verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:19

Deze stond bij mij onder het topic. Best bijzonder bericht: waarom zouden wij als kiezer Thierry steunen? Moet hij als volksvertegenwoordiger niet ons als kiezer steunen?

Afbeelding

Even voor de duidelijkheid; FvD is (absoluut) niet mijn partij, maar ik vond het bericht… bijzonder. Niet mijn beeld van hoe de politiek werkt en/of hoe politici in mijn optiek moeten communiceren.

Edit; matched wel bij het vocale deel van zijn volgers trouwens.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 19-11-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Berichten: 1860
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:30

Hier groenlinks-pvda. Graag groener en socialer. En dan specifiek op Lisa Westerveld, vakvrouw!
D66 en Volt scoren ook hoog vanwege de progressieve ideeën en specifiek ook het onderwijsbeleid, maar ik stem ook wel strategisch.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:37

De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.

Meliaforever

Berichten: 12039
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:46

Ik ga waarschijnlijk op de SP stemmen. Zorg vind ik een heel belangrijk punt, zij willen bijv ook de tandarts in het basispakket en het is wat tegengas naar de rechtse partijen.
Daarnaast vinden ze het niet oke wat er nu in Palestina gebeurt.
Ook ben ik niet voor nog meer EU dan nu, uitbreiding met Oekraine hoeft voor mij helemaal niet op dit moment.
Ik sta op dit moment 13 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en er zijn zo weinig normale/goede appartementen. Als er dan 1 vrij komt sta ik vaak nog niet eens in de top 10..

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:54

IMANDRA schreef:
Deze stond bij mij onder het topic. Best bijzonder bericht: waarom zouden wij als kiezer Thierry steunen? Moet hij als volksvertegenwoordiger niet ons als kiezer steunen?

[ [url=m/tmXHiz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even voor de duidelijkheid; FvD is (absoluut) niet mijn partij, maar ik vond het bericht… bijzonder. Niet mijn beeld van hoe de politiek werkt en/of hoe politici in mijn optiek moeten communiceren.

Edit; matched wel bij het vocale deel van zijn volgers trouwens.

Ik kreeg die ook als advertentie zojuist := Doe ik trouwens altijd meteen rapporteren als ongepast :') Ik hoef die kop niet op mijn scherm te zien haha. Maar inderdaad, een aparte boodschap. Al kan hij wel wat steun gebruiken met zijn psychoses, maar dat bedoelen ze vast niet :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:07

Meliaforever schreef:
Ik ga waarschijnlijk op de SP stemmen. Zorg vind ik een heel belangrijk punt, zij willen bijv ook de tandarts in het basispakket en het is wat tegengas naar de rechtse partijen.
Daarnaast vinden ze het niet oke wat er nu in Palestina gebeurt.
Ook ben ik niet voor nog meer EU dan nu, uitbreiding met Oekraine hoeft voor mij helemaal niet op dit moment.
Ik sta op dit moment 13 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en er zijn zo weinig normale/goede appartementen. Als er dan 1 vrij komt sta ik vaak nog niet eens in de top 10..

Ben wel benieuwd hoe ze dat willen betalen, tandarts in het basispakket. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me een prima plan. Maar dan zal de maandelijkse premie een eind omhoog gaan. En dat gebeurt nu al ieder jaar zonder dat er veel meer gedekt wordt.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:10

Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Was het vorige verkiezingen ook niet, Bokt was toen veel 'linkser' dan de daadwerkelijke uitslag als ik het mij goed herinner.

Ik stem al sinds dat ik mag stemmen VVD. Maar de aanpak met de boeren heeft mij zwaar teleur gesteld. Ik ga daarom voor een andere rechtse partij, maar moet mezelf nog wat verder inlezen. Voor nu neig ik naar Ja21.

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:10

_San87_ schreef:
Meliaforever schreef:
Ik ga waarschijnlijk op de SP stemmen. Zorg vind ik een heel belangrijk punt, zij willen bijv ook de tandarts in het basispakket en het is wat tegengas naar de rechtse partijen.
Daarnaast vinden ze het niet oke wat er nu in Palestina gebeurt.
Ook ben ik niet voor nog meer EU dan nu, uitbreiding met Oekraine hoeft voor mij helemaal niet op dit moment.
Ik sta op dit moment 13 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en er zijn zo weinig normale/goede appartementen. Als er dan 1 vrij komt sta ik vaak nog niet eens in de top 10..

Ben wel benieuwd hoe ze dat willen betalen, tandarts in het basispakket. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me een prima plan. Maar dan zal de maandelijkse premie een eind omhoog gaan. En dat gebeurt nu al ieder jaar zonder dat er veel meer gedekt wordt.


SP laat het CPB niet rekenen. De ‘we zien wel’ aanpak.

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:11

Volt, altijd GL gestemd en daar heb ik heel lang over getwijfeld.

Volt past me momenteel net wat beter dus die krijgen dit jaar mijn stem.

PSvanLot

Berichten: 10172
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:12

Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Maar dit is ook geen afspiegeling van de maatschappij natuurlijk. Dat is hetzelfde dat wanneer je in het onderwijs deze poll zou plaatsen of bij een groep ondernemers.

Jildau

Berichten: 9417
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:14

Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:16

Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Natuurlijk is dit niet representatief, het is toch ook geen statistische peiling en representatieve steekproef.
Maar wel gewoon leuk vind ik :P


Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Ben wel benieuwd hoe ze dat willen betalen, tandarts in het basispakket. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me een prima plan. Maar dan zal de maandelijkse premie een eind omhoog gaan. En dat gebeurt nu al ieder jaar zonder dat er veel meer gedekt wordt.


SP laat het CPB niet rekenen. De ‘we zien wel’ aanpak.


Zoals de meeste partijen eigenlijk, bijna niemand heeft iets laten doorrekenen. Iedereen verzint mooie plannen die allemaal niet haalbaar zijn.

Qua geld is er geld zat. Het is alleen wat scheef verdeeld.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:18

Jildau schreef:
Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!


Ik ook niet. Ze zijn hartstikke pro wolf en extreem anti stikstof. Dat zou voor paardenhouders nog weleens naar kunnen uitpakken.

Jildau

Berichten: 9417
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:20

Suzanne F. schreef:
Jildau schreef:
Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!


Ik ook niet. Ze zijn hartstikke pro wolf en extreem anti stikstof. Dat zou voor paardenhouders nog weleens naar kunnen uitpakken.


Ja exact. Denk dat veel mensen ook denken dat alleen koeien verdwijnen moeten misschien?

DuoPenotti

Berichten: 29831
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:20

Jildau schreef:
Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!

Denk dat ze graag zien dat hun pensionstal 3/4 van het bestand mag ruimen wegens te weinig eigen grond...


Ik heb altijd gezegd doe niet meer aan pension maar 800 in de maand nog eens overdenken :+

Roodvos

Berichten: 6687
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:01

In de Kieskompas eindig ik in een wit niemandsland. Dus daar kan ik niets mee.
VVD, BBB, NSC lijkt me echt een horror-coalitie, conservatief rechts -O- .
Als daar dan ook nog de PVV bijkomt of CU of misschien SGP dan ga ik helemaal gillend op de vlucht :brr: .

Dus in de hoop voldoende gewicht op links te krijgen ga ik SP stemmen.
Ook omdat ik en mijn collega's recent hebben mogen ervaren hoe fijn die sociale zekerheid/zekerheid van inkomen is.

Meliaforever

Berichten: 12039
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:24

_San87_ schreef:
Meliaforever schreef:
Ik ga waarschijnlijk op de SP stemmen. Zorg vind ik een heel belangrijk punt, zij willen bijv ook de tandarts in het basispakket en het is wat tegengas naar de rechtse partijen.
Daarnaast vinden ze het niet oke wat er nu in Palestina gebeurt.
Ook ben ik niet voor nog meer EU dan nu, uitbreiding met Oekraine hoeft voor mij helemaal niet op dit moment.
Ik sta op dit moment 13 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en er zijn zo weinig normale/goede appartementen. Als er dan 1 vrij komt sta ik vaak nog niet eens in de top 10..

Ben wel benieuwd hoe ze dat willen betalen, tandarts in het basispakket. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me een prima plan. Maar dan zal de maandelijkse premie een eind omhoog gaan. En dat gebeurt nu al ieder jaar zonder dat er veel meer gedekt wordt.


Ja dat weet ik ook niet. Maar al zou er maar iets vergoed worden qua mondzorg zal het al een mooie stap zijn. :j

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:36

Ik weet het gewoon echt niet dit keer. -O-

Muronia

Berichten: 19612
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:02

Ik heb ook nog nooit zo getwijfeld als nu. Het gaat sowieso niet links worden en ook geen vvd. Volgens de verschillende stemwijzers kom ik bij verschillende partijen uit (pvv, nsc, bbb of 50+), dus daar word ik niet echt wijzer van. Ik wil sowieso stemmen, dus ik denk dat ik het woensdag ter plekke ga beslissen.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:07

Jildau schreef:
Loretta schreef:
De bokt poll lijkt me totaal niet representatief als je het vergelijkt met de peilingen van alle peilingbureaus.


Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!


Bedoel je met paardenhouders iedereen met paarden of mensen die een stal/paarden bedrijf hebben?

Als eigenaar denk ik dat als dit je hoofdzorg is, dat je een erg goed en welvarend leven hebt. Heb ook een paard, maar ik vind andere dingen gewoon belangrijker dan mijn hobby.

Fitzroy

Berichten: 25146
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:11

De uitslag zou daarom nog wel eens heel verrassend uit kunnen pakken. Er zijn zoveel zwevende kiezers. Waar ze misschien in de ene peiling nog dit zeggen en in het stemhokje toch anders beslissen.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:12

Raineri schreef:
Jildau schreef:

Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!


Bedoel je met paardenhouders iedereen met paarden of mensen die een stal/paarden bedrijf hebben?

Als eigenaar denk ik dat als dit je hoofdzorg is, dat je een erg goed en welvarend leven hebt. Heb ook een paard, maar ik vind andere dingen gewoon belangrijker dan mijn hobby.


Met rechts beleid hebben straks nog maar heel weinig mensen geld voor een paard.
De meeste mensen werken voor hun geld. En inkomen uit werk wordt door rechts enorm hoog belast. Daarbij worden alle kosten steeds hoger omdat al het geld naar grote bedrijven gaat.

Blacky94

Berichten: 3494
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:30

_San87_ schreef:
Meliaforever schreef:
Ik ga waarschijnlijk op de SP stemmen. Zorg vind ik een heel belangrijk punt, zij willen bijv ook de tandarts in het basispakket en het is wat tegengas naar de rechtse partijen.
Daarnaast vinden ze het niet oke wat er nu in Palestina gebeurt.
Ook ben ik niet voor nog meer EU dan nu, uitbreiding met Oekraine hoeft voor mij helemaal niet op dit moment.
Ik sta op dit moment 13 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en er zijn zo weinig normale/goede appartementen. Als er dan 1 vrij komt sta ik vaak nog niet eens in de top 10..

Ben wel benieuwd hoe ze dat willen betalen, tandarts in het basispakket. Begrijp me niet verkeerd, lijkt me een prima plan. Maar dan zal de maandelijkse premie een eind omhoog gaan. En dat gebeurt nu al ieder jaar zonder dat er veel meer gedekt wordt.

Maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Opname in het basispakket kost volgens het CBP zo'n 1,9 miljard maar vervolgschade van de huidige situatie waarbij men tandartszorg mijdt wordt door het Erasmus geschat op 3 miljard per jaar. Ik kan me wel voorstellen dat de kosten de eerste jaren wellicht sowieso hoger uit zullen vallen indien je achterstallig onderhoudt moet wegwerken maar liever voorkomen dan genezen lijkt me (ook daarna) op de lange termijn goedkoper.
Bron: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 55C9S4A4zD

Nu zou de overheid van mij in zijn algemeenheid wel veel meer op preventie mogen inzetten omdat we hier echt wel veel welvaartsproblematiek zien, maar dat is weer een andere discussie.

Wat betreft de vraag van TS, ik weet het nog niet. Ik overweeg SP vanwege hun standpunten rondom de zorg maar ik kom volgens verschillende kieskompassen dichterbij de CU uit maar daar wil ik principieel niet op stemmen. Ik heb het iig nog niet eerder zo lastig gevonden als dit jaar... :=

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 23:37

Raineri schreef:
Jildau schreef:

Verbaasd me best wel dat zoveel paardenhouders op GroenLinks stemmen eigenlijk. Niet verwacht!


Bedoel je met paardenhouders iedereen met paarden of mensen die een stal/paarden bedrijf hebben?

Als eigenaar denk ik dat als dit je hoofdzorg is, dat je een erg goed en welvarend leven hebt. Heb ook een paard, maar ik vind andere dingen gewoon belangrijker dan mijn hobby.


Als de pensionstalle en paardenbedrijven moeten krimpen door stikstof dan zullen de particuliere hobbyhouders hier ook mee te maken krijgen.

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:37

Loretta schreef:
Raineri schreef:

Bedoel je met paardenhouders iedereen met paarden of mensen die een stal/paarden bedrijf hebben?

Als eigenaar denk ik dat als dit je hoofdzorg is, dat je een erg goed en welvarend leven hebt. Heb ook een paard, maar ik vind andere dingen gewoon belangrijker dan mijn hobby.


Met rechts beleid hebben straks nog maar heel weinig mensen geld voor een paard.
De meeste mensen werken voor hun geld. En inkomen uit werk wordt door rechts enorm hoog belast. Daarbij worden alle kosten steeds hoger omdat al het geld naar grote bedrijven gaat.


Ik denk dat dit juist gaat gebeuren als het kabinet over links gaat: er wordt dan denk ik veel geld d.m.v. subsidies naar grote bedrijven toegespeeld.

Daarnaast worden de kosten over links juist hoger als we b.v. straks een vleestax krijgen en ook de energietransitie gaat ons enorm veel geld kosten.

Een hoger minimumloon invoeren gaat ook niet helpen: bedrijven zullen dat ergens vandaan moeten halen en zullen hun prijzen verhogen waardoor het effect wegvalt.