Kinderopvang Mag Niet Gratis!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:17

Mazida schreef:
Probleem met overbevolking zit vooral in de enorme migratie. Maak dat eerst maar eens onaantrekkelijk.


De migratie valt best mee. Een groot deel komt op uitnodiging (nee, geen gezinshereniging, maar studenten, werknemers etc.).

Momenteel staan we nog steeds 'achter' als in: over twintig jaar, als ik tachtig ben komen we werkenden tekort.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:19

verootjoo schreef:
1. Vanuit het oogpunt van feminisme ben ik hier echt voor. Gelijke kansen voor mannen en vrouwen. Allebei werken. VAN MIJ MOGEN ALLE VROUWEN WERKEN. DAT KAN OOK PRIMA. HET IS EEN KEUZE. VROUWEN KUNNEN KIEZEN WAT ZE WILLEN.

2. 1 op de 3 mensen moet straks in de zorg werken als we de zorg nog willen kunnen blijven bieden zoals nu. Ga je niet redden als de opvang zo ongelooflijk duur is. HET HOEFT OOK NIET DUUR TE ZIJN, IK WIL ALLEEN NIET DAT HET GRATIS IS.

3. Ook in andere gebieden is personeelstekort. Vanuit economisch oogpunt is dit een heel logisch keuze.

4. Ook vanwege de vergrijzing. Iemand moet alle aows betalen en ziektekosten. KINDEREN WORDEN OOK GEBOREN ZONDER FOKPREMIES.

5. Kinderen ‘subsidiëren’ is ook logisch. Kinderen kiezen er niet voor en moeten wat mij betreft ten alle tijden geholpen worden door gratis verzekering en bijslag. De vraag is idd of dat ook bij miljardairsfamilies moet, maar hoeveel hebben we daar nu helemaal van? Dat zijn de kosten niet. UITERAARD IS MILJARDAIRS EEN OVERDRIJVING OM MIJN PUNT TE VERDUIDELIJKEN, JE ZOU DE GRENS VEEL LAGER KUNNEN STELLEN, BIJVOORBEELD NET BOVEN MODAAL

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:20

Janneke2 schreef:
Mazida schreef:
Probleem met overbevolking zit vooral in de enorme migratie. Maak dat eerst maar eens onaantrekkelijk.


De migratie valt best mee. Een groot deel komt op uitnodiging (nee, geen gezinshereniging, maar studenten, werknemers etc.).

Momenteel staan we nog steeds 'achter' als in: over twintig jaar, als ik tachtig ben komen we werkenden tekort.

100% eens met dit antwoord. Leuk dat we elkaar ergens vinden :-).

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:20

DuoPenotti schreef:
Ik zou voorstander zijn van 1 kind de subsidies geven, meerdere kinderen op eigen kosten.
Dan kan iedereen, als het gegeven is, een gezin starten.
Maar perse 3 kinderen op deze overvolle wereld zetten word dan minder aantrekkelijk.

Anticonceptie en sterilisatie zou altijd 100% vergoed moeten worden.

AMEN!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:21

Cayenne schreef:
Ik vind dat mensen met kinderen best een tegemoetkoming mogen krijgen voor kinderopvang.
Ook moeders moeten carriere kunnen maken bijvoorbeeld. Aan de andere kant vind ik dat anderen daar niet onnodig belast voor mogen worden.

Maar ik vind ook dat in die context mensen zonder kinderen een "beloning" mogen krijgen omdat zij het milieu minder belasten :+

Wat een goed idee!

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:21

Hermelijnhof schreef:
nikkel schreef:
Omdat er ook mensen moeten zijn die mij verzorgen als ik 80 ben. En mijn pensioen moeten betalen.

Ik ben net gepensioneerd en heb mijn hele werkende leven al betaald aan diegene die op dat moment met pensioen gingen. Ons ( mijn vrouw en ik) scheel betaald hebben aan kosten kinderopvang.
Dat laatste was onze vrije keuze ( kinderen of niet).

Beter gratis kinderopvang, dan nog een toeslagaffaire.


Precies en dat is hartstikke krom. Maar pensioen (betalen we allemaal al en genieten we allemaal van (tenzij we te vroeg overlijden) is iets anders dan KOT (ik betaal wel, maar wil me niet voortplanten).

Je betaalt ook voor rokers met longkanker, mensen met welvaartsziekten, mensen die door eigen toedoen arbeidsongeschikt zijn geraakt etc. Gelukkig kunnen we niet zelf kiezen wie we wel of geen geld gunnen. We leven nu eenmaal in een verzorgingsstaat waar eigen verantwoordelijkheid een illusie is.

Mias
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: drentshe hoofdstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:22

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:
Met een inkomen van laten we zeggen 60k, niks geen kinderbijslag of kinderopvangtoeslag meer.

Maar die betalen al fors meer belasting.

Niet alleen meer belasting. Ze betalen ook een extra toeslag om de kosten van mensen die geen ziektekostenverzekering hebben op te vangen. Daar hoor je dan niemand over.

Celebi
Berichten: 3818
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:22

Dit is waarom ik voor een basisinkomen ben. Weg met de meeste potjes en iedereen een gelijke basis. Wat je ervan doet is dan aan jezelf en heb je meer nodig voor jouw gewenste levensstijl dan wordt werken extra beloond. Min of meer tenminste.

Overigens zou het verder voor mij niet helemaal weg hoeven te zijn, maar op zn minst alleen voor het eerste kind. Afhankelijk van het geboorte/sterfte cijfer zou je het eerste of de eerste twee kinderen kunnen doen om inderdaad de populatie in stand te houden. Maar ik vind Nederland veels te groot dus wat mij betreft is wat inkrimpen juist goed. Het probleem wat de vergrijzing dan in die jaren gaat geven zou je dan eventueel weer kunnen opvangen met gerichte arbeidsmigranten.

Edit: inderdaad die anticonceptie in alle vormen zou vergoed moeten zijn. Van condooms, tot (prik)pillen en spiraaltjes.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:22

Koper schreef:
In welke eeuw leef jij eigenlijk? Het is 2023, en het gezinnetje met twee ouders is al heel lang geen model meer.


Daar heb ik het ook nergens over. Ik zeg ook nergens dat kinderopvang niet mag bestaan, dat er een ouder thuis moet blijven of iets anders. Ik zeg alleen maar dat ik niet wil betalen voor de kinderwens van een ander. Heel 1920, dat zal vast, maar zonder tegenargument kan ik geen discussie voeren. ;-)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:22

De ziektekosten vind ik een goed ding. Je wilt niet dat de ouders ze bij de dokter vandaan houden.

Gratis opvang is theoretisch bedacht voor meer gelijkheid en meer werknemers maar dat plan is nog lang niet rijp. De kans is groot dat er ook veel mensen de kinderopvang gaan gebruiken om even lekker wat anders te doen (niet werken).
Ook helpt het niets in gevallen waar de man en vrouw geen gelijkwaardig opleidingsniveau hebben.
Gericht support voor laag opgeleide immigranten en vrouwen zou zinvoller zijn wat mij betreft.

Wij zouden meteen profiteren van zo‘n gratis opvang, maar wij zijn precies niet de groep die eigenlijk getarget zou moeten worden (gelijkwaardig loon, gelijkwaardige opleiding, gelijkwaardig zorg % ) Domweg komt het er dan op neer dat mensen die al beide werken en dat ook uit ambitie doen (dus niet enkel uit financiele noodzaak) dadelijk vaker op vakantie kunnen.
Het plan moet eerst beter uitgewerkt worden zodat je niet per ongeluk nog meer ongelijkheid veroorzaakt.
Dat voordeel moet vooral een ondersteuning worden voor bijv. alleenstaande ouders, niet voor carriere tijgers.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-11-23 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30399
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:23

Hermelijnhof schreef:
Uhm, nee; ik wil dat mensen hun verantwoordelijk nemen voor hun eigen kinderen. Als mensen kiezen voor kinderen is dat hun eigen keuze (godzijdank). Op dit moment verplicht de overheid mij om mee te betalen aan de bloedjes van de buren. En die buren kunnen dat heel goed zelf betalen. Dan zouden ze misschien niet twee keer per jaar op vakantie kunnen, of een iets minder dikke auto moeten rijden.

Ik ken ook een gezin in de sanering dat nu in verwachting is van hun derde. Dat vind ik onverantwoord en heel erg zuur van mijn centjes, die ik liever gestoken zie worden in ouderen die nu maar eens per week gewassen kunnen worden, niet vanwege te weinig personeel, maar vanwege te weinig financiele middelen. Of 1 van de 1000 andere betere bestedingen van mijn belastinggeld.

Je bent mij al vaker opgevallen als bijzonder ongenuanceerd maar nu span je echt de kroon.

Hey, jij betaalt mee aan mijn WW. En als je zelf nooit wat mankeert betaal je ook mee aan de ziektekosten van een ander.

Dat heet beschaving.

Ik kan je alleen maar aanraden om naar een plek als de VS te verhuizen. Je weet wel, dat westerse ontwikkelingsland waar iedereen alleen aan zichzelf denkt en een ander laat stikken.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:24

996981 schreef:
Je betaalt ook voor rokers met longkanker, mensen met welvaartsziekten, mensen die door eigen toedoen arbeidsongeschikt zijn geraakt etc. Gelukkig kunnen we niet zelf kiezen wie we wel of geen geld gunnen. We leven nu eenmaal in een verzorgingsstaat waar eigen verantwoordelijkheid een illusie is.


Ik ben ook voor het overslaan van rokers op een wachtlijst voor een nieuwe long, of alcoholisten voor een nieuwe lever, maar dat is weer volledig andere discussie. Maar inderdaad; je hebt helemaal gelijk. Eigen verantwoordelijkheid is volledig weggedrukt, helaas.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:26

Koper schreef:
Je bent mij al vaker opgevallen als bijzonder ongenuanceerd maar nu span je echt de kroon.

Hey, jij betaalt mee aan mijn WW. En als je zelf nooit wat mankeert betaal je ook mee aan de ziektekosten van een ander.

Dat heet beschaving.

Ik kan je alleen maar aanraden om naar een plek als de VS te verhuizen. Je weet wel, dat westerse ontwikkelingsland waar iedereen alleen aan zichzelf denkt en een ander laat stikken.


Ik betaal nu mee aan je WW, dat doe je zelf. Wel aan je bijstand, en met liefde. Net als dat ik met liefde meebetaal aan jouw huurtoeslag als je dat niet zelf kunt betalen. Ik run zelf een eigen goed doel dat minima-gezinnen ondersteunt. Maar kinderen krijgen, is in tegenstelling tot ziek worden, arbeidsongeschikt raken etc, vrijwel altijd een eigen keus. Daar zit het verschil (wat mij betreft). Daarbij lijk ik misschien ongenuanceerd (en dat staat je vrij om te vinden), maar ik zou jou nooit naar een ander land verwijzen, alleen maar omdat je een andere mening hebt.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:26

Hermelijnhof schreef:
Koper schreef:
Je bent mij al vaker opgevallen als bijzonder ongenuanceerd maar nu span je echt de kroon.

Hey, jij betaalt mee aan mijn WW. En als je zelf nooit wat mankeert betaal je ook mee aan de ziektekosten van een ander.

Dat heet beschaving.

Ik kan je alleen maar aanraden om naar een plek als de VS te verhuizen. Je weet wel, dat westerse ontwikkelingsland waar iedereen alleen aan zichzelf denkt en een ander laat stikken.


Ik betaal niet mee aan je WW, dat doe je zelf. Wel aan je bijstand, en met liefde. Net als dat ik met liefde meebetaal aan jouw huurtoeslag als je dat niet zelf kunt betalen. Ik run zelf een eigen goed doel dat minima-gezinnen ondersteunt. Maar kinderen krijgen, is in tegenstelling tot ziek worden, arbeidsongeschikt raken etc, vrijwel altijd een eigen keus. Daar zit het verschil (wat mij betreft). Daarbij lijk ik misschien ongenuanceerd (en dat staat je vrij om te vinden), maar ik zou jou nooit naar een ander land verwijzen, alleen maar omdat je een andere mening hebt.



Edit; typo!

996981
Berichten: 9904
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:27

In hoeverre is het volgen van instinct eigen keuze?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:27

Sizzle schreef:
De ziektekosten vind ik een goed ding. Je wilt niet dat de ouders ze bij de dokter vandaan houden.

Gratis opvang is theoretisch bedacht voor meer gelijkheid en meer werknemers maar dat plan is nog lang niet rijp. De kans is groot dat er ook veel mensen de kinderopvang gaan gebruiken om even lekker wat anders te doen (niet werken).
Ook helpt het niets in gevallen waar de man en vrouw geen gelijkwaardig opleidingsniveau hebben.
Gericht support voor laag opgeleide immigranten en vrouwen zou zinvoller zijn wat mij betreft.

Wij zouden meteen profiteren van zo‘n gratis opvang, maar wij zijn precies niet de groep die eigenlijk getarget zou moeten worden (gelijkwaardig loon, gelijkwaardige opleiding, gelijkwaardig zorg % ) Domweg komt het er dan op neer dat mensen die al beide werken en dat ook uit ambitie doen (dus niet enkel uit financiele noodzaak) dadelijk vaker op vakantie kunnen.
Het plan moet eerst beter uitgewerkt worden zodat je niet per ongeluk nog meer ongelijkheid veroorzaakt.
Dat voordeel moet vooral een ondersteuning worden voor bijv. alleenstaande ouders, niet voor carriere tijgers.


Mooie stof tot nadenken, zinnige bijdrage, dank je wel daarvoor!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:29

996981 schreef:
In hoeverre is het volgen van instinct eigen keuze?

Niet voor 100%, dat ben ik met je eens. Desalniettemin hoeft een ander ook niet te betalen voor de instincten die ik heb (zoals eten, sex, drinken).

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:31

Hier twee goede inkomens en twee kinderen op de opvang. Wij betalen ons dus helemaal scheel maar toch ben ik tegen gratis kinderopvang. Waarom? Omdat het voornamelijk mensen zoals wij subsidieert. Mensen die het (als het goed is) prima kunnen ophoesten. Als beide ouders het minimum verdienen krijg je 96% terug, dat komt neer op hooguit een paar tientjes per maand voor opvang en dat is helemaal prima want boodschappen en vaste lasten zijn al duur genoeg.

Gratis kinderopvang zorgt imo voor alleen maar meer personeelstekorten en langere wachtlijsten, dan kan je kind terecht als ‘ie 3 is. Dan werken er alleen maar minder mensen (vrouwen meestal..). Plus dan heb je zomaar kans dat de kdv’s hun uurtarieven omhoog gooien. Dikke prima voor de ouders die nu 1500+ euro betalen en straks 300 euro. Niet zo tof voor de ouders die nu 50 euro betalen en straks ineens 300 euro moeten ophoesten maar dat helemaal niet kunnen.

Ik ben helemaal voor betere mogelijkheden voor alle mensen (ook hier weer, voornamelijk vrouwen) om te kunnen werken met goede en veilige opvang voor hun kinderen. Maar ik denk dat er betere oplossingen zijn dan kinderopvang maar gratis maken voor iedereen. Denk aan een basisinkomen zoals hierboven al eens wordt genoemd. Zijn we eindelijk af van al die toeslagenaffaires (en -fraudes).

Palmera

Berichten: 9493
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:32

Hermelijnhof schreef:
Benzz schreef:
Omdat er ook mensen moeten zijn die mij verzorgen als ik 80 ben. En mijn pensioen moeten betalen.


Denk je echt dat er mensen zijn die alleen maar kinderen krijgen omdat het gesubsidieerd wordt? Of, anders gezegd, dat er minder kinderen geboren zouden worden als we stoppen met de fokpremie? Als dat zo is, dat mensen bewust kiezen voor kinderen vanwege de toeslagen, zou dat behoorlijk ziek zijn. Dus; kinderen worden toch wel geboren. Ook de kinderen die straks voor jou (en mij) zorgen mochten we zo oud worden.

Los daarvan. De wereld is te vol. De aarde is op. Waarom moet daar nóg meer bijgepropt worden omdat wij een fout systeem hebben ontwikkeld.

Ik heb het al vaker geroepen en er 1 keer een klap in mijn gezicht voor gehad: een wereldwijde éénkindspolitiek is de enige redding.
Beloning in de vorm van gratis sterilisaties na de bevalling en een sommetje geld.

Nee, Chinese toestanden doel ik zejer niet op. Met de juiste organisatie kan dit.
Maar: zolang er mensen zijn (zoals mijn broer, ik schaam me rot) die 4 kinderen op de wereld pleuren omdat de wens nog zo groot is: die mensen moeten zich maar eens aanpassen aan de aardbol.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:34

Yessy schreef:
Hier twee goede inkomens en twee kinderen op de opvang. Wij betalen ons dus helemaal scheel maar toch ben ik tegen gratis kinderopvang. Waarom? Omdat het voornamelijk mensen zoals wij subsidieert. Mensen die het (als het goed is) prima kunnen ophoesten. Als beide ouders het minimum verdienen krijg je 96% terug, dat komt neer op hooguit een paar tientjes per maand voor opvang en dat is helemaal prima want boodschappen en vaste lasten zijn al duur genoeg.

Gratis kinderopvang zorgt imo voor alleen maar meer personeelstekorten en langere wachtlijsten, dan kan je kind terecht als ‘ie 3 is. Dan werken er alleen maar minder mensen (vrouwen meestal..). Plus dan heb je zomaar kans dat de kdv’s hun uurtarieven omhoog gooien. Dikke prima voor de ouders die nu 1500+ euro betalen en straks 300 euro. Niet zo tof voor de ouders die nu 50 euro betalen en straks ineens 300 euro moeten ophoesten maar dat helemaal niet kunnen.

Ik ben helemaal voor betere mogelijkheden voor alle mensen (ook hier weer, voornamelijk vrouwen) om te kunnen werken met goede en veilige opvang voor hun kinderen. Maar ik denk dat er betere oplossingen zijn dan kinderopvang maar gratis maken voor iedereen. Denk aan een basisinkomen zoals hierboven al eens wordt genoemd. Zijn we eindelijk af van al die toeslagenaffaires (en -fraudes).


Wat fijn om eens een genuanceerd antwoord te krijgen van een vader/moeder! Dank voor je mooie en goed onderbouwde reactie!

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:35

Palmera schreef:
Los daarvan. De wereld is te vol. De aarde is op. Waarom moet daar nóg meer bijgepropt worden omdat wij een fout systeem hebben ontwikkeld.

Ik heb het al vaker geroepen en er 1 keer een klap in mijn gezicht voor gehad: een wereldwijde éénkindspolitiek is de enige redding.
Beloning in de vorm van gratis sterilisaties na de bevalling en een sommetje geld.

Nee, Chinese toestanden doel ik zejer niet op. Met de juiste organisatie kan dit.
Maar: zolang er mensen zijn (zoals mijn broer, ik schaam me rot) die 4 kinderen op de wereld pleuren omdat de wens nog zo groot is: die mensen moeten zich maar eens aanpassen aan de aardbol.


DANK JE WEL. EIGENLIJK BEN IK HET 1000% MET JE EENS MAAR DURFDE IK HET NIET ZO ONGENUANCEERD TE UITEN, MAAR GOD, WAT HEB JE GELIJK! IK WEET NIET OF EEN 1-KIND-POLITIEK DE OPLOSSING IS, MAAR MINDER KINDEREN ZEKER WEL.
Laatst bijgewerkt door Hermelijnhof op 13-11-23 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:35

Hermelijnhof schreef:
Precies en dat is hartstikke krom. Maar pensioen (betalen we allemaal al en genieten we allemaal van (tenzij we te vroeg overlijden) is iets anders dan KOT (ik betaal wel, maar wil me niet voortplanten).


Welkom in de Nederlandse politiek.

Die is gebaseerd op solidariteit.
Het staat ook wel bekend als 'het Rijnlandse model'.
De ervaring leert dat het beter
(... niet alleen kosten efficiënter...!)
werkt dan het Amerikaanse systeem
('ieder voor zich en een zorgverzekering is al een soort inbeuk op' vrijheid''.)

Als je echt geen kinderen wil, zit die ingreep ook gewoon in de zorgverzekering.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:35

Fokpremie, charmant.

En hierboven geforceerde sterilisatie en 'met de juiste organisatie kan dit'.


:wow:

Palmera

Berichten: 9493
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:35

Mazida schreef:
Probleem met overbevolking zit vooral in de enorme migratie. Maak dat eerst maar eens onaantrekkelijk.

Hoezo? Die mensen zijn er toch al? Of ze nou in afrika of nederland zitten doet er niet toe, hun voetstappen worden gezet.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:36

BaileyMix schreef:
Fokpremie, charmant.

En hierboven geforceerde sterilisatie en 'met de juiste organisatie kan dit'.


:wow:


Ik hoef ook niet charmant te zijn, het IS een fokpremie, ook als iemand dat niet leuk vindt klinken ;-).