Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:53

ruitje schreef:
Ik snap iedereen he en misstanden moeten echt aangepakt worden... maar beseffen jullie je ook dat niet elke melding waar is? Dat er soms ook mensen onderling conflicten hebben en elkaar het leven willen zuur maken... of dat er mensen zijn met geestelijke problemen die dingen echt verkeerd zien.


Natuurlijk, en daar doe je dan goed onderzoek naar, zodat je met redelijke zekerheid een betrouwbare conclusie kunt trekken.

Citaat:
Dat is in dit geval uiteraard niet, maar ik heb ook medewerkers gebroken aan mijn bureau gehad omdat ze zich met hart en ziel hebben ingezet en vals beschuldigd werden. Dat is ook heel erg heftig :o .


Als zij weten hoe zorgvuldig dergelijke dingen worden onderzocht, EN hoe sterk de cultuur is dat misstanden in dat opzicht gewoon niet makkelijk voor kunnen komen, hebben de medewerkers de beste bescherming.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:56

Uiteraard zullen er soms onterechte klachten ingediend worden. Elke klacht zou goed bekeken moeten worden. Ik denk dat het sowieso wel goed is voor zorgmedewerkers als ze van hogerhand te horen krijgen dat er een klacht over hun binnengekomen is, die betrekking heeft op handeling X en Y die diegene gedaan heeft. Maar zonder daarbij prijs te geven van wie de klacht precies kwam. Zodat diegene bij zichzelf te rade kan gaan of daar inderdaad iets scheef is gaan lopen. Want bepaalde dingen zullen ook niet altijd opzettelijk verkeerd gaan. En dan kan diegene direct zichzelf bijsturen.

Maar zoals het nu is zullen denk ik heel veel klachten überhaupt nooit opgevolgd of zelfs maar gemeld worden. En dat lijkt me nog veel schrijnender. Ik heb persoonlijk een hele nare ervaring in de geboortezorg. En heb ook veel hele nare ervaringen van anderen gehoord. Er lopen daar echt sadisten rond die hun eigen behoeftes enorm veel belangrijker vinden dan die van de (aanstaande) moeder.

En dan heb je het veelal over "gewone" vrouwen die vaak heel zelfstandig en potig genoeg zijn, maar op dat moment in je leven ben je enorm kwetsbaar. Als je dan heel vervelend behandeld wordt kan je wel de behandelaar die dat doet er op aanspreken, maar die vindt natuurlijk dat je gewoon moet doen wat hij/zij wil en je hebt jezelf maar aan te passen. Collega's leven in dezelfde sfeer en kunnen / willen ook niet helpen. Dan kan je wel een klacht in gaan dienen tegen diegene, maar je weet dat dd kans dan groot is dat diegene dat te horen krijgt en je alleen nog maar vervelender zal gaan behandelen, terwijl je die persoon wel nog naast je bed gaat krijgen op het moment dat je moet bevallen -O-

Zo zal het bij andere "zorg-situaties" ook zijn, je kan dan wel een grote mond hebben en voor jezelf opkomen zeg maar, maar als je al weet dat je heel kwetsbaar blijft omdat diegene een machtspositie over je blijft houden..... dàt is het grote probleem vaak. Je moet echt buiten de organisatie je klacht neer kunnen leggen en dan ook beschermd worden tegen represailles. Pas dan durven mensen te melden wat er verkeerd gaat. En kan er véél eerder bijgestuurd worden zodat zorgverleners niet gaan denken dat hun nare gedrag wel okee is.

Anoniem

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:02

Zo is t toch bij de zorgboerderij in grootschemer?
Dieren zwaar verwaarloost en dood gevonden maar de eigenaar mag nog steeds tot de dag van vandaag dieren houden.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:03

Polly schreef:
Wij konden de rapportages van mijn opa gewoon online inzien, hoefden we niet speciaal op te vragen. Alle contactpersonen van de bewoners waren aangemeld bij dat programma, geen idee natuurlijk hoe vaak iemand daarnaar kijkt en of dit bij elke instelling is maar het kan dus wel

Ik die van mijn broertje niet.
Hij heeft daar geen toestemming voor gegeven omdat hij privacy belangrijk vindt.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:23

Ik heb het bij mensen met geestelijke problemen niet over cliënten :+ . Soms heb je ook medewerkers die nogal wat beschuldigingen kunnen uitten die niet waar zijn omdat er iets bij iemand speelt. Nouja, deze afleveringen zijn een goed voorbeeld van geestelijke problemen bij medewerkers denk ik :o

Voor de rest eens met alle posts hoor, het ging mij erom dat het ook weer niet zo is dat 'overal waar rook is, is vuur' opgaat.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:36

Op die manier..: ja ik ben van mening dat als je zelf psychische moeulijkheden hebt, je eerst aan jezelf moet werken vooraleer je zorg kan verlenen aan anderen. Mensen zoals die van de zorgboerderij hebben denk ik wel totaal niet de reflex om aan zelfreflectie te doen wat het heel gevaarlijk maakt…
Het is imo ook gewoon te gemakkelijk om in de zorg terecht te komen op een of andere manier. Denk maar aan alle coaches enz die daarmee begonnen zijn omdat ze zelf moeilijkheden hebben (gehad) en nu dan anderen willen helpen, zonder daarvoor een degelijke vooropleiding te hebben gehad. Wat veel mensen jammer genoeg niet beseffen is dat je ook gewoon zoveel meer schade kan aanrichten.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:37

Ruitje: op het gevaar af wat ongenuanceerd te worden, maar als dat tussen medewerkers als zo speelt, is dat dan echt iemand die in staat is veilig met clienten om te gaan? Alleen al dat iemand dus blijkbaar moeite heeft met aangesproken worden op gedrag lijkt mij een risico.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:53

Shadow0 schreef:
Ruitje: op het gevaar af wat ongenuanceerd te worden, maar als dat tussen medewerkers als zo speelt, is dat dan echt iemand die in staat is veilig met clienten om te gaan? Alleen al dat iemand dus blijkbaar moeite heeft met aangesproken worden op gedrag lijkt mij een risico.


Ik had het er vandaag nog over met een zorgverlener, over diens leidinggevende. Leidinggevende is niet correct naar haar personeel toe én verschillende cliënten hebben klachten, niet over de zorgverleners zelf maar over de leidinggevende. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Maar men laat het wellicht maar zo omdat de vorige leidinggevende een nog grotere ramp was :+ . Goed zorgpersoneel vinden is niet zo gemakkelijk…

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:53

Precies Shadow. Daarom loop je dan een heel ander traject.

Maar zo iemand zou dan op een verjaardag ook kunnen verkondigen: ik deed een melding bij mijn organisatie en er werd niks mee gedaan.

Is heel zwart wit nu hoor. Maar gewoon om aan te geven dat de andere kant ook wel eens voorkomt.

Zowel bij medewerkers, als bij verwanten: ook daar zitten mensen bij die onterecht klachten indienen.

Dat is als medewerker echt erg heftig, heb echt wel respect voor wat sommigen over zich heen krijgen.

Wil wel duidelijk stellen dat dat in deze uitzending natuurlijk echt niet het geval is he :o

Edit: nog even een aanvulling omdat ik niet weet of ik het goed lees. Maar onterecht aangesproken worden op gedrag kan heel erg heftig zijn he? Ik weet niet of dat is wat je bedoeld. Maar stel je voor dat je onterecht word beschuldigd van agressie naar cliënten, of dat er aangifte tegen je gedaan word door ouders, of bedreigd word.

Ook dat gebeurd :o

germie

Berichten: 25997
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:06

Als je alleen al kijkt naar bokt hoe vaak daar gewoon diagnoses gesteld worden of mensen veroordeeld worden zonder dat je ze echt kent, dan snap ik wel dat het heel moeilijk is om niet te snel te oordelen.

Als het een onterechte klacht is, dan moet dat wel hersteld worden natuurlijk. En helaas blijven mensen graag oordelen over verleden of wat ze gehoord hebben. En het kwaad is dan al geschied. Het ergste is dan ook nog dat het slachtoffer waarover de klacht ging vaak niet te horen krijgt wie de klacht heeft ingediend. Dus die gaat ook vissen en dan weer anders tegen mensen aankijken. Degene die de onterechte klacht deed krijgt ook niet altijd een follow up te horen en zal nooit sorry zeggen.

Maar bij deze zorgboerderij zouden al eerder alarmbellen moeten gaan rinkelen. De bewoners konden natuurlijk niets aangeven, en je kunt echt niet altijd verslagen inzien. Maar ik vind wel dat een inspectie toch echt elke 2 jaar eens langs moet gaan en verslagen moet lezen. Daar zit eigenlijk ook echt een enorme fout in mijn ogen.

Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:48

Het topic gaat toch niet over jouw aanvaringen met sommige Bokkers? Daar is de tem knop voor want dat mag ook gewoon niet. En ja ik vind het ook te grof en te bot hoe sommigen daarover reageerden naar jou toe, ik vind het ook niet kunnen maar ik vind het ook niet vergelijkbaar. Online users die op een (soms behoorlijk botte manier) tips geven voor je gezondheid, vs beschuldigd worden van strafbare feiten welke ook direct impact hebben op je baan, je dagelijks leven, je carrière en je toekomst.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:32

Ik denk dat er niet 1 manier is die in elk geval het beste is. Dingen moeten intern opgelost kunnen worden, maar in ernstige gevallen zoals hier moet het ook mogelijk zijn om onmiddellijk inspectie of politie in te schakelrn. Het probleem in de zorgboerderij kan je intern niet oplossen want het zit in de eerste plaats vreselijk fout bij de eigenaars / bazen. Daar kan je als medewerker nauwelijks of niet tegenop zonder hulp van buitenaf en de schade bij de cliënten is groot.
Als het om minder ernstige feiten gaat en de bedrijfscultuur zich daartoe leent moet het inderdaad in eerste instantie intern opgelost worden.

Achteraf is het vaak makkelijk om te zeggen wat er gebeurd had moeten zijn, maar als je in de situatie zit op dat moment is dat vaak niet zo makkelijk te zien. Onterechte klachten gaan denk ik altijd blijven voorkomen. En ongeacht of die wel of niet intern gehouden worden, hebben die impact (op degene die de klacht indient dan wel op degene tegen wie de klacht gericht is).

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:16

Die bedrijfscultuur lijkt me vaak juist het probleem.... en hoe vervelend onterechte klachten ook zijn, dat dat kan gebeuren moet an sich geen invloed hebben op het recht van de cliënt op goede, zorgzame benadering en de veilige back-up van een effectieve melding kunnen maken van naar gedrag van zorgverleners.

Patiënten / cliënten (en de mensen om hun heen) zouden zich altijd veilig moeten voelen en gesteund moeten voelen om misstanden te melden. Dat ze niet bang hoeven te zijn voor represailles maar dat ze te horen krijgen "bedankt voor het melden, we gaan kijken hoe we dit probleem kunnen voorkomen en doen er alles aan om nu direct ervoor te zorgen dat u op een prettigere manier benaderd wordt".

Hoe je dat voor elkaar kan krijgen weet ik niet, maar je zou met een melding wel direct weggehaald moeten kunnen worden onder de "zorg" en verdere bemoeienis / mogelijkheden tot represailles van degene over wie je een melding maakt. Want als dat een soort van leidinggevende is, dan kan die alsnog zijn / haar best doen om je terug te pakken natuurlijk -O-

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:31

Mee eens hoor. Daarom dat ik ook zei: als de bedrijfscultuur zich ertoe leent. Ik heb inderdaad al vaak gezien dat dat niet het geval is en het zelfs klachten indienen tegen elkaar enz kan stimuleren. En jammer genoeg gaat het - terechte of onterechte klacht - vaak niet over de cliënt of de zorg voor de cliënt, maar om macht en ego…. En in the end is de cliënt zo goed als altijd de dupe.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:52


Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:57

Is die voor iedereen leesbaar of zit die achter een betaalmuur? Als die verborgen is wil ik straks de tekst wel quoten, is nogal een stuk namelijk.

Bizar wel, schijnbaar is het niet altijd zo ernstig geweest.. Triest dat de goede van het stel het dan met de dood moet bekopen.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:29

Het artikel zit niet achter een betaalmuur…
Inderdaad jammer dat “de goede” eigenaar overleden is.
En ik vind het best ook wel schokkend om te lezen dat een van de medewerkers een veroordeling gehad heeft voor misbruik. Ja ik snap wel waarom die daar aangenomen is, maar dat zo iemand in de zorg kan gaan werken… onbegrijpelijk

Anoniem

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:57

Bizar om te lezen dat die michael k 20 maanden cel krijgt voor de misbruik van zijn dochter?

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:04

Niet Michel, een mannelijke medewerker die daar ook rond liep maar niet in beeld is geweest.

Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:12

Evamarie schreef:
Bizar om te lezen dat die michael k 20 maanden cel krijgt voor de misbruik van zijn dochter?

Dat is niet wat er staat, dit staat er:
De politie pakt in december net voor Kerst Paul en Michel op, later gevolgd door de drie vrouwen en een mannelijke collega. Deze 35-jarige Veendammer is in februari veroordeeld tot 20 maanden celstraf (waarvan 10 voorwaardelijk) voor misbruik van zijn dochter van 11 jaar.
Het gaat om een ander personeelslid, naam onbekend.

Anoniem

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:14

Ook lekker -:(-

Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:20

Oh sorry ik was even spuit11 :+ Froukje zei het al.
Ja echt bizar is het, daar is dus echt een enorme beerput aan leed open getrokken ;(

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:38

Froukje schreef:
Is die voor iedereen leesbaar of zit die achter een betaalmuur? Als die verborgen is wil ik straks de tekst wel quoten, is nogal een stuk namelijk.

Bizar wel, schijnbaar is het niet altijd zo ernstig geweest.. Triest dat de goede van het stel het dan met de dood moet bekopen.


Maar ook niet goed, dat lees je al duidelijk tussen de regels door. Het was dan een flink stuk minder dan de laatste jaren, maar ook toen gingen dingen niet goed. Alleen toen was het alleen die Paul en was diens zoon nog een tegenhanger. Maar in hoeverre zal die tegen zijn vader hebben durven opstaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 11:49


Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:22

Mars schreef:
Ik zag Alberto net op Youtube vertellen dat hij nav de uitzending een mailbox vol heeft ontvangen van (ex) zorgmedewerkers die aangeven dat zij ook ergens werk(t)en waar er zo met cliënten wordt omgegaan -O- Dat zou toch verschrikkelijk zijn, als deze uitzending slechts over een topje van een hele smerige ijsberg gaat?


Ja, helaas kan het overal voorkomen waar leidinggevenden en/of verzorgenden zich dus niet op de vingers gekeken wanen. Dus zorginstellingen in alle soorten en maten. Zo ook bijvoorbeeld in jeugdzorg instellingen, waar bekenden van me notabene seksueel misbruikt werden.

Het is door dit soort uitwassen in zorginstellingen, dat ouders van hulpbehoevende kinderen zich vertwijfeld afvragen hoe het met hun kinderen verder moet, als zijzelf er niet meer zijn. |(