verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


Raineri
Berichten: 6285
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:28

Janneke2 schreef:
Citaat:
Een hoger minimumloon invoeren gaat ook niet helpen: bedrijven zullen dat ergens vandaan moeten halen en zullen hun prijzen verhogen waardoor het effect wegvalt.

... helpen waarvoor?
Wie helpen...?
Een hoger inkomen voor mensen aan de onderkant van de samenleving,
dat is een waardevolle bijdrage aan de Nederlandse economie.

(Er bestaat een loon-prijsspiraal, maar doorgaans gaat dit over ALLE lonen. Niet over de lagere inkomens.)
En het gaat niet over tonnen voor commissarissen.


Dit betwijfel ik wel. Dit devalueert mijn diploma’s natuurlijk ontzettend. Het zal beslist ook wat doen met de rest van de lonen die daar plots in de buurt komen.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 08:52

die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.

Cowboy55
Berichten: 8520
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:04

juval schreef:
die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.


Dus hebben ze geen andere keus dan de hogere kosten door te berekenen aan hun klanten (althans, ze kunnen ook failliet gaan maar dat willen de meesten dan weer niet).

Vroeg of laat is die 'klant' de consument. En dan is de cirkel weer rond. Zijn we allemaal rijker in Euro's maar er qua koopkracht geen millimeter op vooruit gegaan.

En als je dat als land maar vaak genoeg doet ben je Argentinie.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:37

Eloya schreef:
Stemde voorheen wisselend sp, d66 of PvdA. Nu denk ik tactisch gl/pvda ondanks dat gl mij wat minder ligt dan pvda. Maar het idee van vvd bbb en nsc met mogelijk zelfs nog pvv zou ik echt heel maar vinden..

Dit... die combi zie ik ook niet zitten want dan zitten we over 4 jaar nog meer in de put (als we dat al halen).

Ik twijfel nog steeds...

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:42

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Stel je je eens voor dat door links beleid een paard houden per maand 50 euro duurder wordt. Maar dat tegelijkertijd jouw koopkracht met 150 euro stijgt.

Wat doe je dan? Ga je dan rechts stemmen omdat anders een paard houden misschien duurder wordt?


Ik heb geen paard. Maar ik zou vooral kijken of ik nog steeds uit zou komen en genoeg over zou houden. Dat is in dit voorbeeld wel zo :j


Ik heb wel een paard, maar ben heel erg voor het principe “de vervuiler betaald”. En ja, dat is niet gunstig voor mij als autoliefhebbende zelfstandig ondernemer. Ik kies zelf voor vervuilende (luxe)hobbies, dan vind ik het niet meer dan normaal daar de rekening voor te krijgen (en trouwens, de kosten stijgen zoiezo enorm de afgelopen jaren, daar heeft stikstof niks mee te maken. Ik mag volgend jaar 25,- p/m meer gaan betalen voor de stalling. In totaal ben ik sinds 2018 95,- p/m gaan betalen). Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie. Dat levert veel meer op dan de kleine paardenhouderijen te gaan pesten. Ik kan trouwens niks specifieks over de programma’s op paardenhouderij vinden op intwerweb, dus paardenhouders bang maken voelt nogal als stemmingmakerij voor mij.

Lang verhaal kort - ik ben niet bang voor mijn hobby (en verbaas me keer op keer over het individualistische en egoistische denken. Net zoals de vleestax. In het allerergste geval kan je een beetje minder vlees gaan eten omdat vlees een beetje duurder wordt. Bepaald niet t einde van de wereld, wel? Alles moet altijd maar kunnen en mag vooral niet geld kosten. Als ik maar kan doen wat ik wil!)

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:50

juval schreef:
die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.


Klopt… ik twijfel dus ook nog heel erg wat ik ga stemmen. Eigenlijk wil ik PVDA stemmen, maar als kleine ondernemer (met een middeninkomen, man en 2 kinderen) is dat niet onwijs handig en kan ik beter VVD stemmen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:03

nps schreef:
Ik heb wel een paard, maar ben heel erg voor het principe “de vervuiler betaald”. En ja, dat is niet gunstig voor mij als autoliefhebbende zelfstandig ondernemer. Ik kies zelf voor vervuilende (luxe)hobbies, dan vind ik het niet meer dan normaal daar de rekening voor te krijgen (en trouwens, de kosten stijgen zoiezo enorm de afgelopen jaren, daar heeft stikstof niks mee te maken. Ik mag volgend jaar 25,- p/m meer gaan betalen voor de stalling. In totaal ben ik sinds 2018 95,- p/m gaan betalen). Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie. Dat levert veel meer op dan de kleine paardenhouderijen te gaan pesten. Ik kan trouwens niks specifieks over de programma’s op paardenhouderij vinden op intwerweb, dus paardenhouders bang maken voelt nogal als stemmingmakerij voor mij.

Lang verhaal kort - ik ben niet bang voor mijn hobby (en verbaas me keer op keer over het individualistische en egoistische denken. Net zoals de vleestax. In het allerergste geval kan je een beetje minder vlees gaan eten omdat vlees een beetje duurder wordt. Bepaald niet t einde van de wereld, wel? Alles moet altijd maar kunnen en mag vooral niet geld kosten. Als ik maar kan doen wat ik wil!)


Helemaal mee eens :j

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:04

Liselot schreef:
juval schreef:
die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.


Klopt… ik twijfel dus ook nog heel erg wat ik ga stemmen. Eigenlijk wil ik PVDA stemmen, maar als kleine ondernemer (met een middeninkomen, man en 2 kinderen) is dat niet onwijs handig en kan ik beter VVD stemmen


Als we het CPB mogen geloven stijgt de koopkracht meer bij GL/PvdA als bij de VVD.

Zie oa: https://nos.nl/l/2497079

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... 5-2028.pdf - pagina 15 en 21.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:20

Liselot schreef:
juval schreef:
die lonen zullen toch betaald moeten worden. Die loon-prijsspiraal gaat natuurlijk niet op voor heel veel (kleine) ondernemers, die zien de kosten alleen maar stijgen.


Klopt… ik twijfel dus ook nog heel erg wat ik ga stemmen. Eigenlijk wil ik PVDA stemmen, maar als kleine ondernemer (met een middeninkomen, man en 2 kinderen) is dat niet onwijs handig en kan ik beter VVD stemmen

Ik ben wel benieuwd waarom je verwacht dat je erop achteruit zou gaan bij PvdA. Ik heb het idee dat die juist de kleine bedrijven willen steunen, en vooral de oneerlijke voordelen bij grote bedrijven en de echt rijken willen verminderen.

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:27

nps schreef:
Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie.


Ja gelukkig richten ze die pijlen niet op Schiphol en Tata Steel, dan kan je beter wat boeren dwingen om te stoppen als je de échte vervuilers wilt pakken. :(

Las dat er alweer besloten is dat Schiphol voorlopig niet hoeft te krimpen. Over dweilen met de kraan open gesproken..

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:37

Jildau schreef:
nps schreef:
Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie.


Ja gelukkig richten ze die pijlen niet op Schiphol en Tata Steel, dan kan je beter wat boeren dwingen om te stoppen als je de échte vervuilers wilt pakken. :(

Las dat er alweer besloten is dat Schiphol voorlopig niet hoeft te krimpen. Over dweilen met de kraan open gesproken..


Dat laatste vind ik ook heel raar. Zoiezo dat vliegen zo uit de wind blijft en zoveel belastingvoordeel heeft. Benzine wordt kapotbelast, kerosine is belastingvrij. Onbegrijpelijk.

Dat eerste - feit is en blijft dat de (intensieve) veehouderij meeste stikstof produceert en dus het meest logisch is om aan te pakken. Op Europees niveau zijn wij zelfs relatief gezien de koploper (https://nos.nl/l/2306387). Dus het is nogal logisch om díe groep aan te pakken, daar zit simpelweg de meeste (milieu)winst.

Nessie

Berichten: 8594
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:39

Bij mij kwamen de VVD en PVV steeds hoog uit de stemwijzers als zwevende kiezer. Nu stemde ik eerder altijd links. Ik heb nog wel het verkiezingsprogramma van D66 bekeken, maar dat past niet bij mijn werksituatie. De andere linkse partijen liggen mij niet. Heb me nu meer verdiept in de BBB en denk dat mijn stem daar naartoe zal gaan.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 10:47

nps schreef:
nps schreef:
Daarnaast denk ik dat de pijlen gericht gaan worden op de grote vervuilers, ofwel de megastallen in de vlees- en zuivelindustrie.




Dat laatste vind ik ook heel raar. Zoiezo dat vliegen zo uit de wind blijft en zoveel belastingvoordeel heeft. Benzine wordt kapotbelast, kerosine is belastingvrij. Onbegrijpelijk.

Dat eerste - feit is en blijft dat de (intensieve) veehouderij meeste stikstof produceert en dus het meest logisch is om aan te pakken. Op Europees niveau zijn wij zelfs relatief gezien de koploper (https://nos.nl/l/2306387). Dus het is nogal logisch om díe groep aan te pakken, daar zit simpelweg de meeste (milieu)winst.


De stikstof uit de veehouderij is veel minder belastend dan de stikstof uit de industrie of transport. maar voor het gemak wordt alle stikstof maar op 1 grote hoop gegooid. Van Brussel is de opdracht om de natuur te herstellen en op orde te houden, die hoeft niet via stikstof, daar wordt door Brussel niets over gezegd.

Wij hebben een melkveehouderij en wij zijn GEEN grote vervuilers. Het meeste van onze uitstoot wordt weer opgenomen door ons eigen grasland. We zijn zo goed als CO2 neutraal met een dak vol zonnepanelen, veel bomen en struiken en langblijvend grasland. We werken naar Planetproof toe en onderhouden ons stukje natuur goed.

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:49

Ik heb echt nog geen idee op wie ik moet stemmen. Heb ook niet altijd gestemd maar vindt het nu wel belangrijk om te stemmen. Vanmiddag ga ik maar wat kieswijzers invullen.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:54

nps schreef:
Dat laatste vind ik ook heel raar. Zoiezo dat vliegen zo uit de wind blijft en zoveel belastingvoordeel heeft. Benzine wordt kapotbelast, kerosine is belastingvrij. Onbegrijpelijk.


Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat treinreizen binnen Europa zo duur zijn. En dat het kabinet het vliegtuig voor korte trips maakt terwijl ze eigenlijk gewoon de trein kunnen nemen

xPabloBokt

Berichten: 9484
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:58

Ik vind het onbegrijpelijk dat Nederland voor de grote (multi)nationals nog steeds zo'n belastingparadijs is terwijl de gewone man zich blauw betaalt aan accijnzen, belastingen, heffingen en peperdure verplichte verzekeringen. Dat moet écht anders. Vooral ook voor de grote vervuilers zoals Tata Steel, Chemours, Shell e.d.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:00

Dus iedereen de pvdA stemt woont niet in een koopwoning?
De erfbelasting naar 45% over je eigen woning betalen als je partner overlijd?

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:03

noukie12 schreef:
Dus iedereen de pvdA stemt woont niet in een koopwoning?
De erfbelasting naar 45% over je eigen woning betalen als je partner overlijd?

Onzin . Vrijstelling blijft gewoon dus komt pas om de hoek kijken wanneer je een woning van 1,5 miljoen hebt en je de overblijvende partner bent. En met deze bedragen hebben deze mensen vaak de boel goed afgedekt via allerlei constructies.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:05

noukie12 schreef:
Dus iedereen de pvdA stemt woont niet in een koopwoning?
De erfbelasting naar 45% over je eigen woning betalen als je partner overlijd?

Dat ligt heel wat genuanceerder. De uitleg staat in een van de andere topics over politiek.
Volgens mij is er een vrijstelling van ruim 7 ton voor partners, dus pas als het huis meer dan anderhalf miljoen waard is ga je erfbelasting betalen. Zo had ik het begrepen in ieder geval.

Soepblik
Berichten: 1162
Geregistreerd: 26-01-21

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:08

Ik ga ook strategisch stemmen op groenlinks/pvda, zeker nu de PVV gedag komt zeggen. Ik stem normaal op Volt maar ik vind wedden op het grootste paard om weer een verschrikkelijk rechts of VVD kabinet te voorkomen nu even belangrijker.

deksel

Berichten: 3801
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:22


VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:41

nps schreef:
Jildau schreef:
Las dat er alweer besloten is dat Schiphol voorlopig niet hoeft te krimpen. Over dweilen met de kraan open gesproken..


Dat laatste vind ik ook heel raar. Zoiezo dat vliegen zo uit de wind blijft en zoveel belastingvoordeel heeft. Benzine wordt kapotbelast, kerosine is belastingvrij. Onbegrijpelijk.

Dat eerste - feit is en blijft dat de (intensieve) veehouderij meeste stikstof produceert en dus het meest logisch is om aan te pakken. Op Europees niveau zijn wij zelfs relatief gezien de koploper (https://nos.nl/l/2306387). Dus het is nogal logisch om díe groep aan te pakken, daar zit simpelweg de meeste (milieu)winst.


Het tegenhouden van de krimp van Schiphol kwam vanuit de VS, niet vanuit de Nederlandse politiek. Zit een heel economisch verhaal achter waarbij de VS Nederland in een armklem hebben genomen.

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:49

... en het tegenhouden van belasting op kerosine is het verdrag van Chicago.

Maar je kunt de verdragspartners wel aanspreken, die hebben vast allemaal het verdrag van Parijs getekend etc etc etc.

Ik ben wel blij dat het idiote plan met vliegveld Lelystad van de baan is.
En Zestienhoven mag van mij ook krimpen. (Heet tegenwoordig Rotterdam Den Haag Luchthaven in het Engels.)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:00

Janneke2 schreef:
... en het tegenhouden van belasting op kerosine is het verdrag van Chicago.

Maar je kunt de verdragspartners wel aanspreken, die hebben vast allemaal het verdrag van Parijs getekend etc etc etc.

Ik ben wel blij dat het idiote plan met vliegveld Lelystad van de baan is.
En Zestienhoven mag van mij ook krimpen. (Heet tegenwoordig Rotterdam Den Haag Luchthaven in het Engels.)

Belasting op vliegen: Yes. Geen Lelystad: ook yes. En ik reis heel graag, maar ik vind ook dat je daar best voor mag betalen. 35 euro retour naar Lissabon is een beetje vreemd als de treinreis naar het vliegveld al 30 euro kost (trein vanuit het noorden). Vervuiler betaalt is voor vliegen imo heel logisch.

BigOne
Berichten: 38442
Geregistreerd: 03-08-09

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:27