verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:45

DuoPenotti schreef:
Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?
Waarom krijgt Wilder nu zo enorm veel stemmen. Dat is niet zonder reden.
En dáár mogen de partijen die nu zo enorm verloren hebben en ja dat is GL en Pvda ook, wat apart zijn ze een splintertje.
En daar lijken ze nu alsnog niet mee bezig. Het is nu nog, we snappen er niets van...ja dan heb je wat gemist de laatste tijd...


Maar links en rechts hebben dus als ‘blok’ niet gewonnen of verloren. Je zou eerder af kunnen vragen hoe het komt dat er veel VVD’ers / andere rechtse stemmers nu massaal op PVV zijn gaan stemmen. Als je kijkt naar de grootte van de blokken lijkt het me onwaarschijnlijk dat er heel veel van links naar pvv-rechts zijn geswitched.

Met de (linkse) stemmers die er zijn heeft GL/PvdA het echt niet slecht gedaan. Als de verdeeldheid bij rechts was gebleven maar de VVD alsnog zo veel was verloren waren ze mogelijk wel de grootste geweest.

Maar sowieso interessant wat dan mogelijk de reden achter die switches zijn hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:46

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?...


Die verdeeldheid is langzaam opgekomen na de verzuiling.
Daarbij zijn er veel meer partijen om uit te kiezen.

Vanaf Paars 1 is het steeds meer een "houtje-touwtje' kabinet aan het worden.

Het gaat niet alleen om links, midden of rechtse partijen. Mensen hoppen vrij makkelijk van partij naar partij

De keuze is inderdaad echt enorm reuze. Maakt het niet makkelijker.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:52

Misschien omdat veel mensen de VVD zat zijn. Dat dit heeft meegespeeld.

Fitzroy

Berichten: 25151
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:17

@imandra, omdat jij altijd dol op uitleg bent hierbij het antwoord volgens de NOS.
Daarin zie je ook dat 12 % vd mensen die in 2021 niet gestemd hebben nu wel zijn gekomen om op de PVV te stemmen.

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:18

Cer schreef:
Citaat:
En meer bejaardentehuizen bouwen. Fantastisch idee, gaan jullie daar dan zelf ook werken? Er is een gigantisch tekort aan zorgpersoneel en er staan ondertussen al enorm veel panden leeg die prima omgebouwd zouden kunnen worden tot woningen. Laten we er vooral nog meer panden tegen aan gooien die leeg komen te staan.


als iemand mij kan uitleggen hoe het verspreiden van ouderen die zorg nodig hebben (dus meer reistijd) om ze in hun eigen (soms gevaarlijke, met trappen bijvoorbeeld) te laten zitten, wel helpt?

De zorgmedewerkers reizen zich een slag in de rondte en moeten tussendoor allemaal administratie doen. Hoe dat goed is, snap ik nog steeds niet.. gezellig lekker eenzaam in je eengezinswoning waar je niet meer naar de slaapkamer kan want de trap is te moeilijk...
Edit: wat Jildau zegt


Mensen langer thuis laten wonen tot het echt niet meer kan is 1 van de oorzaken dat de huizenmarkt verstopt zit. Want die mensen blijven wel in dat (meestal grote) huis zitten waar ze hun hele leven gewoond hebben en de helft niet meer van nodig hebben. Een huis meestal, waar een heel gezin in kan wonen. Zoals Cer zegt, zitten daar te vereenzamen, kunnen de deur niet meer uit en de thuiszorg maar heen en weer fietsen. Totaal niet efficient. Dit had iedereen toch van te voren kunnen bedenken?

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:19

Fitzroy schreef:
@imandra, omdat jij altijd dol op uitleg bent hierbij het antwoord volgens de NOS.
Daarin zie je ook dat 12 % vd mensen die in 2021 niet gestemd hebben nu wel zijn gekomen om op de PVV te stemmen.

[ [url=m/do4raX.png]Afbeelding[/url] ]


zo te zien heeft iedereen zn "steentje" bijgedragen. :+

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:20

Fitzroy schreef:
@imandra, omdat jij altijd dol op uitleg bent hierbij het antwoord volgens de NOS.
Daarin zie je ook dat 12 % vd mensen die in 2021 niet gestemd hebben nu wel zijn gekomen om op de PVV te stemmen.

[ [url=m/do4raX.png]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij moet je hem andersom lezen; 12% van de PVV stemmers hebben vorige keer niet gestemd. Dat is iets anders.

Fitzroy

Berichten: 25151
Geregistreerd: 11-01-01

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:24

Je hebt helemaal gelijk, niet goed verwoord. Anyway, het is toch weer winst dat er mensen voor naar de stembus gekomen zijn.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:45

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dan is er wel die vraag, waarom is die verdeeldheid er zo gekomen?
Waarom krijgt Wilder nu zo enorm veel stemmen. Dat is niet zonder reden.
En dáár mogen de partijen die nu zo enorm verloren hebben en ja dat is GL en Pvda ook, wat apart zijn ze een splintertje.
En daar lijken ze nu alsnog niet mee bezig. Het is nu nog, we snappen er niets van...ja dan heb je wat gemist de laatste tijd...


Maar links en rechts hebben dus als ‘blok’ niet gewonnen of verloren. Je zou eerder af kunnen vragen hoe het komt dat er veel VVD’ers / andere rechtse stemmers nu massaal op PVV zijn gaan stemmen. Als je kijkt naar de grootte van de blokken lijkt het me onwaarschijnlijk dat er heel veel van links naar pvv-rechts zijn geswitched.

Met de (linkse) stemmers die er zijn heeft GL/PvdA het echt niet slecht gedaan. Als de verdeeldheid bij rechts was gebleven maar de VVD alsnog zo veel was verloren waren ze mogelijk wel de grootste geweest.

Maar sowieso interessant wat dan mogelijk de reden achter die switches zijn hoor!

Mogelijke reden zoals bij een vandaag genoemd: strategisch stemmen, zodat Timmermans in elk geval geen MP werd?

Ik zelf heb eerder het idee dat het vorige kabinet afgestraft is op in ogen van een deel van het volk foute politiek, je ziet D66, CDA en VVD op fors verlies staan.
En ik vermoed eens als de PvdA nu niet met GL samen was, dat die ook een heel deel stemmen minder had gehad.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:00

Ik heb bij mij op t werk al van een VVD stemmers gehoord dat hij alleen op PVV stemde, om te voorkomen dat Timmermans de grootste werd. Dus er is zeker door VVD stemmers ook strategisch gestemd.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:11

Fitzroy schreef:
@imandra, omdat jij altijd dol op uitleg bent hierbij het antwoord volgens de NOS.
Daarin zie je ook dat 12 % vd mensen die in 2021 niet gestemd hebben nu wel zijn gekomen om op de PVV te stemmen.

[ [url=m/do4raX.png]Afbeelding[/url] ]


oh thanks, dit is inderdaad interessant :j.
Als ik dit zo zie klopt mijn vermoeden dat van links naar pvv overstappen niet veel is voorgekomen, toch? Of interpreteer ik 'm verkeerd? Grootste gedeelte komt gewoon van andere rechtse partijen?

@Sanseveria: ik denk dat je gelijk hebt ja

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:16

Imandra, ja waarschijnlijk verschuiving binnen rechts.
Of dat om strategisch te stemmen of ontevredenheid over de tot nu toe gevaren koers is even in het midden gelaten.

Mensen die sociaal links zijn, gaan doorgaans niet opeens op een PVV stemmen.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:55

Sansevieria schreef:
Imandra, ja waarschijnlijk verschuiving binnen rechts.
Of dat om strategisch te stemmen of ontevredenheid over de tot nu toe gevaren koers is even in het midden gelaten.

Mensen die sociaal links zijn, gaan doorgaans niet opeens op een PVV stemmen.


Er komt ook nog best wat van de SP af valt mij op :)

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:58

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Wat vinden jullie van het idee dat de VVD mogelijk toch weer gaat regeren?


Ik vind dat heel slecht. De VVD ideologie komt er op neer alles naar de rijken en de grote bedrijven. Die gaan echt tot het naadje om er zoveel mogelijk voor de rijken en grote bedrijven uit te halen. En of Wilders echt staat voor zijn gejatte SP punten heb ik ook een hard hoofd in. Wilders is een ex VVDer en heeft al die jaren altijd met de VVD mee gestemd.

Wat ik ook weer zoiets van de VVD vind is dat Yeşilgöz vlak voor de verkiezingen hoog van de toren geblazen heeft dat ze niet in een kabinet met Wilders als premier ging zitten. Daar heeft ze nu al geen actieve herinnering meer aan. Verder heeft de hele VVD campagne er vanaf het begin toe geleid dat Wilders gezien werd als een mogelijke partner. Hiermee heeft ze een brand aangestoken die ze later niet meer onder controle kon krijgen.

Voor de VVD heb ik geen goed woord meer over.


Maar gaat Wilders premier worden?
Niet mee in een kabinet zitten met Wilders als premier is want anders als sowieso niet mee in een kabinet zitten.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:02

kamsel schreef:
Loretta schreef:


Ik vind dat heel slecht. De VVD ideologie komt er op neer alles naar de rijken en de grote bedrijven. Die gaan echt tot het naadje om er zoveel mogelijk voor de rijken en grote bedrijven uit te halen. En of Wilders echt staat voor zijn gejatte SP punten heb ik ook een hard hoofd in. Wilders is een ex VVDer en heeft al die jaren altijd met de VVD mee gestemd.

Wat ik ook weer zoiets van de VVD vind is dat Yeşilgöz vlak voor de verkiezingen hoog van de toren geblazen heeft dat ze niet in een kabinet met Wilders als premier ging zitten. Daar heeft ze nu al geen actieve herinnering meer aan. Verder heeft de hele VVD campagne er vanaf het begin toe geleid dat Wilders gezien werd als een mogelijke partner. Hiermee heeft ze een brand aangestoken die ze later niet meer onder controle kon krijgen.

Voor de VVD heb ik geen goed woord meer over.


Maar gaat Wilders premier worden?
Niet mee in een kabinet zitten met Wilders als premier is want anders als sowieso niet mee in een kabinet zitten.


Daar zal nog wel stevig over gesproken worden achter gesloten deuren wat wij niet horen.

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:06

Precies, dus jouw uitspraak dat ze al geen actieve herinnering meer heeft is stemmingmakerij.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:26

Even een opmerking tussendoor.

Het enige land dat ik ken, waar bij verkiezingen de premier wordt gekozen is Israël.
(En er zijn een flink aantal republieken waar het staatshoofd gekozen wordt "omdat ze geen koningin hebben".)

Ik wil best geloven dat mensen strategisch hebben gestemd op lijstrekker A, B of C,
omdat je niet wil dat C, B of A de grootste wordt;
maar wie er premier gaat worden is bij ons doorgaans koffiedik kijken.

Grootste partij niet in de regering,
lijsttrekker wijst (soms al vóór de verkiezingen) iemand anders aan,
er komt iemand van vrijwel buiten de politiek,
een kleinere partij levert de premier,
dat kan allemaal nog, het is met regelmaat vertoond.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:38

Janneke2 schreef:
Even een opmerking tussendoor.

Het enige land dat ik ken, waar bij verkiezingen de premier wordt gekozen is Israël.
(En er zijn een flink aantal republieken waar het staatshoofd gekozen wordt "omdat ze geen koningin hebben".)

Ik wil best geloven dat mensen strategisch hebben gestemd op lijstrekker A, B of C,
omdat je niet wil dat C, B of A de grootste wordt;
maar wie er premier gaat worden is bij ons doorgaans koffiedik kijken.

Grootste partij niet in de regering,
lijsttrekker wijst (soms al vóór de verkiezingen) iemand anders aan,
er komt iemand van vrijwel buiten de politiek,
een kleinere partij levert de premier,
dat kan allemaal nog, het is met regelmaat vertoond.


Ik las deze optie als eventuele mogelijkheid.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... e-toekomst

Als dat echt zou gebeuren dan kan dat weleens heel veel kwaad bloed gaan zetten bij de PVV kiezer. Daar durf ik eigenlijk niet aan te denken.

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:43

kamsel schreef:
Precies, dus jouw uitspraak dat ze al geen actieve herinnering meer heeft is stemmingmakerij.


Nou ze was na de uitslag gelijk al 180 graden gedraaid, wat er uiteindelijk gaat komen weten we niet.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:55

Loretta schreef:
Ik las deze optie als eventuele mogelijkheid.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... e-toekomst

Als dat echt zou gebeuren dan kan dat weleens heel veel kwaad bloed gaan zetten bij de PVV kiezer. Daar durf ik eigenlijk niet aan te denken.


Ik vrees dat sommige pvv stemmers inderdaad niet veel verder komen dan 'Geert heeft gewonnen, dus wordt hij premier'.

Een citaat uit de column:
"Niettemin hebben meer dan twee en een half miljoen Nederlanders mentaal afscheid genomen van wat altijd de kracht van Nederland was: eenheid in verscheidenheid, de anderen iets gunnen en in ieder geval in hun waarde laten. Geert Wilders – en Geert Wilders is de PVV – staat daar diametraal tegenover. Hij is nu een vos die passie spreekt maar weldra zal blijken dat hij dit niet kan volhouden."

Dat is de strategie 'Laat hij het proberen en merken dat het niet kan.'

(Calvinistische schoolfrik: het is: "de vos die de passie preekt", "boer pas op je kippen". Men denke aan 'the passion' op teevee voor Pasen.)

Cowboy55
Berichten: 8510
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:18

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Ik las deze optie als eventuele mogelijkheid.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... e-toekomst

Als dat echt zou gebeuren dan kan dat weleens heel veel kwaad bloed gaan zetten bij de PVV kiezer. Daar durf ik eigenlijk niet aan te denken.


Ik vrees dat sommige pvv stemmers inderdaad niet veel verder komen dan 'Geert heeft gewonnen, dus wordt hij premier'.

Een citaat uit de column:
"Niettemin hebben meer dan twee en een half miljoen Nederlanders mentaal afscheid genomen van wat altijd de kracht van Nederland was: eenheid in verscheidenheid, de anderen iets gunnen en in ieder geval in hun waarde laten. Geert Wilders – en Geert Wilders is de PVV – staat daar diametraal tegenover. Hij is nu een vos die passie spreekt maar weldra zal blijken dat hij dit niet kan volhouden."

Dat is de strategie 'Laat hij het proberen en merken dat het niet kan.'

(Calvinistische schoolfrik: het is: "de vos die de passie preekt", "boer pas op je kippen". Men denke aan 'the passion' op teevee voor Pasen.)


Wie Premier wordt is heel tricky.

Wilders heeft (inter)nationaal een enorm slechte reputatie opgebouwd in de afgelopen 25 jaar bij grote groepen en landen. Een aantal landen komt ie niet eens in omdat hij 'persona non grata' is. Nou kun je zeggen dat Orban en Erdogan ook wel links en rechts in het buitenland opduiken ondanks hun reputatie, maar het is wel lastig, ook qua uitstraling van ons land.

Yesilgoz is de verliezende partij in een eventuele coalitie PVV/VVD/NSC en BBB. Ligt ook niet voor de hand: de enige verliezer in een kabinet levert de Premier.

Vd Plas en Omzigt willen (tot nu toe) niet.

Kortom: waar bij PVV/NSC en BBB zit iemand die het wel zou kunnen? Ik heb geen flauw idee.

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:20

Mensen worden steeds vreemder…

Demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Voor mij is dat ook een vorm van discriminatie, maar ook echt neerkijken op een hele grote groep Nederlanders die bewust gekozen hebben.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? Hun gelijk halen ?

Avalanche

Berichten: 16137
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:23

Ja dat heeft ook geen nut imo. Het is nu eenmaal zo gekozen en er moet nog altijd een coalitie gevormd worden, en dus zal de PVV water bij de wijn moeten doen. De tweede grootste is GL/PvdA.

Suzanne F.

Berichten: 49333
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:34

PSvanLot schreef:
Mensen worden steeds vreemder…

Demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Voor mij is dat ook een vorm van discriminatie, maar ook echt neerkijken op een hele grote groep Nederlanders die bewust gekozen hebben.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? Hun gelijk halen ?


Ja en dit zou de verdraagzame groep zijn en ze laten het tegenovergestelde zien.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:38

Tango1979 schreef:
Ik heb bij mij op t werk al van een VVD stemmers gehoord dat hij alleen op PVV stemde, om te voorkomen dat Timmermans de grootste werd. Dus er is zeker door VVD stemmers ook strategisch gestemd.

Die heb ik ook gehoord. Zeker de laatste week toen Timmermans zo bleef oproepen strategisch op hem te stemmen om een rechts kabinet te voorkomen. Daarbij opgeteld het migratie punt. VVD heeft daarin onvoldoende doorgepakt. Ze verwachten van de PVV dat die op dat punt minder water bij de wijn zal doen.