Rekening rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25505
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:46

Hoezo erbij blijven? Is dat echt zo of denk je dat?

Anoniem

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:56

Ik gebruik mijn auto gedurende mijn werk en ben benieuwt wat de plannen daarvoor dan zijn.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:03

germie schreef:
8nnemiek schreef:
Dat is een kwestie van wachten totdat er wat meer laadplekken zijn. Dan plug je hem in bij aankomst, en bij vertrek haal je hem los en rijd je zo weer door naar huis.

Het tanken zelf kost misschien maar 5 minuten, maar het (om)rijden ervoor duurt wel heel wat langer. Plus het stinkt :+ Net als roken, als je niet meer rookt merk je pas hoe vies en vervelend het is haha :))

En dat mag dus niet, want dan hou je een parkeerplek bezet waar een ander weer kan laden. Dus je moet er bij blijven. Dat is dus wel een dingetje.


Je hoeft er niet bij te blijven? Nee je mag ze niet onnodig lang laten staan maar dit is prima.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:24

IMANDRA schreef:
germie schreef:
En dat mag dus niet, want dan hou je een parkeerplek bezet waar een ander weer kan laden. Dus je moet er bij blijven. Dat is dus wel een dingetje.


Je hoeft er niet bij te blijven? Nee je mag ze niet onnodig lang laten staan maar dit is prima.


Ik kan mij voorstellen dat dat tzt ook wel zal veranderen. Dan staan er zoveel laadpalen dat het niet meer uitmaakt :')

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:32

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit willen gaan meten. Ik zou het wel zeer oneerlijk vinden als ze het echt op basis van km-stand doen, waar dus ook je gereden km's in het buitenland bij gaan komen. We betalen in veel landen al tol, en dan moeten we ook nog km's gaan betalen zeker -O-

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... rQtP_Mp_NI

En er zal dus veel gesjoemeld gaan worden :Y)

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:33

Dan ga ik ander werk zoeken. Want als buschauffeur moet je toch eerst naar je bus. Vechtgenoot werkt ook van 5.30 tot 16.00 en dat is met OV ook niet te doen. Dus 2 auto's die kilometers draaien.... 60.000 km per jaar woon werk verkeer.... tel maar uit...

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:37

plutolover schreef:
Janneke2 schreef:
Op zich: vervoer is te vervuilend
EN te goedkoop.

(...)
In het kader van 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'
de goede aanpak is het hele systeem aanpakken.
Vervoer is te goedkoop
de klimaatverandering te duur,
dus moeten er een hele serie zaken worden aangepakt,
waarbij ik vind dat openbaar electrisch vervoer vooraan staat.
En het OV dus op oude sterkte, niet dat schamele krakkemikkige beetje van nu.

En ja, betalen voor asfaltgebruik etc hoort daar ook bij.


niet mee eens. Ik werk om te leven en niet ik leef om te werken. Ik moet niet aan denken om in de randstad te gaan wonen omdat ik dan dichterbij werk ben..

Ehm...
dat je er geen zin in hebt is één ding.

Maar dat vervoer NU gewoon de maatschappelijke schade niet dekt is een feit.

Dus waar precies ben je het niet mee eens?

Citaat:
ik ben blij met mijn huis in een dorp aan het bos en half uur van mij werk af. Ik zou dood ongelukkig worden in de randstad..

Geen enkel probleem, maar het is wel betalen voor de schade die je veroorzaakt.

En uiteraard - het is ontzettend triest dat het jarenlang zo gegaan is en mensen hun leven hebben ingericht op onhoudbare zaken.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:40

Maatschappelijke schade? Kom op zeg. Wanneer gaan ze het vliegen dan eens aanpakken? Die zakenreizen die ook via Zoom gedaan kunnen worden?

De enige die geraakt wordt met rekeningrijden, is Jan Modaal en iedereen daaronder. Want mensen die het kunnen betalen, blijven echt wel met de auto gaan. Daarnaast vliegen ze erop los. Dat zijn de grootste vervuilers.

In plaats van dat ze nou eens gaan bedenken om het OV goedkoper/gratis te maken, of voldoende alternatieven te bieden... Bedrijven te stimuleren hun mensen thuis te laten werken etc.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:53

Janneke2 schreef:
En uiteraard - het is ontzettend triest dat het jarenlang zo gegaan is en mensen hun leven hebben ingericht op onhoudbare zaken.

Nou ja waarschijnlijk de mensen die lekker geleefd hebben, gereisd hebben, trailer particulier achter een grijs kenteken hadden hangen (op diesel want lekker goedkoop), gunstig een huis konden kopen, met de overwaarde nu zonnepanelen en een warmtepomp hebben, en nu lekker in een fijn huis wonen en tegen de rest van de mensen zeggen “hee hee, doe dat es allemaal niet!
Dat kan niet meer :n

:')

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:58

Anne_GTI schreef:
Dan ga ik ander werk zoeken. Want als buschauffeur moet je toch eerst naar je bus. Vechtgenoot werkt ook van 5.30 tot 16.00 en dat is met OV ook niet te doen. Dus 2 auto's die kilometers draaien.... 60.000 km per jaar woon werk verkeer.... tel maar uit...


Het lijkt me nogal logisch dat dit voor rekening werkgever komt - maar uiteindelijk ben ik inmiddels cynisch genoeg dat het me heel passend lijkt als het bij uitstek de buschauffeurs en treinmachinisten zijn die te horen krijgen 'dan had je maar met het OV moeten gaan' om vervolgens het hele OV nog verder in de problemen te brengen. Ik kijk zo langzamerhand nergens meer van op.

ElCid

Berichten: 9249
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:00

Gelukkig wordt er druk gewerkt aan de uitrol van 15 minuten steden.........dan kan je gewoon naar je werk lopen en intussen mogen we met zijn allen 28 miljard ophoesten om 0,000036 graden opwarming te voorkomen _O- . ( terwijl er geen enkel bewijs is dat die klimaatverandering ook maar iets te maken heeft met wat wij doen
En intussen kunnen Schiphol en Tata steel gewoon doordraaien, moeten de boeren weg ( zodat er meer huizen gebouwd kunnen worden want die gekte heeft ook niets met natuurbehoud te maken............
Gelooft u het allemaal nog?

Het klimaat veranderd misschien maar dat doet het al zolang de aarde bestaat en daar kunnen wij, al zouden we het echt willen, niks aan veranderen; niet ten goede en niet ten kwade.
Dus blijf gewoon je oude dieseltje rijden en laat die ( uitermate vervuilende, op steenkolen en voor lithiumaccu's gebruikte kinderarbeid lopende, ) EV staan. Of ga fietsen als je het echt allemaal gelooft.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:10

Dicht bij je werk wonen en de meeste voorzieningen in de buurt hebben is natuurlijk wel een prima idee.

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:37

germie schreef:
8nnemiek schreef:
Dat is een kwestie van wachten totdat er wat meer laadplekken zijn. Dan plug je hem in bij aankomst, en bij vertrek haal je hem los en rijd je zo weer door naar huis.

Het tanken zelf kost misschien maar 5 minuten, maar het (om)rijden ervoor duurt wel heel wat langer. Plus het stinkt :+ Net als roken, als je niet meer rookt merk je pas hoe vies en vervelend het is haha :))

En dat mag dus niet, want dan hou je een parkeerplek bezet waar een ander weer kan laden. Dus je moet er bij blijven. Dat is dus wel een dingetje.

Je parkeert de auto, laad hem op en na een tijdje ga je kijken of de auto volgeladen is. Auto wegzetten en probleem opgelost. Ik zie hier niemand in de straat netjes bij zijn auto staan om te wachten tot ie opgeladen is. Volgens mij is er zelfs een app die het aangeeft toch? Probleem opgelost.

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:44

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
En uiteraard - het is ontzettend triest dat het jarenlang zo gegaan is en mensen hun leven hebben ingericht op onhoudbare zaken.

Nou ja waarschijnlijk de mensen die lekker geleefd hebben, gereisd hebben, trailer particulier achter een grijs kenteken hadden hangen (op diesel want lekker goedkoop), gunstig een huis konden kopen, met de overwaarde nu zonnepanelen en een warmtepomp hebben, en nu lekker in een fijn huis wonen en tegen de rest van de mensen zeggen “hee hee, doe dat es allemaal niet!
Dat kan niet meer


Ehm, ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Ik weet al veertig jaar dat vervoer te goedkoop is, en dat is hoe ik/Klaas en ik de boel altijd georganiseerd hebben.

Misschien geniet ik vreselijk van stedentripjes naar Barcelona en vakantie op de Seychellen en die trailer achter de auto -
... maar nee.
Ik weet dat de bomen niet tot in de hemel groeien en daar leef ik naar.

Calviniste, ja.
De daad bij het woord voegen.
Geen stedentripjes.
Geen vliegreizen, vakantie meestal in eigen land en Knollie reist alleen maar naar een andere stal.
De auto is al weer jaren de deur uit.
De aarde heeft zo haar grenzen.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:52

Janneke2 schreef:
Ehm, ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Ik weet al veertig jaar dat vervoer te goedkoop is, en dat is hoe ik/Klaas en ik de boel altijd georganiseerd hebben.

Misschien geniet ik vreselijk van stedentripjes naar Barcelona en vakantie op de Seychellen en die trailer achter de auto -
... maar nee.
Ik weet dat de bomen niet tot in de hemel groeien en daar leef ik naar.

Calviniste, ja.
De daad bij het woord voegen.
Geen stedentripjes.
Geen vliegreizen, vakantie meestal in eigen land en Knollie reist alleen maar naar een andere stal.
De auto is al weer jaren de deur uit.
De aarde heeft zo haar grenzen.


Ik denk dat wij iets anders verstaan onder 'te goedkoop'. Een benzineprijs van 1,80-2,00 vind ik allesbehalve goedkoop. Voor €5,30 met de trein van Amersfoort naar Utrecht, vind ik allesbehalve goedkoop (zeker omdat je minstens €20,00 op die kaart moet hebben staan om überhaupt te kunnen inchecken).

En wat me daarin het meest wringt, is dat er in Europa geen lijn getrokken wordt. Benzine in Luxemburg is een halve euro goedkoper dan hier!

Ladygiroc

Berichten: 5093
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:00

Marjo schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dat kmvreters meer betalen dan iemand die nog geen 5000 km op een jaar rijdt. Ongeacht wat voor auto.

Zal alleen een meerjarenplan worden zoals het al jaren is.


Ja? Moeten we ons scheel betalen om te mogen werken? Ik vind dit nogal kort door de bocht gedacht namelijk :=


Hogere kmvergoeding bij je werkgever regelen. Zij willen immers dat jij naar hun gaat.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:04

Ladygiroc schreef:
Marjo schreef:

Ja? Moeten we ons scheel betalen om te mogen werken? Ik vind dit nogal kort door de bocht gedacht namelijk :=


Hogere kmvergoeding bij je werkgever regelen. Zij willen immers dat jij naar hun gaat.


Dat is wel makkelijk gezegd :') Helaas gaat dat niet zo simpel en zal ik toch de CAO onderhandelingen met de bond af moeten wachten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41864
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:05

Ik vind het echt heel lastig om hier iets van te vinden. Vooral omdat de plannen helemaal niet duidelijk zijn, nog.

In principe betalen mensen die veel rijden al meer, ze tanken vaker en op brandstof wordt accijns en daar overheen ook nog btw geheven. Het klinkt meer als een manier om de staatskas nog wat meer te spekken... Dat is ook de reden dat snelheidsboetes hoger zijn geworden.

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:09

Marjo schreef:
Janneke2 schreef:
Ehm, ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Ik weet al veertig jaar dat vervoer te goedkoop is, en dat is hoe ik/Klaas en ik de boel altijd georganiseerd hebben.

Misschien geniet ik vreselijk van stedentripjes naar Barcelona en vakantie op de Seychellen en die trailer achter de auto -
... maar nee.
Ik weet dat de bomen niet tot in de hemel groeien en daar leef ik naar.

Calviniste, ja.
De daad bij het woord voegen.
Geen stedentripjes.
Geen vliegreizen, vakantie meestal in eigen land en Knollie reist alleen maar naar een andere stal.
De auto is al weer jaren de deur uit.
De aarde heeft zo haar grenzen.


Ik denk dat wij iets anders verstaan onder 'te goedkoop'. Een benzineprijs van 1,80-2,00 vind ik allesbehalve goedkoop. Voor €5,30 met de trein van Amersfoort naar Utrecht, vind ik allesbehalve goedkoop (zeker omdat je minstens €20,00 op die kaart moet hebben staan om überhaupt te kunnen inchecken).

En wat me daarin het meest wringt, is dat er in Europa geen lijn getrokken wordt. Benzine in Luxemburg is een halve euro goedkoper dan hier!


... als eerder gezegd:
ik vind het al zo'n dertig jaar of langer een onzin discussie.

Zoals eerder gezegd: de trein is idioot duur en we hebben veel te weinig spoor.
Zeker in Drenthe waren er veel 'buurtsporen' - allemaal wegbe"zuinigd".
Zuinig voor wie...?
De planeet heeft het nakijken.

(Ik heb jaren in de forenzen trein gestaan in de spits. Met rijbewijs en geld genoeg om een koekblik te kopen.)

En benzine is heussies waar duur,
maar als het om Shell & co gaat,
heeft de planeet nog steeds het nakijken -
dus is er helaas geen sprake van 'betalen voor de schade die je veroorzaakt'.

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:15

Janneke2 schreef:
... als eerder gezegd:
ik vind het al zo'n dertig jaar of langer een onzin discussie.

Zoals eerder gezegd: de trein is idioot duur en we hebben veel te weinig spoor.
Zeker in Drenthe waren er veel 'buurtsporen' - allemaal wegbe"zuinigd".
Zuinig voor wie...?
De planeet heeft het nakijken.

(Ik heb jaren in de forenzen trein gestaan in de spits. Met rijbewijs en geld genoeg om een koekblik te kopen.)

En benzine is heussies waar duur,
maar als het om Shell & co gaat,
heeft de planeet nog steeds het nakijken -
dus is er helaas geen sprake van 'betalen voor de schade die je veroorzaakt'.


Ik vind je berichten nogal onsamenhangend. Eerst zeg je dat het vervoer te goedkoop is, maar vervolgens vindt je het wel te duur :? ?

tamary

Berichten: 29255
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:21

Marjo schreef:
Janneke2 schreef:
... als eerder gezegd:
ik vind het al zo'n dertig jaar of langer een onzin discussie.

Zoals eerder gezegd: de trein is idioot duur en we hebben veel te weinig spoor.
Zeker in Drenthe waren er veel 'buurtsporen' - allemaal wegbe"zuinigd".
Zuinig voor wie...?
De planeet heeft het nakijken.

(Ik heb jaren in de forenzen trein gestaan in de spits. Met rijbewijs en geld genoeg om een koekblik te kopen.)

En benzine is heussies waar duur,
maar als het om Shell & co gaat,
heeft de planeet nog steeds het nakijken -
dus is er helaas geen sprake van 'betalen voor de schade die je veroorzaakt'.


Ik vind je berichten nogal onsamenhangend. Eerst zeg je dat het vervoer te goedkoop is, maar vervolgens vindt je het wel te duur :? ?

Milieukosten zit niet in de verkoopprijs van benzine, die kosten wentelt bedrijf af op de samenleving (dus overheid en dus uiteindelijk betaald de belastingbetaler dat). En ja, dat dat mag is ronduit beschamend, maar ook heel typisch kapitalisme. Echt eerlijke prijs zou zeer veel producten onverkoopbaar maken.

DuoPenotti

Berichten: 30194
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:23

Maar met hogere verkeer boetes heb ik dan weer geen probleem.
Die doe je nog altijd zelf.
En met mijn auto zonder snufjes betekent dat gewoon zelf goed opletten in wat je voet doet :D

Marjo

Berichten: 37315
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:23

DuoPenotti schreef:
Maar met hogere verkeer boetes heb ik dan weer geen probleem.
Die doe je nog altijd zelf.
En met mijn auto zonder snufjes betekent dat gewoon zelf goed opletten in wat je voet doet :D


Flitsmeister _/-\o_

DuoPenotti

Berichten: 30194
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:25

Ja die zet ik ook vaak aan. Maar uiteindelijk ben ik toch die op moet letten.
Ook waar nog geen melding is van fm kunnen ze staan.
Ik vind dat geluidje dat ik te hard ga ook gewoon handig.

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:30

Marjo schreef:
Janneke2 schreef:
... als eerder gezegd:
ik vind het al zo'n dertig jaar of langer een onzin discussie.

Zoals eerder gezegd: de trein is idioot duur en we hebben veel te weinig spoor.
Zeker in Drenthe waren er veel 'buurtsporen' - allemaal wegbe"zuinigd".
Zuinig voor wie...?
De planeet heeft het nakijken.

(Ik heb jaren in de forenzen trein gestaan in de spits. Met rijbewijs en geld genoeg om een koekblik te kopen.)

En benzine is heussies waar duur,
maar als het om Shell & co gaat,
heeft de planeet nog steeds het nakijken -
dus is er helaas geen sprake van 'betalen voor de schade die je veroorzaakt'.


Ik vind je berichten nogal onsamenhangend. Eerst zeg je dat het vervoer te goedkoop is, maar vervolgens vindt je het wel te duur :? ?


Ja.

En ik vind mijn bericht glashelder.

Rondom rekeningrijden verzand het vaak in onzindiscussies.
Al een jaar of dertig.

Noem het voor mijn part de werking van het kapitalisme:
... ik ben het met mensen eens dat de benzine niet goedkoop is.
... maar als het gaat om de schade die je veroorzaakt: Shell doet daar niets aan, dus is het in feite nog niet duur genoeg.

Ik zei het in 1981 in de DDR al: "Das Kapitalismus ist kompliziert."
(Een verstandig mens verzint iets beters, maar de uitwerking implementeren valt vaak tegen....)