Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10854
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:49

Ik vind het vooral bizar dat er dus al die jaren geen enkele controle is geweest. Hoe bestaat het in vredesnaam dat iedere Jan Doedel zonder diploma's een zorgboerderij kan starten en dat er dan gewoon nooit gecontroleerd wordt?

Loretta schreef:
Zal die medewerkster zich op die andere zorgboerderij dan net zo gedragen hebben? Is die zorgboederij dan niets opgevallen? Of zijn die net zo erg? Of zal de medewerkster zich gewoon aangepast hebben aan haar nieuwe werkgever?

Het geeft allemaal toch wel te denken. Wie weet op hoeveel plaatsen het nog meer ernstig fout gaat.

De antwoorden op die vragen staan letterlijk in de link die je zelf geplaatst hebt..

Citaat:
Dat bleek tot verbijstering van Pol niet te kloppen. Ze is erg geschrokken van de uitzending, waarin ze ook haar medewerkster zag in een slechte rol. Wie het was wil ze niet zeggen. ,,Maar heel eerlijk, bij mijn jongens deed ze de begeleiding wel goed.’’ Toch heeft Pol haar maandag de deur gewezen. ,,Ik heb de uitzending in stukjes gekeken. Ik kon het niet aanzien. Het was echt een klap in mijn gezicht om haar te zien.’’

Er is een zwarte lijst voor zorgmedewerkers, maar je moet wel heel erg over de schreef gaan om daarop te komen, zegt een woordvoerder van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Daar staan de zes verdachten sowieso nog niet op, ze zijn niet veroordeeld. Daarom kon de sollicitant ook een Verklaring Omtrent Gedrag tonen bij haar sollicitatie. Pol: ,,En bij de oud-werkgevers kon ik natuurlijk niet aankloppen.’’

PikeurJarig

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:57

Heb het net terug gekeken. Bizar zeg maar het lijken me ook gevaarlijke mensen. Knap dat die medewerkers alsnog hun verhaal op tv durfde te doen en 'linda' die undercover ging. Hoe verzinnen ze het zeg al die straffen. Vreselijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 07:50

Ik heb weer met open mond gekeken.
Wat een ongelooflijke sadisten allemaal zeg... Dat bad met zout ook.... Hoe verzin je het!
Idd best gevaarlijk dat deze mensen zo denken.. En ook gewoon nog lachen erbij en lol hebben in het straffen... Afschuwelijk!

FennyPower

Berichten: 1489
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:09

Loretta schreef:
Zal die medewerkster zich op die andere zorgboerderij dan net zo gedragen hebben? Is die zorgboederij dan niets opgevallen? Of zijn die net zo erg? Of zal de medewerkster zich gewoon aangepast hebben aan haar nieuwe werkgever?

Het geeft allemaal toch wel te denken. Wie weet op hoeveel plaatsen het nog meer ernstig fout gaat.


Zoals ik las is de groep op deze zorgboerderij anders iets minder beperkt. Hun weten wat van zich afbijten is . maar je weet nooit wat er gebeurd als de medewerker alleen is met een cliënt.
Medewerker heeft vermoedelijk zich aangepast.

Zorgboerderij is een paardenboerdij in het noorden, heeft het goed voor elkaar als ik alles zo lees. Best sneu voor hun dat ze er op zo'n manier achter moeten komen.
Ze hadden een nieuwe werknemer nodig, maar doen het nu tijdelijk maar met de mensen die ze hebben om tot rust te komen na zo'n grote schok.

pateeke
Berichten: 2250
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:36

sandorra schreef:
Omg ik zit nu aflevering 2 te kijken pffff echt vreselijk….. geen woorden voor.

Maar goed het is echt met heel veel dingen in Nederland niet goed geregeld ( kijk naar in beslagnemen van dieren en de straffen etc die er in Nederland zijn) zolang we niet eens echt gaan straffen en boetes en consequenties aan dingen komen blijft het doorgaan en veranderd er niks.

Goh ik weet eigenlijk niet of zwaardere straffen, hogere boetes enz gaan voorkomen dat zulke dingen niet meer gebeuren.
Recidive komt heel veel voor bij mensen die in de gevangenis hebben gezeten. Dat heeft meer te maken met het feit dat men onvoldoende begeleid is om opnieuw te integreren en er gewoon niet genoeg opgevolgd wordt.
Neem daar dan nog eens bij dat in dit geval mensen met een beperking doorgaans nogal niet als gelijkwaardig beschouwd worden in onze maatschappij wat maakt dat misstanden sneller als “normaal” beschouwd worden of men sneller een oogje toeknijpt. Dat is een cultureel probleem dat aangepakt moet worden door de maatschappij.
Daarnaast hebben instanties hierin ook gefaald door nooit te controleren.

Natuurlijk moeten deze mensen een gepaste straf krijgen. Maar met straffen en boetes opleggen alleen gaan we dergelijke dingen niet voorkomen.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:16

Die vrouw die daar werkte durfde geen aangifte te doen en wilde het ook niet naar buiten brengen. Bang voor wat hij zou doen, maar wat is nou erger vraag ik me dan af? Dan gaat het toch door ik zou daar niet mee kunnen leven.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:19

Ik kijk nu deel 2 met tranen in mijn ogen, stelletje sadisten.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:49

Hoe kom je wel tot zoiets?
En hoe kunnen die dames er gewoon zonder enig schuldgevoel aan meedoen.

marleen_usar

Berichten: 24690
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:13

En de inspectie is daar nooit geweest,inderdaad hoe kan je aan deze gruweldaden mee doen.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:22

Oh oh, die grote muil van die vrouwelijke medewerksters ook aan de telefoon. En die andere die zich lekker verschuilt achter haar werkgever. Man man man, meervoudig gehandicapten wel gruwelijke daden aandoen maar geen ballen hebben om Stegeman te woord te staan. :n
Echt afschuwelijk wat daar allemaal is gebeurd. Bah bah bah.

Tancreda4

Berichten: 24121
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:25

Ik heb het teruggekeken. Ik praat de bedreigingen niet goed, maar ik snap ze wel. Wat een zieke praktijken daar... Niet alleen pesten of mishandelen. Maar gewoon martelen... Bizar en echt misselijkmakend.....

Jildau

Berichten: 9430
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:46

Maar ook het feit dat iedereen een zorgboerderij op kan zetten en je gewoon 15+ jaar nooit eens gecontroleerd wordt. Nou is dit echt extreem maar dit is echt niet de enige zorgboerderij waar het mis gaat.. Als je koeien houdt word je gek van de controles en strenge regels maar als je zorg biedt voor meervoudig gehandicapten kan alles blijkbaar zonder inspectie.

pateeke
Berichten: 2250
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:08

Ik vind het inderdaad ook kwalijk dat er nooit inspectie / controle geweest is. Niet dat daarmee alles vermeden kan worden jammer genoeg, maar zo'n extreem als dit had misschien wel voorkomen kunnen worden. Ik hoop oprecht dat uit deze situatie iets geleerd wordt en men zulke zaken in de toekomst probeert te voorkomen.

Die mensen die de mishandelingen deden zijn uiteraard in fout, maar ook de maatschappij / inspectie heeft imo steken laten vallen.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:08

Jildau schreef:
Maar ook het feit dat iedereen een zorgboerderij op kan zetten en je gewoon 15+ jaar nooit eens gecontroleerd wordt. Nou is dit echt extreem maar dit is echt niet de enige zorgboerderij waar het mis gaat.. Als je koeien houdt word je gek van de controles en strenge regels maar als je zorg biedt voor meervoudig gehandicapten kan alles blijkbaar zonder inspectie.


Dat klopt gewoon niet. Het is een fout in het systeem. De mogelijkheid om geld te verdienen over de rug van zwakkeren is gewoon waardeloos.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:25

Ik vind het schokkend dat er nooit inspectie is geweest....nooit dagrapporten zijn gelezen door inspectie...helemaal niks...15 jaar lang.
Dan denk ik; heeft die Michel en de rest al 15 jaar lang bewoners gemarteld? Ok die medewerkers niet zo lang, want die werken er nog niet 15 jaar, maar die Michel zelf......heel eerlijk; ik vermoed van wel, gezien het plezier die hij overduidelijk beleefd als hij 'straffen' bedenkt. Die ook geheel in het teken staan om desbetreffende bewoner het zo ongemakkelijk en pijnlijk mogelijk te maken en DAAR ook weer veel plezier uit haalt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 16:56

Ik vind het bizar dat ze die mishandelingen ook gewoon in de dagrapporten beschrijven.
Goed natuurlijk, want daardoor is het ook nog eens bewijs, maar het geeft ook wel aan dat het blijkbaar als volkomen normaal werd gezien.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:00

Ja of zich indekken voor als ze ooit gepakt zouden worden; zo van, wij dachten naar eer en geweten bezig te zijn. Daarom staat het ook gewoon in de dagrapporten.

Bij de confrontatie lopen ze zo'n beetje alles te ontkennen namelijk; ze weten dus dondersgoed dat hun methodes volstrekt ontoelaatbaar zijn. Dat spreekt dan toch tegen dat ze dachten dat het normaal was en er dus niks mis was met hun aanpak.


In ieder geval, lekker vaag gedrag dat aspect. Want bij de confrontatie is het maar al te duidelijk dat ze weten dat hun gedrag puur pesten is en helemaal niks van doen heeft met pedagogisch bezig. Maar dan idd wel open en bloot het in je dagrapporten beschrijven.

Of pure overmoed; zo van, we worden toch niet gecontroleerd, ons gebeurd niks.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-05-23 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:04

xxCYNNxx schreef:
Ja of zich indekken als ze ooit gepakt zouden worden; zo van, wij dachten naar eer en geweten bezig te zijn. daarom staat het ook gewoon in de dagrapporten.


Indekken voor wat? Het is gewoon strafbaar.
Het is juist bizar dat ze hun eigen criminele feiten hebben bijgehouden in een logboek.

Ik vraag me echt af wat er in hun kop is mis gegaan.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:06

Loretta schreef:
xxCYNNxx schreef:
Ja of zich indekken als ze ooit gepakt zouden worden; zo van, wij dachten naar eer en geweten bezig te zijn. daarom staat het ook gewoon in de dagrapporten.


Indekken voor wat? Het is gewoon strafbaar.
Het is juist bizar dat ze hun eigen criminele feiten hebben bijgehouden in een logboek.

Ik vraag me echt af wat er in hun kop is mis gegaan.


Ja zo denken jij en ik....maar zij blijkbaar niet, dus who knows wat er in ze omgaat en wat hun beweegredenen zijn voor bepaald gedrag.

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:11

Heftige afleveringen. Buiten het feit dat ik het bizar vind dat dit jarenlang heeft kunnen duren zonder controles van inspectie etc, vind ik het ook heel bizar dat deze mensen zonder enige empathie 'zorg' dragen voor gehandicapten, een baan die je uit liefde zou moeten doen. Een baan waarin zij ze behandelen als nare straatschoffies die strakke grenzen nodig hebben. En dan nog met uitzonderlijk idiote aanpak. Echt heel triest.

Wat ik jammer vind aan de uitzendingen (en wat wel typerend is voor Alberto) is dat hij nooit het gesprek echt aan gaat, hij luistert nooit, maar vuurt alleen af op hen. Jammer, want dit had een interessant gesprek kunnen zijn. Maar goed, het heeft geleid tot iets goeds en dat is het belangrijkste.

Plukje
Berichten: 1659
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:29

Goof schreef:
Wat ik jammer vind aan de uitzendingen (en wat wel typerend is voor Alberto) is dat hij nooit het gesprek echt aan gaat, hij luistert nooit, maar vuurt alleen af op hen. Jammer, want dit had een interessant gesprek kunnen zijn. Maar goed, het heeft geleid tot iets goeds en dat is het belangrijkste.

Ik ben dit zo met je eens! Ik vind het echt afbreuk doen aan zijn goede werk. Hetzelfde heb ik met Thijs Zeeman bij dat programma over stalkers. Echt snappen doe ik het ook niet. Wat bereik je nou met zo’n aanpak, behalve dat je je (terechte) frustraties ongegeneerd kunt uiten. Heeft echt niets met journalistiek te maken in mijn ogen.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:37

Loretta schreef:
Indekken voor wat? Het is gewoon strafbaar.
Het is juist bizar dat ze hun eigen criminele feiten hebben bijgehouden in een logboek.

Ik vraag me echt af wat er in hun kop is mis gegaan.


Ik heb de uitzending niet gezien en door wat ik hier heb gelezen ga ik dat ook niet doen.
Ik las ook iets over waterboarden? Als dat zo is....daders opsluiten en niet meer loslaten. Dat is namelijk een echte marteltechniek. Dat gaat dus vele malen verder dan 'pesten'

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110849
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 17:45

Ja klopt idd. Ze deden o.a. een rietje bij iemand in zijn keel duwen en dan 30 seconden lang water geven tot het er weer uit kwam en ze bijna stikten.
Maar ook het hoofd in de wc duwen en dan doortrekken.

Goof

Berichten: 28978
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:51

Plukje schreef:
Goof schreef:
Wat ik jammer vind aan de uitzendingen (en wat wel typerend is voor Alberto) is dat hij nooit het gesprek echt aan gaat, hij luistert nooit, maar vuurt alleen af op hen. Jammer, want dit had een interessant gesprek kunnen zijn. Maar goed, het heeft geleid tot iets goeds en dat is het belangrijkste.

Ik ben dit zo met je eens! Ik vind het echt afbreuk doen aan zijn goede werk. Hetzelfde heb ik met Thijs Zeeman bij dat programma over stalkers. Echt snappen doe ik het ook niet. Wat bereik je nou met zo’n aanpak, behalve dat je je (terechte) frustraties ongegeneerd kunt uiten. Heeft echt niets met journalistiek te maken in mijn ogen.


Thijs doet hetzelfde ja. De enige die wel luistert naar de andere kant van een verhaal is Kees vd Spek.
Als Alberto hier echt tijd had genomen en echt het gesprek (met open vragen) aan had willen gaan, had hij echt een knaller van een uitzending gehad. Ik ben namelijk echt heel benieuwd naar de gedachtengang en motivatie van alle betrokkenen.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heftige Undercover in Nederland over Zorgboerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:32

Ik denk eigenlijk dat het heel simpel is, dat ze dachten dat ze de bewoners zo "manieren konden leren" en aan het "opvoeden" waren. Door het gedrag dat ze niet wilden zien, heel dom en hard te bestraffen. Inderdaad alsof het ettertjes met een gebrek aan opvoeding waren.