Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:51

Ik vind het nuttig om stemwijzers te doen en daarbij ook te kijken naar de 'wat is er gestemd'-stemwijzer (weet even niet welke dat precies is uit mijn hoofd), zodat je de échte keuzes ziet van de afgelopen jaren. Verkiezingsprogramma's zijn mooie plannen, maar wees er van bewust dat er altijd gepolderd wordt én dat deze alleen voorzien in de basis. Er kunnen zoveel onverwachte dingen gebeuren in 4 jaar tijd, en dan moet je vertrouwen hebben in de partij dat ze ook die dingen oplossen zoals jij dat graag zou zien.

Ik vind het lastig dit jaar: ik stem altijd VVD en die komt ook overal het hoogste uit de stemwijzers. Ik volg de politiek wel, en ben de afgelopen jaren enorm teleurgesteld in de omgang met de boeren en de klimaatproblematiek. Daarom neig ik nu naar JA21. Maar ik moet daarvoor wel andere punten 'inleveren', wat toch lastig blijft. Maar bijna niemand heeft het dat een partij voor 100% bij ze past.

Het staat me nog vaag bij dat er vorige verkiezingen (Tweede Kamer of anders, weet ik niet meer) een poll is gehouden op Bokt en dat daaruit naar voren kwam dat veruit het grootste gedeelte links / voor het klimaat ging stemmen. Ik hou dat altijd een beetje in gedachten bij zulke topics, want dat zal je ook veel meer vertegenwoordigd zien in discussies. Kijk vooral zelf naar wat jouw kernwaardes zijn en wat bij je past, welke standpunten voor jou het meeste belang hebben, en waar je eventueel bereid bent wat in te leveren en waar vooral niet.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
We krijgen alleen maar steeds meer armoede, het leven wordt steeds onbetaalbaar (en waar gaat dat geld helemaal heen??) terwijl de rijke mensen steeds rijker worden.

Vier rechtse kabinetten Rutte deden dit.
Hoogste tijd voor iets anders.

Vooral dat vind ik altijd opvallend inderdaad. Rechtse partijen doen veelal alsof ze het goed voor hebben met de arme burger, maar ze stemmen vervolgens precies tegenovergesteld.. vóór de grote bedrijven; voor de olie-industrie, voor de agro-reuzen, voor de vastgoed-investeerders en voor de rijken.. Ze roepen 'werk moet lonen', maar willen vervolgens niet het minimumloon verhogen..
Ik snap dan ook werkelijk niet dat mensen die het niet breed hebben, dan toch rechts gaan stemmen. Daarmee schiet je jezelf toch in de voet? Of je vluchtelingenhaat en angst voor verduurzaming moet veel groter zijn dan je wens om zelf beter rond de kunnen komen..

Loretta
Berichten: 8782
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:16

8nnemiek schreef:
Ik snap dan ook werkelijk niet dat mensen die het niet breed hebben, dan toch rechts gaan stemmen. Daarmee schiet je jezelf toch in de voet? Of je vluchtelingenhaat en angst voor verduurzaming moet veel groter zijn dan je wens om zelf beter rond de kunnen komen..



Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:25

Hoelang hebben jullie er ongeveer over gedaan om tot een keuze te komen, als die er al is? Nog twee weken en ik ben er nog steeds niet uit :')

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:56

Citaat:
Ehm, weet je wat die mensen voor werk hebben?
Die reizen horen erbij.
En het is niet Timmermans alleen hoor, die 'roept' dat we aan het klimaat moeten werken. Weet je dat met name Jetten en Timmermans dit geregeld doen...?

Iedereen van mijn leeftijd kan het met eigen ogen vaststellen. (Begin november, vroegah waren de bomen nu al kaal, zelfs na de storm staan de meesten nog in blad, een aantal ook nog eens gewoon groen. Ik noem maar iets...)
En ja, ALLE politici worden dik betaald.
Dat is een keuze geweest, oa om corruptie te voorkomen.
Misschien is het een idee om op de SP te stemmen?
Die partij kent als laatste nog een afdrachtregeling: Tweede Kamerleden van de SP houden na afdracht een modaal inkomen over.

Ze willen zelf ook niet in een elektrische dienstauto rondgereden worden, omdat het niet “comfortabel” genoeg is voor ze, terwijl de gewone mens om de haverklap bij een stekker moet gaan staan.
Ik geef toe dat het beter kon, maar ik vind het weinig duurzaam om een relatief nieuwe dienstauto weg te doen.
Weet je dat met name Jetten en Timmermans dit geregeld doen...?


Het klimaat veranderd altijd, ook zonder de invloed van ons mensen. Daarom hebben we o.a. een (kleine) ijstijd gehad. Als je pas 100-125 jaar de temperatuur meet terwijl de aardbol miljoenen jaren bestaat; hoeveel weet je dan echt van de “normale” temperaturen? Is dat een goed referentiekader? En wie zegt mij dat die honderden miljarden niet in de verkeerde zakken verdwijnen?

Ik vind het te makkelijk dat politici (en de allerrijksten) massaal roepen (want dat doen ze) dat wij de klimaatverandering (wat betreft Nederland; 0,000xx graden voor miljarden euro’s) moeten tegengaan terwijl ze zelf anders doen. Als je je werkelijk zo druk maakt om het klimaat dan ga je zsm een oplossing zoeken voor je dure dienstauto, pak je -alleen als het echt moet- een lijnvlucht (géen privéjet). Maar nee; ook Jetten gaat de fout in, zie: https://www.upinthesky.nl/2023/10/12/je ... groningen/ en anderen net zo; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... liegtuigen En wat betreft dienstauto’s; https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... sche-autos

Practice what you preach, nogmaals.

Ik weet niet hoe je voor mij de SP uitkomt? Ik ben de laatste die iets heeft tegen de dikke salarissen van politici. Mijn man (internationale directie functie) wordt net zo “dik betaald” en betaald al enorm veel belasting dus ik zal de laatste zijn die SP stemt :D Ook al ben ik het met een aantal standpunten zeker met ze eens.

Citaat:
We krijgen alleen maar steeds meer armoede, het leven wordt steeds onbetaalbaar (en waar gaat dat geld helemaal heen??
Vier rechtse kabinetten Rutte deden dit.
Hoogste tijd voor iets anders.


Helaas stemden de linkse partijen (misschien op SP na) heel vaak mee met de coalitiepartijen. Vandaar dat ik kijk naar hun stemgedrag ipv naar hun standpunten nu.
Nederlanders stemmen voornamelijk rechts, maar een echt rechts kabinet hebben we helaas echt niet gehad. De VVD is tegenwoordig aardig links ook, kijk maar naar de houding mbt stikstof. Heel veel mensen zijn bij die partij weggelopen door die linkse houding.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:04

Als het over klimaat(verandering) gaat in de politiek dan kun je er vanuit gaan dat ze de verandering door toedoen van de mens bedoelen, en niet de geleidelijke verandering die altijd plaats vindt.

VVD links? := VVD is hartstikke rechts..
Een links kabinet hebben we al heel lang niet meer gehad.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:40

De VVD “hardstikke rechts”?
Laat ik het zo zeggen; binnen onze VVD familie is nagenoeg iedereen de laatste 3 jaar afgehaakt omdat ze te links zijn. Op het gebied van stikstof, op het gebied van asielinstroom (Van den Burg die massaal mensen binnen wil halen maar ook hoeveel er de afgelopen kabinetten Rutte zijn binnen gelaten) maar ook in het partijprogramma, waarin ze aangeven voor een sterke, controlerende overheid te zijn. Dat klinkt niet heel rechts, laat staan heel liberaal.

Daarnaast; als een Jesse Klaver blijft hameren op het nakomen van het regeringsakkoord (laatste kabinet Rutte) dan kan het niet een heel rechts kabinet zijn geweest

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:41

Klopt VVD is de laatste jaren helemaal naar de pijpen van links gaan dansen. En dat heeft ze denk ik geen goed gedaan. Want midden of rechts zijn ze al erg lang niet meer.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:45

Precies! Ze hebben continu rechts gesproken (ook in verkiezingsprogramma’s) maar links gehandeld. En ze hebben bewust voor een kabinet over links gekozen, door partijen die over het algemeen wel rechts zijn (PVV bijvoorbeeld) vooraf al uit te sluiten.
Dat vind ik overigens bepaald niet liberaal, laat staan democratisch

Fitzroy

Berichten: 25144
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:52

VVD schuift idd steeds meer naar links. Ik vind het dan ook heel bijzonder om 4 rechtse kabinetten Rutte te zeggen want ook PvdA en D’66 hebben in die kabinetten gezeten en waren er zelf bij. Zo goedkoop om dan nu alles op Rutte af te schuiven.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:55

Ik vind mezelf helemaal niet hartstikke rechts en stem VVD. Ik zie dat meer als een partij rechts van het midden. Ik weet inderdaad dat er veel VVD leden de partij te links hebben gevonden de afgelopen jaren. Veel water bij de wijn moeten doen in de kabinetten. Iets wat de nieuwe lijsttrekker nu zegt niet te willen doen. Dat bereik je dan alleen door een kabinet te vormen wat beter aansluit. Ik ben benieuwd.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:57

Fitzroy schreef:
VVD schuift idd steeds meer naar links. Ik vind het dan ook heel bijzonder om 4 rechtse kabinetten Rutte te zeggen want ook PvdA en D’66 hebben in die kabinetten gezeten en waren er zelf bij. Zo goedkoop om dan nu alles op Rutte af te schuiven.

Ja dat is lekker makkelijk. Straks is hij er niet meer, dan moeten ze eens naar zichzelf kijken. _O-
Ik vind VVD zeker verantwoordelijk hoor, maar laten we nu niet doen alsof zij het alleen voor het zeggen hebben gehad, want zo werkt het gewoonweg niet. Om iets voor elkaar te krijgen moet toch een meerderheid het er mee eens zijn.

Loretta
Berichten: 8782
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:59

Voor dat soort zaken als stikstof moet je ook naar Europa kijken. Yeşilgöz kan straks net zo min als Rutte dat kon de gestelde normen vanuit Brussel maar gewoonweg naast zich neerleggen. Natuurorganisaties boeit het vervolgens niet hoor of Nederland nog verder op slot gaat. Die stappen gewoon naar de rechter en zetten het land nog verder op slot.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:02

Volgens mij is dat ook helemaal niet de wens van de VVD en willen zij de gestelde normen ook gewoon halen.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:02

VVD zit inderdaad gewoon rechts van het midden. Altijd zo geweest.. en als ze nu op sommige punten meer naar links trekken omdat ze inderdaad water bij de wijn moeten doen, of omdat ze simpelweg de EU regels/verdragen moeten volgen dan maakt ze dat zeker niet meteen een linkse partij.

D66 is ook een liberale partij, en dus ook midden, richting rechts, ook al hebben ze ook linkse punten.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:04

Jessix schreef:
Ik vind mezelf helemaal niet hartstikke rechts en stem VVD. Ik zie dat meer als een partij rechts van het midden. Ik weet inderdaad dat er veel VVD leden de partij te links hebben gevonden de afgelopen jaren. Veel water bij de wijn moeten doen in de kabinetten. Iets wat de nieuwe lijsttrekker nu zegt niet te willen doen. Dat bereik je dan alleen door een kabinet te vormen wat beter aansluit. Ik ben benieuwd.

Ik ben ook heel benieuwd.

Ik vind Dilan Yeşilgöz-Zegerius wel een heel goede partijleider. En ik ben heel benieuwd hoe zij het gaat doen :j
Maar VVD vertrouw ik voor geen meter en dat is voor mij wel Rutte zijn aandeel. Al zat die ook niet alleen natuurlijk :+

Wie weet over vier jaar...

Ik ga voor BBB, ben ik het overal mee eens, zeker niet.
Maar globaal gezien vind ik ze links op punten waar ik dat belangrijk vind, zoals bijvoorbeeld zorg. Maar rechts en mag zelfs nog wat rechtser als het gaat om asielbeleid. Maar ook mooi dat ze ook expats ook benoemd, een vaak vergeten groep. Die hier in de omgeving wel een grote druk geeft op het huizen aanbod. In Eindhoven zelf, maar ook de dorpen er omheen.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:08

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:
Ik vind mezelf helemaal niet hartstikke rechts en stem VVD. Ik zie dat meer als een partij rechts van het midden. Ik weet inderdaad dat er veel VVD leden de partij te links hebben gevonden de afgelopen jaren. Veel water bij de wijn moeten doen in de kabinetten. Iets wat de nieuwe lijsttrekker nu zegt niet te willen doen. Dat bereik je dan alleen door een kabinet te vormen wat beter aansluit. Ik ben benieuwd.

Ik ben ook heel benieuwd.

Ik vind Dilan Yeşilgöz-Zegerius wel een heel goede partijleider. En ik ben heel benieuwd hoe zij het gaat doen :j
Maar VVD vertrouw ik voor geen meter en dat is voor mij wel Rutte zijn aandeel. Al zat die ook niet alleen natuurlijk :+

Wie weet over vier jaar...

Ik ga voor BBB, ben ik het overal mee eens, zeker niet.
Maar globaal gezien vind ik ze links op punten waar ik dat belangrijk vind, zoals bijvoorbeeld zorg. Maar rechts en mag zelfs nog wat rechtser als het gaat om asielbeleid. Maar ook mooi dat ze ook expats ook benoemd, een vaak vergeten groep. Die hier in de omgeving wel een grote druk geeft op het huizen aanbod. In Eindhoven zelf, maar ook de dorpen er omheen.


Ik ben ook benieuwd hoe zij het zal doen. Tot nu doet ze het goed in mijn ogen. En ik sta ook niet achter elk punt, maar toch wel achter de meeste. Voor mij dus wel weer een duidelijk keuze om voor VVD te gaan.

Ik ben benieuwd naar wat er uitkomt en wat voor een kabinet ze gaan vormen. Ik hoop zelf op VVD, BBB en NSC... en dan moet er natuurlijk nog wat bij. We zullen zien.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:12

Ik ook, want partijen als PVV sluiten ze al bij voorbaat uit. :+

Ze doen het nu ook lijken dat ze als ze weer aan de macht komen “het helemaal anders gaan doen”, terwijl ze de afgelopen jaren zelf aan het roer hebben gezeten en heel anders hebben gedaan dan ze nu weer beweren te gaan doen.

De stikstofnormen vanuit Brussel zijn door onze eigen regering (kabinetten Rutte) zo extreem laag ingezet. En nu worden we aan die veel te lage norm gehouden. Geen enkel ander euroland heeft deze norm. Daarom kan het zo zijn dat een boer in Duitsland gewoon mag uitbreiden terwijl de boer aan deze kant van de grens moet stoppen. En dat wij hier 100 mogen rijden, terwijl ze in Duitsland lekker doorrijden.

Ook dat hele pro Europese van de VVD staat mij tegen. Tegenwoordig mogen we niets meer zelf beslissen als Nederland. Brussel bepaald alles.

Net als het hele pro oorlog gedoe, dat verbaasd mij van links tot rechts. Ik denk niet dat het klimaat (of die arme mensen die van beide kanten gedwongen worden hun leven te geven voor een oorlog) erbij gebaat is dat we F16’s, bommen en granaten etc massaal sturen. In 2023 zouden we toch beter moeten weten dan dat.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:23

VVD is rijk-rechts :+ JA21, PVV, FvD, BVNL zijn psychose-rechts, NSC, BBB en CDA zijn boeren-rechts, SGP is... afwezig-rechts? Rechts of links kan zich dus op veel verschillende manieren uiten, zegt niet alles over de standpunten van een partij.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:34

Ik vind het deze keer echt heel lastig, met name ondat er zoveel gewisseld is.
Bij verschillende stemwijzers kom ik op verschillende partijen uit. Als ik het kieskompas bekijk antwoord ik behoorlijk midden (ietsje links van) en heel iets progressief. Laten er niu geen partijen zitten die daar zitten. Nou ja, de CU en 50plus, maar dat zijn geen van 2 partijen waar ik op zal stemmen.
Ik blijf nog wel lekker verder dubben

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:40

BaileyMix schreef:
VVD is rijk-rechts :+ JA21, PVV, FvD, BVNL zijn psychose-rechts, NSC, BBB en CDA zijn boeren-rechts, SGP is... afwezig-rechts? Rechts of links kan zich dus op veel verschillende manieren uiten, zegt niet alles over de standpunten van een partij.


Behalve dat dit mega generaliserend is en VVD echt niet alleen voor de rijken is, vind ik het vooral niet netjes om 4 partijen (en hun kiezers?) weg te zetten als 'psychose'-rechts.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:41

Hoe zit dat volgens jou dan op links?
Is PVDA/GroenLinks dan rijk-links, nu Timmermans z’n zakken vult? En PVDD dan psychotisch links?

Wat dat betreft is niet elke partij volledig onder rechts of links te vangen. De PVV heeft qua standpunten veel gemeen met SP bijvoorbeeld. En zo gaat dat bij meer partijen

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:43

Ik kom zowel in stemwijzer als in de 'wat hebben ze gestemd'-wijzer op dezelfde partij uit. En dat vind ik lastig, want op ethisch vlak sta ik daar absoluut achter, maar hun standpunten vind ik vaak ook haast onuitvoerbaar en duur... en dan?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:58

AppleSter schreef:
Hoe zit dat volgens jou dan op links?
Is PVDA/GroenLinks dan rijk-links, nu Timmermans z’n zakken vult? En PVDD dan psychotisch links?

Wat dat betreft is niet elke partij volledig onder rechts of links te vangen. De PVV heeft qua standpunten veel gemeen met SP bijvoorbeeld. En zo gaat dat bij meer partijen


Eh, Timmermans die zijn zakken vult...?
Hoezo dat....?
Op dit moment is hij ambtloos burger, dadelijk is hij hetzij Tweede Kamerlid, hetzij minister.
Voor alle Tweede Kamerleden en alle ministers geldt dat ze ruim betaald worden.
(Waarbij de SP leden dus afdragen aan hun partij, zodat een modaal inkomen overblijft.)

Psychotisch zegt mij wel iets (ik ben geen arts maar werk in de gezondheidszorg), maar de link met de PvdD ontgaat me.

And please, de vv heeft NIETS links.
Ja, Geert W. jat de sociale paragraaf van de SP, maar qua stemgedrag is hij gewoon de vvd'er die hij ooit was: hartstikke rechts.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34702
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:59

Ik vind de debatten heel fijn. Dan kun je al een beetje zien wie richting wie beweegt om vast voor te sorteren op de formatie ( viel pdva GroenLinks wel wat tegen geloof ik dat NSC meer richting rechts beweegt zoals het nu lijkt) en wat ook opvallend is, dat Dilan echt afstand lijkt te nemen van het beleid onder Rutte. Wat ik niet integer over vind komen, persoonlijk. Het is ook veel zwartmaken over en weer, direct of juist onder de gordel. Ik hou daar niet van. Want straks doen ze weer of ze vriendjes zijn omdat ze elkaar nodig hebben. Daar moet je wel doorheen kunnen prikken.