Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:26

Bij de meeste sportverenigingen heb je gewoon per team 1 ruimte en op wedstrijddagen zijn meestal alle kleedruimtes is gebruik.

Bij de kleinere zwemverenigingen heb je ook maar 2 kleedruimtes en geen losse hokjes.

Mijn man ging altijd met onze dochter omkleden bij de mannenkleedruimte, maar plassen bij het damestoilet. Aangezien de meeste herentoiletten van die pisbakken hebben en hij vindt dat een meisje niet een vreemde man hoeft te zien plassen.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:26

MyWishMax schreef:
BeFunny schreef:
Bij kleine kinderen moet dat gewoon kunnen hoor. Alleen kinderen in de pubertijd die gaan zich heel ongemakkelijk voelen als er iemand van het andere geslacht bij staat en dat is logisch.


Ik vond ook vreemde vrouwen niet prettig, maar ook leeftijdsgenootjes niet. En dat had toen de hele groep. Dat ging niet over andere geslacht, maar sowieso vreemde volwassenen. En bij iets als gymles en zwemles was bij ons iedereen bezig om zich te verstoppen, want niemand voelde zich prettig als anderen hun lijf konden zien.
Wat doe je dan?

Waarom mag een Ts haar kleindochter wel begeleiding en andere kinderen niet? Wie zegt dat het voor dat meisje ook niet 1 van de 1e keren was jn dit team of noem maar op.

Dan gewoon geen enkele volwassene in de kleedkamer als ze oud genoeg zijn om zelf om te kleden.


Ik vind het ook prima als er geen volwassene bij komt hoor.
Ik zelf had met het vrouwelijk geslacht 0 moeite. Die hebben namelijk het zelfde doorgemaakt.

Elisa2

Berichten: 37438
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:53

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zeg ook..boven een bepaalde leeftijd gewoon kinderen zelf laten omkleden en geen ouders er bij.

Snap heel prima dat meisjes van 10 moeite hebben met omkleden als er mannen bij lopen. Die zijn zich ook echt al wel bewust van blikken op hun lichaam.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:00

Hier op de sportclub is dat lastig. Wel meerdere gezamenlijke kleedkamers, maar veel teams waardoor en al snel 2 teams tegelijk in de kleedkamer kunnen zijn. Die kunnen onderling ook behoorlijk verschillen in leeftijd. Kan prima 16+ of 18+ zijn wat tegelijk speelt en ook omkleedt.
Daarnaast douchen er bij ons ook nog eens veel, wat vanuit de kleedkamer te zien is. En ook drogen zij zich af en kleden zij zich aan in de kleedkamer.

Bij ons is jaren geleden al de regel ingesteld, alleen meisjes en vrouwen in de dameskleedkamer en alleen jongens en mannen in de mannenkleedkamer.

Bij kleine meisjes die hulp nodig hebben, kan prima een moeder van een teamgenoot je of een teamgenootje zelf helpen. Andere optie is thuis al omkleden en in sportkleding mee naar huis. Of bij simpele dingen zoals schoenen, kan het prima buiten de kleedkamer.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:11

Hevonen schreef:
Bij ons op de middelbare school vroeger, kwam de gymleraar altijd controleren of iedereen wel douchte. Hij stond daar dan te kijken hoe iedereen zich uit en aankleedde en onder de douche stond (douches hadden geen deuren). Wij vonden dat altijd heel erg ongemakkelijk; dit gebeurde van de brugklas tot de vijfde.

Ik begrijp heel goed dat ook de kinderen van nu dat heel vervelend vinden; misschien is er iets op te vinden, zodat in elk geval andere kinderen niet bekeken kunnen worden. Een tweedeling qua r
uimte of tijd.

Misschien was dat in Nederland al normaal douches op school maar echt in mijn lagere schooltijd of tijdens de middelbareschool waren er geen douches op school. Dus enkel kleedkamer om je om te kleden in je sportkledij of gewone kledij. Denk dat zelfs bij de meeste scholen nu in België dat zelfs nog niet aan de orde is. Douchen deed je maar thuis.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:16

Wij hadden ook douches in de kleedkamer bij de gymzaal. Die gingen even een paar minuten aan en dan weer uit.

Gescheiden kleedkamer voor jongens en voor meisjes.

Mannelijke gymleraar mocht de ruimte van de meiden niet betreden. Ik heb het wel over de middelbare school. Op de basisschool hadden we volgens mij niet eens een kleedkamer daar deden we even snel omkleden in de hal waar onze jas hing. Dat was meer een multifunctionele ruimte want hier stonden ook lange banken. Waar we onze veters enz op konden strikken.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:18

soesita schreef:
Licor schreef:
En hoe gaan we dan om met vaders die zich als vrouw identificeren?

Die noemen wij moeders. ️‍


Toen ik laatst naar een openbaar toilet ging en in de rij bij het vrouwentoilet stond vond ik t vrij vreemd om achter een 'vrouw' met een baard in de keel en gezichtsbeharing te staan.. voor mij was het gewoon een man, maar ik vermoed dat hij zich anders voelde.. want waarom sta je anders in de rij terwijl het mannentoilet vrij is :+

Dat soort dingen moeten allemaal kunnen, maar een vader die zijn dochter helpt kan niet..

Ik ben als vrouw ook wel eens de mannen kleedkamer in gegaan omdat de jongens er een grote speeltuin van aan t maken waren ipv omkleden en mee naar huis..

Persoonlijk heb ik er allemaal niet zoveel problemen mee. Ik zou dat mijn kinderen ook mee willen geven.
En ik snap best dat dat (begin) puberteit lastig is.. dus prima om daar op je club afspraken over te maken.. maar die incidentele keer dat er zoiets plaats vindt, moeten we er mss ook niet te krampachtig over doen

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:23

petraaken schreef:
Hevonen schreef:
Bij ons op de middelbare school vroeger, kwam de gymleraar altijd controleren of iedereen wel douchte. Hij stond daar dan te kijken hoe iedereen zich uit en aankleedde en onder de douche stond (douches hadden geen deuren). Wij vonden dat altijd heel erg ongemakkelijk; dit gebeurde van de brugklas tot de vijfde.

Ik begrijp heel goed dat ook de kinderen van nu dat heel vervelend vinden; misschien is er iets op te vinden, zodat in elk geval andere kinderen niet bekeken kunnen worden. Een tweedeling qua r
uimte of tijd.

Misschien was dat in Nederland al normaal douches op school maar echt in mijn lagere schooltijd of tijdens de middelbareschool waren er geen douches op school. Dus enkel kleedkamer om je om te kleden in je sportkledij of gewone kledij. Denk dat zelfs bij de meeste scholen nu in België dat zelfs nog niet aan de orde is. Douchen deed je maar thuis.


Zowel lagere school als middelbare school hadden wij douches en waren we verplicht die te gebruiken.
De kleedkamer was 1 grote ruimte met bankjes langs de muren en de doucheruimte was ook 1 grote ruimte met douches langs de wanden. Er was soms 1 douche die in een hokje zat maar die mochten we absoluut niet gebruiken. Alleen als gym het laatste uur was mocht je thuis douchen, maar omkleden was verplicht.
Vrouwelijke docenten en leraressen kwamen rustig kijken of we wel gingen douchen. Mocht bijvoorbeeld ook geen ondergoed aanhouden (jongens hielden boxer nog wel eens aan).

Dat vond ik echt vreselijk en daar was ik niet de enige in. Wij wilden helemaal niet dat iemand anders ons naakt kon zien, ook leeftijdsgenootjes niet en ook geen lerares of andere volwassene, man of vrouw maakte echt niet uit.
Ik had me dus net zo ongemakkelijk gevoeld bij TS als bij de man waar de ophef over is. Zodra men zich ongemakkelijk voelt bij een volwassene en ze zelf kunnen omkleden enzovoorts zou er geen enkele volwassene meer in de kleedkamer moeten komen.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:25

Zeg dat maar tegen zo'n meisje.

Niet krampachtig over doen hoor.
Er leven nou eenmaal mannen op de wereld deal er maar mee dat je nergens even je privacy hebt.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:27

MyWishMax schreef:
Zodra men zich ongemakkelijk voelt bij een volwassene en ze zelf kunnen omkleden enzovoorts zou er geen enkele volwassene meer in de kleedkamer moeten komen.

Gelukkig zijn er nooit problemen in de kleedkamer (denk aan flink pestgedrag) als er geen toezicht is.
Op de school van mijn kinderen kwam er juist toezicht omdat er veel gedoe was.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:31

MyWishMax schreef:
petraaken schreef:

Misschien was dat in Nederland al normaal douches op school maar echt in mijn lagere schooltijd of tijdens de middelbareschool waren er geen douches op school. Dus enkel kleedkamer om je om te kleden in je sportkledij of gewone kledij. Denk dat zelfs bij de meeste scholen nu in België dat zelfs nog niet aan de orde is. Douchen deed je maar thuis.


Zowel lagere school als middelbare school hadden wij douches en waren we verplicht die te gebruiken.
De kleedkamer was 1 grote ruimte met bankjes langs de muren en de doucheruimte was ook 1 grote ruimte met douches langs de wanden. Er was soms 1 douche die in een hokje zat maar die mochten we absoluut niet gebruiken. Alleen als gym het laatste uur was mocht je thuis douchen, maar omkleden was verplicht.
Vrouwelijke docenten en leraressen kwamen rustig kijken of we wel gingen douchen. Mocht bijvoorbeeld ook geen ondergoed aanhouden (jongens hielden boxer nog wel eens aan).

Dat vond ik echt vreselijk en daar was ik niet de enige in. Wij wilden helemaal niet dat iemand anders ons naakt kon zien, ook leeftijdsgenootjes niet en ook geen lerares of andere volwassene, man of vrouw maakte echt niet uit.
Ik had me dus net zo ongemakkelijk gevoeld bij TS als bij de man waar de ophef over is. Zodra men zich ongemakkelijk voelt bij een volwassene en ze zelf kunnen omkleden enzovoorts zou er geen enkele volwassene meer in de kleedkamer moeten komen.


Jakkes verplicht douchen op school. Brrr, zou er niet moeten aan denken. zeker als ik mij een paar pestkoppen van meisjes herinner. Die konden er wat van om commentaar te leveren zonder te douchen op school.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:35

Gescheiden kleedkamers vind ik op zich wel een goede vonst. En bij kinderen die zichzelf kunnen omkleden hoeft daar echt geen ouder bij te zijn. Kan het me ook echt niet herinneren van vroeger dat dat normaal was. Alleen bij hele jonge kinderen misschien. En dan voornamelijk met zwemles omdat die natte badpakjes wel een flinke uitdaging kunnen zijn voor een kleuter.

Bij toiletten vind ik het wel een beetje overdreven. Op de pisbakken na zijn het allemaal gescheiden hokjes en niemand kan dus naar elkaar kijken. Zeker een moeder met zoontje of een vader met dochter moeten wat dat betreft gewoon naar beide kunnen gaan. Je ziet immers niets. Alleen hooguit een rug bij de pisbakken. En om dan maar te zeggen dan mogen kinderen met hulp alleen bij de vrouwen.. Daar is het al zo druk. Daar wat gemakkelijker mee omgaan zou veel wachten kunnen schelen.

Oh en dat verplicht douchen wilden ze bij ons ook er doorheen duwen. De vrouwelijke gym docent kwam in de eerste week onze kleedkamer binnen voor een gesprek hoe gezond het was om even te douchen na het sporten. Ik kan je vertellen, niemand heeft ooit gedoucht bij ons, de hele middelbare schooltijd niet. Schoon shirt aan, beetje deo en weer door. Zo intens waren de gymlessen vaak ook weer niet dat je druipend van het zweet in de klas ging zitten daarna. :')

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:40

Brainless; En dat maakt dat het ene kind serieuzer genomen moet worden als de ander? Omdat de ene alleen ongemakkelijk wordt van een man en de ander van een vreemde volwassene? Want daar gaat het topic om, niet over pesten.

Hier gingen er volwassenen mee, omdat team nieuw was, vreemde plek en noem maar op blijkbaar. Wie zegt dat het voor het andere meisje ook niet zo was en dat daarom vader mee was?

Het is toch heel raar dat als het ene kind zich ongemakkelijk voelt bij een man dat terecht is en de man veroordeeld wordt, maar als er aangegeven wordt dat sommige kinderen of pubers eigenlijk zich ook bij vrouwen (of gewoon volwassenen) ongemakkelijk voelen er allerlei reden komen waarom daar geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Of dus zelfs bij leeftijdsgenootjes, want dat herken ik van sportclubs ook. Die wilden niet omkleden bij elkaar omdat ze onzeker waren, zowel jongens als meiden.
Pesten gebeurt overal, daar moet je op ingrijpen. Dat gebeurde bij ons ook rustig met volwassene erbij, of ze wachtten tot ze buiten de kleedkamer waren. Maar het ene kind / puber serieus nemen omdat het een man betreft en de ander niet omdat het een vrouw betreft vind ik erg vreemd. En daarom geef ik aan dat er geen onderscheid gemaakt zou moeten worden. Lijkt me bij een sport nog veel makkelijker als op school.

Celebi, wij kregen serieus straf als je niet douchte. Op middelbare school was het een opluchting toen we een mannelijke docent kregen die dus niet de kleedkamer binnen kwam, toen konden we faken met douches aanzetten maar gewoon omkleden :')

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:47

Bizar dat dat zomaar kon die straffen voor niet douchen. Ze wisten bij ons dondersgoed dat ze niemand konden verplichten dus vandaar dat aanmoedigende gesprek. Moet zeggen dat we eigenlijk niet eens tijd hadden om te douchen. Zowel op onze eerste als tweede school niet. De buiten lessen waren helemaal lastig want dat was op een externe locatie en dan moest je in die 15 minuten pauze tussen de lessen omgekleed en wel terug gefietst zijn en in je les verschijnen met de juiste boeken. Dat was al een dusdanige chaos dat we echt hebben gesmeekt of ze 5 minuten eerder wilden stoppen met de gym lessen. Douchen zat er dan echt niet meer bij hoor. :+

Anyhow, beetje offtopic wel sorry. Mijn schooltijd komt weer bovendrijven hierdoor.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:48

Mijne ook, met trauma's :')

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:59

Petpa schreef:
Ik krijg het gevoel dat dit volledig doorslaat...

De kleindochter van TS heeft dit echt 100% zelf bedacht, zonder tussenkomst van een volwassene?!?

Heel apart!

Precies mijn gevoel in dit verhaal. Heeft ze het zelf bedacht of is dit haar aangepraat.

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:05

BeFunny schreef:
Zeg dat maar tegen zo'n meisje.

Niet krampachtig over doen hoor.
Er leven nou eenmaal mannen op de wereld deal er maar mee dat je nergens even je privacy hebt.

Zo mee eens.

We proberen naar een wereld te gaan waar de sexuele integriteit van iedereen gerespecteerd wordt.
Dus wat vertellen we een jong meisje?
Dat ze zich niet moet aanstellen.

Wanneer mag ze dan wel haar grenzen aangeven? En wanneer worden die dan wel gerespecteerd?

pmarena

Berichten: 48212
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:19

Tja ik kan me best voorstellen dat die meiden geen kerel in de kleedkamer willen. Maar kan me ook voorstellen dat de dochter wel een reden kan hebben om haar vader erbij te willen. Het lijkt me dat de vader en dochter een oplossing moeten zoeken die voor het meisje ook werkt, zodat er geen mannen de kleedkamer van de meiden in hoeven.


Hier was het juist op de basisschool (jaren '80) dat je verplicht moest douchen, waardeloos was dat. Een rij met douches met aan beide uiteindes een deur. De ene deur ging naar de jongens kleedkamer en de andere naar de meidenkleedkamer. Dan mochten bvb. eerst de jongens en moest de meidendeur dichtblijven.

Totdat alle jongens weer in de kleedkamer waren en dan moest de jongensdeur dichtblijven als de meiden aan het douchen waren. Maarja dat ging natuurlijk niet altijd zoals het hoorde, met veel gegil enzo :=

Nu is dat niet bij die kleine van ons. Die douchen nooit. Maar al in groep 3 toen ze naar de echte gymzaal gingen lopen, was het na een paar maanden gemuts bij de jongens dat ze niet meer wilden uitkleden omdat ze blijkbaar elkaar gingen pesten / uitlachen om hun onderbroek :roll:

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:32

callippo schreef:
Waarom gaan ouders daar überhaupt mee de kleedkamer in, kinderen van 8 kunnen zich toch zelf wel omkleden?

Ik zou het aankaarten bij de vereniging. En wat goed dat je dochter dit uitte!


Inderdaad, een kind van 8 kan zich toch wel zelf omkleden?
Onze dochter van bijna 4 kan dat haast al.

Daarnaast vind ik inderdaad dat er geen mannen in zo'n kleedkamer horen te zijn op die leeftijden

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:33

Nouja je weet niks over dat meisje van 8. Misschien is ze wel beperkt of heeft ze trauma's. Dus niet zo snel oordelen zou ik zeggen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:45

Doubtless schreef:
Moeten die vaders hun dochters dan meenemen naar de mannen kleedkamer? Da’s ook gek toch?


Waarom is dat gek?? vaders in de vrouwenkleedkamer is niet gek !!??

Ik zou het ook niet heel tof vinden, en zou het aankaarten bij de verening. Zeker op die leeftijd kunnen ze zich best zelf aankleden.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:49

Brainless schreef:
MyWishMax schreef:
Zodra men zich ongemakkelijk voelt bij een volwassene en ze zelf kunnen omkleden enzovoorts zou er geen enkele volwassene meer in de kleedkamer moeten komen.

Gelukkig zijn er nooit problemen in de kleedkamer (denk aan flink pestgedrag) als er geen toezicht is.
Op de school van mijn kinderen kwam er juist toezicht omdat er veel gedoe was.

Dan moeten we zorgen dat er altijd toezicht is, want pest gedrag komt echt óveral in voor. Ik werd al ernstig gepest tijdens de pauzes.

Ik snap ook niet waarom een tien-jarige dit niet zou kunnen bedenken? Toen ik negen was voelde ik mij al ongemakkelijk rondom volwassen mannen; ik was er ook vroeg bij met menstruatie en een veranderd lichaam, en was me er zeer bewust van. Of mensen daar nu naar kijken of niet, kan mij heel goed voorstellen dat een jong meisje zich daar oncomfortabel bij voelt.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:50

mvermeulen1 schreef:
Doubtless schreef:
Moeten die vaders hun dochters dan meenemen naar de mannen kleedkamer? Da’s ook gek toch?


Waarom is dat gek??


Omdat er dan dus meisjes zich om moeten kleden tussen de jongens van hun leeftijd. Volgens mij streef je het doel van niet-gemixte kleedkamers dan helemaal voorbij. Of zie jij dat anders?

Jildau

Berichten: 9417
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:55

princequillo schreef:
Ik snap ook niet waarom een tien-jarige dit niet zou kunnen bedenken? Toen ik negen was voelde ik mij al ongemakkelijk rondom volwassen mannen; ik was er ook vroeg bij met menstruatie en een veranderd lichaam, en was me er zeer bewust van. Of mensen daar nu naar kijken of niet, kan mij heel goed voorstellen dat een jong meisje zich daar oncomfortabel bij voelt.


Ik zou als meisje van die leeftijd thuis sportkleding aan doen en daaroverheen een trainingsbroek en een vest/sweater. Trek je die uit in de kleedkamer en doe je de sportschoenen aan en klaar. Na die tijd hetzelfde en dan thuis lekker douchen. Zo deed ik het naar bijvoorbeeld de sportschool ook.

KSHancox
Berichten: 1262
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:58

Als ik een dochter zou hebben van rond die leeftijd die zich onprettig voelt bij een vader in de meisjeskleedkamer dan zou ik daar ook wel wat mee doen.

Er zijn al meiden van die leeftijd die menstrueren en borstvorming hebben, of zich om een andere reden onprettig voelen bij vaders in de kleedkamer. Ze krijgen ook meer mee van het nieuws en eigenlijk zou het me nieteens interesseren of ze zich terecht of onterecht bekeken voelen.

We leren onze kinderen in deze eeuw toch dat ze wat zulke dingen betreft hun grenzen aan mogen geven? Dat kunnen ze al heel goed op deze leeftijd.

De kleedkamer is voor meisjes. Als een meisje van deze leeftijd zich nog niet zonder hulp kan omkleden dan wordt er voor dat meisje maar een oplossing bedacht (die niet inhoudt dat een vader meegaat de meisjeskleedkamer in).