Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:54

Pareltjes schreef:
Nee invulling door jou zelf. Niet mijn woorden slechts jouw interpretatie.


Als meer mensen het zo interpreteren zou het misschien aan het verwoorden van je boodschap kunnen liggen.

Ik interpreteer je boodschap schijnbaar ook verkeerd.

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:07

Hogere prijzen van de opkopers, ja dat vind ik wel op geldklopperij lijken. Want hoe kan het vijf keer duurder zijn dan bij een gewone kliniek tijdens spoed? Tuurlijk denk je zo wel 2x na of het echt spoed is of niet, maar als er door assistentes en dierenartsen al wordt gezegd dat je alleen al bij binnenkomst bij een anicure kliniekk op een rekening van 300/400 moet rekenen en er nog niets is gedaan, klinkt dat toch wel echt als onterecht. Ik betaal met liefde spoed tarieven maar t moet wel schappelijk blijven. Dat dierenartsen duurder worden ook logisch, die moeten ook leven. Maar dat d'r prijs vooral door de opkopers met dollartekens in de ogen buitenproportioneel wordt opgedreven, dat klopt niet....

Een oplossing daarvoor, geen idee.

DuoPenotti

Berichten: 30021
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:11

Marije_jiplover schreef:
Dat is in de kraamzorg dus wel anders dan bij dierenartsen, Wintu.
Een dierenarts draait z'n gewone werkdag.
Vanaf 17.00 of 18.00 uur wordt de telefoon naar zijn mobiel doorgeschakeld en dan heeftie dienst tot de volgende morgen 8.00. Om vanaf 8.00 uur weer de volgende werkdag te draaien.

Daar komen de wachten/diensten dus bovenop de normale werkdag, in plaats van de wachten zijn je werkdag.

Vind ik persoonlijk een essentieel verschil.

Precies.
Ik had nacht. Geen wacht.
Maar was wel de dag daarna vrij.
Radiologie had in ons kleine ziekenhuis ook wacht. Maar ook de dag daarop vrij.


Die da heeft wacht, is het druk is het nachtdienst. Met gewoon de dag daarna zijn normale werkdag.

En ik vind dat eigenlijk onverantwoord.
En ik denk dat er maar weinig beroepen dit zo hebben.
Ja misschien iemand met storingsdienst die zelden in de nacht telefoon krijgt.

Dus dat van de da is niet te vergelijken.
Maar word blijkbaar wel gewoon gevonden.

Vraag me af hebben die mensen zelf ook nacht/wacht gedraaid?

pmarena

Berichten: 48284
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:15

Als je een nacht paraat moet zijn dan zou je toch op zijn aller-allerminst daarna 6 uurtjes ongestoorde tijd moeten hebben om even een slaapje te kunnen pakken voordat je weer aan het werk moet. En dan nog moet je dan maar net de slaap kunnen vatten... is het nog méér dan pittig zat om dat van iemand te verwachten :(:)

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:23

fransje23 schreef:
Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.


Wat denk je dat agenten tegen komen in hun diensten? En hoe krap de bezetting is?
Ook daar kunnen ze om. 7 uur ‘s ochtends niet zeggen, joh ik stop als ze net bij een noodgeval, ongeluk whatever zijn. We moeten nu niet gaan doen of DA het zwaarste beroep van het land is.

pmarena

Berichten: 48284
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:25

Het is natuurlijk wel wat anders of je als agent in potentieel gevaarlijke situaties terechtkomt of als DA.
Ten eerste worden agenten er op getraind, en ten tweede zijn zij over het algemeen geen bron van verdovende middelen. En ten derde zijn die meestal met een eveneens goed getrainde collega op stap en kunnen ze nog back-up oproepen enzo.... Ten vierde hebben die ook nog dingetjes zoals een wapenstok, pepperspray, dienstwapen / taser bij zich.....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-23 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:26

Fitzroy schreef:
fransje23 schreef:
Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.


Wat denk je dat agenten tegen komen in hun diensten? En hoe krap de bezetting is?
Ook daar kunnen ze om. 7 uur ‘s ochtends niet zeggen, joh ik stop als ze net bij een noodgeval, ongeluk whatever zijn. We moeten nu niet gaan doen of DA het zwaarste beroep van het land is.


Stel ik dat dan?

Maar gaan die agenten vaak ergens alleen naar toe (weet ik serieus niet)?
En beginnen die zonder tijd om te slapen weer aan een volle werkdag?

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:26

VogeltjeM schreef:
SjonnieZ schreef:
Dus….. doen we de prijs omhoog om minder te hoeven werken. En ondertussen maar klagen over de werkdruk.


Jeetje, wat is dit voor drogredenering? Nee, de prijs gaat omhoog om personeel te kunnen betalen en rond te kunnen komen.


Kostendekkend inclusief inkomen is een prima reden vogeltjeM maar niet waar ik op reageer. Daar wordt gesteld dat de prijs omhoog gaat zodat de DA minder uren kan gaan werken.

Juist het vele deeltijd werken veroorzaakt voor een groot deel het personeels tekort in Nederland.

DuoPenotti

Berichten: 30021
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:30

Fitzroy schreef:
fransje23 schreef:
Maar niet iedere beroepsgroep staat midden in de nacht alleen in een praktijk of op een afgelegen erf met een stel doorgedraaide klanten.


Wat denk je dat agenten tegen komen in hun diensten? En hoe krap de bezetting is?
Ook daar kunnen ze om. 7 uur ‘s ochtends niet zeggen, joh ik stop als ze net bij een noodgeval, ongeluk whatever zijn. We moeten nu niet gaan doen of DA het zwaarste beroep van het land is.

Maar daar "kies" je voor.

Ik wist als beveiliger dat ik op die randdebielen af moest gaan.
Dat ik agressie tegen ga komen.
Of dat was bij er heterdaad betrapte dief of een door gesnoven klant of in het ziekenhuis iemand met een psychose. Of iemand door emotie compleet de weg kwijt.
Ik was daarop voorbereid.

Daarnaast als ik alleen was had ik een noodknop en een man down systeem waarmee ik in contact stond met de centrale.

Moet de Da ook dat maar aan gaan schaffen?
Of een beveiliger mee gaan nemen?
Niet klagen over prijzen dan.

Nee beroepen op dit vlak vergelijken lijkt mij niet terecht.

josien_m_
Berichten: 2435
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:33

Dt vind ik nou ze'n gek iets: Personeelstekort... Dat wordt zo gezegd. Leven we om personeel te leveren voor alle onzinnige diensten en producten dan? Je kunt het ook omdraaien: we willen te veel. Maar ook: minder in deeltijd werken, nog meer mensen overbelast en daardoor uitval?
Er is niet één oorzaak aan te wijzen, maar de ruime consumptie van mensen is daar beslist eentje van! Minder kopen of vervangen, minder reizen waar mogelijk, minder verspillen, minder vakantie en ga zo maar door. Maar nu komen we op heel ander onderwerp uit, sorry.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:35

SjonnieZ schreef:
Kostendekkend inclusief inkomen is een prima reden vogeltjeM maar niet waar ik op reageer. Daar wordt gesteld dat de prijs omhoog gaat zodat de DA minder uren kan gaan werken.

Juist het vele deeltijd werken veroorzaakt voor een groot deel het personeels tekort in Nederland.

Maar wat als minder uren werken betekent dat een arts 45 uur kan werken ipv 80 uur per week?

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:40

Ik denk dat het beroep van een dierenarts redelijk uniek is qua wachtdiensten, dat je die draait en daarna weer een volle werkdag. De hoeveelheid en de intensiteit. In combinatie met een zware werkdruk overdag en werkdagen van vaak 10/11 uur. In die zin vind ik het een heel zwaar beroep ja. Er zijn natuurlijk meer zware beroepen, waarbij andere aspecten weer zwaarder wegen.

Hier gelukkig vrij weinig te maken met agressieve klanten. Wel met klanten voor wie het nooit goed genoeg is, of die jou de schuld geven van wat er aan de hand is met hun dier, of die echt onredelijke eisen stellen. We zijn één keer serieus bedreigd geweest (incl onze kinderen), daarvan hebben we toen aangifte gedaan. De sfeer is echter gelukkig grotendeels positief. Daarin maakt het denk ik ook wel verschil of je een dorpsdokter bent of in een stedelijke of meer anonieme omgeving werkt. :)

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:41

josien_m_ schreef:
Dt vind ik nou ze'n gek iets: Personeelstekort... Dat wordt zo gezegd. Leven we om personeel te leveren voor alle onzinnige diensten en producten dan? Je kunt het ook omdraaien: we willen te veel. Maar ook: minder in deeltijd werken, nog meer mensen overbelast en daardoor uitval?
Er is niet één oorzaak aan te wijzen, maar de ruime consumptie van mensen is daar beslist eentje van! Minder kopen of vervangen, minder reizen waar mogelijk, minder verspillen, minder vakantie en ga zo maar door. Maar nu komen we op heel ander onderwerp uit, sorry.


Ik denk stiekem dat het aantal opleidingsplaatsen verhogen goed zou zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:49

fransje23 schreef:
SjonnieZ schreef:
Kostendekkend inclusief inkomen is een prima reden vogeltjeM maar niet waar ik op reageer. Daar wordt gesteld dat de prijs omhoog gaat zodat de DA minder uren kan gaan werken.

Juist het vele deeltijd werken veroorzaakt voor een groot deel het personeels tekort in Nederland.

Maar wat als minder uren werken betekent dat een arts 45 uur kan werken ipv 80 uur per week?


Als dat de gemiddelde werkweek van een DA zou zijn dan heb je een punt. Mijnervaring bij de klinieken en praktijken om mij heen is, is dat dat de werkweek van de eigenaar is en hun DAs in loondienst allemaal partimen.

Ik las laatst ergens dat de jongere generatie een werkweek van Max 29 willen hebben.
Om dat te bekostigen moet je wel heeel veeel verhogen, en kennelijk gebeurd dat ook.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:52

Als dierenarts kies je toch ook voor een beroep met nachtdiensten?
Dat agenten erop getraind zijn maakt het allemaal niet minder heftig. Alsof iedere dierenarts in zijn nachtdienst doorgedraaide klanten tegen komt.

Natuurlijk, het is een zwaar beroep, dat zal ik niet ontkennen. Maar als je een 9-5 baan wilt, dan had je misschien een ander vak moeten kiezen.

_Cathalijne

Berichten: 857
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:59

Ik werk op papier fulltime in loondienst 40 uur per week. Daar komen 1 a 2 diensten in de week bij op en 1x per maand weekend. Weekend word gecmpenseerd met 1 vrije dag in de week daarop volgend. Op papier 40 uur (160 per maand), in de praktijk ruim 200 per maand. En dat is in het laagseizoen. Want in het kalver en lammer seizoen ga ik gerust wekelijks richting de 80 uur. Overtijd wordt niet uitbetaald. En dan hebben we een praktijk waar het goed geregeld is diensten doorgaans rustig zijn.,, en we echt heel leuk clienteel hebbe (lang leve landbouwhuisdieren)

gomir

Berichten: 25552
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:10

Polly schreef:
future_vet schreef:
Je verwacht meer van een dierenarts dan hoe het humaan geregeld is, maar ik denk dat je dat niet beseft. Op de huisartsenpost wordt ook niet je hele dossier gelezen en vragen ze je “heb je bekende allergieën? Heb je dit eerder gehad?” En als je net tussen wisseling (!!) van artsen zit mag je je verhaal gewoon nog een keer vertellen hoor ;)

Het is eigenlijk niet normaal dat men verwacht dat je na je werkdag ook nog de avond en nachtdienst oproep doet om vervolgens de volgende dag gewoon weer de hele dag te werken. Dat is gewoon kei ongezond en niet duurzaam om goede zorg te leveren.



Als jij als patiënt netjes je LSP open hebt staan bij je eigen huisarts (iets waar je actief toestemming voor moet geven!) Kan en zal de huisartsenpost gewoon een deel van je dossier inzien hoor, de vragen erbij zijn voor de veiligheid. Natuurlijk vertel je je verhaal bij de huisarts in de spreekkamer nogmaals, wederom een stukje veiligheid of alles juist begrepen is aan de telefoon.
En ook huisartsen draaien de spoed diensten naast hun gewone werk, dus na een dag op te praktijk door naar de HAP waar vervolgens de telefoon roodgloeiend waarvan maar een heel klein deel echt spoed is en de rest zijn wel vervelende dingen maar geen spoed. Ik denk dat alle sectoren te maken hebben met de mentaliteit van mensen dat alles NU opgelost moet worden, mensen hebben geen geduld om iets af te wachten.
Het is jammer dat in de veterinaire sector kennelijk (zoals ik het hier lees) geen mogelijkheid is om bijvoorbeeld een ochtend te blokken na een nachtdienst.


Moet je 's nachts eens in een ziekenhuis in de acute zorg gaan werken. Patiënten komen ivm centralisatie bij ons met bepaalde problemen, maar komen normaal in een van de streekziekenhuizen verderop. Daar werken we nauw mee samen, maar de EPD's praten niet met elkaar. Dan moet je dus geen bellen, toestemmingsformulier faxen (wat in mijn setting vaak niet lukt omdat de patiënt niet aanspreekbaar is), wachten op een fax of mail terug. Als die ooit komt :+
Medicatie kunnen we inlezen via LSP, maar verder moeten we het meestal doen met wat de patiënt zegt. Dus als dierenartsen dit ooit weten te organiseren hoor ik graag hoe :))

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:41

Wat er ook allemaal voorbij komt, duidelijk is dat de kosten over de kop gaan in de meeste praktijken wanneer ze overgenomen worden door de private equity fondsen.
Via diverse schijven en eindigend op een Engels eiland qua vestiging worden er over vier schijven ( allemaal eigendom) giga leningen verstrekt voor de nieuwste apparatuur zodat officieel de praktijk geen winst maakt . De inkomsten gaan op aan de investeringen die belastingvrij eindigen bij de investeerders. Over de rug van de dieren en eigenaren. PUNT!

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:54

Eigenlijk zou de telefoon van een dierenarts in dat soort diensten doorgeschakeld moeten staan naar een assistente, die meerdere praktijken dekt en niet overdag weer aan de slag moet. Bij de HAP leg je eerst ook de situatie uit, waarna ingeschat wordt of er een huisarts gezien moet worden, het kan wachten of dat de spoedeisende hulp passender is. Die persoon zou dan de niet spoed vragen er al uit kunnen filteren en bij wel spoed door kunnen verbinden met de dienstdoende dierenarts.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:14

Fitzroy schreef:
Als dierenarts kies je toch ook voor een beroep met nachtdiensten?
Dat agenten erop getraind zijn maakt het allemaal niet minder heftig. Alsof iedere dierenarts in zijn nachtdienst doorgedraaide klanten tegen komt.

Natuurlijk, het is een zwaar beroep, dat zal ik niet ontkennen. Maar als je een 9-5 baan wilt, dan had je misschien een ander vak moeten kiezen.


Maar die agenten gaan niet vanuit een nacht/wachtdienst meteen door met hun dagdienst zonder slaap, toch?

Daarbij maakt het er op getraind zijn en het kunnen verwachten van dat soort situaties uiteraard verschil. Idem het feit dat er een back up is als het mogelijk gaat escaleren.

belle_boef

Berichten: 10759
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:17

Miran schreef:
Eigenlijk zou de telefoon van een dierenarts in dat soort diensten doorgeschakeld moeten staan naar een assistente, die meerdere praktijken dekt en niet overdag weer aan de slag moet. Bij de HAP leg je eerst ook de situatie uit, waarna ingeschat wordt of er een huisarts gezien moet worden, het kan wachten of dat de spoedeisende hulp passender is. Die persoon zou dan de niet spoed vragen er al uit kunnen filteren en bij wel spoed door kunnen verbinden met de dienstdoende dierenarts.



Dit was ook een van mijn gedachte. Het verbaasd mij dat dit eigenlijk nog niet gebeurd. En dan situatie evt. Laten ondersteunen qua inschatten dmv. Beeldbellen of foto’s doorsturen.

Nyaleti

Berichten: 6310
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:23

Zoiets is er ook. Multi line.
Hoe het precies zit werkt weet ik niet meer maar je krijgt eerst een tussenschakel aan de lijn. Die geeft een eenvoudig oordeel. Bel jij voor een bloeduitslag om 11u 's avonds zegt zij dat je morgen maar terug moet bellen. Ze mogen verder geen Veterinair oordeel geven dus alles met daadwerkelijk een ziek dier wordt wel doorgezet naar de dierenarts. De dierenarts bepaald dan of het nodig is om te komen of niet.
Zo ver ik weet werkt het zo maar ik ben geen arts dus misschien heb ik het mis. Zij nemen ook op met de naam van de Dierenartsenpraktijk dus je hebt het als klant niet door.
Best een aantal praktijken werken hier mee.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:52

Marije_jiplover schreef:
Dat is in de kraamzorg dus wel anders dan bij dierenartsen, Wintu.
Een dierenarts draait z'n gewone werkdag.
Vanaf 17.00 of 18.00 uur wordt de telefoon naar zijn mobiel doorgeschakeld en dan heeftie dienst tot de volgende morgen 8.00. Om vanaf 8.00 uur weer de volgende werkdag te draaien.

Daar komen de wachten/diensten dus bovenop de normale werkdag, in plaats van de wachten zijn je werkdag.

Vind ik persoonlijk een essentieel verschil.


Ik doelde meer op het feit dat het als zeer storend werd ervaren dat ze tijdens de wachtdiensten vastgeplakt zaten aan hun telefoon en verder in principe niks kunnen dan. Want je kan op elk moment opgeroepen worden en dat is dan in principe hetzelfde.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:55

pmarena schreef:
Het is natuurlijk wel wat anders of je als agent in potentieel gevaarlijke situaties terechtkomt of als DA.
Ten eerste worden agenten er op getraind, en ten tweede zijn zij over het algemeen geen bron van verdovende middelen. En ten derde zijn die meestal met een eveneens goed getrainde collega op stap en kunnen ze nog back-up oproepen enzo.... Ten vierde hebben die ook nog dingetjes zoals een wapenstok, pepperspray, dienstwapen / taser bij zich.....


Dus die moeten maar niet zo zeuren, een dierenarts heeft het zwaarder of hoe moet ik dat zien. En als we gaan kijken naar frequentie, hoe vaak stuit een agent op geweld en hoe vaak een dierenarts. Joh, je doet net of het een enorm gevaarlijk vak is, waar je constant moet rekening houden met geweld.

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:58

fransje23 schreef:
Stel ik dat dan?

Maar gaan die agenten vaak ergens alleen naar toe (weet ik serieus niet)?
En beginnen die zonder tijd om te slapen weer aan een volle werkdag?


Ik weet wel een beroep wat nog een tandje erger is dan veearts en waar je bijna dagelijks, zonder amper slaap weer aan het werk moet, je sociale leven bagger is etc etc, je met ongewenste mensen moet dealen etc etc
Maar daar wordt gewoon gezegd, je weet waar je aan begint en kun je er niet tegen, dan vooral ander werk gaan zoeken.