Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:01

Hopelijk trekt ze er door :(:)

Mag ik vragen waar je woont? Dorp, gemeente of provincie? Ik ben wel benieuwd wat er nu geregistreerd wordt van de kleine hobbyhouders.

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:35

Hoofddorp, Schiphol

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:47

janouk schreef:
Hoofddorp, Schiphol



Ow wij zitten vlakbij jou...

Bij in ieder geval 4 hobbyhouders zijn bijna alle schapen besmet en ook al een paar dood. Wij hebben nu een schaap die het waarschijnlijk heeft. Zo sneu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110750
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 03:26

Hier staat een filmpje:

miereneter

Berichten: 2574
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 06:14

Vreselijk, die zieke schaapjes :knuffel: .

Hier in het dorp (bij Amsterdam) nu koeien met blauwtong.
Sterke voor iedereen met zieke dieren en overleden dieren.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:12

Heel veel sterkte voor je schapen…. Ik hoop dat je de nieuwe zieke erdoorheen krijgt!
Zou wel proberen voor hoever dat lukt om ook ruwvoer naar binnen te krijgen en niet alleen brood of appelmoes. Om pensverzuring te voorkomen. Sterkte!

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:20

Wat vreselijk dit. Voor iedereen die er mee te maken heeft heel veel sterkte. De onmacht lijkt me afschuwelijk...

Horseloverl
Berichten: 2226
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:13

Hier de eerste weer aan de slobber. Vanochtend zitten te janken in de wei omdat onze ziekste ooi, die normaal heel wild is om haar emmers en bakje heen liep om te komen knuffelen. Net alsof ze me even wilde bedanken. Bizar mooi.

Wij geven nu elektrolyten in en daar lijkt de pens ook rustig op te blijven. En hele natte lammerenkorrel gaat er ook goed in. Gewoon een soepje van maken net als voor paard. En de wilgenbast thee blijft favoriet

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 16:45

Afbeelding

Vanochtend overleg gehad met de veearts over hoe humaan het nog is om het oude schaap in leven te houden en haar comfortabel te houden. Je hoort haar rochelen. Het slijmvlies binnenkant longen is blijkbaar aangetast.

Vooral het dwangvoederen vind ik verschrikkelijk. Maar hij zei dat ze nog niet veel weten over herstel, dat het niet onomkeerbaar hoeft te zijn. We hebben besloten dat zolang ze nog zelf op staat en zelfstandig drinkt, dat we het proberen met voldoende pijnstilling.

Net ging ik even bij haar liggen in de wei en plukte wat klavers zonder op te letten. En ze keek me aan en ik gaf haar de klavers.......en dat nam ze aan. Ik kon wel dansen. Voor het eerst in dagen weer hapjes genomen. Toen snel een paar grote handen klavers geplukt en dat at ze op..........gekke Himiji, klavers zijn altijd al haar favoriet en blijkbaar gemakkelijker weg te kauwen dan gras.

Nu afwachten of het hele spijsverteringssysteem weer op gang komt. Ze voelt zich in ieder geval iets beter.

Duim duim duim. Ze heeft wel een opgezette kop, dikke lippen en oedeem in de benen. Het linkeroog is blind, maar dat is al een aantal jaar zo. Mijn piraatje

Ronde dansje. Kijken hoe ze het straks doet

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:52

Klein beetje hoop weer. Ik duim voor jullie.

Horseloverl
Berichten: 2226
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:09

janouk schreef:
[ [url=m/sQiUwm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanochtend overleg gehad met de veearts over hoe humaan het nog is om het oude schaap in leven te houden en haar comfortabel te houden. Je hoort haar rochelen. Het slijmvlies binnenkant longen is blijkbaar aangetast.

Vooral het dwangvoederen vind ik verschrikkelijk. Maar hij zei dat ze nog niet veel weten over herstel, dat het niet onomkeerbaar hoeft te zijn. We hebben besloten dat zolang ze nog zelf op staat en zelfstandig drinkt, dat we het proberen met voldoende pijnstilling.

Net ging ik even bij haar liggen in de wei en plukte wat klavers zonder op te letten. En ze keek me aan en ik gaf haar de klavers.......en dat nam ze aan. Ik kon wel dansen. Voor het eerst in dagen weer hapjes genomen. Toen snel een paar grote handen klavers geplukt en dat at ze op..........gekke Himiji, klavers zijn altijd al haar favoriet en blijkbaar gemakkelijker weg te kauwen dan gras.

Nu afwachten of het hele spijsverteringssysteem weer op gang komt. Ze voelt zich in ieder geval iets beter.

Duim duim duim. Ze heeft wel een opgezette kop, dikke lippen en oedeem in de benen. Het linkeroog is blind, maar dat is al een aantal jaar zo. Mijn piraatje

Ronde dansje. Kijken hoe ze het straks doet


Probeer ook eens smalle weegbree als dat bij je staat, dat werkt herstellend op de slijmvliezen. Fijn dat ze weer wat eet!

Siggislief

Berichten: 14037
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:16

Wil toch iedereen die zijn/haar dier(en) besmet is met deze virus heel veel succes/sterkte wensen.

Janneke2

Berichten: 22810
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:23

Veel sterkte Janouk...!

En heel veel beterschap voor Himiji!!!
En hopelijk blijft de rest van je kudde gespaard.
Duim, duim, duim...

Slmt9

Berichten: 4832
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:24

Jeetje, ik was hier niet mee bekend. Wat vreselijk voor jullie dieren. Heel veel sterkte, ik leef met jullie mee Y;(

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:32

Ik duim met je mee. Misschien is dit net genoeg om er doorheen te komen.

Ik duim ook voor alle andere met zieke dieren. :knuffel:

nicole_floor

Berichten: 3270
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:25

Ooh jeetje. Heel veel sterkte en beterschap voor de schaapjes. Ik werk zelf bij de GD dus wij zitten er dik bovenop. Het gaat nu ook wel hard rond in Nederland. Ik sprak zondag een dierenarts en liet mij ook foto's zien van een schaap bij mij in de buurt.

Wij hebben zelf een melkgeiten bedrijf en geiten gaan er gelukkig net als runderen niet dood aan. En onze geiten komen ook niet buiten trouwens.

Wintu

Berichten: 3055
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:18

Heel veel sterkte met Himiji, mijn duimen draaien!

Hier zijn de geiten nog ok, maar we zijn wel superalert. Onze bok was gisteren wel van het pad, afzonderen, zwalken, maar we verdenken nu dat hij teveel eikels heeft gehad, dus maar norit gegeven, vanochtend weer zijn schooierige zelf gelukkig, maar vind het wel doodeng, ook omdat van herten niet heel veel dierenartsen verstand hebben. De geitjes zijn nog ok gelukkig, maar het rukt steeds verder op naar het noorden.

Hij heeft anderhalve dag zo gelegen binnen en buiten
Afbeelding

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:27

Sterkte en beterschap voor alle getroffen dieren.
Vreselijk om dier aan blauwtong te zien lijden.

Ik behandelde de kalveren vroeger op de boerderij in de zomer met Endure. Dat scheelde enorm in de infectiedruk wbt kalverdiarree door vliegen.
Vond ik effectiever dat tectonic ed.
Helaas erg duur in gebruik omdat je het vaker moet herhalen.
Buren hadden bij de vorige uitbraak blauwtong bij de schapen.
Een paar koeien en dekstier hebben het ook gekregen.
Gelukkig was het bij de koeien toen kort maar heftig. Maar zijn ze alllemaal hersteld.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:08

Ik las net dit op FB, weet niet of het helpt : "Toen het jaren geleden blauwtong uitbrak gaf ik mijn schapen iedere dag korrels met knoflookschilfers door. Geen enkele ooi werd ziek. Mijn ram, die elders zat, kreeg de schilfers niet en werd wel ziek."

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:24

Jeetje. Heel veel sterkte allemaal. Wat een rot ziekte.

Hier bij een kennis net wat verderop ook een dood schaap.
M’n ouders kregen mail van de dierenarts praktijk om de geiten in de schemer en s nachts binnen te houden. Wij hebben sowieso horren voor de open bovendeuren ivm een paard met zomer eczeem. Hopelijk helpt het afdoende

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:28

imaudy schreef:
Clik pour on kun je op schapen gebruiken.

Weet je dat nog ergens te koop?

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:31

Horseloverl schreef:
Hier de eerste weer aan de slobber. Vanochtend zitten te janken in de wei omdat onze ziekste ooi, die normaal heel wild is om haar emmers en bakje heen liep om te komen knuffelen. Net alsof ze me even wilde bedanken. Bizar mooi.

Wij geven nu elektrolyten in en daar lijkt de pens ook rustig op te blijven. En hele natte lammerenkorrel gaat er ook goed in. Gewoon een soepje van maken net als voor paard. En de wilgenbast thee blijft favoriet

Hoe maak je wilgenbastthee?

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:32

storrum schreef:
Ik las net dit op FB, weet niet of het helpt : "Toen het jaren geleden blauwtong uitbrak gaf ik mijn schapen iedere dag korrels met knoflookschilfers door. Geen enkele ooi werd ziek. Mijn ram, die elders zat, kreeg de schilfers niet en werd wel ziek."


Zou dat wellicht komen omdat knoflook vliegen afstoot? Paarden krijgen 's zomers vaak ook knoflookschilfers om vliegen een beetje op afstand te houden.

janouk, hoe gaat het met Himiji en de rest van de kudde?

Momo94
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:24

Heel veel sterkte allemaal!

Ik weet niet of het iets is, maar ik zie op facebook op zweden forum berichten van mensen die daar een muggen/knutten apparaat hebben die op gas werkt. Binnen 2500? vierkante meter worden daar in de muggen gevangen. Werkt wel op gas.

Horseloverl
Berichten: 2226
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:45

Rizette schreef:
Horseloverl schreef:
Hier de eerste weer aan de slobber. Vanochtend zitten te janken in de wei omdat onze ziekste ooi, die normaal heel wild is om haar emmers en bakje heen liep om te komen knuffelen. Net alsof ze me even wilde bedanken. Bizar mooi.

Wij geven nu elektrolyten in en daar lijkt de pens ook rustig op te blijven. En hele natte lammerenkorrel gaat er ook goed in. Gewoon een soepje van maken net als voor paard. En de wilgenbast thee blijft favoriet

Hoe maak je wilgenbastthee?


Een tak schillen, dus alleen de bast eraf. Een handje is genoeg voor een emmer water. Wilgenbast kook je 20 minuten, gooi je het met schillen en al in een emmer en dan aanvullen met koud water