Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:08

Haha nee, bij elektrische auto's is dat niet meer. De motor draait gewoon langzamer of sneller, en in de achteruit draait ie andersom, heel simpel uitgelegd :Y)

maralyn

Berichten: 10440
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:17

8nnemiek schreef:
Haha nee, bij elektrische auto's is dat niet meer. De motor draait gewoon langzamer of sneller, en in de achteruit draait ie andersom, heel simpel uitgelegd :Y)


Kan ie achteruit ook net zo hard als vooruit? Zoals de daf vroeger??

Niet dat t nodig is. Wel grappig. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:21

8nnemiek schreef:
Haha nee, bij elektrische auto's is dat niet meer. De motor draait gewoon langzamer of sneller, en in de achteruit draait ie andersom, heel simpel uitgelegd :Y)

Nou, dat scheelt ook weer in kostbare dingen die kapot kunnen gaan _O-.

De accu kan dan weer wel kapot, dat is wel kostbaar. Meer dan die wat in een normale auto zit, denk ik.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:27

Haha, ik heb het nooit getest maar theoretisch zou dat moeten kunnen :')

*even gegoogled* De meeste lijken begrensd te zijn.. Maar het kán wel :))


San, de 12V accu moet om de aantal jaar vervangen worden ja. De grote accu gaat, als er geen gekke dingen mee gebeuren, waarschijnlijk langer mee dan de auto zelf, als de trend zo doorzet. De eerste EV's zijn pas ruim 10 jaar oud, dus nog weinig data over hoe lang de lithium accu's uiteindelijk mee zullen gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:32

8nnemiek schreef:
Haha, ik heb het nooit getest maar theoretisch zou dat moeten kunnen :')

*even gegoogled* De meeste lijken begrensd te zijn.. Maar het kán wel :))
[ Video ]

San, de 12V accu moet om de aantal jaar vervangen worden ja. De grote accu gaat, als er geen gekke dingen mee gebeuren, waarschijnlijk langer mee dan de auto zelf, als de trend zo doorzet. De eerste EV's zijn pas ruim 10 jaar oud, dus nog weinig data over hoe lang de lithium accu's uiteindelijk mee zullen gaan.

Dus ze kunnen niet tussentijds kapot gaan oid, door kortsluiting of wat dan ook de reden is dat een accu het niet meer (goed) doet.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:47

Vergelijkbaar met telefoons en laptops enzo; er zal niet snel iets mee gebeuren zo lang je ze niet doorboort, en ze zijn behoorlijk goed beveiligd tegen kortsluiten, maar degraderen zullen ze wel. Wel zijn accu's in auto's beveiligd tegen het te ver opladen en leeg trekken, dus als een auto aangeeft dat ie 100% vol is, dan zal die in werkelijkheid bijvoorbeeld maar 90% vol zijn, en hetzelfde bij leeg rijden. Dat gaat degradatie tegen.
En net als met telefoons zullen accu's in auto's ook in het begin redelijk snel degraderen, de eerste 5 of 10%, en daarna stabiliseert het en is er nog maar heel weinig degradatie.

Voor een ander type accu, LFP, die Tesla bv gebruikt, is dat iets anders. Die dingen zijn wat meer idiotproof, die kun je redelijk veilig doorboren en kortsluiten, die kun je laden tot 100% zonder gevolgen voor de capaciteit..

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:57

Grappig dat je dat zo specifiek noemt, 8nnemieke.
Ik mijn vriendenkring zijn er 2 stellen met een Tesla en beiden laden hun Tesla zelden tot 100, want dat zou niet goed zijn voor de accu en de levensduur verkorten.
Zij laden m dus standaard tot 80%, alleen als ze en langere reis gaan maken, mag die vlak daarvoor tot 100%>

Beide Tesla-rijders zijn verbaasd dat ik mijn Kia Niro standaard gewoon tot 100% (volgens wat die aangeeft) oplaad.
Ik heb beiden geantwoord dat wanneer het zo belangrijk was, de dealer het me vast verteld zou hebben en dat het dan in mijn instructieboekje zou staan, maar ik heb dus niets gehoord en niet gelezen (en wel specifiek naar gezocht, nadat ik 2x die verbaasde reactie had gekregen dat ik hem gewoon vol laad.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:04

Hebben ze niet een oudere Tesla? Ze zijn nog niet héél lang geleden overgestapt op LFP. Ik weet niet meer precies wanneer. Ook geen idee of Tesla eerder een marge gebruikte, of dat je die echt kon overladen. Lijkt me sterk eigenlijk.
Het is wel zo dat je elke accu (op LFP na dan) het beste kan opslaan rond de 50%, als ie dus een tijdje niet gebruikt wordt.

Wij laden ook gewoon tot 100% :j Inmiddels 80.000 op de teller, en helemaal niks te merken van degradatie.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:18

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Haha, ik heb het nooit getest maar theoretisch zou dat moeten kunnen :')

*even gegoogled* De meeste lijken begrensd te zijn.. Maar het kán wel :))
[ Video ]

San, de 12V accu moet om de aantal jaar vervangen worden ja. De grote accu gaat, als er geen gekke dingen mee gebeuren, waarschijnlijk langer mee dan de auto zelf, als de trend zo doorzet. De eerste EV's zijn pas ruim 10 jaar oud, dus nog weinig data over hoe lang de lithium accu's uiteindelijk mee zullen gaan.

Dus ze kunnen niet tussentijds kapot gaan oid, door kortsluiting of wat dan ook de reden is dat een accu het niet meer (goed) doet.

Nou, daar zit dus het grote punt. De prijs van een nieuwe accu is met nogal wat geheimzinnigheid omgeven maar als je wat harder knijpt, komt Google wel met, soort van, antwoorden.

De Nissan Leaf is vrij simpel te vinden omdat er een tokootje zich daarin gespecialiseerd heeft, maar die begint dus bij ca 6k voor een nieuwe set (met inruil van je oude set)
Daar wordt heel simpel over gedaan, maar als je een verbrandingsmotor voor 6k laat reviseren, verklaart iedereen je voor gek.

_Mir
Berichten: 1363
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:35

Supervixen schreef:
Idioot. Iedereen wordt aangespoord om beter voor het milieu te zorgen, dus mensen kopen zonnepanelen. En nu worden ze ervoor gestraft?!!
Laten ze er maar voor zorgen dat het energienet het aan kan.


Ook goeiemorgen.
Duh, deze mensen gaan dik betalen straks.

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:44

ikke schreef:
Nou, daar zit dus het grote punt. De prijs van een nieuwe accu is met nogal wat geheimzinnigheid omgeven maar als je wat harder knijpt, komt Google wel met, soort van, antwoorden.

De Nissan Leaf is vrij simpel te vinden omdat er een tokootje zich daarin gespecialiseerd heeft, maar die begint dus bij ca 6k voor een nieuwe set (met inruil van je oude set)
Daar wordt heel simpel over gedaan, maar als je een verbrandingsmotor voor 6k laat reviseren, verklaart iedereen je voor gek.

In de praktijk blijken er nauwelijks accu’s slecht te worden, ook de allereerste EV’s rijden grotendeels nog met hun eerste accu zonder problemen rond.
Tien jaar geleden was er het plan om alle oude accu’s te gaan ombouwen tot thuisaccu, daar gingen ze fabrieken voor bouwen en heel plan lag klaar.. en daar blijkt dus nog steeds nauwelijks iets van terecht te komen omdat er nog nauwelijks tweedehands accu’s zijn. Bij Renault in ieder geval.
Er zijn wel oude modellen, van de Nissan Leaf, die het accupakket niet actief deden koelen/verwarmen. Dat vonden de accu’s minder fijn. Dus op zich niet verrassend dat de prijzen voor juist die auto wel bekend zijn.

Bij de Renault zoe ligt de prijs rond de 8000 euro heb ik me laten vertellen.
Maar ik zie dat probleem dan weer niet zo als de auto verder nog helemaal goed is. Dan heb je gewoon weer een bijna nieuwe auto. Het inbouwen is dan ook een stuk makkelijker dan een complete motor bij een brandstofauto vervangen.

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:24

Klopt, 8nnemiek, dit zijn idd Tesla's van rond de 3 jaar oud geloof ik.
Dan zal dat het zijn.

Cer

Berichten: 30201
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:24

hoe lang denken ze dat die accus wel meegaan dan? En wat gebeurt er daarna met de accus die het niet meer doen?

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:43

Het is nog niet bekend hoe lang de accu's mee gaan, maar ik ken zat mensen met een eerste generatie EV, 10 jaar oud, die nog steeds een capaciteit hebben van rond de 90%, en eigenlijk niemand die de accu heeft laten vervangen, dus waarschijnlijk gaan ze gewoon langer mee dan de auto.
Degradeert de accu te ver, en valt de range uiteindelijk terug van 400 naar 300km bijvoorbeeld, dan kun je zo'n auto beter verkopen aan iemand voor wie die range ruim voldoende is, en is het eigenlijk onzin om een accu te gaan vervangen.

Onze auto is van 2018 en heeft nog 94% capaciteit..
En die van mijn ouders is van 2015, en daar is de capaciteit niet van bekend maar die heeft nog steeds dezelfde range als wat dat type auto had toen ze nieuw waren.

Zelf verwacht ik bijna zeker dat de accu de auto gaat overleven, of er moet al iets heel geks gebeuren.
Als de auto het uiteindelijk total loss is dan zal zo'n accu waarschijnlijk worden gebruikt als buurtaccu/thuisaccu of naar de hoogste bieder gaan, want daar wordt me toch een geld voor geboden momenteel :=

Een accu die echt stuk is wordt gedemonteerd, de slechte cellen (een accu bestaat uit een heleboel kleine, oplaadbare batterijen eigenlijk) kunnen vervangen worden en dan werkt ie weer.
Dat schijnt ook mogelijk te zijn als een accu echt te ver degradeert, dan kunnen ze ook de slechte cellen vervangen. Dat schijnt ook de reden te zijn dat er bij bepaalde fabrikanten niks te vinden is over prijzen van nieuwe accu's. Die accu's worden gewoon gerepareerd.
Enige nadeel is dat er nog te weinig bedrijven zijn die zich hier mee bezig houden. Zat dealers die echt helemaal niks afweten van de EV's die ze verkopen :+ Dat komt allemaal wel, maar dat heeft schijnbaar best wat tijd nodig.

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:25

Moderator: wakker worden, een streep door deze topic. Dit heeft niets met de oorspronkelijke tekst te maken: vandebron enz.

maralyn

Berichten: 10440
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:32

Nico12 schreef:
Moderator: wakker worden, een streep door deze topic. Dit heeft niets met de oorspronkelijke tekst te maken: vandebron enz.


Daarvoor gebruik je de tem knop.

Daarnaast mag het best eens afwijken, zolang met maar weer terug spoort naar het officiële onderwerp.

Je kan ook zeuren om het zeuren.

Stroom en geld zijn nu eenmaal spannende onderwerpen.

Het topic verloopt best soepel, zonder dat er accuzuur wordt gegooid.

Ik krijg nu een beetje het gevoel van. "Ja juf, goed juf!" -O-

Cer

Berichten: 30201
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:47

Nico12 schreef:
Moderator: wakker worden, een streep door deze topic. Dit heeft niets met de oorspronkelijke tekst te maken: vandebron enz.

:')

Las ik nu trouwens dat VdBron de laagste gasprijzen heeft, ik vond dat bericht opvallend na het bericht over zonnepanelen, het leek een beetje op 'oh, dat viel niet goed, dus we doen nu dit om het een beetje te fixen'

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:39

Iedereen met een contract bij vandebron zal voor elke KWh die je terug levert tussen de 5 en 15 cent per KWh moeten betalen. Voor persoonlijke berekening details zie solarmagazine.nl met berekenings voorbeelden. Als je de zonnepanelen zou uitschakelen bij overproductie indien saldering heeft plaatsgevonden, dan mis je de teruglever vergoeding van 10 of 6 cent per KWh bij meer dan 2000 KWh teruglevering. Gemiddeld kan het zo zijn de zonnepanelen uitschakelen bij een teruglevering, na saldering, van meer dan 2000 KWh. Deze situatie komt bijvoorbeeld voor indien er nog geen warmtepomp is maar wel een teruglevering die daarop gebaseerd is.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 24-08-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:44

Eigenlijk is het niet zo moeilijk toch, als je nu klant bent bij Vandebron.
1. heb je vast contract, geldt het niet voor jou, dus wordt je niet getroffen.
2. bij variabel contract gaat het in per 1 oktober, maar kun je dus ook elders naartoe, dus hoef je niet getroffen te worden.
3. wordt je klant bij hun, dan ken je de voorwaarden en wordt je wel getroffen, maar is het eigen keus.

Los daarvan is de hoogte van de 'heffing' fors. Daar waar de afschaffing/afbouw saldering onder meer wat zegt over 80% prijs voor teruglevering, van de leveringsprijs en gemiddeld (omgerekend) een heffing van 10 cent, zou je kunnen zeggen dat het bedrag fors is....

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:50

Er staat een artikel in de krant waaruit blijkt dat meerdere bedrijven op slinkse wijze mensen met zonnepanelen weren of meer laten betalen als ze een contract afsluiten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:01

Lughnassadh schreef:
Er staat een artikel in de krant waaruit blijkt dat meerdere bedrijven op slinkse wijze mensen met zonnepanelen weren of meer laten betalen als ze een contract afsluiten.

Goh, dat verbaast me niks eigenlijk. Door zonnepanelen verdienen bedrijven een hoop minder aan energie.

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:19

Ik denk/vermoed zelf dat nu mensen gaan hoppen en dan wanneer dit wat gelauwerd is de anderen gaan volgen.

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:49


ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:48

_San87_ schreef:
Lughnassadh schreef:
Er staat een artikel in de krant waaruit blijkt dat meerdere bedrijven op slinkse wijze mensen met zonnepanelen weren of meer laten betalen als ze een contract afsluiten.

Goh, dat verbaast me niks eigenlijk. Door zonnepanelen verdienen bedrijven een hoop minder aan energie.

Nee, ze verdienen nog evenveel aan hun energie alleen de omzet ervan daalt. Daar vinden aandeelhouders wat van want ja, die zijn uit op groei en voordat ze op dat niveau begrepen hebben dat groei een dingetje begint te worden, zijn we drie generaties verder.....

Het enige wat het "pesten" van PV-bezitters oplevert is een tegenreactie die de PV-bezitter gaat helpen. Daarmee schieten ze uiteindelijk zichzelf in de voet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:33

Nog over onze elektrische 45 km tuktuk , juist omdat we buiten wonen is alles ver weg, ideaal voor boodschappen doen.

Naar Hoorn rijden is wel lastig omdat de kortste weg redelijk om is, maar dat komt doordat de wegen hier onhandig lopen. Echter naar Medemblik, zo'n 17 km ben ik maar 7 minuten langer onderweg dan met de auto.

Ik rij er ook mee naar Purmerend, dat is wel ff een zit. 45 minuten ipv een half uur en daar even opladen.