Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:49

Ilse_123 schreef:
Desty schreef:
De Palestijnen houden erg veel (lees: ze weten niet hóe veel) mensen gegijzeld.


Niet de Palestijnen, Hamas. De Palestijnse bevolking zit z’n best te doen om bommen te ontwijken.


Het zijn altijd de burgers die de bommen op hun kop krijgen. Oorlog is echt een smerig bedrijf.

Achterom
Berichten: 23055
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:49

Rennie89 schreef:
Hamas heeft ook een aanval gepleegd vandaag bij een festival, heb daar beelden van gezien. Zouden meerdere jongeren gedood en ontvoerd zijn

Klopt, en wel hierom:
Citaat:
Een Hamas-commandant zei tegen Al Jazeera dat zijn groepering nu genoeg gevangenen heeft om alle Palestijnen die in Israël vastzitten vrij te krijgen bij een gevangenenruil. Duizenden Palestijnen, onder wie kinderen, zitten vast in Israëlische gevangenissen. Tijdens hun detentie vinden regelmatig martelingen plaats.

Bron: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... srael.html

Hiermee wil ik het zeker niet goed praten (het is vreselijk!), maar wel even in perspectief plaatsen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:52

Desty schreef:
Heftig verhaal ook Anjali. Kan me helemaal inbeelden wat je zegt.

Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

[ [url=m/GQAyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/45FapR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar was dat dan precies waar Joodse mensen mochten bidden? Ergens op de Tempelberg? Ik ben daar in de jaren -80 van de vorige eeuw ook geweest, op de Tempelberg bedoel ik, en daar als toerist zowel in de Rotskoepel als in de Al-Aqsa moskee geweest terwijl ik geen moslim ben. Niet om te bidden maar uit belangstelling voor de fraaie bouwwerken. Wel gebeden bij de Klaagmuur maar dat is toch niet direct op de Tempelberg? Daar was trouwens heel veel Israelische bewaking, tassen werden gecontroleerd enzo. Wat is\was er nu veranderd dat er een oorlog van kon komen? Overigens, ergens in dit topic meende iemand dat er door 3 religies om de Tempelberg zou worden gestreden maar volgens mij hebben de Christenen er geen claim op. Alleen Joden en Moslims.

mysa

Berichten: 10525
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:54

Was bij de Al Aqsa moskee, volgens mij

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:15

anjali schreef:
Desty schreef:
Heftig verhaal ook Anjali. Kan me helemaal inbeelden wat je zegt.

Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

[ [url=m/GQAyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/45FapR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar was dat dan precies waar Joodse mensen mochten bidden? Ergens op de Tempelberg? Ik ben daar in de jaren -80 van de vorige eeuw ook geweest, op de Tempelberg bedoel ik, en daar als toerist zowel in de Rotskoepel als in de Al-Aqsa moskee geweest terwijl ik geen moslim ben. Niet om te bidden maar uit belangstelling voor de fraaie bouwwerken. Wel gebeden bij de Klaagmuur maar dat is toch niet direct op de Tempelberg? Daar was trouwens heel veel Israelische bewaking, tassen werden gecontroleerd enzo. Wat is\was er nu veranderd dat er een oorlog van kon komen? Overigens, ergens in dit topic meende iemand dat er door 3 religies om de Tempelberg zou worden gestreden maar volgens mij hebben de Christenen er geen claim op. Alleen Joden en Moslims.

Kruistochten destijds waren toch echt ter bevrijding van Jeruzalem.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:39

Suzanne F. schreef:
Dit is al een heeeeeel lang slepend conflict. Al vanaf jaren 90 volgens mij. Zal het eens terugzoeken. Het blijft daar gesodemieter.


Dit conflict speelt al ten tijde van de stichting van staat Israel. Dat israel ná WOIi een eigen staat nodig had was wel duidelijk. Maar ten koste van wat? Het land was natuurlijk niet onbewoond...
Israel knaagt beetje bij beetje het democratisch fundament van de eigen staat weg.

Deze oorlog is geen goed nieuws voor de gehele regio , zeker niet met Iran als achtergrond koortje.
Mijn verbazing was groot dat Rutte zich Israel volledig steunde. Het ligt allemaal vreselijk genuanceerd....
Israel is namelijk niet bepaald het braafste jongetje van de klas.

nikkel
Berichten: 2542
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:42

mysa, dat klopt.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:44

@Tamary, ja maar dat is echt heel lang geleden en ging ook niet specifiek over de Tempelberg waar nu dus wel een conflict over is tussen Joden en Moslims.Ook nog geen sprake van een Joodse staat, dat is pas van na de Tweede Wereldoorlog. Wat ik er van begrepen heb is dat daar heel vroeger de Joodse tempel stond die verwoest werd en waar nu nog een muur van over is (de Klaagmuur). Op die plek staan nu dus Islamitische moskeeen. Een daarop gelijkend probleem is in India waar een vroegere hindutempel verwoest werd en op die plek een moskee gebouwd waarop Hindus die plek claimen voor een nieuwe Ram-tempel en dat heeft ook al tot veel strijd en politieke problemen geleid. Hier zullen nu waarschijnlijk Bokkers reageren dat het allemaal schuld van religie is, maar de enige landen waar geen religies zijn (toegestaan) dat zijn communistische landen- nou ja wie denkt dat het daar beter is- be my guest.....Cuba en Noord-Korea willen nog wel wat nieuwe burgers.

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 16:47

Die heilige grond claims verjaren niet zolang die religie bestaat en oude testament omvat ook stuk (herschreven) torah. Dus ja 3 religies met claims.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:06

Heel erg wat er gebeurd.

Verbaas mij wel dat bijv morgen in den haag de Israëlise vlag gehezen wordt.

Het ligt inderdaad veel ingewikkelder, en ik vind het voor mijzelf laatig dan Nederland/Rutte zich zo duidelijk uit als steun Israël..

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:11

tamary schreef:
Die heilige grond claims verjaren niet zolang die religie bestaat en oude testament omvat ook stuk (herschreven) torah. Dus ja 3 religies met claims.

Maar het Oude Testament en de Torah dateren toch van voor het Christendom (Nieuwe Testament) en dat is niet aan Israel gebonden of anderszins grondgebonden maar internationaal. Jezus zei zelf :Mijn rijk is niet van deze wereld.

Ilse_123

Berichten: 3780
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:12

Kelly1992 schreef:
Heel erg wat er gebeurd.

Verbaas mij wel dat bijv morgen in den haag de Israëlise vlag gehezen wordt.

Het ligt inderdaad veel ingewikkelder, en ik vind het voor mijzelf laatig dan Nederland/Rutte zich zo duidelijk uit als steun Israël..


Helemaal eens, in deze kwestie zijn er 2 fout, ik vind alleen een Israëlische vlag heisen een middelvinger naar de Palestijnse bevolking. Waarom niet beide vlaggen? De burgers van beide landen zijn hier de slachtoffers.


Overigens denk ik dat het momenteel heel weinig te maken heeft met religie.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:15

Ilse_123 schreef:
Desty schreef:
De Palestijnen houden erg veel (lees: ze weten niet hóe veel) mensen gegijzeld.


Niet de Palestijnen, Hamas. De Palestijnse bevolking zit z’n best te doen om bommen te ontwijken.



Excuses, ik bedoel uiteraard Hamas strijders

BeFunny

Berichten: 10700
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:17

Ik vind ook dat hier het mes snijdt aan twee kanten. Ik zou geen van beide vlaggen heissen. Om te laten zien van wij staan helemaal niet achter deze ruzie. Het mag nog eindelijk ook wel gewoon een keer klaar zijn. Helaas kunnen de inwoners daar er niks aan doen. En blijven zij continu slachtoffer worden en ze kunnen ook niet echt weg. Echt paasei lui daar die daar de touwtjes in handen hebben.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:18

Ilse_123 schreef:
Kelly1992 schreef:
Heel erg wat er gebeurd.

Verbaas mij wel dat bijv morgen in den haag de Israëlise vlag gehezen wordt.

Het ligt inderdaad veel ingewikkelder, en ik vind het voor mijzelf laatig dan Nederland/Rutte zich zo duidelijk uit als steun Israël..


Helemaal eens, in deze kwestie zijn er 2 fout, ik vind alleen een Israëlische vlag heisen een middelvinger naar de Palestijnse bevolking. Waarom niet beide vlaggen? De burgers van beide landen zijn hier de slachtoffers.


Overigens denk ik dat het momenteel heel weinig te maken heeft met religie.

Dat gaat bij mij dus ook het verkeerde keelgat in. Ik snap natuurlijk ook wel dat men geschokt is, al vind ik het al heel teleurstellend dat alle terreur in Palestina al deze jaren weinig aandacht heeft gekregen en het nú ineens wereldnieuws is, maar dat komt ook gedeeltelijk door de media. De Israëlische overheid heeft het namelijk nooit verborgen van de wereld.

Maar het is wel heel vreemd dat men nu ineens massaal de Israëlische vlag heist en post, terwijl er natuurlijk twee kanten aan dit verhaal zitten.. Door er maar één te plaatsen is het net alsof dat ook de enige kant is die iets waard is, ofzo. Zo komt het in ieder geval over, vooral voor de Palestijnen die dit natuurlijk al jaren meemaken.

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:23

anjali schreef:
Desty schreef:
Heftig verhaal ook Anjali. Kan me helemaal inbeelden wat je zegt.

Dinsdag stond ik hier nog en heb ik deze foto’s gemaakt. Woensdag hebben de Joodse mensen hier op deze plek mogen bidden onder politie begeleiding die het goedkeurde, en nu is er om deze reden een oorlog gaande. Ik kan het niet bevatten.

[ [url=m/GQAyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/45FapR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar was dat dan precies waar Joodse mensen mochten bidden? Ergens op de Tempelberg? Ik ben daar in de jaren -80 van de vorige eeuw ook geweest, op de Tempelberg bedoel ik, en daar als toerist zowel in de Rotskoepel als in de Al-Aqsa moskee geweest terwijl ik geen moslim ben. Niet om te bidden maar uit belangstelling voor de fraaie bouwwerken. Wel gebeden bij de Klaagmuur maar dat is toch niet direct op de Tempelberg? Daar was trouwens heel veel Israelische bewaking, tassen werden gecontroleerd enzo. Wat is\was er nu veranderd dat er een oorlog van kon komen? Overigens, ergens in dit topic meende iemand dat er door 3 religies om de Tempelberg zou worden gestreden maar volgens mij hebben de Christenen er geen claim op. Alleen Joden en Moslims.


https://www.timesofisrael.com/hamas-com ... fired/amp/

Ik lees nu dat ze al een aantal dagen achter elkaar de tempelberg op gingen. Door het feest de ‘Sukkot’. Hamas vindt dat de Zionist/Settlers daar geen recht toe hebben en heeft daarom (en nog om veel meer dingen, maar dit was de druppel) de ‘surprise attack’ gepleegd.

Daar was afgelopen dinsdag nog steeds veel bewaking. We liepen de brug over na alles gerøntgend te hebben en daar stond een groep van wel 20 polities waar je doorheen moest. Ook op de berg zelf liep aardig wat gewapend leger/politie.

Dat je naar binnen mocht bij beide gebouwen is wel uitzonderlijk (misschien voor die tijd niet), maar heb het nog gevraagd en dat was echt strikt voor Moslims.

Hier nog een informatieve link naar een ‘beginners guide’ naar het ontstaan en ontwikkeling van de Gazastrook:
https://www.aljazeera.com/news/2021/3/1 ... gaza-strip

Loretta
Berichten: 8784
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:35

Kelly1992 schreef:
Heel erg wat er gebeurd.

Verbaas mij wel dat bijv morgen in den haag de Israëlise vlag gehezen wordt.

Het ligt inderdaad veel ingewikkelder, en ik vind het voor mijzelf laatig dan Nederland/Rutte zich zo duidelijk uit als steun Israël..


Het draait allemaal om geopolitieke belangen van het westen.

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:35

anjali schreef:
tamary schreef:
Die heilige grond claims verjaren niet zolang die religie bestaat en oude testament omvat ook stuk (herschreven) torah. Dus ja 3 religies met claims.

Maar het Oude Testament en de Torah dateren toch van voor het Christendom (Nieuwe Testament) en dat is niet aan Israel gebonden of anderszins grondgebonden maar internationaal. Jezus zei zelf :Mijn rijk is niet van deze wereld.

Jezus bevestigde ook de wetten van het oude testament en zei nog een aantal andere dingen waar ik niet blij van wordt (lukas 14:26 bv)

irmaz

Berichten: 4814
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:38

Pareltjes schreef:
Mijn verbazing was groot dat Rutte zich Israel volledig steunde. Het ligt allemaal vreselijk genuanceerd....
Israel is namelijk niet bepaald het braafste jongetje van de klas.

Ik was daar ook bijzonder verbaasd over. Vooral ook omdat hij nadat Rusland Ukraïne binnen was gevallen juist ontzettend lang heeft gewacht met de steun uitspreken voor Ukraïne.

En wat vlaggen betreft: beide vlaggen en dan half stok lijkt mij het meest passend voor nu.

Het zou fijn zijn wanneer de wereld eens unaniem koos voor de burgers.

maaikemuis
Berichten: 5294
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:49

Geopolitiek is al meer dan 100 jaar onderdeel van het conflict. Eerst werd het midden-oosten verdeeld onder 3 protectoraten, daarna moest er een plek gevonden worden voor een bevolkingsgroep waar men in europa mee in zijn maag zat na de Tweede Wererldoorlog, vervolgens bleek het een goudmijn te zijn voor wapenleveranties en was het economisch ook wel een handig gebied om de omgeving op afstand te besturen. Het westen zit hier tot zijn nek aan toe in.

Geloof heeft hier marginaal mee te maken, maar toegegeven, het maakt een mooie stroman. Het probleem is dat geloof politiek is geworden.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:58

Achterom schreef:
Rennie89 schreef:
Hamas heeft ook een aanval gepleegd vandaag bij een festival, heb daar beelden van gezien. Zouden meerdere jongeren gedood en ontvoerd zijn

Klopt, en wel hierom:
Citaat:
Een Hamas-commandant zei tegen Al Jazeera dat zijn groepering nu genoeg gevangenen heeft om alle Palestijnen die in Israël vastzitten vrij te krijgen bij een gevangenenruil. Duizenden Palestijnen, onder wie kinderen, zitten vast in Israëlische gevangenissen. Tijdens hun detentie vinden regelmatig martelingen plaats.
<KNIP>

En waarom denkt de Hamas commandant dat Israël wil meewerken aan een gevangenenruil?

nikkel
Berichten: 2542
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:00


Echwel

Berichten: 12475
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:09

Citaat:
Bron: Jan D

Zodra je de huizen van onschuldige Israëlische burgers bestormt en complete gezinnen kapot schiet, is er even geen ruimte voor welke nuancering dan ook.
Zodra je gaat rondrijden door dorpen en alles wat beweegt de kist in knalt, houdt het op.
Zodra je de doden meeneemt naar je ‘eigen land’ en ze “Allahu Akbar” roepend als trofeeën toont aan je aanhangers, verspeel je ieder recht op begrip.
Zodra je vrouwen en kinderen gijzelt omdat je die als menselijk schild wilt gebruiken bij eventuele vergeldingsacties op je ronduit beestachtige terreurdaden, ben je het ergste uitschot dat er is.
Zodra een terroristische organisatie huishoudt onder burgers, is slechts een keiharde veroordeling op zijn plaats.
Dan is er even geen ruimte voor nuance.
Laat staan voor begrip.
Hoe keurig geformuleerd ook.
Maar goed.
Het kan erger.
Er zijn ook Nederlandse ingezetenen die op zo’n dag juichend met de Palestijnse vlag rond gaan rijden of op pleinen gaan staan…
Nederlandse burgemeesters die verzoeken van raadsleden om de Israëlische vlag te hijsen uit solidariteit met het Israëlische volk na overleg met het ministerie van Binnenlandse Zaken (!) afwijzen uit angst voor boze Hamas-apologeten met een dubbel paspoort…
Nederlandse couranten die collaboreren voor de clicks…
En er is natuurlijk die Nederlandse minister en vice-premier die haar webcare-team pas na een halve dag beestachtige terreur van de Palestijnen een lauw tweetje de wereld in laat sturen…
Die getrouwd is met een minister uit het schaduwkabinet van PLO-leider Yasser Arafat…
Die de Palestijnse terroristen bleek te sponsoren die in 2019 het 17-jarige Israëlische meisje Rina Shnerb vermoordden…
Die, over een gotspe gesproken, op 9 november op verzoek van het Centraal Joods Overleg de Kristallnacht-lezing.
Tenslotte heeft dit land een bedenkelijke reputatie.
Nergens ter wereld verdwenen in ’40-’45 zoveel Joden in de grond of in de trein, richting de gaskamers…
“Context”?
“Ja, maar Israël”?
fiets you HAMAS


En waar zijn alle miljarden die zijn gegeven om de infrastructuur aan te leggen
Eigen energie voorziening enz
Die zijn in de leiders hun zakken die miljonair zujn
Die hun bevolkingen stikken..wn ondertussen miljonair zijn
Alle extremisten die in tunnels schuilen en de gewone bevolking de dupe laat zujn

Iedere jood weet dat de bevolking de dupe zijn

Ons hart huilt voor de kinderen die slachtoffer zijn.
Voor de vreedzame mens die anders wil.en lijdt onder de terreur van extremisme..

Zou willen dat alle moraalridders ook hier op bokt daar eens gaat kijken

Die gaat praten met de homo jongeren die in Israël hunzelf mogen zijn..omdat dat in de moslim cultuur dat niet mag

Ik heb gesproken met Palestijnse jongeren die dat meemaken..en.mij hart huilt voor hen..

Kijk allemaal eens verder dan al het zwart wit

Janneke2

Berichten: 22827
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:31

In de serie 'als het niet zo triest was, zou je er om lachen'
Citaat:
Kruistochten destijds waren toch echt ter bevrijding van Jeruzalem.

Bevrijden...?
Echt niet. (Er was een paus die dat leuk leek. 'De kerkelijke staat' is nu alleen die ene heuvel in Rome, de Vaticanus. Ooit was het half Italië en her en der in Europa een x aantal veroverde landstreken.)

Accoord, het ging over de kwestie 'of er twee of drie religies een claim hadden op de Tempelberg.
(De Christenen hebben niet zo veel met de Tempel - maar wel met Jeruzalem.)

Ik voel meer voor de Rabbijnse school die stelt dat het eerste wat in de Bijbel geheiligd wordt, de tijd is.
Daarna gaat het over menselijk gedrag dat heilig kan zijn - en ja, er wordt land beloofd. Maar niet geheiligd.

Bloesem21
Berichten: 114
Geregistreerd: 09-03-22

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:47

Ik begrijp niet dat Mossad (Israëlische geheime dienst) dit niet zag aankomen en dat dit kon gebeuren. Wat verschrikkelijk