verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


Raineri
Berichten: 6288
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:37

BigOne schreef:
Ik zie dat er redelijk wat mensen FvD stemmen, staat iedereen vrij in maar dan stem je ook voor dingen die hoogst opmerkelijk zijn,

https://threadreaderapp.com/thread/1623 ... 62816.html


Gatsie. Wist het van een aantal moties wel. Maar alles zo onder elkaar geeft me echt de rillingen.

Hoop echt dat FVD stemmers het zien en zich nog even achter de oren krabben. Dit gaat zoveel verder dan “ik ben het niet eens met de manier waarop zij x probleem beschouwen”. Dit is fundamenteel fout.

Cowboy55
Berichten: 8520
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:39

Ondertussen: kijk eens naar de stemmerspercentages die de verschillende partijen hier scoren.
En probeer dan eens een realistische(!) combinatie te maken die samen > 50% is.......

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:45

Janneke2 schreef:
... en het tegenhouden van belasting op kerosine is het verdrag van Chicago.

Maar je kunt de verdragspartners wel aanspreken, die hebben vast allemaal het verdrag van Parijs getekend etc etc etc.

Ik ben wel blij dat het idiote plan met vliegveld Lelystad van de baan is.
En Zestienhoven mag van mij ook krimpen. (Heet tegenwoordig Rotterdam Den Haag Luchthaven in het Engels.)



En alsjeblieft ophouden met steeds maar weer gemeenschapsgeld in Eelde pompen 'want er moet hier wel een luchthaven zijn'. Dat ding is niet winstgevend, gaat het ook niet zijn, kap er dan gewoon mee.

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:58

Cowboy55 schreef:
Ondertussen: kijk eens naar de stemmerspercentages die de verschillende partijen hier scoren.
En probeer dan eens een realistische(!) combinatie te maken die samen > 50% is.......

Wordt lastig, zo niet onmogelijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:27

deksel schreef:
Voor alle strategische links-stemmers: ik kwam dit artikel tegen over waarom strategisch stemmen niet altijd strategisch is. Wellicht interessant om te lezen.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/links-hoeft-in-nederland-niet-strategisch-te-stemmen-gelukkig


Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Natuurlijk klopt het dat je met strategisch stemmen niet persé een links kabinet krijgt, en ben ik ook van mening dat je gewoon op je partij naar keuze kunt stemmen en dat een sterke oppositie ook belangrijk is.
Maar hoezo zou GL/PVDA geen "echt" links zijn?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:31

Jildau schreef:
nps schreef:
Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie.


Ja gelukkig richten ze die pijlen niet op Schiphol en Tata Steel, dan kan je beter wat boeren dwingen om te stoppen als je de échte vervuilers wilt pakken. :(

Las dat er alweer besloten is dat Schiphol voorlopig niet hoeft te krimpen. Over dweilen met de kraan open gesproken..


Hoezo zou GL/PVDA niet de pijlen óók op Schiphol en Tata Steel richten? Hoe kom je daarbij?

https://groenlinks.nl/standpunten/klimaat/luchtvaart

https://groenlinks.nl/nieuws/maak-tata-steel-groen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34758
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:35

Ik heb nog nooit strategisch gestemd. Ik was jaren lang GL stemmer. Maar sinds de samenwerking met PvdA ben ik afgehaakt. Ik ben daarnaast meer opgeschoven richting het midden en ook rechts van het midden.

Dees

Berichten: 18941
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:43

nps schreef:
Ik heb wel een paard, maar ben heel erg voor het principe “de vervuiler betaald”. En ja, dat is niet gunstig voor mij als autoliefhebbende zelfstandig ondernemer. Ik kies zelf voor vervuilende (luxe)hobbies, dan vind ik het niet meer dan normaal daar de rekening voor te krijgen (en trouwens, de kosten stijgen zoiezo enorm de afgelopen jaren, daar heeft stikstof niks mee te maken. Ik mag volgend jaar 25,- p/m meer gaan betalen voor de stalling. In totaal ben ik sinds 2018 95,- p/m gaan betalen). Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie. Dat levert veel meer op dan de kleine paardenhouderijen te gaan pesten. Ik kan trouwens niks specifieks over de programma’s op paardenhouderij vinden op intwerweb, dus paardenhouders bang maken voelt nogal als stemmingmakerij voor mij.

Lang verhaal kort - ik ben niet bang voor mijn hobby (en verbaas me keer op keer over het individualistische en egoistische denken. Net zoals de vleestax. In het allerergste geval kan je een beetje minder vlees gaan eten omdat vlees een beetje duurder wordt. Bepaald niet t einde van de wereld, wel? Alles moet altijd maar kunnen en mag vooral niet geld kosten. Als ik maar kan doen wat ik wil!)


Idd :j

Ik kan niet wachten op de invoering van vlees- en suikertax.

En ik ben niet bang voor krimp in paardenhobby.
Ik erger me aan lieden die dat soort ongefundeerde paniekzaaierij de wereld in slingeren.


Ik stem trouwens volledig voor mijn eigen belangen. Dat doen die VVD-stemmers toch ook.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:32

Ik stem op mijn ideaal zelfs al zou mijn stem de enige in het hele land zijn die ze krijgen. Strategisch stemmen doe ik dus niet. Daar komt nog bij dat je daarmee er goed naast kunt zitten want je weet toch niet zeker hoe alle anderen gaan stemmen?

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:32

Aranel schreef:
Weinig D66 stemmers tot nu toe! Daar zal ik voor gaan denk ik.

Wel lastig, op sommige punten ben ik best rechts, maar wat betreft klimaat en natuur juist weer heel links en geen enkele partij sluit daarbij aan helaas.


Precies dit en daarom ook D66

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:37

100 % weer BBB. De vorige keer ook BBB gestemd en nog geen seconde spijt van gehad.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:40

BBB kwam er bij mij met name bij de stemwijzers met hoe er gestemd was in de Tweede Kamer hoog uit. En ik vind Caroline eigenlijk best een leuk mens. Dus wie weet …

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:45

8nnemiek schreef:
Liselot schreef:


Klopt… ik twijfel dus ook nog heel erg wat ik ga stemmen. Eigenlijk wil ik PVDA stemmen, maar als kleine ondernemer (met een middeninkomen, man en 2 kinderen) is dat niet onwijs handig en kan ik beter VVD stemmen

Ik ben wel benieuwd waarom je verwacht dat je erop achteruit zou gaan bij PvdA. Ik heb het idee dat die juist de kleine bedrijven willen steunen, en vooral de oneerlijke voordelen bij grote bedrijven en de echt rijken willen verminderen.


Oa de arbeidskorting die je nu nog krijgt als (kleine) ondernemer willen ze er van af halen. Ze willen vooral heel erg de schijnzelfstandigen aanpakken (wat ik ook begrijp), maar het nadeel daarvan is dat je de andere ZZPers raakt die wél echt zelfstandig zijn.

xPabloBokt

Berichten: 9485
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:47

Ik ben op termijn opzich niet tegen een vlees- en suikertaks. Maar dan moeten wel eerst die 400.000 gezinnen die bij de voedselbank lopen genoeg geld hebben om een gezond alternatief te kunnen betalen. Anders betaalt i.m.o. wéér de verkeerde voor milieu-/klimaatproblemen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:03

xPabloBokt schreef:
Ik ben op termijn opzich niet tegen een vlees- en suikertaks. Maar dan moeten wel eerst die 400.000 gezinnen die bij de voedselbank lopen genoeg geld hebben om een gezond alternatief te kunnen betalen. Anders betaalt i.m.o. wéér de verkeerde voor milieu-/klimaatproblemen.


Dat is logisch. Maar het is dan ook niet het enige punt in een programma. Het werkt natuurlijk alleen in combinatie met een aantal andere punten, zoals het verlagen van de inkomstenbelasting en het verhogen van het minimumloon.

Ik ben tegen het uitbreiden van het wegennet. Hoor je in deze discussie niets over. Heeft er nog iemand bezwaar tegen nog meer asfalt?

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:13

Nikass schreef:
Ik ben tegen het uitbreiden van het wegennet. Hoor je in deze discussie niets over. Heeft er nog iemand bezwaar tegen nog meer asfalt?

Plattelandsinwoner:
Wij hebben ontzettende bezuinigingen gehad op het ov, eigenlijk is er geen hele logische verbinding meer. Met de bus ben ik een halfuur langer dan met de auto onderweg, auto is een kwartier, (elektrische)fiets is zelfs sneller dan de bus. Helaas is dat dan weer grotendeels over hele donkere wegen :Y). aan de andere kant, zoveel gekke dingen gebeuren hier ook weer niet ;) .

Tegelijkertijd zie ik dat de N-wegen hier behoorlijk vol lopen met verkeer. Van mijn werklocatie naar huis moet ik een knooppunt met grote rotonde over. Aan 3 kanten van deze rotonde loopt de boel in de ochtendspits en avondspits vol met een paar kilometer aan file. Sta je dan met je goede gedrag in Drenthe :+. Voor die doorstroom zou het dus fijn zijn als er een verbreding/verandering komt. En ja, dat gaat gepaard met meer asfalt. Daarnaast zie je ook heel veel gevaarlijk rijgedrag (inhalen over doorgetrokken streep) omdat sommige vrachtwagens max 90 rijden waar je 100 mag. Wekt blijkbaar frustratie op want men komt dan een 5tal minuten later thuis ;)

Is meer asfalt nodig? Alleen wanneer het ten goede komt van de verkeersveiligheid. Een eenzijdig ongeluk door gevaarlijk rijgedrag is natuurlijke selectie. Een ongeval doordat iemand anders een gevaarlijke situatie veroorzaakt is imo totaal overbodig.
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-11-23 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:16

Ik ben wel tegen een tax van suiker en vlees. Want beide is niet fout, de hoeveelheid kan fout zijn.
Wat ik wel fout vind dat alle witte pasta goedkoper is dan volkoren, zo ook met rijst.
Mensen met minder budget zullen bijvoorbeeld sneller macaroni maken. Doe je dat met volkoren en veel groente is het nog redelijk gezond. Maar juist dat volkoren is duur, dus zal iemand met weinig budget de witte variant kiezen.

Ik ben niet tegen het uitbreiden van het wegennet.
Hier de A67 hangt vol met buitenlandse vrachtwagens die heel Nederland bevoorraden.
Staan allemaal uren voor jan... dampen uit te gassen. Baan erbij probleem verholpen.
Had deze weg in de randstad gelegen was dat 15 jaar geleden al gebeurd.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 16:22

meer asfalt om file's tegen te gaan, of voor snelle fietspaden daar ben ik zeker voor.

vlees en suikertax vind ik erg betuttelend. Laat er maar een tax komen op producten uit het buitenland die oneerlijk kunnen concurreren met de Nederlandse producenten.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:31

Ik stem waarschijnlijk op iets in de links-progressieve hoek, maar het kan ook nog Volt worden.

8nnemiek

Berichten: 43472
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:38

De vlees- en suikertax vind ik prima.. Maar dat ze vervolgens ook een tax op (ongezoete) plantaardige melkvervangers willen, maar niet op chocomel vol suiker.. en dat dat in korte tijd kan worden ingevoerd, maar 0% btw op groente en fruit is te lastig? Schiet mij maar lek :=

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:45

Beter investeren in het OV dan uitbreiding van het asphalt.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:47

Loretta schreef:
Beter investeren in het OV dan uitbreiding van het asphalt.

Daar hebben die vrachtwagens op de A67 die daar uren per dag voor jan doedel uitlaat gassen staan te verstoken niks aan...
En zo zijn er natuurlijk meer wegen

Enzo_Ollie

Berichten: 809
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:54

Ik stemde altijd op D66, maar vorige keer EU en laatste keer gemeente op Volt. Daar ga ik nu ook voor, komt er bij mij hoger uit ook bij kieswijzers dan D66.
Ik twijfelde bij de vorige 2e kamerverkiezingen al tussen die 2, maar toen had ik op D66 gestemd omdat ik eigenlijk niet wilde dat Christenunie weer in de regering kwam, o.a. door de euthanisiewet (waarbij ik nu begin dit jaar van heel dichtbij mee hem moeten maken hoe rot dat in NL geregeld is). Ze zeiden toen dat ze ook niet met Christenunie wilden regeren, maar toch gedaan. (ik snap hoe het 'spelletje' werkt, maar dat is voor mij een belangrijk punt)

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:01

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:
Beter investeren in het OV dan uitbreiding van het asphalt.

Daar hebben die vrachtwagens op de A67 die daar uren per dag voor jan doedel uitlaat gassen staan te verstoken niks aan...
En zo zijn er natuurlijk meer wegen


Als er minder auto's op de weg zijn kan het vrachtverkeer beter door rijden. En natuurlijk moet de infrastructuur voor vrachtverkeer voldoende zijn.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:04

Daar zal het grootste gedeelte vrachtwagen zijn.