum en klaar. 100 km vind ik ook goed.

prompter

Berichten: 11136
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:11

Er zijn tientallen problemen in dit land, en dan gaat het gesprek ineens over 130 rijden. Iets met prioriteiten stellen :n

juval

Berichten: 13215
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:18

pien_2010 schreef:
Tuurlijk willen veel mensen dat die klimaatverandering ontkennen. Hoppakee, gooi ook maar in de plee→ daar ligt inmiddels al zoveel van teruggedraaide maatregelen, de zoveelste maatregel waar toch wel veel mee te winnen valt als je kijkt naar de opwarming van de aarde, dat ik er niet eens meer van opkijk. Cynische post hé. Maar het verbaast me niet eens meer, hoeveel mensen echt volkomen schijt hebben aan het hele klimaatvraagstuk. Dus ja, mensen willen zeker weer 130 km p/u rijden. Ik vind het dus volkomen belachelijk. Doe gewoon 110 als maximum en klaar. 100 km vind ik ook goed.


ja, best cynisch, maar ik snap je wel.

Er moet goed gekeken worden wat de winst is op het gebied van uitstoot, maar ook veiligheid. Is er tijdwinst als we weer harder mogen rijden? Voor mijn gevoel staan we steeds meer in de file, dus dan is de uitstoot toch ook weer groter lijkt me.

ik vind 100/110 prima. En dan 's avonds wel weer harder waar het mogelijk is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:21

De 110 in Frankrijk bevalt me wel. Het hobbelt rustig door op die manier. In Duitsland met die stukken veel harder is het neurotischer rijden je moet echt ogen van voor en achter hebben dan. Zoveel ellendigheid in het land en dan kan ze hier een discussie punt van. -O- ja echt het allerbelangrijkste om te regelen 8)7

juval

Berichten: 13215
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:42

karuna schreef:
De 110 in Frankrijk bevalt me wel. Het hobbelt rustig door op die manier. In Duitsland met die stukken veel harder is het neurotischer rijden je moet echt ogen van voor en achter hebben dan. Zoveel ellendigheid in het land en dan kan ze hier een discussie punt van. -O- ja echt het allerbelangrijkste om te regelen 8)7


nou ja, dit is denk ik ook wel wat de media eruit pikt om uit te vergroten nu... andere onderwerpen zijn waarschijnlijk wat minder smeuïg om te brengen.

Electra63

Berichten: 17847
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:51

Ik (wij) rijden graag wat harder, maar toch vind ik deze beoogde wijziging onzinnig.
Het heeft invloed op de uitstoot/woningbouw, het is onveiliger, maar vooral totaal geen prioriteit.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:33

130 is totaal onnodig. Je bent op lange afstanden misschien iets sneller, maar niet op korte afstanden. Het stoot veel meer uit en kost ook veel meer brandstof. Vooral dat laatste is misschien goed om eens onder de man te brengen... Zo hard rijden is echt duurder.

purny

Berichten: 27502
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:43

Zoals mijn vader altijd zei... gewoon 100 blijven rijden dan verbruik je het minste brandstof. Maar ik blijf erbij dat als degene 130 wil rijden hij dit gewoon lekker mag doen. Hij voelt het in z'n portemonee, niet ik.

En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.

Ik ben ook geen klimaatontkenner.

pien_2010

Berichten: 43379
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 13:55

Citaat:
En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.


Dan mag je in je handjes klappen want steeds meer wordt teruggedraaid aan maatregelen vanwege bv aankomende verkiezingen (EU), populistische partijen wereldwijd die het nut er niet van inzien (in Nederland zijn dat BBB en PVV). Dus je wordt helemaal op je wenken bediend want het is niet een tandje lager de hele klimaatteansitie maar meer en meer een reuzen tand.

Cynisme uit en ik stop maar weer met reageren over dit onderwerp |( .

Raineri
Berichten: 6238
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:00

pien_2010 schreef:
Citaat:
En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.


Dan mag je in je handjes klappen want steeds meer wordt teruggedraaid aan maatregelen vanwege bv aankomende verkiezingen (EU), populistische partijen wereldwijd die het nut er niet van inzien (in Nederland zijn dat BBB en PVV). Dus je wordt helemaal op je wenken bediend want het is niet een tandje lager de hele klimaatteansitie maar meer en meer een reuzen tand.

Cynisme uit en ik stop maar weer met reageren over dit onderwerp |( .


Niets doen is ook gewoon vele male duurder maar waarom zou je ook verder dan de volgende termijn nadenken :o?

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:00

Ze zien het nut er wel van in. Ze doen alsof met het oog op hun electoraat.

Kan wel vier jaar wachten, vinden ze.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:04

purny schreef:
En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.

Ik ben ook geen klimaatontkenner.

Nee, maar je gooit wel twee dingen door elkaar.

De subsidies voor rijke mensen, zoals dure Tesla's mogen van mij afgeschaft.
Ten bate van isolatie van (huur)huizen uit de jaren 1950,60 en 70.

Want gewoon qua feiten gaan we veel te langzaam met de energietransitie.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:08

purny schreef:
Zoals mijn vader altijd zei... gewoon 100 blijven rijden dan verbruik je het minste brandstof. Maar ik blijf erbij dat als degene 130 wil rijden hij dit gewoon lekker mag doen. Hij voelt het in z'n portemonee, niet ik.

En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag. Nu zijn veel mensen de klos. En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.

Ik ben ook geen klimaatontkenner.


Met niets doen zijn veel mensen alsnog de klos, maar dan later en nog erger. Want we weten allemaal dat er dingen moeten gebeuren.

En, hoe kom je erbij dat mensen de klos zijn door de klimaattransitie?

Snelheid naar 130 klinkt als goedkope symboolpolitiek voor kiezertje paaien. Niet nodig, niet zinnig en vooral niet zo boeiend op dit moment.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:09

Hogere brandstof kosten, extra belasting op gasgebruik en fossiele brandstoffen om mensen soort van te "dwingen" andere keuzes te maken. Maar als je die keuzes niet kunt maken ben je de pineut.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:17

Olie wordt schaars, dus wordt zoiezo ooit duurder. Die pijn gaat komen, hoe later, hoe erger. Dat gas erg duur is komt omdat we dealtjes sluiten met schurkenstaten als Rusland, en júist omdat we erg afhankelijk zijn van grondstoffen die eindig zijn. Waren we eerder duurzamer geweest, dan waren we niet zo vatbaar voor prijsschommelingen van de markt of schurkenstaten. Kop in het zand en blijven doen wat we doen is stom kortetermijndenken.

Je kan niet verwachten dat dingen nooit een beetje pijn gaan doen en dat we eindeloos altijd maar alles kunnen doen wat we willen. En als je met "de pineut zijn" bedoeld dat je soms dingen een beetje minder kan doen dan je deed dan valt dat nog wel mee, toch?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:26

Ik bedoel daarmee dat je soms geen keuze hebt om de "ongewenste" producten te blijven gebruiken in dezelfde hoeveelheid waardoor er minder tot soms geen geld meer overblijft voor bijvoorbeeld eten bij sommigen in nederland. Er zijn best wat mensen en gezinnen in nederland die gewoon niet drie keer daags meer kunnen eten omdat het geld opgaat aan warmhouden van hun huis (omdat de verhuurders gewoon geen poot uitsteken aan isolatie en mensen in de schimmels moeten leven) of naar hun werk of arts rijden bij gebrek aan andere vervoersopties door afstand, tijden, fysieke gesteldheid enz.

purny

Berichten: 27502
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:54

Ik wil met liefde mijn huis verduurzamen, zonnepanelen nemen, van het gas af en een warmtepomp nemen. Maar aangezien ik een huurwoning heb, ben ik de sjaak.
En zo zijn er meer mensen.

De mensen die niet in staat zijn om maatregelen te nemen betalen de rekening van de verduurzaming.

Janneke2

Berichten: 22762
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:09

purny schreef:
Ik wil met liefde mijn huis verduurzamen, zonnepanelen nemen, van het gas af en een warmtepomp nemen. Maar aangezien ik een huurwoning heb, ben ik de sjaak.
En zo zijn er meer mensen.

De mensen die niet in staat zijn om maatregelen te nemen betalen de rekening van de verduurzaming.


Dat bedoel ik -
als in:
de huidige regering (en alle rechtse kabinetten daarvoor)
bekommeren zich niet om zaken als
de portemonnee van 'kleine luyden'
laat staan klimaat rechtvaardigheid.

Raineri
Berichten: 6238
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:41

purny schreef:
Ik wil met liefde mijn huis verduurzamen, zonnepanelen nemen, van het gas af en een warmtepomp nemen. Maar aangezien ik een huurwoning heb, ben ik de sjaak.
En zo zijn er meer mensen.

De mensen die niet in staat zijn om maatregelen te nemen betalen de rekening van de verduurzaming.



Welke rekening betaal jij die anderen niet betalen dan?
Salderingsregeling kijken ze bijvoorbeeld al naar, wat ik terecht vind. Denk dat er best wat initiatieven zijn om minder welvarende te ondersteunen. Ja het kan beter. Maar heb ook het idee dat men vaak een beetje aan het papegaaien is.

purny

Berichten: 27502
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:42

Belasting op gas.

Avalanche

Berichten: 16029
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:43

purny schreef:
Ik wil met liefde mijn huis verduurzamen, zonnepanelen nemen, van het gas af en een warmtepomp nemen. Maar aangezien ik een huurwoning heb, ben ik de sjaak.
En zo zijn er meer mensen.

De mensen die niet in staat zijn om maatregelen te nemen betalen de rekening van de verduurzaming.

Maar dat is allemaal een gevolg van het rechtse beleid van de VVD, niet de energietransitie.
purny schreef:
En ik vind dat de hele klimaattransitie best een tandje minder mag.

We gaan niet te snel, we gaan veel te langzaam.
purny schreef:
En de accu's voor elektrische voertuigen zijn ook niet bepaald schoon.

In vergelijking met wat, exact?

Raineri
Berichten: 6238
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:44

purny schreef:
Belasting op gas.


Oh die betaal alleen jij?

juval

Berichten: 13215
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:34

Raineri schreef:
purny schreef:
Belasting op gas.


Oh die betaal alleen jij?


het gaat er om dat mensen met minder geld ook minder kunnen bijdragen, en die worden dus wel hoger belast op bijvoorbeeld gas en benzine en elektriciteit omdat zij dus nog geen warmtepomp, zonnepanelen of elektrische auto's kunnen betalen. De kosten gaan wel omhoog voor deze mensen.

Electra63

Berichten: 17847
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:48

In ieder geval heeft niemand financieel voordeel aan het verhogen van de max. km naar 130.
Behalve de tankstations.