Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:13

Je moet wel een heel behoorlijk uitgavenpatroon hebben wil je niets overhouden en wegsparen met zo’n inkomen a €23.000 per maand. En als het je toch lukt, hoe past dat uitgavenpatroon dan bij een sociaal democraat? En bij het door hun gewenste klimaatbeleid?

Niemand hoeft vast te zitten in een functie wat mij betreft, maar geen ander mens dan een politicus kan z’n salaris behouden als hij zelf besluit weg te gaan. En juist als je voor Nederland werkt, betaald wordt van ons belastinggeld, zou het politici sieren als ze daar zelfkritisch en secuur mee omgaan.

Janneke2

Berichten: 22887
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:14

IMANDRA schreef:
AppleSter schreef:
Timmermans kon het prima goed doen; als hij had afgezien van het wachtgeld.

Dat hij überhaupt durft te zeggen dat “er wel brood op de plank moet komen” terwijl hij al jarenlang geniet van een salaris van €23.000 euro per maand… Dat vind ik nogal wat. Hij is nota bene sociaal democraat.

Het gemiddelde JAARSALARIS van een PVDA stemmer is waarschijnlijk gelijk aan/lager dan het salaris dat Timmermans in 1 MAAND verdiende.


Je vergeet dat als je zo’n inkomen hebt, jouw maandelijkse kosten ook hoger zijn. Hypotheek, auto, uitgaven, noem maar op. Als hij van politieke functie switched zet je dat ook niet eventjes stil.

Moet een politicus volgens jou dan “vast” zitten in de huidige functie en niet kunnen groeien of switchen naar een functie waar hij meer impact denkt te maken?

Vind het ook wel iets anders dan zelf bij een reguliere baan ontslag nemen, omdat hij zich inzet in de politiek en dus in wezen voor Nederland werkt.


Die hogete hypotheek etc zie ik persoonlijk niet zo.
Wat dat betreft ben ik een fan van het verschijnsel 'afdracht' : zonder een partij was iemand waarschijnlijk niet "op het pluche" gekomen, dus dat je een bepaald percentage 'terugbetaalt' vind ik redelijk.
Als gezegd, als iemand die bedragen te hoog vindt is dat een argument, maar ik vind het wat raar om het over het hoofd van één enkele politicus te kieperen.
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:17

Of klussen zelfs 's avonds bij met lezingen terwijl ze in de kamer horen te zijn om hun kiezers te vertegenwoordigen :roll:

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:17

Janneke2 schreef:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)

:j
Dit dus.......

Timmermans krijgt wachtgeld en daar werkt hij als lijsttrekker gewoon voor. Dat wordt vanuit Europa betaald en daar heeft hij recht op.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:18

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)

:j
Dit dus.......

Timmermans krijgt wachtgeld en daar werkt hij als lijsttrekker gewoon voor. Dat wordt vanuit Europa betaald en daar heeft hij recht op.


Eens :j

AppleSter schreef:
Je moet wel een heel behoorlijk uitgavenpatroon hebben wil je niets overhouden en wegsparen met zo’n inkomen a €23.000 per maand. En als het je toch lukt, hoe past dat uitgavenpatroon dan bij een sociaal democraat? En bij het door hun gewenste klimaatbeleid?

Niemand hoeft vast te zitten in een functie wat mij betreft, maar geen ander mens dan een politicus kan z’n salaris behouden als hij zelf besluit weg te gaan. En juist als je voor Nederland werkt, betaald wordt van ons belastinggeld, zou het politici sieren als ze daar zelfkritisch en secuur mee omgaan.


Ik zeg ook niet dat hij niks overhoudt. Maar dat hij wachtgeld krijgt snap ik. Dat dat wachtgeld riant is, dat snap ik ook. Hypotheek en leefgeld is ook niet het enige, ik kan me best indenken dat hij voor bepaalde bijeenkomsten ook aan beveiliging moet denken, bijvoorbeeld. Niet in de mate van Wilders, maar er zal toch wel wat zijn.

En we hebben het nu blijkbaar over zijn salaris bij de EU (geen idee of dit bedrag klopt overigens), maar is zijn wachtgeld ook hetzelfde dan? Of is dat een stuk lager want het is een bepaald % van zijn eerder verdiende salaris?

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:22

IMANDRA schreef:
En we hebben het nu blijkbaar over zijn salaris bij de EU (geen idee of dit bedrag klopt overigens), maar is zijn wachtgeld ook hetzelfde dan? Of is dat een stuk lager want het is een bepaald % van zijn eerder verdiende salaris?

Tussen de 40 en 65% van zijn jaarsalaris bij de EU. Dus tussen de 120K en de 195K. Maandelijks: 9230,- euro en 19000,- bruto.

Netto is dat overigens een heel stuk minder. 9230 is ongeveer 5450,- netto. En 19k is 10K netto.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 07-11-23 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:24

Janneke2 schreef:
AppleSter schreef:
Mijn probleem met Timmermans (behalve dat hij niet “practice as you preach” doet maar “Do as I say”) is het mega inkomen vanuit de EU dat hij blijft opstrijken terwijl hij er zelf is opgestapt


Wat een raar argument.
Vooral als het om Timmermans gaat.

Je doet alsof hij iets doet dat volstrekt buiten de boot valt ofzoiets.

Als gezegd, hij is nu ambtloos burger, maar het zou best zo kunnen zijn dat hij wachtgeld heeft.
(Voor politici geldt dat ze een vrij beroep hebben, ieder moment de laan uitgestuurd kunnen worden, en dan krijg je een tijdje wachtgeld - niets mis mee.)

En omdat hij lijsttrekker is geworden, heeft hij de baan als commissaris opgegeven.
Hoezo is het niet in de haak ofzo dat hij dan (wacht) geld "opstrijkt"...?
(Zo zijn gewoon de regels.
Misschien ben je het niet eens met de regels, maar richt je pijlen dáár dan op.)

En hoezo niet 'practise as you preach'...?
(Hij zal helaas wel moeten vliegen, zeker in zijn vorige baan als EU commissaris. Dat zijn geen snoepreisjes.)

'Do as I say' - als dat nou eens zou gebeuren zou het heel fijn zijn. :j


“Do as I say?” Zo van “spring jij ff het water in, dan blijf ik lekker aan de kant”. Zo werkt het toch niet?? Als het werkelijk zo slecht gaat met het klimaat dan zouden ze juist het goede voorbeeld moeten geven van hoe het dan wel moet.

Hij heeft zelf gekozen zijn baan op te zeggen. Dat is anders dan plots ontslag krijgen. Dan is het toch logisch dat je dat salaris ook opgeeft? Dat geldt toch voor iedereen?
Het zijn de regels, inderdaad. Maar wie hebben die regels bedacht? Burgers? Nee hoor; de politici zelf!

En nogmaals; het gaat mij absoluut niet alleen om Timmermans. Ik heb een probleem met alle (rechts, links, midden, etc) politici die links l*llen, rechts vullen en/of anderen vertellen wat ze moeten doen terwijl ze zelf het tegenovergestelde doen.

En er zijn zoveel mensen die veel vliegen voor werk, maar de meeste hebben straks evengoed een CO2 budget. En de meesten pakken niet te pas en te onpas een binnenlandse vlucht terwijl ze om het hardst om klimaatmaatregelen roepen.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:26

Het zal mij benieuwen of Timmermans straks ook bereid is om gewoon in de opossitiebankjes plaats te nemen als GL/PVDA straks niet in het kabinet komt.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:29

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)

:j
Dit dus.......

Timmermans krijgt wachtgeld en daar werkt hij als lijsttrekker gewoon voor. Dat wordt vanuit Europa betaald en daar heeft hij recht op.


Dus alleen links zou hard werken? Rechts niet? Vertel, inhoudelijk graag. Je mag van alles roepen, maar zolang het loze kreten zijn zonder inhoudelijke onderbouwing blijft het bij loze kreten.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:31

AppleSter schreef:
Dus alleen links zou hard werken? Rechts niet? Vertel, inhoudelijk graag. Je mag van alles roepen, maar zolang het loze kreten zijn zonder inhoudelijke onderbouwing blijft het bij loze kreten.

Ik zie nergens waar dat staat.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:32

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)


Eh… Hier!

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:34

AppleSter schreef:
[
Janneke2 schreef:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)


Eh… Hier!

Opmerking van Janneke, maar ik begrijp wel waar die over gaat :+

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:43

8nnemiek schreef:
Jullie verkijken je op hoeveel verantwoordelijkheid en werk er in zo'n baan gaat zitten (tenzij je Thierry heet natuurlijk :') )

Nee hoor, ik zeker niet. Ik zou alleen liever zien dat hij nu salaris kreeg voor het werk wat hij nu doet, juist omdat hij gewoon een andere baan heeft. Ik snap zijn keuze nu, maar vind het systeem dus krom.

Janneke2

Berichten: 22887
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:45

Citaat:
(Hoeveel Tweede Kamerleden op rechts steken geen poot uit, maar krijgen net zo goed een riant salaris...?)

Citaat:
:j
Dit dus.......

Citaat:
Timmermans krijgt wachtgeld en daar werkt hij als lijsttrekker gewoon voor. Dat wordt vanuit Europa betaald en daar heeft hij recht op.

(Zo zit het uiteraard net niet.
Hij heeft gewerkt voor zijn wachtgeld. Daar heeft hij gewoon recht op. Verder is hij nu ambtloos burger, wordt verder niet betaald voor het lijsttrekkerschap.)
Citaat:
Dus alleen links zou hard werken? Rechts niet? Vertel, inhoudelijk graag.

Ik gooide na een serie niet beantwoorde vragen van mijn kant eens een 'links - rechts' balletje op.
Resultaat: 'hap'. ;)

Maar je krijgt ook een soort van inhoudelijke onderbouwing.
(Of nu ja, die had je al gehad, maar kennelijk overheen gelezen.)

Dat is dat ik het prima vindt als iemand die bedragen te hoog vindt,
maar als je dat vindt,
waarom duikt dan keer op keer de naam van één enkele politicus op...?

En met de oude term van Dries van Agt, ik ben van mening dat de pvv en fvd een aantal non-valeurs aan boord heeft. (Zelden aanwezig bij debatten, bijvoorbeeld.)
Als je de bedragen te hoog vindt, mag je van mij daar ook wel iets over zeggen.


Of misschien gaat het je specifiek over deze persoon.
Omdat hij sociaal-democraat is?
Een baard draagt?
Een baan mbt het milieu heeft gehad...?
Nog weer iets anders....?

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:00

Was er ook niet wat met Mona Keijzer van tegenwoordig de BBB en wachtgeld?

Als het wachtgeld je dwars zit moet je kijken naar een partij die dat aan banden zou willen leggen.
Het is een regeling waar gewoon gebruik van gemaakt kan en mag worden.

Politici zijn ook gewoon net als andere mensen.
Die meeste maken gebruik van de regelingen die er zijn.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:13

fransje23 schreef:
Was er ook niet wat met Mona Keijzer van tegenwoordig de BBB en wachtgeld?

Als het wachtgeld je dwars zit moet je kijken naar een partij die dat aan banden zou willen leggen.
Het is een regeling waar gewoon gebruik van gemaakt kan en mag worden.

Politici zijn ook gewoon net als andere mensen.
Die meeste maken gebruik van de regelingen die er zijn.


Nee hoor, het zit me niet dwars. Ik vind het een kromme regeling. En natuurlijk maken ze er gebruik van. Je gaat ook niet zonder inkomen zitten. I.m.o. zou hij gewoon salaris moeten krijgen want hij is immers gewoon aan het werk.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:17

Jessix schreef:
8nnemiek schreef:
Jullie verkijken je op hoeveel verantwoordelijkheid en werk er in zo'n baan gaat zitten (tenzij je Thierry heet natuurlijk :') )

Nee hoor, ik zeker niet. Ik zou alleen liever zien dat hij nu salaris kreeg voor het werk wat hij nu doet, juist omdat hij gewoon een andere baan heeft. Ik snap zijn keuze nu, maar vind het systeem dus krom.


Dat vind ik dus ook. Als je zelf de regels bedenkt en dan gebruik maakt van die regels wil dat niet zeggen dat die regels niet buitensporig of krom zijn en dat je daar dus schaamteloos gebruik van zou moeten maken.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:18

Jessix schreef:
fransje23 schreef:
Was er ook niet wat met Mona Keijzer van tegenwoordig de BBB en wachtgeld?

Als het wachtgeld je dwars zit moet je kijken naar een partij die dat aan banden zou willen leggen.
Het is een regeling waar gewoon gebruik van gemaakt kan en mag worden.

Politici zijn ook gewoon net als andere mensen.
Die meeste maken gebruik van de regelingen die er zijn.


Nee hoor, het zit me niet dwars. Ik vind het een kromme regeling. En natuurlijk maken ze er gebruik van. Je gaat ook niet zonder inkomen zitten. I.m.o. zou hij gewoon salaris moeten krijgen want hij is immers gewoon aan het werk.


Precies. Laat hem het salaris namens PVDA / GroenLinks krijgen dat hij zou moeten krijgen, passend bij de functie.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:21

Er zijn hierboven al letterlijk cijfers laten zien dat het niet zo buitensporig is. Daarbij: Deze regeling is er al jaren, wie zegt dat hij dat zelf verzonnen heeft.

Zoals al eerder vermeld: Een werknemer kan ontslagen worden en krijgt dan en een transitievergoeding en een uitkering. Een politicus kan per direct de laan uit gestuurd worden.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:22

AppleSter schreef:
Precies. Laat hem het salaris namens PVDA / GroenLinks krijgen dat hij zou moeten krijgen, passend bij de functie.

Dat is een stuk hoger dan wat hij nu krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34754
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:22

Ik snap de wachtgeld regeling wel. Een baan in de politiek is niet te vergelijken met een gewone baan. Als die regeling er niet zou zijn wordt het veel minder aantrekkelijk om voor een baan in de politiek te kiezen en mensen staan er nu ook niet bepaald voor in de rij.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:22

AppleSter schreef:
Jessix schreef:


Nee hoor, het zit me niet dwars. Ik vind het een kromme regeling. En natuurlijk maken ze er gebruik van. Je gaat ook niet zonder inkomen zitten. I.m.o. zou hij gewoon salaris moeten krijgen want hij is immers gewoon aan het werk.


Precies. Laat hem het salaris namens PVDA / GroenLinks krijgen dat hij zou moeten krijgen, passend bij de functie.


Dat bedoel ik. :j Prima om gebruik te maken van die regeling, maar in dit geval is het niet nodig. Hij ging zelf weg voor een andere baan. Laat hem daarvoor zijn salaris krijgen. En al zou dat evenveel geld zijn, dan nog vind ik het passender dan wachtgeld. Zelfde geldt voor mevrouw Keijzer. Ook zij is weer aan het werk nu.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:23

Benzz schreef:
AppleSter schreef:
Precies. Laat hem het salaris namens PVDA / GroenLinks krijgen dat hij zou moeten krijgen, passend bij de functie.

Dat is een stuk hoger dan wat hij nu krijgt.

Ook dat vind ik prima. Het gaat mij er gewoon om dat hij salaris krijgt.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:24

SusanH schreef:
Ik snap de wachtgeld regeling wel. Een baan in de politiek is niet te vergelijken met een gewone baan. Als die regeling er niet zou zijn wordt het veel minder aantrekkelijk om voor een baan in de politiek te kiezen en mensen staan er nu ook niet bepaald voor in de rij.

Ook dit is een belangrijk punt. De bedreigingen, het altijd aan moeten staan. Zoveel gezeik over je heen. Je moet wel echt willen, wil je deze bagger over je heen laten gaan. Mag best geld tegenover staan, en zo hoog is het niet als je ziet hoe intensief het is.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:24

SusanH schreef:
Ik snap de wachtgeld regeling wel. Een baan in de politiek is niet te vergelijken met een gewone baan. Als die regeling er niet zou zijn wordt het veel minder aantrekkelijk om voor een baan in de politiek te kiezen en mensen staan er nu ook niet bepaald voor in de rij.

Ik ook, maar dan zou die niet in moeten gaan wanneer iemand zijn politieke baan opzegt voor een andere politieke baan.