Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4404
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:32

Mooi dat ze er voor gaat!

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:37

germie schreef:
Maar die pijn in hoeven en gewrichten, gaat dat uiteindelijk weer over? En werken er dus soms geen pijnstillers tegen? Ik vraag me dat gewoon even af, want ik lees hier over beslissingen van te veel lijden en te veel pijn. Maar wanneer bepaal je het dan? Want goed eten is juist vaak weer een goed teken.
Het lijkt me heel lastig. Sterkte voor iedereen die er mee te maken krijgt.


Ja dat gaat over in sommige gevallen. Wij hebben er nu ongeveer 20 gehad met gewrichtsproblemen. Heftig en niet heftig. Meeste lopen nu weer vrijwel normaal. Degene die een maand terug ziek zijn geweest lopen weer volledig normaal sinds 5/6 dagen. Heeft vaak wel geduld nodig. Pijnstilling erbij bij degene die het moeilijk hebben. En oxytetra bij spuiten op het moment dat ze iets beginnen te kreupelen. Gevolgschade tot nu toe nihil als het gaat om gewrichten of andere klachten. Key is wel dat je er heel snel bij bent.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:43

Wij hebben net besloten morgen de ooi waar da voor is geweest toch in te slapen. Zit geen verbetering in op knie voor, krijg de zwelling ondanks koelen niet eraf. Achterbeen wel minder geworden, het ontschoen stukje. Dat begint weer netjes dicht te worden. Maar is niet eerlijk meer zo, begint ook slechter te eten. Straks nog even knuffelen, drinken en eten geven en morgenochtend da bellen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:48

Ach, veel sterkte horseloverl. Heel verdrietig.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:18

ah, wat verdrietig nieuws Horseloverl :(
Hier gaan koe 1 en 2 ook niet goed. De eerste had in eerste instantie zere poten, maar nu heeft ze ook pijn in dr bek. Kwijlen, slecht eten. Weer Novem gespoten en we hebben een paar pakken MPB mix (mais/pulp/bierborstel) gehaald. Ook dat wil ze niet eten. Nr. 2 hadden we naar binnen gehaald met zere bek/kwijlen, dat is normaal onze grootste vreetzak/schooidoos, zelfs die wil niks eten, deze ook maar doorgaan met Novem.
Wat een k..virus is het :(
Koe nr. 3 loopt nog buiten met haar kalf, loopt wel iets stijf maar vreet gewoon en haar gedrag wijkt gelukkig niet af van de rest van de kudde. Maar misschien ook nog een Blonde d'Acquitaine pink die het te pakken heeft, is te sloom, gedrag wijkt duidelijk af

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:58

Kinke schreef:
ah, wat verdrietig nieuws Horseloverl :(
Hier gaan koe 1 en 2 ook niet goed. De eerste had in eerste instantie zere poten, maar nu heeft ze ook pijn in dr bek. Kwijlen, slecht eten. Weer Novem gespoten en we hebben een paar pakken MPB mix (mais/pulp/bierborstel) gehaald. Ook dat wil ze niet eten. Nr. 2 hadden we naar binnen gehaald met zere bek/kwijlen, dat is normaal onze grootste vreetzak/schooidoos, zelfs die wil niks eten, deze ook maar doorgaan met Novem.
Wat een k..virus is het :(
Koe nr. 3 loopt nog buiten met haar kalf, loopt wel iets stijf maar vreet gewoon en haar gedrag wijkt gelukkig niet af van de rest van de kudde. Maar misschien ook nog een Blonde d'Acquitaine pink die het te pakken heeft, is te sloom, gedrag wijkt duidelijk af


Gadver wat een ellende. Wil ze wel drinken? In dat geval, wat je zou kunnen proberen is 2 grote handen vers paardenbloemblad. Die bevat bitterstoffen waardoor de spijsvertering aan word geslingerd. Dan hopelijk de kans dat ze weer meer honger krijgt. Als ze het niet wil eten kun je het op een emmer koud water doen, uur, 1,5 uur laten staan en dan aanbieden. Biks papje al geprobeerd?

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:01

Bij mijn schaap deed ik het gepureerde voedsel in haar mond met een spuit maar lijkt me bij een koe ook geen doen. Sterkte met alles.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:08

nee, drinken is ook een probleem. Heb tegen m'n man gezegd om brok of koek te weken. Hij was niet erg enthousiast over het idee. (ga ik anders vanmiddag even proberen als ik terug ben van m'n werk)
En nu is er, wat ik gisteren al vermoedde, ook een Blonde koe ziek. Ligt alleen in de andere wei (de koeien kunnen nu op 2 weides lopen. En waarschijnlijk ook een Blonde pink ziek, die was gisteren bij het verweiden veel te sloom

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:52

wat naar allemaal kinke, :(:) ik hoop dat het gauw beter gaat. Hoe is het met de spenen van de zogende koe? Hier merken we aan de zieke koeien dat de spenen ook beschadigd zijn.

sterkte horselover. :(:)

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:42

ik weet het eigenlijk niet, het kalf is gelukkig al zo groot dat hij niet perse meer afhankelijk is van melk. Paar dagen geleden liet ze hem gewoon zogen. Ik heb het nu eigenlijk niet meer gezien

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:32

gut, de wappie afdeling heeft het blauwtong virus ook al weer gekaapt. Muggen kunnen geen virus overbrengen, blauwtong is een parasiet en die kun je bestrijden met ivermectine. goh...waar kennen we dit ook alweer van?

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:55

we hebben de ene koe die binnen stond maar naar buiten gedaan, ze was weer begonnen met eten en ze ging gelukkig ook grazen. Koe met kalf die nog binnen staat is ons een raadsel. Ze zit constant bij de drinkbak maar ze gooit het water er zo weer uit. Vanmiddag heb ik haar een paar kleine stukjes koek kunnen geven, maar verder is het drama qua eten. M'n man heeft net gras voor haar gemaaid, maar dat gaat er dus ook niet in.
Blonde koe is buiten maar vreet wel, Blonde pinkje is veel actiever dan de koe en doet redelijk mee met weiden met de rest

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 21:32

:(:)

Rizette
Berichten: 4404
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 01:16

Kinke schreef:
we hebben de ene koe die binnen stond maar naar buiten gedaan, ze was weer begonnen met eten en ze ging gelukkig ook grazen. Koe met kalf die nog binnen staat is ons een raadsel. Ze zit constant bij de drinkbak maar ze gooit het water er zo weer uit. Vanmiddag heb ik haar een paar kleine stukjes koek kunnen geven, maar verder is het drama qua eten. M'n man heeft net gras voor haar gemaaid, maar dat gaat er dus ook niet in.
Blonde koe is buiten maar vreet wel, Blonde pinkje is veel actiever dan de koe en doet redelijk mee met weiden met de rest

[ [url=m/McRIQu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan het zijn dat die koe te veel pijn heeft maar toch wel heel graag wil drinken? Maar misschien een overbodige opmerking want ze zal ws pijnstilling hebben maar misschien moet het meer? Ik doe maar een gooi?

Eilinora

Berichten: 11927
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 06:51

Als wij een koe hebben die niet uit Zichzelf gaat drinken dan drenchen we haar.
Paar liter water en elektrolyten via de sonde erin geeft ze toch net een boost en voorkomt uitdroging.

Hier 2x schrik gehad bij de koeien maar bleek uiteindelijk geen blauwtong te zijn gelukkig.
Maar je zit er wel op te wachten merk ik,zal ons vast niet overslaan uiteindelijk.

Rizette
Berichten: 4404
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 07:59

Eilinora schreef:
Als wij een koe hebben die niet uit Zichzelf gaat drinken dan drenchen we haar.
Paar liter water en elektrolyten via de sonde erin geeft ze toch net een boost en voorkomt uitdroging.

Hier 2x schrik gehad bij de koeien maar bleek uiteindelijk geen blauwtong te zijn gelukkig.
Maar je zit er wel op te wachten merk ik,zal ons vast niet overslaan uiteindelijk.

Heb van een paar boeren gelezen die dachten melkziekte te hebben bij een koe wat dan blauwtong bleek. Het schijnt niet altijd duidelijk te zijn.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:02

koe die gisteren naar buiten is gegaan doet het goed. Rizette, ze heeft al meerdere keren Novem gehad. heel slecht voor de nieren als ze te weinig drinken. denk dat we gaan gokken en haar naar buiten doen

Eilinora

Berichten: 11927
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:30

Rizette schreef:
Eilinora schreef:
Als wij een koe hebben die niet uit Zichzelf gaat drinken dan drenchen we haar.
Paar liter water en elektrolyten via de sonde erin geeft ze toch net een boost en voorkomt uitdroging.

Hier 2x schrik gehad bij de koeien maar bleek uiteindelijk geen blauwtong te zijn gelukkig.
Maar je zit er wel op te wachten merk ik,zal ons vast niet overslaan uiteindelijk.

Heb van een paar boeren gelezen die dachten melkziekte te hebben bij een koe wat dan blauwtong bleek. Het schijnt niet altijd duidelijk te zijn.


Deze bleken iets anders te hebben,onderzoek van dierenarts wees dat uit dus zeker geen blauwtong.
Symptomen leken er idd wel iets op maar gelukkig kwam er iets uit wat te behandelen was.

Kinke gelukkig gaat het wat beter met de koe.

Rizette
Berichten: 4404
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:15

Denk dat we het over verschillende zaken hebben Eilinora. Ik heb het over een boer bij Zwolle. Heb jij het daar ook over?

Rizette
Berichten: 4404
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:16

Kinke schreef:
koe die gisteren naar buiten is gegaan doet het goed. Rizette, ze heeft al meerdere keren Novem gehad. heel slecht voor de nieren als ze te weinig drinken. denk dat we gaan gokken en haar naar buiten doen

Wat fijn dat er verbetering is. Ik weet het van Novem. Bij schapen kun je paracetamol geven. Is er bij koeien niet wat anders ook voor ze? Heb geen idee.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:24

Veearts is net geweest, heeft zwaardere pijnstiller gegeven en een infuus.
Het is zo frustrerend, ze wil eten en drinken maar alles komt er bijna direct weer uit. Hij wou ook niet drenchen omdat hij dan de slokdarm nog meer verwondt.
Verder zetten we nu een bak water neer zodat ze niet bij het drinkbakje hoeft, ze heeft constant de behoefte om de bek te koelen.
Arm koetje :(

Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11927
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:34

Rizette schreef:
Denk dat we het over verschillende zaken hebben Eilinora. Ik heb het over een boer bij Zwolle. Heb jij het daar ook over?


Nee ik heb het over onze eigen koeien

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:36

@Kinke:
Arm ding. Zoals zoveel dieren momenteel. Volgens mij heeft ook zo'n beetje iedereen hier in de buurt blauwtong bij zijn dieren. In elk geval de schapenhouders. Over koeien eigenlijk nog niets gehoord.

Kinke

Berichten: 20555
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:40

koeien ook Mysa. Heb een melkveehouder op FB uit Wapenveld, die heeft ook veel zieke koeien en heeft recent 1 laten inslapen

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:58

Dat wist ik niet. Ik ken ook eigenlijk niet zo heel veel koeien houders meer. Merendeel is er, al dan niet gedwongen, mee opgehouden.