Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:47

prompter schreef:
Dat lukt nog niet, dat zie ik ook wel. Maar bij onze AH kan je al veel onverpakt kopen als je je eigen verpakking mee neemt.


Maar daarom gaat je opmerking van "Je hoeft het niet te kopen" niet op. Je bent in veel gevallen verplicht om plastic aan te schaffen. En daarom gaat zo'n plastic taks niet werken.

Het zou helpen om producenten te stimuleren om duurzamere oplossingen te vinden voor de verpakkingen. Maar dat gebeurt nu niet. Plastic verpakkingen worden duurder, de rekening wordt bij de consument neergelegd en de verkoper merkt er niks van. Afgezien van het feit dat die er meer op gaat verdienen omdat die zelf de toeslagprijs mag bepalen.


Sizzle schreef:
Marjo schreef:
Ik wens je succes om je weekboodschappen te gaan doen zonder dat er ook maar één plastic product bij zit :')


Dat veranderd waarschijnlijk snel als iedereen consequent zijn plastic bij de kassa dumpt :')


Maar niet iedereen gaat dat doen. Ik ben zelf ook wel iemand van het gemak, ik koop liever een zak gesneden roerbakgroenten dan dat ik zelf in de keuken alles sta te snijden. Als ik op het werk moet eten, koop ik een maaltijdsalade of een stoommaaltijd; beide verpakt in plastic. Vlees kopen? Dat zit sowieso in plastic verpakt.

Om dan nog maar te zwijgen over vleeswaren etc. etc.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:49

Het gaat niet om ALLE plastic. Je hoeft heus geen bak humus over te hevelen in een tupperware bakje.

De link zegt: Het gaat dan om eten en drinken dat je meteen kunt nuttigen, waarbij het risico dat het plastic op straat belandt groot is.

Ik snap niet dat iemand daar tegen kan zijn.

Maaltijdsalades zullen daar wel onder vallen waarschijnlijk en dat vind ik persoonlijk helemaal prima. Dan moet ik zelf meer moeite doen, goede stok achter de deur.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 28-06-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11205
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:50

Ik ook niet Sizzle, vooral omdat ik de gevolgen van dat wegwerpplastic zie.

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:50

Sizzle schreef:
Het gaat niet om ALLE plastic. Je hoeft heus geen bak humus over te hevelen in een tupperware bakje.

De link zegt: Het gaat dan om eten en drinken dat je meteen kunt nuttigen, waarbij het risico dat het plastic op straat belandt groot is.

Ik snap niet dat iemand daar tegen kan zijn.


Dit is natuurlijk pas het begin. Ik vind het vrij naïef om te denken dat deze plastic-taks niet verder uitgebreid gaat worden naar álle plastic verpakkingen.

En daarbij, zoals ik al eerder heb aangegeven; het lost niets op.

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:51

Sizzle schreef:
Het gaat niet om ALLE plastic. Je hoeft heus geen bak humus over te hevelen in een tupperware bakje.

De link zegt: Het gaat dan om eten en drinken dat je meteen kunt nuttigen, waarbij het risico dat het plastic op straat belandt groot is.

Ik snap niet dat iemand daar tegen kan zijn.

Dan is de maaltijdsalade in de supermarkt dus ook vrijgesteld, want er wordt geen vorkje meegeleverd om het direct op te eten.
Net als al die toetjes in bakjes.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:52

Urbanus schreef:
Ik hoop dat we zoveel mogelijk plastic- vrij gaan nu ♡


Ik hoop dat we zo veel mogelijk verpakkingsvrij gaan nu.
Want plastic vervangen door (gecoat) karton, met een plastic sticker en nog een plastic bandje om, dat is nog steeds belastend.

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Correctie: niemand wil ervoor betalen en/of moeite doen en/of luxe voor opgeven

Ik heb de radicale switch gemaakt om zo veel mogelijk verpakkingsvrij/bio/fairtrade te winkelen en sta er zelf van te kijken hoe goed dat lukt.
Maar het vereist planning en je spendeert meer tijd in de keuken.
Ik bedenk me op lastige momenten dat voor de jaren ’60 iedereen plastic vrij door het leven ging en dat mensen toen niet stinkend en van de honger stierven.
Eten nam inderdaad een veel grotere hap uit het budget. En je kon moeilijk onvoorbereid de winkel instappen en ter plekke gaan kiezen voor iets dat in 1-2-3 in je mond kon.
Maar wij hebben de luxe van online te bestellen, onze keukenapparatuur is zoveel beter (en elektrisch) en herbruikbaar plastic (tupperware die nog van mama was) kan wel duurzaam zijn.
En oh ja, geen voorverpakte bewerkte zooi eten is ook nog eens goed voor je lijf

Marjo schreef:
Ik wens je succes om je weekboodschappen te gaan doen zonder dat er ook maar één plastic product bij zit :')

Ik slaag toch 80% van de tijd :j Mijn persoonlijke afvalberg is duidelijk gereduceerd want moet veel minder vuilnis aanbieden. Alleen glasbak zit telkens goed vol.

Wat McDo aangaat, in Frankrijk is er sinds 1 jan een verbod op wegwerpverpakking bij fastfood.
https://www.hln.be/bizar/klanten-stelen-iconisch-herbruikbaar-servies-van-franse-mcdonalds~a5a95a45/

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:54

Hier zouden ze dan beter een container kunnen geven voor plastic afval ipv de zakken. Want elke keer als het ophaaldag is voor het plastic afval ligt mijn volledige voortuin vol met andermans afval, omdat ze het of niet goed aanbieden en gewoon te lui zijn, of omdat de zakken kapot gaan. Als het dan gaat om plastic afval wat op de straat beland is de tax geen oplossing iig.

Er ligt meer afval in mijn tuin als bij de supermarkt. En bij de MC Donald lift er idd enorm veel, ook gewoon de papieren zakken enzovoorts. Omdat mensen asociaal zijn, maar dat gaat niet veranderen met deze tax.

Ik ben echt voor verminderen van plastic. Maar zie niet in hoe dit het op zou lossen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-06-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:54

Marjo, Dus eigenlijk ben je tegen patatbakjes tax omdat het misschien ooit later ook om vleesverpakking gaat?
Tja.

Ik kan het alleen maar toejuigen als producenten moeten gaan nadenken over verpakkingsreductie.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:55

prompter schreef:
Dat lukt nog niet, dat zie ik ook wel. Maar bij onze AH kan je al veel onverpakt kopen als je je eigen verpakking mee neemt.


Ik ben wel benieuwd hoe dat bij anderen is. Wat kan jij allemaal onverpakt kopen? Bij supermarkten in de buurt kan ik dat alleen bij (sommige) groente en fruit. Oh en ik ken een AH waar je nootjes zelf kan "tappen", alleen er ligt dus altijd een hoop op de grond in dat pad |o .
Maar er zal vast nog wel ruimte voor verbetering zijn.

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:56

foxy80 schreef:
Marjo schreef:
Ik wens je succes om je weekboodschappen te gaan doen zonder dat er ook maar één plastic product bij zit :')

Ik slaag toch 80% van de tijd :j Mijn persoonlijke afvalberg is duidelijk gereduceerd want moet veel minder vuilnis aanbieden. Alleen glasbak zit telkens goed vol.

Wat McDo aangaat, in Frankrijk is er sinds 1 jan een verbod op wegwerpverpakking bij fastfood.
https://www.hln.be/bizar/klanten-stelen-iconisch-herbruikbaar-servies-van-franse-mcdonalds~a5a95a45/


Knap, dat je dat zo goed kan volhouden :j . Ik ben zelf nogal lui aangelegd en houd van gemak, met dat ik een hekel heb aan koken kies ik liever voor meer kant en klaar dan dat ik zelf veel moet doen.

In Frankrijk heb ik die herbruikbare verpakkingen inderdaad al gezien bij de Mc. Ziet er mooi uit en lijkt me een stap in de juiste richting :j

Maar zij hebben een verbod ingesteld. En geen taks. Ik denk dus ook dat een verbod beter werkt omdat de producenten dan verplicht worden een alternatief te zoeken.


Sizzle schreef:
Marjo, Dus eigenlijk ben je tegen patatbakjes tax omdat het misschien ooit later ook om vleesverpakking gaat?
Tja.

Ik kan het alleen maar toejuigen als producenten moeten gaan nadenken over verpakkingsreductie.


Lees je mijn berichten wel? Ik ben tegen een patatbakjes tax, omdat het plastic probleem er niet mee opgelost wordt. Omdat de consument meer moet gaan betalen, en de producent/verkoper er niks van voelt en dus ook niet gestimuleerd wordt om een duurzamer alternatief te zoeken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:56

Dat verhaal over italiaans afval. :')
En het mooiste is dat zo te zien nog genoeg mensen geloven in de praatjes van de overheid. We rekenen internationaal haha. Ik ken heel wat milieuberekeningen (oa met vliegtuigen) waar ze dat bewust niet doen omdat dit mooier uitkomt voor ze.

Anyway. Op dit punt ben ik helemaal voor, zeker als je ziet hoevaak het
plastic eigenlijk nutteloos is.

Behalve als het ook geld voor de komkommers e.d. in plastic. Dan haal ik ze er in de supermarkt nog af. Heb dat nooit begrepen.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 28-06-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:56

Dat geldt bij de mac alleen voor binnen eten het statiegeld spul, de mc drive en meenemen is gewoon de wegwerp versie :j en de statiegeld dingen verdwijnen massaal. Maar het betekend ook dat elke mac een afwaskeuken moet aanleggen en veel meer water gaat verbruiken ivm de afwas.

Verpakkingsvrije producten zijn binnen 5 km niet te krijgen tenzij peperduur in een biologische winkel. En die hebben niet alles. De markt is er nog wel maar mini klein en maar een keer per week wat voor sommige groentes niet haalbaar is. Voor de rest moet de auto gepakt worden wat het niet milieuvriendelijker maakt
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-06-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:59

karuna schreef:
Dat geldt alleen voor binnen eten, de mc drive en meenemen is gewoon de wegwerp versie :j en de statiegeld dingen verdwijnen massaal. Maar het betekend ook dat elke mac een afwaskeuken moet aanleggen en veel meer water gaat verbruiken ivm de afwas.


Reken maar dat ze dat waterverbruik zo veel mogelijk beperken, want dat voelen ze zelf. Trouwens, de productie van dat wegwerp gedoe vereist ook water.

Marjo schreef:
Maar zij hebben een verbod ingesteld. En geen taks. Ik denk dus ook dat een verbod beter werkt omdat de producenten dan verplicht worden een alternatief te zoeken.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Beste producenten, doe eens een keer echt moeite voor het milieu.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 28-06-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:59

Meer water verbruiken serieus? Je zoekt echt problemen hoor.

Moeten we dan thuis allemaal wegwerpborden etc gebruiken? Scheelt ook afwas…

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:00

Marjo, dat het niet het verschil gaat ben ik met je eens, men koopt toch wel. Men belast de verkeerde in feite.
Maar ik zie echt liever dit dan gewoon helemaal niets doen. Misschien dat het in iedergeval een kleine groep over de streep trekt en daarnaast een markt ontstaat voor ketens die dan kunnen concurreren zonder onzinnige verpakkingen.

Er zijn inmiddels godzijdank ook steeds meer initiatieven in de ziekenhuizen want dat is ook echt om te janken wat daar aan overtollig afval gemaakt wordt. En ja, er zijn echt oplossingen, maar dat kost nou eenmaal even moeite.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:01

Oh en bij de snackbar enzo kan er toch gewoon overgestapt worden op bijvoorbeeld karton? Dat is idd geen noodzaak, ik kom er al nooit, ik heb het over dingen in de supermarkt. Er moet wat gebeuren, maar volgens mij komt het nu bij de verkeerde te liggen en lost het niks op.

Statiegeld op blikjes en flesjes vind ik wel een goede regeling, want daar zie je echt verschil in afval bij.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:04

foxy80 schreef:
Correctie: niemand wil ervoor betalen en/of moeite doen en/of luxe voor opgeven

Ik heb de radicale switch gemaakt om zo veel mogelijk verpakkingsvrij/bio/fairtrade te winkelen en sta er zelf van te kijken hoe goed dat lukt.

Hier spreek je sowieso jezelf tegen :+

het is niet zo dat NIEMAND iets wil doen.
Er zijn mensen die het niet interesseert en meer betalen
Er zijn mensen die geen benul hebben, blij zijn dat ze de dag doorkomen / het leven hebben en dus een andere prio hebben
Er zijn mensen die miniscuul wel hun best doen (en daar goed in lukken)
Er zijn mensen die het wel doen, én zich toch afvragen of het allemaal wel nut heeft
En zo zijn er meer varianten..

Ik vraag me af of meer papier, onbewerkt karton, bamboe etc niet gewoon betere alternatieven zijn? maar misschien is dat niet zo?

En waarom plastic niet gewoon verboden kan worden (maar ik val in herhaling) :+

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:04

Sizzle schreef:
Marjo, dat het niet het verschil gaat ben ik met je eens, men koopt toch wel. Men belast de verkeerde in feite.
Maar ik zie echt liever dit dan gewoon helemaal niets doen. Misschien dat het in iedergeval een kleine groep over de streep trekt en daarnaast een markt ontstaat voor ketens die dan kunnen concurreren zonder onzinnige verpakkingen.

Er zijn inmiddels godzijdank ook steeds meer initiatieven in de ziekenhuizen want dat is ook echt om te janken wat daar aan overtollig afval gemaakt wordt. En ja, er zijn echt oplossingen, maar dat kost nou eenmaal even moeite.


Ik ben het hier niet mee eens. Dat ze dit nu doen, gaat geen verschil maken. Maar wat er wel gebeurd, is dat ze ook niet meer op zoek gaan naar een methode die wel een verschil zal gaan maken "want we hebben toch al een plastic-taks?"

Concurrentie die opstaat met duurzamere oplossingen is een mooi idee, maar die redden het vaak niet ten opzichte van de grote bedrijven zoals McDonald's, Burger King etc.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, alleen ik ben er van overtuigd dat dit geen zoden aan de dijk zet en er enkel voor zorgt dat er uiteindelijk niks of veel te weinig gebeurd.

Zéker als dit probleem niet Europees aangepakt wordt. Liever zelfs nog wereldwijd, maar we hebben weinig invloed op landen als China en India helaas.

MyWishMax schreef:
Oh en bij de snackbar enzo kan er toch gewoon overgestapt worden op bijvoorbeeld karton? Dat is idd geen noodzaak, ik kom er al nooit, ik heb het over dingen in de supermarkt. Er moet wat gebeuren, maar volgens mij komt het nu bij de verkeerde te liggen en lost het niks op.

Statiegeld op blikjes en flesjes vind ik wel een goede regeling, want daar zie je echt verschil in afval bij.


Statiegeld is een mooie oplossing, helemaal nu ze ook op scholen en treinstations gaan inzamelen.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:05

karuna schreef:
Verpakkingsvrije producten zijn binnen 5 km niet te krijgen tenzij peperduur in een biologische winkel. En die hebben niet alles. De markt is er nog wel maar mini klein en maar een keer per week wat voor sommige groentes niet haalbaar is. Voor de rest moet de auto gepakt worden wat het niet milieuvriendelijker maakt


Groentenboer?
Zelf bakjes meenemen naar de slager/ bedieningstoog?
Pieter pot en laten leveren aan huis?

Voor ik hier aan begon dacht ik ook dat het never nooit ging lukken. Sta er nu echt van te kijken welke oplossingen er zijn, en hoeveel er lokaal geproduceerd wordt. Want voedselkilometers tellen ook mee. Losse boontjes uit Kenia :n

Ik hergebruik zelfs mijn broodzakken. Als die echt de sjaak zijn, ga ik over op een stoffen zak.
Voor gebak plastic dozen. Heb zelfs een grote ronde tupperwaredoos voor taart.

Miran

Berichten: 4461
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:08


Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:11

Broodzakken zijn eigenlijk bijna nergens een ding aangezien de meeste landen enkel hele broden verkopen die gewoon los in een schap liggen.

Ik stoor me vooral mateloos aan fruit in plastic. Echt totaal nutteloos. Nog geschifter is het als er dan biotomaten in een plastic bakje zitten en goedkope tomaten los liggen 8)7

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:11


Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:13

Citaat:
Voor consumptie op locatie (bijvoorbeeld op een festival of op kantoor) zijn vanaf 1 januari 2024 wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten wel verboden.

Oh, dit is interessant..
Zou het weer glas worden op festivals?
(wat wel een cool alternatief is, is hervulbaar en dan met een logo van dat festival/concert. Daar betalen mensen denk wel voor? Die andere statiegeldbekers liggen vaak genoeg op de grond)

Ons bedrijf, die een duurzaamheidsprijs gewonnen hebben, hebben volgens mij nog gewoon plastic gecoate papieren bekers.. :+

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:17

Raar dat maltijdsalades eronder vallen..
Geldt dit ook als je besteld en thuis laat bezorgen?
Of als je er 5 mee neemt (die je dus niet op staart op eet)?
Mijn moeder (bijna 80) eet redelijk wat van die maaltijdsalades, maar die kan dan beter weer gewone kant-en-klare maaltijden gaan eten, want daar hoeft niet extra voor betaald te worden?!

Veel mensen zeggen hier: lekker weer de boer op en naar de groenteboer met je eigen tassie, maar er zijn veel ouderen die blij zijn als ze elke dag een klein loopje naar de supermarkt om de hoek hebben om wat te eten te halen die geen vervoer/energie/geld hebben om de boer op te gaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:18

Ik was dit weekend op een festival waar je eco muntjes had. Je kreeg er 2 bij toegang. Als je drinken wilde halen moest je een eco muntje erbij inleveren. Of anders je lege beker / flesje.

Nog nooit zo’n schoon terrein gezien op een festival.