verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:04

Fitzroy schreef:
BBB kwam er bij mij met name bij de stemwijzers met hoe er gestemd was in de Tweede Kamer hoog uit. En ik vind Caroline eigenlijk best een leuk mens. Dus wie weet …

Dat vind ik ook. Als het gaat om een leuk mens in de regering dan vind ik haar inderdaad top.

Raineri
Berichten: 6287
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:05

8nnemiek schreef:
De vlees- en suikertax vind ik prima.. Maar dat ze vervolgens ook een tax op (ongezoete) plantaardige melkvervangers willen, maar niet op chocomel vol suiker.. en dat dat in korte tijd kan worden ingevoerd, maar 0% btw op groente en fruit is te lastig? Schiet mij maar lek :=


Melklobby =:)

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:15

anjali schreef:
Fitzroy schreef:
BBB kwam er bij mij met name bij de stemwijzers met hoe er gestemd was in de Tweede Kamer hoog uit. En ik vind Caroline eigenlijk best een leuk mens. Dus wie weet …

Dat vind ik ook. Als het gaat om een leuk mens in de regering dan vind ik haar inderdaad top.

Ze weet in ieder geval wat er speelt bij veel mensen buiten de hautaine bubbel om waar teveel politici inzitten.
Zoals Esther ouwehand die zegt: is dit echt? bij het zien van de overlast in Budel van het AZC. Wat daar al vele jaren speelt.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:22

Ik zie veel PVV stemmers... Ik zag deze zin uit hun partijprogramma: "De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme gaat een ander baantje zoeken".

Nog even los van de inhoud waar ik het ook niet mee eens ben; ik schrik echt van de respectloosheid die van zoveel van de PVV's statements af druipt. Er wordt zó laatdunkend gedaan over dingen waar zij het niet mee eens zijn, dat moet je toch gewoon niet aan het roer willen hebben staan? Je kan toch ook op een respectvolle manier aangeven dat je vind dat een dergelijke coördinator niet passend is?

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:23

Ik heb vorige keer Groenlinks gestemd, maar ik vind de man die nu de Groenlinks/PvdA aandraagt echt compleet de plank missen dus deze keer gaat het D66 worden.

Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.

Yummy

Berichten: 427
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:24

Uit verschillende stemwijzers kwam bij mij fvd en pvv bovenaan, ik kan me ook zeker vinden in hun standpunten maar veel te extremistisch idd, dat gaat mij te ver. Ik vind het maar lastig..

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:24

DuoPenotti schreef:
Zoals Esther ouwehand die zegt: is dit echt? bij het zien van de overlast in Budel van het AZC. Wat daar al vele jaren speelt.

En dit verklaard ook precies de enorme verschuiving richting PVV (die ook alleen maar schreeuwt). Die zegt simpelweg 'we gaan het aanpakken!' waardoor de mensen in die omgevingen acuut 'We doen PVV' zeggen. Want: mensen zijn het zat. De overlast, de dreigingen, de diefstallen, het schijten van azc-ers in mensen hun tuin etc. Die inwoners - ver van de randstad - zijn er klaar mee. En dat snap ik maar al te goed. Die extreme overlast is niet van de afgelopen 2 weken...

Tegelijkertijd is het AZC-probleem niet alleen een probleem van Nederland. Als NL zijn we vastgebonden aan een aantal regels en hoeveelheid mensen die we moeten opnemen. Dus het asielprobleem is iets dat Europees moet worden aangepakt. Ik verwacht dus dat dit één van de belangrijkste Europese thema's gaat zijn volgend jaar juni. (het andere thema is klimaat ;) )

Annash
Blogger

Berichten: 26574
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:24

OutOfTheWood schreef:
Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.


Voor mij net zo.

Daarnaast ben ik echt tegen een bindend referendum (die ellende heb ik in de UK zelf meegemaakt) en nog wat dingen. Ik wil best een compromis sluiten, maar eigenlijk niet op mijn kernpunten... maar dat ga ik wel moeten doen. En ik weet nog niet wat dat wordt.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:29

Het niet tekenen van dat akkoord bij bbb is niet dat ze tegen deze mensen zijn. Of ze niet accepteren. In tegendeel.
Ze zijn tegen aparte hokjes. Want alle discriminatie hoort niet.
Of dat nu LHBTI, afkomst, dik, dun, geloof, man, vrouw.
Juist door het LHBTI-akkoord te tekenen sluit je iedereen die daar niet in past weer buiten.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-11-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:29

OutOfTheWood schreef:
Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.

Ik vraag mij altijd af waarom het voor sommige partijen lastig is om dit akkoord te tekenen. Ik ben daarin vrij simpel (zij/hetero). Als ik iemand een hen moet noemen: prima. Geef het aan en ik doe mijn best om het te onthouden. Wil je je partner zoenen midden op straat en dat is toevallig iemand van hetzelfde geslacht? Prima, you do you. Al ziet iemand zichzelf als een wortel: het maakt mij echt helemaal niks uit. Zolang ik maar weet hoe ik je aan moet spreken :+

Annash
Blogger

Berichten: 26574
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:32

@DuoPenotti: Oh, dat geloof ik dan ook wel, maar zoals ik het begrepen heb is het akkoord ervoor om meer in te zetten tegen discriminatie etc. En dat is dan precies wat ik wel belangrijk vind.

(Maar - correct me if I'm wrong. Ik heb zoveel gelezen in een poging de juiste partije te steunen dat mijn hoofd echt overvol zit.)

@Winged: dat heb je mooi verwoord. Zo zit ik er ook in.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:33

Annash schreef:
@DuoPenotti: Oh, dat geloof ik dan ook wel, maar zoals ik het begrepen heb is het akkoord ervoor om meer in te zetten tegen discriminatie etc. En dat is dan precies wat ik wel belangrijk vind.

(Maar - correct me if I'm wrong. Ik heb zoveel gelezen in een poging de juiste partije te steunen dat mijn hoofd echt overvol zit.)

@Winged: dat heb je mooi verwoord. Zo zit ik er ook in.


Ik heb een screenshot erbij gezet.

Annash
Blogger

Berichten: 26574
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:36


8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:41

DuoPenotti schreef:
Het niet tekenen van dat akkoord bij bbb is niet dat ze tegen deze mensen zijn. Of ze niet accepteren. In tegendeel.
Ze zijn tegen aparte hokjes. Want alle discriminatie hoort niet.
Of dat nu LHBTI, afkomst, dik, dun, geloof, man, vrouw.
Juist door het LHBTI-akkoord te tekenen sluit je iedereen die daar niet in past weer buiten.


[ [url=m/jR0qv7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik zo'n dooddoener..
Net zoals de mensen die 'all lifes matter' gingen roepen tijdens de BLM demonstraties in Amerika.
Nee, het gaat erom dat een bepaalde groep gediscrimineerd wordt en dat los je niet op door het te negeren.
Verder worden er vanuit bepaalde rechtse partijen de meest walgelijke dingen geroepen over mensen in de LHBTI+ groep, en over asielzoekers enz, dus die hokjes maken ze zelf maar wat te graag.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:42

Winged schreef:
DuoPenotti schreef:
Zoals Esther ouwehand die zegt: is dit echt? bij het zien van de overlast in Budel van het AZC. Wat daar al vele jaren speelt.

En dit verklaard ook precies de enorme verschuiving richting PVV (die ook alleen maar schreeuwt). Die zegt simpelweg 'we gaan het aanpakken!' waardoor de mensen in die omgevingen acuut 'We doen PVV' zeggen. Want: mensen zijn het zat. De overlast, de dreigingen, de diefstallen, het schijten van azc-ers in mensen hun tuin etc. Die inwoners - ver van de randstad - zijn er klaar mee. En dat snap ik maar al te goed. Die extreme overlast is niet van de afgelopen 2 weken...

Tegelijkertijd is het AZC-probleem niet alleen een probleem van Nederland. Als NL zijn we vastgebonden aan een aantal regels en hoeveelheid mensen die we moeten opnemen. Dus het asielprobleem is iets dat Europees moet worden aangepakt. Ik verwacht dus dat dit één van de belangrijkste Europese thema's gaat zijn volgend jaar juni. (het andere thema is klimaat ;) )


Dit wil PVDA/GL met Ter Apel

Citaat:
Ter Apel wordt ontlast door meer aanmeldcentra voor asielzoekers
elders in het land te openen


Klinkt niet zo sexy als grenzen dicht en immigratie naar 0 zoals de PVV wil. Probleem is alleen dat PVV dat niet waar kan maken.

Raineri
Berichten: 6287
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:47

Yummy schreef:
Uit verschillende stemwijzers kwam bij mij fvd en pvv bovenaan, ik kan me ook zeker vinden in hun standpunten maar veel te extremistisch idd, dat gaat mij te ver. Ik vind het maar lastig..


Ik geloof dat met name in de beginperiode Baudet soms nog best wel eens dingen zei die echt wel slim waren.

In 2017 riep hij in een tirade zo tussen neus en lippen door dat immigratiebeleid het beste kon worden bepaald door een commissie van experts. Ik denk dat hij daarmee hetzelfde bedoelde als we hoe we nu beslissen wat er met de dijken moet gebeuren. Ik vind dat helemaal geen gek idee.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:49

Winged schreef:
OutOfTheWood schreef:
Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.

Ik vraag mij altijd af waarom het voor sommige partijen lastig is om dit akkoord te tekenen. Ik ben daarin vrij simpel (zij/hetero). Als ik iemand een hen moet noemen: prima. Geef het aan en ik doe mijn best om het te onthouden. Wil je je partner zoenen midden op straat en dat is toevallig iemand van hetzelfde geslacht? Prima, you do you. Al ziet iemand zichzelf als een wortel: het maakt mij echt helemaal niks uit. Zolang ik maar weet hoe ik je aan moet spreken :+


Helemaal met je eens hoor. Hier zelf hij/hem (en gay) en het kan me werkelijkwaar geen ene moer schelen als mensen affectie tonen naar elkaar, wel gender dan ook. Moeten ze lekker doen, ik accepteer het helemaal. Hetzelfde als mensen anders genoemd willen worden, dan pas ik me met alle liefde aan zodat een ander zich ook gewoon fijn kan voelen.

Maar als het dan over "Maar we supporten het wel maar willen geen vakjes" gaat, dan kan je ook gewoon je steun betuigen en een krabbel zetten in plaats van zo petty doen alsof die vakjes het probleem zijn. Er is tegenwoordig zoveel haat tegen "mijn' groep mensen dat je er bij mij niet mee wegkomt met een excuus over vakjes, want dan snap je gewoon de issues niet. En zolang ik nog wordt uitgescholden of vies wordt aangekeken als ik een jongen een knuffel geef dan hoef je bij mij niet aan te komen met een discussie over dat je geen vakjes wilt. Zet jij als partij geen handtekening moet je ook niet net doen alsof je zo voor iedereen bent want dan ben je dat niet. ;)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:00

VuurVleugels schreef:
Ik zie veel PVV stemmers... Ik zag deze zin uit hun partijprogramma: "De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme gaat een ander baantje zoeken".

Nog even los van de inhoud waar ik het ook niet mee eens ben; ik schrik echt van de respectloosheid die van zoveel van de PVV's statements af druipt. Er wordt zó laatdunkend gedaan over dingen waar zij het niet mee eens zijn, dat moet je toch gewoon niet aan het roer willen hebben staan? Je kan toch ook op een respectvolle manier aangeven dat je vind dat een dergelijke coördinator niet passend is?


https://www.advocatie.nl/nieuws/meer-da ... chtsstaat/

Een te groot deel van de verkiezingsprogramma's is op dit soort punten om te huilen. En ook de VVD maakt zich daar bijvoorbeeld schuldig aan.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 18:00

Er is helaas veel te veel haat in de wereld. Ook tegen 'mijn' groep mensen. Maar daar hoeft van mij geen aparte handtekening voor op een akkoord. Als het maar een keercstopt en iedereen weer normaal kan dien tegen elkaar. Imagine

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:01


DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:01

juval schreef:
Er is helaas veel te veel haat in de wereld. Ook tegen 'mijn' groep mensen. Maar daar hoeft van mij geen aparte handtekening voor op een akkoord. Als het maar een keercstopt en iedereen weer normaal kan dien tegen elkaar. Imagine

Dat dus!

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:14

Cowboy55 schreef:
juval schreef:
die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.


Dus hebben ze geen andere keus dan de hogere kosten door te berekenen aan hun klanten (althans, ze kunnen ook failliet gaan maar dat willen de meesten dan weer niet).

Vroeg of laat is die 'klant' de consument. En dan is de cirkel weer rond. Zijn we allemaal rijker in Euro's maar er qua koopkracht geen millimeter op vooruit gegaan.

En als je dat als land maar vaak genoeg doet ben je Argentinie.

Mee eens, maar heb het idee dat mensen dat niet zien of willen zien.

Cioccolato

Berichten: 6653
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:01

VuurVleugels schreef:
Ik zie veel PVV stemmers... Ik zag deze zin uit hun partijprogramma: "De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme gaat een ander baantje zoeken".

Nog even los van de inhoud waar ik het ook niet mee eens ben; ik schrik echt van de respectloosheid die van zoveel van de PVV's statements af druipt. Er wordt zó laatdunkend gedaan over dingen waar zij het niet mee eens zijn, dat moet je toch gewoon niet aan het roer willen hebben staan? Je kan toch ook op een respectvolle manier aangeven dat je vind dat een dergelijke coördinator niet passend is?


Net als de mensen op bokt bedoel je? :+

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:02

Oh ja mensen op bokt kunnen er ook wat van, daar heb je een punt. Blijf erbij dat ik het respectloos vind.

Cioccolato

Berichten: 6653
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:05

VuurVleugels schreef:
Oh ja mensen op bokt kunnen er ook wat van, daar heb je een punt. Blijf erbij dat ik het respectloos vind.


Mee eens