Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 19:03

MarrieLeen schreef:
Waarom is een uitbarsting op de zeebodem vervelend/ongewenst? Oprechte vraag, zo precies ben ik er niet in thuis. :)

Omdat dan het water in contact komt met ontzettend heet magma. En water wordt gas bij een hoge temperatuur. Dus als het water daar niet heel diep is, kunnen er stoomwolken/'explosies' ontstaan met daarin ook nog as etc.


Hiraeth schreef:
Het type vulkanisme op Reykjanes is doorgaans niet explosief. Een van de bijdragers aan de hoeveelheid as en ellende van Eyjafjallajökull was het smeltwater dat in combinatie met magma vergelijkbaar is met water en frituurvet.

Wel is er richting Blue Lagoon aardig wat grondwater en aan het eind van de zo'n 25 km lange scheur is de zee, dus er zijn wel plekken waar een eruptie minder wenselijk is. Een uitbarsting op de zeebodem net naast Grindavík is ongeveer even vervelend als een uitbarsting ín Grindavík.

Ik merk wel dat de vulkanologen niet helemaal op één lijn zitten en dat maakt het lastig om echt een verwachting te hebben bij dit. Maar misschien is het daardoor júist interessant om het te volgen nu. Maar je over je vakantievluchten zorgen maken is niet helemaal terecht in dit geval, want ik heb nog niemand gelezen die echt verwacht dat deze rakker consequenties gaat hebben op vliegverkeer.

Fijne informatie! Dank!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:18

Merexa schreef:
Jaa, ik volg het aardig. Natuurgeweld vind ik fascinerend, maar hoop ook heel erg dat de schade beperkt blijft en mensen er zo weinig mogelijk last van hebben.
Op de livestream op youtube zag ik rechtsbovenin wat tot leven komen. :=


daar zit ik naar aanleiding van jouw berichtje nu ook te kijken. Is dat al een uitbarsting?

dat rijtje met aardbevingen is wel pittig, elke paar minuten rommelt het.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:32

Ik zit inderdaad nu ook te kijken, rechts boven in lijk je wel wat te zien toch?

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:32

Die stoomwolk is volgens mij de blue lagoon.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:33


Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:40

In de chat van de livestream hebben ze het ook over gebroken leidingen die stoom wolken kunnen geven.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:53

Caitlin_K schreef:
Ah ja, dat is logisch ook :')

Edit: Over vulkanen gesproken, ik zie ook een livestream van de Etna. Die is momenteel ook actief.
https://www.youtube.com/watch?v=cIMW_h-_X2k

De hele wereld borrelt :=
T is maar eng, blijft toch wel een risico met vulkanen natuurlijk, al helemaal op island waar ze allemaal redelijk actief zijn vgm. En als je echt gaat opletten zijn vulkanen vast wel vaker wat aan het borrelen en doen, maar daar denk je natuurlijk niet echt aan :')

Zou het juist goed zijn als een vulkaan af en toe wat aan het borrelen is? Lijkt mij beter dan dat er helemaal niks gebeurt en ondertussen druk opbouwt, maar het is ondertussen 10 jaar geleden dat ik aardrijkskunde heb gehad, dus kan t mis hebben :+

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:00

Polarize schreef:
Caitlin_K schreef:
Ah ja, dat is logisch ook :')

Edit: Over vulkanen gesproken, ik zie ook een livestream van de Etna. Die is momenteel ook actief.
https://www.youtube.com/watch?v=cIMW_h-_X2k


De hele wereld borrelt :=
T is maar eng, blijft toch wel een risico met vulkanen natuurlijk, al helemaal op island waar ze allemaal redelijk actief zijn vgm. En als je echt gaat opletten zijn vulkanen vast wel vaker wat aan het borrelen en doen, maar daar denk je natuurlijk niet echt aan :')


De Etna is vannacht uitgebarsten
https://news.sky.com/video/sicily-mount ... t-13007046

De Vesuvius staat ook al een poosje op springen.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:06

Babootje schreef:
Polarize schreef:

De hele wereld borrelt :=
T is maar eng, blijft toch wel een risico met vulkanen natuurlijk, al helemaal op island waar ze allemaal redelijk actief zijn vgm. En als je echt gaat opletten zijn vulkanen vast wel vaker wat aan het borrelen en doen, maar daar denk je natuurlijk niet echt aan :')


De Etna is vannacht uitgebarsten
https://news.sky.com/video/sicily-mount ... t-13007046

De Vesuvius staat ook al een poosje op springen.

Oehh dat is wel heel gaaf om te zien

Vesuvius was die bij pompeii toch? Dat wordt ook een flinke mocht die echt hard uitbarsten

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:24

De kans dat de uitbarsting van de vesuvius heel groot is valt mee volgens Google. Zal meer gaan om scheuren. Maar: het is meer gevaarlijk door de hoeveelheid mensen die er in de buurt wonen. Het is echt een vol gebied, bijna 600.000 mensen die risico lopen.
Het is trouwens wel leuk om de vulkaan in rustige tijden te bezoeken ;)

Etna is afgelopen jaren al vaker aan het spuwen geweest.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:14

Campi flegrei eerder, die ligt aan de andere kant van de stad daar.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:58

Hiraeth schreef:
MarrieLeen schreef:
Waarom is een uitbarsting op de zeebodem vervelend/ongewenst? Oprechte vraag, zo precies ben ik er niet in thuis. :)

Ik weet niet meer dan het topje van de ijsberg, maar bij onderwater erupties komt er over het algemeen heel veel gas en as vrij, waarvan de gassen ook giftig zijn. Daarnaast is de kans vrij groot dat àls deze vulkaan uitbarst, hij langs meerdere plekken op de breuk gaat borrelen vroeg of laat. Mocht er dus wel een uitbarsting zijn in zee, dan is het dorpje alsnog nog niet veilig.

Thanks. :j

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:33

Moest eem graven in mn geheugen, want heb ooit een obsessie gehad met die vulkanen in italie :')

Als echt de Campi flegrei zou uitbarsten zou het een enorme ramp zijn, dat is een supervulkaan met een doorsnee van meer dan 12km. Heel Europa zou t merken, en de as kan enorm ver verspreiden. Weet niet meer precies waar of wanneer, ik meen India ergens 1800, maar dat is wel eens gebeurd en toen zakte wereldwijd de temperatuur een paar graden omdat de asdeeltjes her zonlicht stopten.
De aarbevingen komen doordat magmakamers zich vullen met magma en er ook nieuwe bubbels vormen onder de grond, waardoor de grond verschuift.


De kans is er, maar campi flegrei is eerder onrustig geweest en na een tijdje weer stil geworden. Hij is al een tijd af en aan onrustig, en deze zomer is het intenser geworden, maar het is maar mijn weten ook niet erger geworden sinds de zomer. Echt volledig kan een uitbarsting niet uitgesloten worden, maar als het gebeurt is de kans op een grote waar je in Europa en verder last van hebt vrij klein. Een kleine uitbarsting is waarschijnlijker, daar zou de as nog voor problemen kunnen zorgen, maar verder blijven de problemen lokaal. En met de huidige technologie is de kans groot dat de omliggende dorpen ruim op tijd ontruimt kunnen worden, mocht er grote dreiging zijn.

Ennn ik kruip weer terug in mn infodump holletje. Niet alles zal 100% kloppen maar ik heb t ooit allemaal in detail uitgezocht :')

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:31

Indonesie en 2x in de 19e eeuw , 1816 mount Tambora (bekend als the year without a summer) en 1883 Krakatoa.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:37

Mariska_28 schreef:
Die stoomwolk is volgens mij de blue lagoon.


Ooo hahah :')

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:07

De IJslandse meteorologische service heeft een hoger niveau SO2 waargenomen en naar aanleiding daarvan is iedereen die op dat moment in Grindavík was geëvacueerd. Ze benoemen wel dat het geen evacuatie is uit nood, maar meer als "better safe than sorry". De vrijgekomen gassen kunnen een indicatie zijn van magma op minder diepte, maar de meters geven nog geen direct naderende eruptie aan.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:42


Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 00:47

Zijn er nog recente updates te vinden ergens?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:28

Loretta schreef:
Filmpje met beelden vanuit het gebied. Ook met beelden opgenomen in de huizen. Als je dat overkomt dan lijkt me toch dat je niet weet hoe snel je weg moet komen.

https://youtu.be/nLS9MTQUgew?si=u-hBRLPifRgO7aP1

Dat is niet mis!

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:37

Daar rijd je dan met je autootje.... Ik zou ook niet weten hoe snel ik weg zou moeten komen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:53

Ik begreep uit de reacties van de gevluchte bewoners dat er een flink aantal zijn die niet meer terug willen, los van het feit of ze terug kunnen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 14:04

Morganlefay schreef:
Ik begreep uit de reacties van de gevluchte bewoners dat er een flink aantal zijn die niet meer terug willen, los van het feit of ze terug kunnen.

Ik ben benieuwd waarom ze niet terug zouden willen.


Ninette schreef:
Zijn er nog recente updates te vinden ergens?

Toevallig vandaag: https://www.ijsland-enzo.nl/ijsland/act ... pagina.asp

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Aardbevingen IJsland - grote kans op uitbarsting vulkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:43

laten we hopen en duimen dat bokker Kuggur en familie&dieren ook in orde zijn

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:03

Kookaburra schreef:
Morganlefay schreef:
Ik begreep uit de reacties van de gevluchte bewoners dat er een flink aantal zijn die niet meer terug willen, los van het feit of ze terug kunnen.

Ik ben benieuwd waarom ze niet terug zouden willen.

Wil jij op een tijdbom wonen dan? Ik zou daar ook niet zo op m'n gemak zitten.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:07

Kookaburra schreef:
Morganlefay schreef:
Ik begreep uit de reacties van de gevluchte bewoners dat er een flink aantal zijn die niet meer terug willen, los van het feit of ze terug kunnen.

Ik ben benieuwd waarom ze niet terug zouden willen.


Ninette schreef:
Zijn er nog recente updates te vinden ergens?

Toevallig vandaag: https://www.ijsland-enzo.nl/ijsland/act ... pagina.asp

Ehhh, wat dacht je dat er uit elke straathoek lava kan komen of er ontstaat een nieuwe geysir los van het feit dat er door aardverschuivingen er het risico bestaat dat de hele peninsula kan loskomen.