Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:41

Zo te lezen wil ik dat niet zien…
Ik heb ook dingen gezien in de zorg die echt niet door de beugel kunnen, al zijn ze wel minder erg dan wat ik hier lees. En dan een psycholoog en orthopedagoog die het wel verantwoord vinden. Of leidinggevenden die de schuld voor een incident bij een cliënt met een zware beperking leggen “omdat de medewerker maar diploma x heeft”. Sommige mensen zouden echt niet in de zorg mogen werken….
Lijkt me dat de kans op zulke misstanden nog groter is in zorgboerderijen, nu maar hopen dat ze ervoor zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren.

fjordjes

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:48

Ik heb gisteren de aflevering gezien, mijn maag draaide om. Vreselijk zeg, arme mensen zijn afhankelijk van zorg en hulp en dan heb je van die vreselijke mensen die dit soort martelpraktijken uitvoeren op de hulpbehoevende. Bah bah gadverdamme!
Hoop dat ze achter de tralies verdwijnen.

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:51

Echt onbegrijpelijk dat dit zo lang heeft kunnen gebeuren. Die arme cliënten… ronduit walgelijk. Wáárom ga je in godsnaam in de zorg werken als je zo’n hekel hebt aan mensen die zorg afhankelijk zijn?!

Gelukkig kan ik het niet begrijpen…

Ik werk nu 8 jaar in de gehandicaptenzorg, gewerkt met cliënten met een ernstig meervoudige beperking tot psychiatrie en LVB, Ja het is soms echt vreselijk lastig als je weer eens bij je haar gegrepen bent, vlak voor het eind van je dienst een hele kamer onder de ontlasting zit of je verrot gescholden wordt. Maar dat zien als een persoonlijke aanval in plaats van onmacht, ongeduldig en boos worden en het de cliënten persoonlijk kwalijk gaat nemen.. dan zit je niet goed in de zorg.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:36

Dit is dus precies waarom mijn broer bij mij thuis woont. En hij kan nog (slecht verstaanbaar) praten om aan te geven of hij het wel of niet naar zijn zin heeft ergens. Vreselijk voor deze cliënten die die mogelijkheid niet hebben en niet voor zichzelf kunnen opkomen.

Kookaburra

Berichten: 5427
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:01

Ik moet deze aflevering nog kijken.. Maar als ik de reacties lees begin ik toch wat te twijfelen.

Ik vrees dat dit het topje van een (hopenlijk kleine) ijsberg is. Ik ken iemand die als kind zijnde in het zorgsysteem is gekomen, met opvang op een zorgboerderij. Deze heeft een boek geschreven (alleen voor zichzelf en eventueel mensen in de omgeving). Dat gaat ook over misbruik en mishandeling... En ik vrees dat dat gebaseerd is op eigen verhalen. Om misselijk van te worden :\

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:36

Ik heb het net bekeken, nou ik heb zware autisme en ben een hsp, ik moet nu een lorazepam nemen om beetje rustig weer te worden, wat vreselijk beelden.

Heb ook op een zorgboerdeirj gewoond, heb daar ook trauma;s mee genomen =maar dit slaat echt alles, de martelingen in de mdiddeleeuwen was nog niks

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 00:55

Kookaburra schreef:
Ik moet deze aflevering nog kijken.. Maar als ik de reacties lees begin ik toch wat te twijfelen.

Ik vrees dat dit het topje van een (hopenlijk kleine) ijsberg is. Ik ken iemand die als kind zijnde in het zorgsysteem is gekomen, met opvang op een zorgboerderij. Deze heeft een boek geschreven (alleen voor zichzelf en eventueel mensen in de omgeving). Dat gaat ook over misbruik en mishandeling... En ik vrees dat dat gebaseerd is op eigen verhalen. Om misselijk van te worden :


Ik weet wel zeker dat dit niet het enige geval is. Wat ik al schreef; eerder kwam al naar buiten hoe het bij bejaardenzorg ging en ook zijn er een tijd geleden al, nu volwassenen, naar buiten gekomen met hoe het in pleegzorg kan gaan. En dat is heel moeilijk te controleren, omdat de kinderen vaak overal verspreid zitten.

Het is bijna hetzelfde als met het ongewenst gedrag en intimidatie waar we het nu al een tijd over hebben. Er is nooit maar 1 zo een gek.

Het is echt vreselijk, maar je kan alleen maar hopen dat er nu meer naar buiten komt, er strenger toezicht komt en er nog meer leed voorkomen kan worden.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 01:18

verschrikkelijk dat dit gebeurt, als ik dingen zoals dit ziet schaam ik dat ik een mens ben. Diep diep triest...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 01:25

Het is verschrikkelijk. In en in triest, walgelijk. Ik heb er niet eens genoeg woorden voor.
Ik snap ook niet dat zoiets zo lang kan doorgaan. Zijn er dan geen ouders, familieleden, inspecties etc die ooit komen kijken? Maar het is algemeen bekend dat doelgroepen met een beperking (ik vind het zo'n verschrikkelijk woord) nogal eens slachtoffer zijn van dit soort praktijken. En niet alleen op zorgboerderijen hoor, ook bij andere (grote) instellingen. Cliënten zijn gewoon niet of veel minder in staat aan te geven dat er iets fout gaat.

Bijzonder in ieder geval dat zoiets zolang plaats kan vinden zonder dat iemand er iets aan doet (of gehoord wordt, want er schijnen tal van meldingen geweest te zijn).
Het concept van een zorgboerderij is echt een mooi concept wat voor veel mensen echt een uitkomst kan bieden...maar bij zulke verhalen denk je wel 100x na om iemand een dagbesteding/woongroep te laten bezoeken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110764
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 01:47

In de aflevering werd gezegd dat ze allemaal poeslief en heel netjes en correct met de cliënten omgingen wanneer er familie etc kwam kijken, dus dan krijg je uiteraard een heel ander beeld mee.

Sting

Berichten: 12865
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 04:09

Familie was ook niet zomaar welkom. Er werd gezegd dat de bewoners daarvan te veel ontregeld werden en dus was er af en toe een soort open moment. Niet vaak, want dan raakten ze dus ontregeld en, helaas, kwamen ze dus altijd 'gepland'.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 06:38

Als familie ben je ter goede trouw en mensen die zo’n gruwelijke dingen doen weten vaak wel hoe ze kunnen zorgen dat het niet aan het licht komt. Ik denk dat het veel mensen hun voorstellingsvermogen te boven gaat. Wie zou zich kunnen voorstellen dat cliënten zo behandeld worden?

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:30

Wat erg zoiets. Maar hoe zouden al die medewerkers hierin mee zijn kunnen gegaan? Want het is er niet 1. Bizar eigenlijk. Zo wil je niet met mensen omgaan toch? Ikzelf zou absoluut niet geschikt zijn hiervoor, maar sowieso niet voor de zorg. Daar doe ik ook iets anders. Maar deze mensen hebben gekozen voor de zorg lijkt me. Toch ken ik wel een soortgelijk geval in de ouderenzorg. Die vrouw loopt alleen maar te klagen en lelijk te doen tegen die mensen en toch blijft ze daar werken.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:36

Zodra je je patiënten / cliënten / zorgklanten gaat zien als iets minderwaardigs waar je op neerkijkt, vindt dat zij niks te willen hebben en zich maar aan jou aan moeten passen en anders gestraft worden, dan zou je vrijwillig of gedwongen moeten stoppen. Maar het zal er wel iets mee te maken hebben dat het personeel ook niet voor het oprapen ligt in de zorg, dat ze hier niet extreem streng op handhaven... -O-

Ik ben wel benieuwd wat tegen de familie gezegd wordt in het geval van bvb. die al een jaar aanwezige brandplekken van het over het tapijt slepen van de bewoner....

Ik blijf erbij dat er een soort nationaal of regionaal onafhankelijk meldpunt zou moeten komen voor secreten in de zorg. En dat er dan echt werk van gemaakt wordt om meldingen na te lopen, op een manier waarvoor de zorgmedewerkers ook een oprecht respect hebben om hun leven te beteren.

Want ik kan me heus wel voorstellen dat het er "op de werkvloer" een beetje in kan sluipen om wat laatdunkend te praten over de zorgklanten, dat zie je ook gebeuren in allerlei kantoren van allerlei sectoren, over gewone klanten zeg maar, dat zit een beetje in de mens.... Normaal is dat niet zo'n ramp maar waar het grote afhankelijkheid voor zorg betreft, bij mensen in een kwetsbare positie.... daar moet sturing "van buiten" in zijn dat dat echt niet kan zodat personeel dat niet vergeet :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-04-23 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24676
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:38

Met tranen in mijn ogen zit ik nu te kijken, onbegrijpelijk dat dit jaren heeft geduurd.

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:48

pateeke schreef:
Zo te lezen wil ik dat niet zien…
Ik heb ook dingen gezien in de zorg die echt niet door de beugel kunnen, al zijn ze wel minder erg dan wat ik hier lees. En dan een psycholoog en orthopedagoog die het wel verantwoord vinden. Of leidinggevenden die de schuld voor een incident bij een cliënt met een zware beperking leggen “omdat de medewerker maar diploma x heeft”. Sommige mensen zouden echt niet in de zorg mogen werken….
Lijkt me dat de kans op zulke misstanden nog groter is in zorgboerderijen, nu maar hopen dat ze ervoor zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren.

Zo triest om te lezen dat de afrekencultuur ondertussen ook op cliënten van een Zorginstelling wordt toegepast.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:48

En vergeet niet dat de regelgeving in dit land zo verrot is dat ongeplande bezoekjes door een toezichthouder vrijwel niet meer voorkomen..die komen gepland en aangemeld bij de instelling. :Y)

En zo zijn er veel meer vormen van criminaliteit bijna niet meer op te sporen omdat men de boef allang meer beschermd dan het slachtoffer.

Ik vind dit een mooi voorbeeld dat de theorie in dit land zo prachtig kan zijn, en de praktijk zo funest.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:32

Morganlefay schreef:
pateeke schreef:
Zo te lezen wil ik dat niet zien…
Ik heb ook dingen gezien in de zorg die echt niet door de beugel kunnen, al zijn ze wel minder erg dan wat ik hier lees. En dan een psycholoog en orthopedagoog die het wel verantwoord vinden. Of leidinggevenden die de schuld voor een incident bij een cliënt met een zware beperking leggen “omdat de medewerker maar diploma x heeft”. Sommige mensen zouden echt niet in de zorg mogen werken….
Lijkt me dat de kans op zulke misstanden nog groter is in zorgboerderijen, nu maar hopen dat ze ervoor zorgen dat zoiets niet meer kan gebeuren.

Zo triest om te lezen dat de afrekencultuur ondertussen ook op cliënten van een Zorginstelling wordt toegepast.


Klopt. Voor mij was dat een van de redenen om te maken dat ik daar weg was. Cliënten met een verstandelijke beperking werden ook wel eens “debielen” genoemd daar… ik heb o.a. door wat ik daar gezien heb een afkeer van de zorg gekregen. En jammer genoeg ben ik niet de enige. Veel goede, empathische zorgverleners stappen uit de zorg omwille van hoe het eraan toe gaat. En dan blijven de rotte appels nog over….
Inspectie is ook langs geweest omdat de situatie ook voor werknemers niet goed was. Ze hebben zoals dat dan gaat 2 jaar gekregen om verbeteringen aan te brengen. Maar die zijn er niet gekomen want ze waren zo goed bezig volgens de directie.

Ik las ook ergens dat IGJ zei dat ze nooit meldingen gekregen hadden tot de zorgboerderij zelf melding maakte van het bezoek van de journalist. En dat ze alleen iets doen als er risicovolle situaties aan het licht komen. Zo maken ze zich er wel lekker makkelijk van af….

prompter

Berichten: 11210
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:09

Sunnda schreef:
En vergeet niet dat de regelgeving in dit land zo verrot is dat ongeplande bezoekjes door een toezichthouder vrijwel niet meer voorkomen..die komen gepland en aangemeld bij de instelling. :Y)

En zo zijn er veel meer vormen van criminaliteit bijna niet meer op te sporen omdat men de boef allang meer beschermd dan het slachtoffer.

Ik vind dit een mooi voorbeeld dat de theorie in dit land zo prachtig kan zijn, en de praktijk zo funest.


Dit geldt gelukkig niet voor de Omgevingsdienst en de Arbeidsinspectie en IL&T, die komen nog altijd onaangekondigd, maar bij zorginstellingen zou dat ook moeten om dit soort vreselijke wantoestanden te voorkomen ;(

Shadow0

Berichten: 43531
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:14

Ja, als er werkelijk geen meldingen waren dan moet je je toch afvragen wat er fout gaat dat men blijkbaar niet meldt? Maar aangezien er ook een paar mensen zijn die zeggen wel gemeld te hebben, lijken er ook wel wat meldingen zomaar te zijn verdwenen. Ik hoop dat die beerput nog open gaat.

De mishandelingen en martelingen zijn erg. Maar een Inspectie die zo inadequaat is dat zulke misstanden niet aangepakt worden... dat is een veel breder probleem. Hoe garanderen wij als maatschappij de veiligheid van mensen, als meldingen zomaar verdwijnen of nergens toe leiden?

ruitje

Berichten: 12353
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:23

prompter schreef:
Sunnda schreef:
En vergeet niet dat de regelgeving in dit land zo verrot is dat ongeplande bezoekjes door een toezichthouder vrijwel niet meer voorkomen..die komen gepland en aangemeld bij de instelling. :Y)

En zo zijn er veel meer vormen van criminaliteit bijna niet meer op te sporen omdat men de boef allang meer beschermd dan het slachtoffer.

Ik vind dit een mooi voorbeeld dat de theorie in dit land zo prachtig kan zijn, en de praktijk zo funest.


Dit geldt gelukkig niet voor de Omgevingsdienst en de Arbeidsinspectie en IL&T, die komen nog altijd onaangekondigd, maar bij zorginstellingen zou dat ook moeten om dit soort vreselijke wantoestanden te voorkomen ;(


In de zorg komen ze onaangekondigd en aangekondigd, ik heb beiden meegemaakt :) .

Vind het wel lastig dat er nu een beeld ontstaat dat er geen controle is in de zorg, dat er in deze casus fouten zijn geweest staat vast. Ik kon de aflevering ook niet kijken zonder emotioneel te worden...

Echter als ik zie hoeveel je moet vast leggen in de zorg, hoeveel je moet doen om bijvoorbeeld dwang of fixatie te mogen toepassen. Dat is echt veel...

Ik snap er dan ook niks van hoe dat hier zo heeft kunnen mislopen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:42

Dit zijn echt extremen en deze mensen moeten onderzocht worden en keihard gestraft.

Maar het blijft mensenwerk en daar gaat echt vaak wat mis. Natuurlijk is dit het allerergste, maar mensen doen overal hele erge dingen.

En men vergeet ook dat er naar heel veel mensen helaas niet wordt omgekeken door familie. Of er is geen familie ( meer) of men heeft afstand gekregen en dan is het lastiger geworden om weer die drempel over te gaan om iemand wel te bezoeken.
Maar we hebben het er weleens over gehad als mijn broer ergens logeerde en ik schrok er behoorlijk van.

De fijne en betrokken zorg medewerkers proberen dan iets extra's te doen. Maar er zijn er ook die het echt wel lekker makkelijk vinden dat er dan geen mensen over je schouders meekijken.

En wij hebben ook met dagbesteding weleens om een paar onderwerpen problemen gehad, arts ingeschakeld die ons steunde etc. Maar je moet erg oppassen, want het heeft echt effect met hoe ze dan met je zoon/broer/oom omgaan. We moesten wel voor hem opkomen, maar dat zette ook kwaad bloed en daar moet je ook bij de standaard zorg echt voor oppassen.

En dan kwam mijn broer elke dag thuis en wisten ze nog dat hij zich wel duidelijk kon maken.

Ik denk ook dat als mensen eenmaal een grens over zijn gegaan, dat de grenzen zo goed als wegvallen.

Dat personeel meedoet kunnen we niet begrijpen, maar ik denk ook dat de situatie daar zo is, dat ze niet anders kunnen of durven. En een normaal mens kan dit niet bedenken, dus wie thuis klaagt zal wel de dooddoeners horen; het zal wel nodig zijn, ze zullen daar wel weten wat ze doen, de zorg is druk etc etc. Je moet maar mensen vinden die dit geloven.........

Shadow0

Berichten: 43531
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:51

Wat mij betreft hadden alle medewerkers die er voet over de drempel hebben gezet dit aan moeten kaarten bij de Inspectie. Het was immers niet verborgen of buiten het zicht: de eigenaar vertelt vol trots over wat 'ie doet.

Het lijkt me dat iedere fatsoenlijke werknemer in de zorg weet dat dit ver, ver over de schreef is en niet kan. Dat lees ik ook in dit topic: mensen uit de zorg die zelf ook in afschuw zijn.

Maar daar zit dus nog iets aan vast: het zou normaal moeten zijn dat medewerkers die op zo'n plek zulke misstanden zien dit meteen melden, en dan hoort er dus een alerte Inspectie te zijn die daar meteen op inspringt. (En het hoort te betekenen dat ook de medewerkers die dat melden vervolgens beschermd worden en gesteund, omdat het tegengaan van dit soort misstanden een belangrijk deel van hun vak is. Niet slechts zelf het beste ervan maken, ook alert zijn op situaties die echt niet veilig zijn en die dan aan de orde kunnen stellen.)

Die cultuur waarin het heel normaal is om melding te doen van dat soort zaken en dat er dan serieus mee aan de slag gaat... die is er niet. Daar kunnen individuele medewerkers niets aan doen, maar dat is wel iets waar we als maatschappij energie in moeten steken.

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:15



In deze video verteld Alberto (vanaf 2.55) dat hij een inbox vol heeft gekregen met verhalen over andere plekken in de zorg waar dit soort dingen plaatsvinden. Je wilt er toch niet over nadenken hoeveel afhankelijke clienten er op dit moment in een instelling zitten waar ze gepest en mishandeld worden.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:38

Ik heb net gekeken..... ongelooflijk...kippenvel, wat een horror.
Gehandicapten die geluid maken omdat ze geen andere manier kunnen er om straffen...en hoe....
Echt deze 2 eigenaren mogen van mij levenslang de bak in.
En die medewerkers die daar al lang werken net zo...

Ongelooflijk.....