Soeverein of autonoom laten verklaren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:02

Dames, een soeverein??
Zie mijn onderschrift :+

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:22

future_vet schreef:
Is je moeder de kapper? Arme vrouw.

Ik heb helaas geen adviezen voor je maar wens je veel sterkte. Ik hoop dat ze snel het licht zal zien.
Ik vrees helaas dat ze eerst alles kwijt zal raken voordat het besef er zal komen.

En zo zullen er nog velen volgen


Haha, ja. Ze beland ook steeds op social media door zichzelf te filmen. Denkt ook echt dat ze een voorbeeld is voor andere ondernemers.

Ze heeft een eigen zaak en eigen pand, dat is ook de reden dat ze nu nog geld heeft. Maar dat gaat op ten duur natuurlijk mis. Ze rekent haar klanten geen BTW meer en is dat ook niet van plan te gaan doen. Gisteren is er voor nog geen 1000 euro aan spullen verkocht, dus ik ben benieuwd wat de volgende stap van de deurwaarder gaat zijn.

Zo onwijs zonde, ze is al 30 jaar zelfstandig ondernemer en heeft alles zelf opgebouwd. Maar nu blijven steeds meer klanten weg en haar personeel vertrekt ook. Ze zegt dat ze het voor ons, haar kinderen, doet. Maar ik krijg er alleen maar stress van.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:32

_Reneee schreef:
future_vet schreef:
Is je moeder de kapper? Arme vrouw.

Ik heb helaas geen adviezen voor je maar wens je veel sterkte. Ik hoop dat ze snel het licht zal zien.
Ik vrees helaas dat ze eerst alles kwijt zal raken voordat het besef er zal komen.

En zo zullen er nog velen volgen


Haha, ja. Ze beland ook steeds op social media door zichzelf te filmen. Denkt ook echt dat ze een voorbeeld is voor andere ondernemers.

Ze heeft een eigen zaak en eigen pand, dat is ook de reden dat ze nu nog geld heeft. Maar dat gaat op ten duur natuurlijk mis. Ze rekent haar klanten geen BTW meer en is dat ook niet van plan te gaan doen. Gisteren is er voor nog geen 1000 euro aan spullen verkocht, dus ik ben benieuwd wat de volgende stap van de deurwaarder gaat zijn.

Zo onwijs zonde, ze is al 30 jaar zelfstandig ondernemer en heeft alles zelf opgebouwd. Maar nu blijven steeds meer klanten weg en haar personeel vertrekt ook. Ze zegt dat ze het voor ons, haar kinderen, doet. Maar ik krijg er alleen maar stress van.

Dat vermoeden had ik al, wat erg....heb de filmpjes gezien.
Die mensen leven niet meer in de realiteit.
Kan je alleen maar sterkte wensen!!

KSHancox
Berichten: 1262
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 10:32

Ach nee, wat vreselijk... Wat zonde als ze alles waar ze 30 jaar voor heeft gewerkt zo weggooit. Ik snap ook niet goed waar de 'trots' vandaan komt dat anderen spullen hebben teruggekocht. -O-

Ze luistert dus niet naar jullie, maar is er iemand waar ze misschien wel naar zou luisteren?

Suzanne F.

Berichten: 49319
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:36

_Reneee schreef:
Haha, ja. Ze beland ook steeds op social media door zichzelf te filmen. Denkt ook echt dat ze een voorbeeld is voor andere ondernemers.

Ze heeft een eigen zaak en eigen pand, dat is ook de reden dat ze nu nog geld heeft. Maar dat gaat op ten duur natuurlijk mis. Ze rekent haar klanten geen BTW meer en is dat ook niet van plan te gaan doen. Gisteren is er voor nog geen 1000 euro aan spullen verkocht, dus ik ben benieuwd wat de volgende stap van de deurwaarder gaat zijn.

Zo onwijs zonde, ze is al 30 jaar zelfstandig ondernemer en heeft alles zelf opgebouwd. Maar nu blijven steeds meer klanten weg en haar personeel vertrekt ook. Ze zegt dat ze het voor ons, haar kinderen, doet. Maar ik krijg er alleen maar stress van.


Wat sneu zeg. Hoe is dit zo gekomen?
Sterkte, want het lijkt me niet makkelijk om toe te kijken hoe iemand waar je van houdt zo afglijdt in ellende.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:47

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik 2012 volgens de Maya berekeningen als een lastig jaar heb aan zien komen.
Heb er alleen nooit naar buiten een punt van gemaakt en als iemand er naar vroeg ook gewoon gezegd dat ik daar een mening over had.
Renee laat wel uitzoeken dat jij niet met de gevolgen wordt opgescheept als je moeder er niet meer is hoe het zit met schulden.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 19-01-24 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38359
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:49

Renée , ik vermoed dat jouw moeder en andere “ souvereinen pas tot inkeer komen wanneer ze in de goot liggen. Hoe triest het ook is. Misschien wil ze samen met jou naar die documentaire kijken maar ze zal het echt zelf moeten doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:50

_Reneee schreef:
future_vet schreef:
Is je moeder de kapper? Arme vrouw.

Ik heb helaas geen adviezen voor je maar wens je veel sterkte. Ik hoop dat ze snel het licht zal zien.
Ik vrees helaas dat ze eerst alles kwijt zal raken voordat het besef er zal komen.

En zo zullen er nog velen volgen


Haha, ja. Ze beland ook steeds op social media door zichzelf te filmen. Denkt ook echt dat ze een voorbeeld is voor andere ondernemers.

Ze heeft een eigen zaak en eigen pand, dat is ook de reden dat ze nu nog geld heeft. Maar dat gaat op ten duur natuurlijk mis. Ze rekent haar klanten geen BTW meer en is dat ook niet van plan te gaan doen. Gisteren is er voor nog geen 1000 euro aan spullen verkocht, dus ik ben benieuwd wat de volgende stap van de deurwaarder gaat zijn.

Zo onwijs zonde, ze is al 30 jaar zelfstandig ondernemer en heeft alles zelf opgebouwd. Maar nu blijven steeds meer klanten weg en haar personeel vertrekt ook. Ze zegt dat ze het voor ons, haar kinderen, doet. Maar ik krijg er alleen maar stress van.

Mijn god, wat heftig :\. En je kunt t alleen maar met lede ogen aanzien...

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:23

Suzanne F. schreef:
_Reneee schreef:
Haha, ja. Ze beland ook steeds op social media door zichzelf te filmen. Denkt ook echt dat ze een voorbeeld is voor andere ondernemers.

Ze heeft een eigen zaak en eigen pand, dat is ook de reden dat ze nu nog geld heeft. Maar dat gaat op ten duur natuurlijk mis. Ze rekent haar klanten geen BTW meer en is dat ook niet van plan te gaan doen. Gisteren is er voor nog geen 1000 euro aan spullen verkocht, dus ik ben benieuwd wat de volgende stap van de deurwaarder gaat zijn.

Zo onwijs zonde, ze is al 30 jaar zelfstandig ondernemer en heeft alles zelf opgebouwd. Maar nu blijven steeds meer klanten weg en haar personeel vertrekt ook. Ze zegt dat ze het voor ons, haar kinderen, doet. Maar ik krijg er alleen maar stress van.


Wat sneu zeg. Hoe is dit zo gekomen?
Sterkte, want het lijkt me niet makkelijk om toe te kijken hoe iemand waar je van houdt zo afglijdt in ellende.


Het is misgegaan bij de laatste corona lockdown. Ze weigerde haar zaak toen dicht te doen en is via vrienden in aanraking gekomen met het autonome geneuzel. In die tijd is ze ook op Telegram gegaan en daar is ze gevoed met alle complottheorieën. Ze heeft ook contact met Youri Plate en heeft zelfs een accountant nu die ook in dit circuit zit. Eind vorig jaar kwamen deurwaarders langs en dit heeft ze gefilmd en doorgestuurd op Telegram (inclusief de documenten waarop haar schuld staan, echt onwijs dom) en dat is weer op de Facebookpagina Wentelteefje komen te staan. Die pagina zet autonomen te kakken, maar zorgde er ook voor dat er weer tientallen wappies op haar af kwamen om haar te "helpen" en haar nu nog verder in de oliebol trekken.

Het lastige is is dat ze gewoon een ontzettend eigenwijs en lastig karakter heeft. Luistert naar niemand en dat zorgt er ook voor dat niemand z’n handen er nog aan brandt.

Ze is iemand die nooit naar een ander heeft hoeven luisteren en dat ook niet doet, trekt altijd haar eigen plan. Het moment waarop iemand voor haar bepaalde dat haar zaak dicht moest heeft haar zo'n tik gegeven. En als je eenmaal in het konijnenhol zit...

Het is ook echt gênant allemaal. 0 empathie, alleen maar met zichzelf bezig. Ze zou echt wat hebben aan een goede psychiater.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:33

Wat moet dat ontzettend moeilijk zijn voor jou als dochter. :knuffel: Geen woorden voor.
Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf te zorgen, ook dat het jou financieel niet gaat raken.
Wat betreft je moeder: is er geen adviespunt, lotgenotencontact, oid waar je terecht kunt?
Sterkte.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:45

senna21 schreef:
Wat moet dat ontzettend moeilijk zijn voor jou als dochter. :knuffel: Geen woorden voor.
Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf te zorgen, ook dat het jou financieel niet gaat raken.
Wat betreft je moeder: is er geen adviespunt, lotgenotencontact, oid waar je terecht kunt?
Sterkte.


Ja, als ze overlijdt moet ik afstand tekenen. Al is ze pas 59 :+

Zo'n adviespunt inderdaad, dat zou wel wat zijn. Er zullen toch tal van mensen zijn die in deze situatie zitten? Er zijn 10.000 autonomen in Nederland...

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:18

Er bestaat bij mijn weten helaas geen adviespunt.
En zelfs als dat er was denk ik niet dat men daarvoor open staat |(

Men heeft op de groep die jij noemt ook de info van de belastingdienst gezet, met mail adres waar mensen zich konden melden ivm foutieve belastingaangiftes, om zaken weer recht te trekken, ook dat word op die telegramm groepen als vijandige zet gezien :(

Edit: link Fiod toegevoegd, misschien heb je daar iets aan.
https://www.fiod.nl/onderzoek-naar-belastingfraude-3/

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:24

_Reneee schreef:
Zijn hier mensen met naasten die autonoom zijn? Mijn moeder heeft zich aangesloten bij het clubje van Jeanette Lohuis en ze zit gigantisch diep in de oliebol. Vandaag zijn de deurwaarders geweest om haar spullen te verkopen, maar het groepje autonomen heeft alles voor haar teruggekocht en ze is nu trots op zichzelf :+

Ze lijkt compleet de weg kwijt en we weten echt niet meer wat we moeten doen. Zoals het er nu uitziet raakt ze haar zaak & huis kwijt, al kan dat wel nog jaren duren. Vrienden is ze al kwijt, niemand kan hier nog wat mee en mijn zusje heeft het contact ook al verbroken.

Wat kunnen wij nog doen? Ze is geen gevaar voor zichzelf (alleen financieel) en we kunnen haar nergens toe dwingen. Maar er moet toch iets zijn wat de wakkere echt wakker maakt? :')

Pff, het lijkt wel een sekte joh.


Jeetje Renee wat afschuwelijk. Sterkte. Lijkt me heel zwaar om te moeten zien dat iemand waar je zoveel van houdt, af gaat glijden naar alles kwijt raken. Misschien dat je haar dit topic kunt laten lezen.
Ik heb verder geen tips voor je. Je zou hooguit kunnen uitzoeken of je haar financieel onder curatele kunt zetten. Maar ik weet niet of dit kan.

Nee, ik heb gelukkig geen naasten die zich uitroepen tot autonome burger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:29

Wat ik me afvraag... Hoe zit dat met zorg? Ik neem aan dat autonome mensen geen zorgverzekering hebben. Staan ze nog wel ingeschreven bij een huisarts/ziekenhuis oid? Worden ze geholpen? Hoe werkt het met de rekening?

Zo veel vragen...

Kinke

Berichten: 20551
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:34

op het werk (gemeente) hebben we hier ook mee te maken. Mensen schrijven hele epistels van minstens 3 a4 tjes waarom ze menen niks meer te hoeven betalen. Het taalgebruik is ook ehmmm....heel bijzonder zullen we maar zeggen. Maar ze houden zo dus ook ons al zwaar belastte rechtbanken etc bezig. En de rechter zal altijd hetzelfde oordelen. Zo zonde van tijd en geld

BigOne
Berichten: 38359
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:35

Ze worden de laatste tijd een voor een uit woningen gezet wegens niet betalen van huur enz enz. Qua zorgverzekering, ook dat betalen ze niet maar mensen worden wel geholpen in geval van nood. Aan deze hele zooi werden maar enkele figuren beter, Youri Plate en zijn “ helper” en een figuur die zogenaamde aktes van autonomie en van opeisen regeringsdeel ? Verkocht voor geld. Ik heb oprecht medelijden met mensen zoals Renée’ s moeder.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:38

_San87_ schreef:
Wat ik me afvraag... Hoe zit dat met zorg? Ik neem aan dat autonome mensen geen zorgverzekering hebben. Staan ze nog wel ingeschreven bij een huisarts/ziekenhuis oid? Worden ze geholpen? Hoe werkt het met de rekening?

Zo veel vragen...

Voor zover ik dat goed begrepen heb kunnen ze een formulier gewetensbezwaar indienen, ze betalen dan geen directe ziektekostenverzekering, maar moeten wel betalen aan de belastingdienst, bouwen dus een soort van potje op, waarmee dan de ziektekosten betaald kunnen worden, tot zover er geld in dit potje zit.

Geld op= niks meer betaald, en dus uiteindelijk als er maar genoeg facturen openstaan dan worden ze ook niet meer geholpen.
Betekend echter ook dat ze geen enkele andere verzekering meer kunnen afsluiten.

Je zult dan maar in een ongeval terecht komen met zo'n gek die zonder rijbewijs en verzekering aan het rond tuffen is :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:54

Sansevieria schreef:
_San87_ schreef:
Wat ik me afvraag... Hoe zit dat met zorg? Ik neem aan dat autonome mensen geen zorgverzekering hebben. Staan ze nog wel ingeschreven bij een huisarts/ziekenhuis oid? Worden ze geholpen? Hoe werkt het met de rekening?

Zo veel vragen...

Voor zover ik dat goed begrepen heb kunnen ze een formulier gewetensbezwaar indienen, ze betalen dan geen directe ziektekostenverzekering, maar moeten wel betalen aan de belastingdienst, bouwen dus een soort van potje op, waarmee dan de ziektekosten betaald kunnen worden, tot zover er geld in dit potje zit.

Geld op= niks meer betaald, en dus uiteindelijk als er maar genoeg facturen openstaan dan worden ze ook niet meer geholpen.
Betekend echter ook dat ze geen enkele andere verzekering meer kunnen afsluiten.

Je zult dan maar in een ongeval terecht komen met zo'n gek die zonder rijbewijs en verzekering aan het rond tuffen is :')

Maar ze geloven toch niet in de belastingdienst, de overheid en zijn hun eigen land?

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:05

@San, klopt, alleen als ze mensen voor hun eigen karretje kunnen spannen, of handje ophouden voor een uitkering, dan natuurlijk wel.

Lees de groepen maar eens, zoek op YP, Ed van den Berg, Max van den Berg, Jan Huzen e.d. op FB of kijk eens op Videre...sla je van achterover.
Dat is voldoende voor 200 jaar GGZ ;)

Van een nog heel andere orde dan de moeder van Renee, ofschoon dat natuurlijk ook al erg genoeg is.

prompter

Berichten: 11200
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:08

Oh, ik zie de naam Jan Huzen ook weer opduiken, die zit werkelijk in alle complotten die er bestaan :\

Zebrastreep

Berichten: 9807
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:12

Jeetje renee wat ontzettend lastig moet dit voor jou zijn!

En misschien heel heftig om te doen , maar ik neem aan dat jouw geduld ook wel eens flink op is. Maar echt letterlijk afstand nemen van de situatie om haar misschien bij zinnen te laten komen?

Ik geloof heel goed dat jij er echt behoorlijke stress van krijgt.

Earth

Berichten: 7938
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:16

Sterkte met dit alles Renee. Ik denk dat het enige wat je kunt doen, hoe verdrietig ook, je handen er vanaf trekken is. Bescherm jezelf, dat is het enige wat je kunt doen in deze situatie. Je moeder zit te diep in haar rabbit hole. Hoe verdrietig ook, sommige mensen kun je niet redden...

Wauw die pagina van Videre, ik kom een filmpje tegen van ene Max die de medewerkers van de GGD total loss wil slaan omdat zij zijn ouders en broertje hebben gevaccineerd. 8)7

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:24

Sterkte Renee! Kun je haar niet aanmelden voor beschermingsbewind? Misschien dat een rechter ook oordeelt dat ze op deze manier niet goed in staat is om zelf haar financiën te regelen?

Sansevieria schreef:
Voor zover ik dat goed begrepen heb kunnen ze een formulier gewetensbezwaar indienen, ze betalen dan geen directe ziektekostenverzekering, maar moeten wel betalen aan de belastingdienst, bouwen dus een soort van potje op, waarmee dan de ziektekosten betaald kunnen worden, tot zover er geld in dit potje zit.

Geld op= niks meer betaald, en dus uiteindelijk als er maar genoeg facturen openstaan dan worden ze ook niet meer geholpen.
Betekend echter ook dat ze geen enkele andere verzekering meer kunnen afsluiten.

Je zult dan maar in een ongeval terecht komen met zo'n gek die zonder rijbewijs en verzekering aan het rond tuffen is :')


Autonomen stoppen meestal gewoon met betalen, die doen dat niet via de gewetensbezwarenprocedure. In dat geval bouw je bij je zorgverzekeraar een betalingsachterstand op, en na 6 maanden kom je in de regeling wanbetalers. Het CAK gaat dan de premie innen, eventueel via loonbeslag. Je betaalt dan een hoger bedrag voor de verzekering dan wanneer je rechtstreeks aan je zorgverzekeraar had betaald. Zolang er betalingsachterstand is, kun je ook niet opzeggen of overstappen; bedragen kunnen behoorlijk oplopen.

Zeg je wel je zorgverzekering op (bijvoorbeeld einde kalenderjaar) en sluit je er daarna geen af, dan krijg je eerst een paar keer een brief dat je verplicht bent om je te verzekeren (+ boete), en als je dat niet zelf doet dan sluit het CAK een verzekering voor je af en gaat de premie innen.

De regeling gemoedsbezwaarden daar kom je niet zo heel makkelijk in en dan kun je ook geen andere verzekeringen afsluiten (want je mag in de regeling omdat je vanuit je levensovertuiging bezwaar hebt tegen het principe van verzekeringen; niet omdat je geen zin hebt in een zorgverzekering). Maar als je daar in komt dan betaal je dus wel een premievervangende bijdrage (dus financieel levert het niks op).

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:56

_San87_ schreef:
Wat ik me afvraag... Hoe zit dat met zorg? Ik neem aan dat autonome mensen geen zorgverzekering hebben. Staan ze nog wel ingeschreven bij een huisarts/ziekenhuis oid? Worden ze geholpen? Hoe werkt het met de rekening?

Zo veel vragen...


Volgens de website van Jeanette lohuis moet je wel een zorgverzekering hebben als autonoom mens.

Ongeveer het enige slimme wat op die website staat. Wat een ellende zeg…

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:20

Aan bewind heb ik inderdaad ook al zitten denken, dat kun je als kind gewoon aanvragen, al moet er dan wel officieel iets mis met haar zijn. Ik zit er ook aan te denken haar huisarts te bellen.

Of inderdaad afstand nemen, want dit bezorgt me alleen maar stress.

Een zorgverzekering heeft ze wel, ze heeft alleen problemen met de belastingdienst vanwege omzetbelasting en met het UWV omdat ze haar coronasteun niet terug wil betalen (oh de ironie).

Bij haar is het zo dat ze ervan overtuigd is dat mensen geen personen zijn maar bedrijven (omdat de overheid onze naam in brieven met hoofdletters spelt, ja ja) en dat ze daarom zelf mag weten met welke instantie ze een contract aan gaat.