Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
GaelleS schreef:Een kip mag niks kosten omdat het een kip is, meer zonde van die mentaliteit van de eigenaar.
.
fransje23 schreef:Denk dat je niet aan opvoeden toekomt als je als dierenarts alleen tegen twee strak van de drugs staande gasten met een halfdode vechthond staat.
Als de de hond dan ook nog overlijd is dat echt een situatie die nauwelijks te controleren is.
josien_m_ schreef:Pareltjes schreef:Omgedraaid heeft de DA ook geen oog voor mijn persoonlijke situatie. Ik kan even niet betalen, heb een burnout want mijn lastige klanten hebben mij dusdanig afgepeigerd dat ik niet meer kan werken.
Dus moet je een prof houding aannemen. Als DA én eigenaar. De een levert een dienst, waar de ander voor betaald. Meer is het niet. De dienst en de vergoeding moeten in een goede balans zijn. Zo niet dan komen er problemen.
Die dierenarts heeft over het algemaan wel aandacht voor de eigenaar en begrip voor zijn emoties tijdens b.v. een akelige koliek. Dat hoort wel bij het beroep en de één zal daar vast beter in zijn dan de ander. Maar alleen die dienst leveren en het zo bekijken, gaat toch niet op. Want dan zou je er ook geen moeite mee hebben als de dierenarts zou zeggen : uitverkocht, ik kom vanavond niet meer.
Pareltjes schreef:In de pluimvee industrie of uberhaubt vleesindustrie zijn de DA rekeningen belachelijk veel lager dan in de luxe huisdierensector. Waarom kan het daar wel veel goedkoper?
GaelleS schreef:Pareltjes schreef:In de pluimvee industrie of uberhaubt vleesindustrie zijn de DA rekeningen belachelijk veel lager dan in de luxe huisdierensector. Waarom kan het daar wel veel goedkoper?
Een keizersnee aan 100 euro per koe is eigenlijk ook niet rendabel hoor.
Het is ook nog goedkoper omdat als ik het goed begrepen had de staat bepaalde kosten en consulten en verplichte dingen aan de DA betaald ipv de boer. Al dan niet met erg veel vertraging. Vandaar dat er ook een bedrijfsdierenarts is die een contract heeft met die boer. Bedrijfsdierenarts is verplicht om te hebben als veehouder. En de btw is 6% ipv 21 .
Een kippenboer gaat volgens mij ook geen krop operatie laten uitvoeren.
Pareltjes schreef:Omgedraaid heeft de DA ook geen oog voor mijn persoonlijke situatie. Ik kan even niet betalen, heb een burnout want mijn lastige klanten hebben mij dusdanig afgepeigerd dat ik niet meer kan werken.
Dus moet je een prof houding aannemen. Als DA én eigenaar. De een levert een dienst, waar de ander voor betaald. Meer is het niet. De dienst en de vergoeding moeten in een goede balans zijn. Zo niet dan komen er problemen.
Polly schreef:Voor huisartsen zijn diensten verplicht als accreditatie, dat zouden ze bij dierenartsen ook moeten invoeren. Allemaal x aantal diensten om de lasten de verdelen en het niet op een paar collega's aan laten komen die toevallig wel spoed draaien. Is gewoon part of the job. Maar wel verdeeld. Alle 24/7/365 houd natuurlijk niemand vol
GaelleS schreef:Als het gaat om BTW: liefst van al zou ik ook liever geen 21% btw afgeven aan de staat hoor
21% is voor de hobby en wordt aanzien als luxe, 6 % van de boeren want het is hun werk.
Niemand is verplicht om een kat te houden ook niet.
SjonnieZ schreef:_xManadisx_ schreef:Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?
Nee zeker niet, maar ook niet generaliseren.
Daarbij lastige klanten, is geen nieuw fenomeen.
Waar voor mij veel meer de schoen wringt is dat de nieuwe generatie de arbeidsethos mist.
Als je voor DA kiest, dan weet je van te voren dat ANW diensten erbij horen. Wil je dat niet moet je een ander beroep kiezen.
Juist door deze houding komt het werk neer op een te kleine groep en dat is zeker niet fair.
Je ziet dit trouwens bij meer beroepen. Zorg, bakkers etc.
SjonnieZ schreef:_xManadisx_ schreef:Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?
Nee zeker niet, maar ook niet generaliseren.
Daarbij lastige klanten, is geen nieuw fenomeen.
Waar voor mij veel meer de schoen wringt is dat de nieuwe generatie de arbeidsethos mist.
Als je voor DA kiest, dan weet je van te voren dat ANW diensten erbij horen. Wil je dat niet moet je een ander beroep kiezen.
Juist door deze houding komt het werk neer op een te kleine groep en dat is zeker niet fair.
Je ziet dit trouwens bij meer beroepen. Zorg, bakkers etc.
Cemlys schreef:Maar dat is nu net het probleem. Pakweg 15 jaar geleden d
Had je in een heel weekend pakweg 5 patienten. Nu werk ik bv op een zaterdag van 8 tot 18.00, non stop, waarna een volgende shift weer doorgaat, vaak zijn we in 1 shift met 2 dierenartsen en 2 of 3 assistenten non stop aan het werk, voor 10-11 praktijken, waarvan de helft niet wil of kan mee participeren in de dienst. Gevolg werkdruk skyhigh. Dus niks nieuwe generatie mist werkethos. Daarbij krijg je niet meer betaald voor zo n dienst. Terwijl er totaal geen balans is tussen werkdruk en wat het oplevert. De eerste kans die ik krijg om geen diensten meer te draaien grijp ik met beide handen.
VogeltjeM schreef:SjonnieZ schreef:_xManadisx_ schreef:Maar omdat het in andere beroepsgroepen ook kan voorkomen is het normaal en moeten we het maar accepteren?
Nee zeker niet, maar ook niet generaliseren.
Daarbij lastige klanten, is geen nieuw fenomeen.
Waar voor mij veel meer de schoen wringt is dat de nieuwe generatie de arbeidsethos mist.
Als je voor DA kiest, dan weet je van te voren dat ANW diensten erbij horen. Wil je dat niet moet je een ander beroep kiezen.
Juist door deze houding komt het werk neer op een te kleine groep en dat is zeker niet fair.
Je ziet dit trouwens bij meer beroepen. Zorg, bakkers etc.
Maar vind je het dan terecht dat je eigenlijk voor een peuleschil/weinig tot niks extra's die avonden en nachten moet doen? En heel eerlijk: als jij de keuze had tussen 6 banen zonder die diensten, en 3 banen met, wat zou jij dan kiezen?
Er is sprake van een veranderende tijdsgeest (mensen werken om te leven en niet andersom). Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ook al zijn wij daarvan de dupe, want mijn man draait dus bijna alles in zijn eentje.
Het probleem is dat de betaling niet in verhouding staat tot de dienst. Dat is al jarenlang zo, maar doordat er een overschot was aan dierenartsen, en dus banen tekort, namen ze het voor lief. Nu is de omgekeerde situatie waar (er is een groot tekort) en daarom hoeven ze het nu niet meer te pikken.
fransje23 schreef:Denk dat je niet aan opvoeden toekomt als je als dierenarts alleen tegen twee strak van de drugs staande gasten met een halfdode vechthond staat.
Als de de hond dan ook nog overlijd is dat echt een situatie die nauwelijks te controleren is.
GaelleS schreef:Een keizersnee aan 100 euro per koe is eigenlijk ook niet rendabel hoor.
Het is ook nog goedkoper omdat als ik het goed begrepen had de staat bepaalde kosten en consulten en verplichte dingen aan de DA betaald ipv de boer. Al dan niet met erg veel vertraging. Vandaar dat er ook een bedrijfsdierenarts is die een contract heeft met die boer. Bedrijfsdierenarts is verplicht om te hebben als veehouder. En de btw is 6% ipv 21 .
robert45 schreef:fransje23 schreef:Denk dat je niet aan opvoeden toekomt als je als dierenarts alleen tegen twee strak van de drugs staande gasten met een halfdode vechthond staat.
Als de de hond dan ook nog overlijd is dat echt een situatie die nauwelijks te controleren is.
Dat gebeurd elke dag? Of is dat een incident net zoals een caissière een keer een klant heeft die haar de huid vol zit te schelden.
Cemlys schreef:SjonnieZ schreef:Nee zeker niet, maar ook niet generaliseren.
Daarbij lastige klanten, is geen nieuw fenomeen.
Waar voor mij veel meer de schoen wringt is dat de nieuwe generatie de arbeidsethos mist.
Als je voor DA kiest, dan weet je van te voren dat ANW diensten erbij horen. Wil je dat niet moet je een ander beroep kiezen.
Juist door deze houding komt het werk neer op een te kleine groep en dat is zeker niet fair.
Je ziet dit trouwens bij meer beroepen. Zorg, bakkers etc.
Maar dat is nu net het probleem. Pakweg 15 jaar geleden d
Had je in een heel weekend pakweg 5 patienten. Nu werk ik bv op een zaterdag van 8 tot 18.00, non stop, waarna een volgende shift weer doorgaat, vaak zijn we in 1 shift met 2 dierenartsen en 2 of 3 assistenten non stop aan het werk, voor 10-11 praktijken, waarvan de helft niet wil of kan mee participeren in de dienst. Gevolg werkdruk skyhigh. Dus niks nieuwe generatie mist werkethos. Daarbij krijg je niet meer betaald voor zo n dienst. Terwijl er totaal geen balans is tussen werkdruk en wat het oplevert. De eerste kans die ik krijg om geen diensten meer te draaien grijp ik met beide handen.
Kinke schreef:6% is het al heel lang niet meer (t is 9%)
Ik ben wel benieuwd welke verplichte dingen de staat dan betaalt aan de veearts?